Dolce Opublikowano 4 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2013 Witam. Posiadam Primerkę WP11 z 1998r, przebieg 270 tys. Mam problem objawiający się tym, że podczas następujących sytuacji : zmiany biegów w momencie puszczania i wciskania sprzęgła z jednoczesnym załączaniem i rozłączaniem biegów oraz podczas szybkiego dodawania i puszczania gazu w trakcie włączonego biegu słychać puknięcia. Puknięcia „w obu kierunkach” nie są metaliczne, raczej takie głuchawe lecz wyraźne. Odpada kwestia poduszek, puknięcie wyraźnie słychać z obudowy skrzynki/sprzęgła. Po podniesieniu samochodu na podnośniku, w momencie ruszania kołem cyklicznie kilka centymetrów na zmianę w lewo i prawo słychać wyraźnie te puknięcia, jak pisałem wydobywają się z okolicy skrzynki/sprzęgła. Padło podejrzenie na mechanizm różnicowy (satelity). Dzisiaj byłem w warsztacie u Pana Dmowskiego w Siedlcach. Rozebrał całą skrzynkę i stwierdził, że mechanizm różnicowy jest w porządku, tak samo jak i cała skrzynka. Wymienił jeden przegub wewnętrzny (w wymienionym był odłupany kawałek). Po ponownym złożeniu skrzynki nadal jest to samo. Pan Dmowski wysnuł tezę, że sprzęgło jest "twarde" - posiada twarde sprężyny w tarczy co może mieć wpływ na te puknięcia. Posiadam praktycznie nowe sprzęgło Luka, przejechałem na nim dotychczas może jakieś 10 tys. Po kupnie i założeniu sprzęgła nie było tych puknięć. Puknięcia pojawiły się zasadniczo, gdy zrobiło się cieplej, jakoś tak to skojarzyłem. Jeszcze taka uwaga – prze zimą wymieniłem olej w skrzynce z Valvoline DuraBlend 75W90 GL4 na Castrol o takich samych parametrach (przynajmniej w firmie mnie tak zapewniono). Te puknięcia przypominają mi bardzo sytuację znaną zorientowanym z Fiacika 126P, gdy wyrobią się zabieraki czyli elementy osadzane na wielowypuście półosiek i mocowane do kół. Luzy spowodowane wyrobieniem się zabieraka na wielowypuście objawiały się dokładnie takimi samymi puknięciami i w tych samych sytuacjach : szybkie puszczanie i dodawania gazu podczas jazdy na biegu, stuki podczas włączania i puszczania sprzęgła przy załączaniu/wyłączaniu biegów). Może ktoś z Was przerabiał już taką sytuację i może coś poradzić ? Co może być przyczyną tych stuków ? Zakładając, że skrzynka jest w porządku, do głowy przychodzi mi problem ze sprzęgłem, przegubem wewnętrznym lub być może jakimiś luzami na przegubie wewnętrznym od lewej strony (ten wymieniony zdaje się był wewnętrznym z prawej strony). Sam nie wiem, mechanika samochodowa to nie moja branża. Będę wdzięczny za podpowiedzi, może przydadzą się na przyszłość. Na razie zamierzam normalnie jeździć samochodem i nic nie robić z tymi stukami. Chyba, że się będą wyraźni nasilały. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
NEO NFS Opublikowano 4 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2013 1 to uzupełnij profil!!! Tuleje dolnego wahacza do wymiany. Sprawdź ich stan. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
diablo75 Opublikowano 5 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2013 sprzęgło wymieniałeś kompletne z dociskiem i łożyskiem oporowym jednej firmy.Czy naciskają pedał sprzęgła chodzi bardzo lekko,bo jak są opory to linka w panceżu zardzewiała,no chyba że masz wspomagane.Sprawdz lewy przegłub wewnetrzny,poduszke przy skrzyni biegów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dolce Opublikowano 6 Maja 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2013 Hmm. Dlaczego tuleje wahaczy dolnych mam wymienić ? Sprawa dotyczy stuków w skrzynce biegów. Tuleje wahaczy to sprawa zawieszenia natomiast stuki dokładnie słychać w skrzynce przy podniesionym samochodzie podczas kręcenia cyklicznie kołem w lewo i prawo. Występuje też spory luz na odcinku "pomiędzy stuknięciami". Ten odgłos nie jest specjalnie metaliczny, raczej taki głuchy ale "konkretny". Nie sądzę, żeby to inny odgłos był słyszalny podczas jazdy niż właśnie ten. Oczywiście biorę pod uwagę fakt, że może tu wystepować "podwójny" zestaw, zbieg okoliczności powodujący zmyłkę czyli : stuki przy poruszaniu kołem to jedno a tak naprawdę np. dolne wahacze są do roboty i podczas jazdy to właśnie je słychać. To jednak mało prawdopodobne. Głównie dlatego, że oglądało to kilku mechaników i potwierdziło, że podczas poruszania kołem luz jest zbyt duży oraz że takie stuknięcia nie powinny występować. Chłopaki machały też łyżką i sprawdzali zawieszenie ale nic nie wyszło. Ostatecznie Dmowski zdecydował się na rozbiórkę skrzyni po sprawdzeniu samochodu. Napisz dlaczego tak zdecydowanie uważasz, że to mogą być uszkodzone tuleje dolnych wahaczy. Jeśli chodzi o sprzęgło to chodzi lekko i płynie, nic się nie zacina itp. Tu jest ok. Natomiat załóżmy, że lewy przegub wewnętrzny jest uszkodzony. Mam w związku z tą tezą dwa pytania : 1) Czy można go wyjąć bez koniecznosci demonażu skrzyni biegów, wyjmując "na zewnątrz" ? 2) Jak można przetestowac wewnętrzny przegub ? Czy istnieje jakaś w miarę pewna metoda bez konieczności wyjmowania go ze skrzynki, w "jeżdżącym" samochodzie ? W przypadku uszkodzenia zewnętrznych przegubów podczas skręcania kołami słychać charakterystyczne trzaski. Jak jest w przypadku zużytego/uszkodzonego przegubu wewnętrznego ? Dmowski wymienił prawy przegub a pewnie oglądał i ten lewy. Zakładając, że tak było, chyba nic nie wypatrzył. Jednak ocena "na oko" nie zawsze daje obraz zużycia części, szczególnie jeśli występuje luz a nic nie jest oberwane. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stratusome Opublikowano 7 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2013 W P11 są wadliwe wałki półosi. Sprawdź je, może się wyrobiły. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nice-wawa Opublikowano 8 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2013 Co do pukania przy puszczaniu sprzęgła do sprawdzenia poduszki na belce i sprawdź czy belka jest prawidłowo dokręcona od strony sanek . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.