50plus Opublikowano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2013 Witam Pozdrawiam Wszystkich na Forum. Problem dotyczy: Almera N16 1,5 90 KM 2001r. 113 Kkm Niestety 2 tygodnie temu kupiłem Almerkę z niesprawnym ABS.(fatalny błąd). Kontrolka ABS na zegarach nie zapala się w ogóle, w żadnym położeniu kluczyka. System ABS nie działa wcale, ale hamulce działają doskonale na suchej jezdni. Bezpieczniki są dobre w kabinie obok kierownicy, i w komorze silnika 2 x 40 A obok akumlatora. Najlepsze jest to, że 1 właściciel nic nie powiedział o awarii, ale podmienił bezpiecznik w kabinie z 10 na 20 A., ale zapewniał o całkowitej sprawności auta. Zauważyłem że, wyciągnięcie bezpiecznika od ABS, w kabinie nie powoduje zaświecenia kontrolki, dopiero usunięcie kolejnego bezpiecznika z opisem " METER " Powoduje świecenie kontrolki ABS, która nie gaśnie nawet po zapłonie. Po drugiej stronie komory silnika, obok pompy ABS, jest nieopisana skrzynka z przekażnikami, może jest tam ten uszkodzony sterujący ABSem,(oby tylko tyle) ale nie wiem który to jest. Dlatego proszę o wskazówki i pomoc w zdiagnozowaniu usterki. Po przeczytaniu tego Forum, przypuszczam że nie jest to problem niesprawnych czujników,(kontrolka świeciła by cały czas), ani zwarcia w instalacji (nie spalone bezpieczniki, chociaż jeden podmieniony na 20A). Proszę nie odsyłajcie mnie do ASO, (to ostatecznośc), ani do schematu serwisowego po angielsku (też problem) Pozdrawiam Jerzy Witam. Dzisiaj ponownie sprawdziłem bezpieczniki, przeczyściłem styki "masowe" instalacji, wyciągnąłem i przeczyściłem wtyczkę do pompy ABS, wszystko oczywiście po popsikaniu " KONTAKTEM ". Niestety wyglada to "blado" tzn. czarno, dalej nie zapala się kontrolka ABS, owszem zapala się, ale po rozłączeniu np. bezpiecznika, lub wtyczki. Proszę poradżcie gdzie znajduje się sterownik ABS, i co jeszcze sprawdzic w dalszej kolejności. Z tego co tutaj czytałem wszystkie przypadki awarii ABS powodowały raczej ciągłe świecenie kontrolki, a w moim przypadku odwrotnie. Czy może znacie jednak taką anomalię. Pozdrawiam Jerzy Witam Ciąg dalszy monologu. Opierając się na wskazówkach kolegów z postów "Sprawdzanie błędów ABS" z dn.3,09,2012r.(ostatecznie okazuje się częściowo błędnych), próbowałem zdiagnozowac systemem błyskowym ABS. Według tej instrukcji w OBD II, z " masą = minus" zmostkowałem "górny prawy ostatni" pin, oznaczony nr. 8, i oczywiście, wynikiem był spalony bezpiecznik, ponieważ po przkręceniu kluczyka pin 8 dostawał "plus". Jak również drugi wariant instrukcji jest "dziwny", ponieważ mostkowanie przed zapłonem pin 8 z pinem 16 powoduje zasterowanie jakiegoś przekażnika, a po włączeniu zapłonu, okazuje się że zmostkowane zostały dwa "plusy". Jaki to ma sens, na pinie 16 jest stały "plus", a na pinie 8 "plus" po zapłonie. Najbardziej sensowne wydaja się, podłączenie do masy pinu nr.9 , ale niestety w moim przypadku nie zdało to egzaminu, ponieważ kontrolka ABS dalej nie świeci. Idąc tym tropem wyciągnąłem bezpiecznik " Electronics Parts", i wtedy po zapłonie zaświecała się kontrolka ABS ale tylko na 1 sekundę, i po zmostkowaniu pinu 9 do masy, jednak dalej już nie błyskała, mimo wielu prób. Co ciekawe na schemacie do P11, są 2 przekażniki obsługujące centralkę ABS. Zaś w Almerze nigdzie nie mogę ich zlokalizowac, co wydaje się dziwne , poniewaz ABS zabezpieczają przecież, aż 2 bezpieczniki po 40 Amper. No cóż, może któryś z kolegów ma uproszczony schemat elektr. do N16 2001r. byłoby wtedy łatwiej. Pozdrawiam Jerzy Witam Ciąg dalszy monologu. W wyniku prób i błędów, a niestety głównie błędów, na drugi dzięń podczas jazdy wyskoczył Chek Engin., na dokładkę do starego problemu, czyli braku kontrolki i działania ABS. Znawcy metody błyskowej wskazywali wiele metod, np.łączenie pinów 1 + 8 / 8 + 16 / 9 + 16 , itd W wielu przypadkach te próby nie przynosiły efektów, dlatego że : wymóg posiadania pełnej wersji gniazda OBD II zgodnej z normą unijną dla aut benz. dopiero po stycz.2001r. a w Polsce dopiero od stycz. 2002r. zaś diesle od stycz 2004r. W mojej Almerce z 04,2001r są tylko piny nr. 1, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 16, a brak np pin 9 który miał w metodzie błyskowej łączyc z pinem 16. Dlatego warto przed błędnymi próbami, i ich skutkami sprawdzic w OBD II ile i jakie mamy styki pinów, jak również możliwośc połączenia z interfejsem. No cóż są tacy co, piszą by pisac, i myślą że "myślą". Reasumując, najprostszym sposobem jest zakup niedrogiego interfejsu diagnostycznego, niż pogłębianie dalszych problemów. Trochę wyjaśni poniższy link. http://www.e-volt.pl/standardyobdii_s_37.html Wciąż jednak mam nadzieje że znajdzie się życzliwy Kolega i wskaże mi uproszczony schemat elektr.do N 16 2001r. najlepiej po polsku. ps. Są koledzy którzy znają dobrze tematy i piszą z sensem, ale są i tacy co do których można miec wątpliwości, ale jestem tutaj "świeży" i dopiero poznaje to Forum. Pozdrawiam Jerzy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.