Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[J11] Silnik 1.2 DIG-T opinie, serwis, uwagi


brera
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Spokój panowie tylko spokój uratuje przed kasacją...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacko przecie my rozmawiamy a nie kłócimy się  :D

Colins a  umazany smarem właściciel samochodu to się chwali, chwali bo dziś to takich co się lubią ubrudzić przy własnej maszynie to nie ma  :D

 

Jacko a czy dojedziesz do ASO na tej resztce oleju czy zamierzasz zatrzeć silnik w drodze do nich aby było lepiej ??? :D

I ciach pach funkiel nówka silnik ląduje w twojej komorze  :P

Edytowane przez Edek01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wiecie, że renówka, a nawet Dacia do silników 1.2 TCe zaleca oleje 5W30 i na dodatek niskopopiołowe?

Ostatnio mocno zainteresowałem się tematem, bo czeka mnie przegląd i rozglądam się za nową oliwą. Zacząłem więc porównywać i korzystać z dostępnych wyszukiwarek i rzuciły mi się w oczy takie właśnie różnice.

Bo do naszego silnika 1.2 DIG-T Nissan oraz praktycznie wszyscy producenci olejów zalecają jednak "zwykły" olej 5W40.

Tu już nie chodzi o tą lepkość, ale zastanowiła mnie ta "niskopopiołowość".

I doszedłem do wniosku, że znów jesteśmy w doopę kopani i Nissan o nas nie dba, a tymczasem renówka o posiadaczy motorków 1.2 TCe dba jednak bardziej.

Już tłumaczę dlaczego.

Jak wiemy nasze silniki mają wtrysk bezpośredni. Jak już kiedyś rozmawialiśmy, taki sposób zasilania silników ma mnóstwo zalet, ale też jedną podstawową wadę, a mianowicie odkładanie się nagarów w układzie dolotowym i na trzonkach zaworów. Co w rezultacie doprowadzić może po dłuższym użytkowaniu do problemów z mocą, nierówną pracą itd.

Renówka/Dacia mając zapewne świadomość tego problemu zaleciła zalewanie do swoich silników 1.2 TCe olejów niskopopiołowych (tzw. low saps, ostatecznie mid saps). Oleje takie dzięki niskiej zawartości m.in.siarki nie generują w czasie spalania dużej ilości popiołów i w związku z tym odkładanie nagaru jest dużo mniejsze (mądre głowy mówią, że nawet o 40%) i opóźnione w czasie.

Nissan tymczasem ma to gdzieś i zaleca zalewanie olejów "zwykłych" czyli takich z wysoką zawartością siarki, fosforu itd., które w trakcie spalania wytwarzają dużo więcej sadzy, a co za tym idzie nagaru.

Co ciekawe w przypadku silnika 1.6 DIG-T Nissan zdał chyba sobie sprawę z powyższego i zaleca już oleje niskopopiołowe.

A motor kosiarkowy najwidoczniej już w założeniach został skazany przez Nissana na krótki żywot, no i tyle moich przemyśleń. :wacko:

Dodam tylko, że samodzielne zalanie olejem niskopopiołowym jest możliwe, bo znajdą się takie, które będą nadawać się do tego silnika.

Jednak w okresie gwarancji praktycznie niemożliwe, bo Nissan nic nie mówi o możliwości dopuszczenia oleju w specyfikacji ACEA C3 do silnika 1.2 DIG-T (do 1.6 DIG-T tak).

I co o tym sądzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecie na początku kariery 1.2DIG-T lali 5w30 a później zmienili zalecenia na 5w40 !!

Jacko przecie nalał sobie 5W30 Shell i on ci powie jak chodzi silnik na 5W30  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to podejście Nissana jest cokolwiek dziwne.W instrukcjach nowych jest chyba 5W40 A3B4,tak samo w niemieckich i Angielskich,a ja mam 5W30!!!

To samo jest z olejem w skrzyni biegów! U mnie pisze 85W90 a w innych wymienionych wyżej 75W80!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może ta pierwsze silniki " udowodniły ",że należy zmienić parametry? Stąd Twoje problemy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ciekaw jestem dlaczego nissan nie trzyma zaleceń Renault co do olei jakie stosować w ich silnikach i skrzyniach ?

Przecież przez olej źle dobrany w ASO padła by mi skrzynia biegów !

Po zmianie oleju na elf 75W80 bajka uratowałem skrzynie a mechanik z Renaulta dostał litra wódki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecie na początku kariery 1.2DIG-T lali 5w30 a później zmienili zalecenia na 5w40 !!

Jacko przecie nalał sobie 5W30 Shell i on ci powie jak chodzi silnik na 5W30  :)

 

Nie zrozumiałeś co napisałem.

Lepkość oleju nie ma tu znaczenia. Chodzi natomiast o, że tak powiem, czystość oleju.

Bo Renault do swoich silników zaleca oleje niskopopiołowe, które nie odkładają tyle syfu w silniku co"zwykłe" oleje.

Nissanowi na tym nie zależy i do silnika 1.2 zaleca oleje "full saps" czyli bez ograniczeń jeśli chodzi o zawartość popiołów.

Co w dużo krótszym czasie może zasyfić silnik.

A to czy olej będzie miał 0W30, 5W30 czy 5W40 nie ma tu nic do rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Colins to Nissan jest debilem bo nakazują lać nie te oleje co powinny być !!!!

Jeśli do twojego francuskiego silnika Renault zaleca 5W30 Low Saps to taki trzeba lać  :)

Jeśli do twojej skrzyni renault zaleca lanie 75W80 to taki trzeba lać a nie 85W90!!!

 

Jacko zalał 5W30 nie wiem czy to był Low Saps i potem zmienili na 5W40 full Saps ,nie mogę znaleźć ale nie podobała mu się praca silnika na 5W30 Shell.

Mi na gwarancji idioci z ASO zalali skrzynie 80W90 a skrzynia francuska i producent zaleca 75W80 idioci zniszczyli by mi nówkę skrzynie :angry:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shell Helix Ultra Extra 5W30 jest zalecany do tych silników przez Nissana!


ELF EVOLUTION SXR 5W-40

Elf Evolution SXR 5W40 jest nowoczesnym olejem silnikowym, stworzonym w Technologii Syntetycznej ELF.

 

ZASTOSOWANIE:
- Zalecany jest do stosowania w silnikach benzynowych i wysokoprężnych najnowszej konstrukcji: wielozaworowych, wolnossących i turbodoładowanych, z wałkami rozrządu w głowicy, z katalizatorem spalin lub bez, zasilanych benzyną bezołowiową jak również gazem propan-butan.
- Do stosowania w jeździe sportowej, miejskiej i po autostradzie, w samochodach osobowych i dostawczych użytkowanych w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych.
- Zaleca się szczególnie do silników z hydraulicznym sterowaniem zaworów, bowiem wycisza on głośną pracę układu rozrządu.


SPECYFIKACJA:
Znacznie przekracza wymagania następujących norm międzynarodowych:
ACEA 2007 A3 / B4
API SM / CF
REANULT - NISSAN RN 0710 silniki benzynowe, benzynowe turbo i diesla bez FAP (wyjątek 2.2 dCi z FAP) 
RN 0700 silniki benzynowe, diesla bez FAP prod. przed 09/2007

 

PARAMETRY TECHNICZNE:

Gestość w 15°Ckg/dm3 0,854
 
Lepkość kinematyczna w 40°C mm2/s (cSt) 82,2
 
Lepkość kinematyczna w 100°C mm2/s (cSt) 13,6
 
Wskaźnik lepkości - 169
 
Temperatura zapłonu, C 226
 
Temperatura płynięcia C -39
 
Liczba zasadowa (TBN) mgKOH/g 9

Edek,nie tyle praca silnika mi się nie podobała,co piszczenie turbiny na zimnym silniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj tam oj tam... ważne, że coś znowu nie działało prawidłowo w QQ2 i można pokrzyczeć na Nissana... :D


... Edek,nie tyle praca silnika mi się nie podobała,co piszczenie turbiny na zimnym silniku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oooo te piszczenie turbiny zapomniałem  :D

Jacko a czy te dwa oleje 5W30 Shell Ultra Extra i 5w40 Elf Evolution SXR to są Low Saps?? jak zaleca Renault do swoich 1.2 Tce .

 

 

 

Oj tam oj tam... ważne, że coś znowu nie działało prawidłowo w QQ2 i można pokrzyczeć na Nissana...  :D

 

 

Else jak Nissan by mi płacił za chwalenie go i udawanie że nie ma problemów to ja bym pisał w samych SUPERLATYWACH o Nissanie.

Edytowane przez Edek01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do skrzyni i oleju,przydałoby się,aby koledzy którym zgrzyta przy zmianie z1 na 2ke opisali jaki olej mają w swojej specyfikacji,a jaki mają inni.Już od dawna podejrzewam,że coś nie tak jest z olejem w skrzyni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

 

Else jak Nissan by mi płacił za chwalenie go i udawanie że nie ma problemów to ja bym pisał w samych SUPERLATYWACH o Nissanie.

 

No mi niestety nie płaci ani nie udaję, że wszystko jest na 100% git.

Daleki natomiast jestem od prezentowanego przez Ciebie radykalizmu. Aż się dziwię, że jeszcze trzymasz swojego Nissana. :)

Bo np. 5-cio biegowa krzynka Renault podłączona do japońskiego jeszcze HR16DE... to jakaś porażka była... (przerabiałem w J10)... :P:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzymam swojego Nissana bo mi się bardzo podoba stylistycznie a jego praktyczność   :)

A w szczególności za silnik który jest bardzo mało awaryjny cyka jak pszczółka  :spoko:  

Tak francuska skrzynia biegów plus zły olej 80W90  zalewany do tej skrzyni przez Nissana nie pomagał jej w żywotności wielu padła nie dożywszy 100.000km .

Edytowane przez Edek01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacko, ja także na pierwszym przeglądzie użyłem swój olej Shell Helix Ultra ect 5W30 i na razie nic złego się nie dzieje.

 

Swoją drogę to żenada, że auto nie jest w stanie poinformować o zbyt niskim stanie oleju.

15 lat temu miałem Clio 1.4 8V i po włączeniu stacyjki na wyświetlaczu pojawiały się kółeczka pokazujące poziom oleju (skala od 1 do 5).

A ostatnio VW zaskoczył mnie podając podczas jazdy informacje, że stan oleju jest niski (i faktycznie był na minimum, ale nie poniżej) i sam zachodzę w głowę jak można to zmierzyć podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O i już jaśniej (Shell Helix Ultra) 5W30 jest Low Saps !!!!!!

Jacko, ja także na pierwszym przeglądzie użyłem swój olej Shell Helix Ultra ect 5W30 i na razie nic złego się nie dzieje.

 

Swoją drogę to żenada, że auto nie jest w stanie poinformować o zbyt niskim stanie oleju.

15 lat temu miałem Clio 1.4 8V i po włączeniu stacyjki na wyświetlaczu pojawiały się kółeczka pokazujące poziom oleju (skala od 1 do 5).

A ostatnio VW zaskoczył mnie podając podczas jazdy informacje, że stan oleju jest niski (i faktycznie był na minimum, ale nie poniżej) i sam zachodzę w głowę jak można to zmierzyć podczas jazdy.

Zadziałał czujnik ciśnienia oleju dlatego pojawiła się informacja o niskim stanie oleju ,spadło ciśnienie i zadziałał  :)
Edytowane przez Edek01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacko, ja także na pierwszym przeglądzie użyłem swój olej Shell Helix Ultra ect 5W30 i na razie nic złego się nie dzieje.

 

Dziwne, że w serwisie nie marudzili, że olej nie spełnia wymogów Nissana. :blink:

Bo owszem, jest to olej typu low saps, ale nie ma aprobaty Renault RN0700/RN0710 ani wymaganej normy ACEA A3/B4.

Z tych spełniających normy Nissana oraz będącymi olejami niskopopiołowymi można wymienić np. ten VALVOLINE (link przykładowy). TUTAJ specyfikacja producenta.

I coraz bardziej się ku niemu skłaniam.

 

Odnośnie oleju Elf Evolution SXR 5W40, którego opis wrzucił wyżej Jacek, to jest to olej o niemal takich samych właściwościach jak zalewany w serwisie olej z naklejką Nissan. Bo oleje dla Nissana robi właśnie koncern Total/Elf. Notabene, te produkowane dla Nissana, to całkiem przeciętne oleje. Olej jest zgodny z normami ACEA A3/B4 i RN0700/0710. Jest tylko jeden problem. Nie jest to olej niskopopiołowy (low saps) i to różni Nissana od Renault (bo Renault nawet do Dacii Duster 1.2 TCe zaleca oleje low saps). Sam mam też zalany nim silnik, ale na najbliższym przeglądzie chyba skuszę się na jakąś niskopopiołową oliwę.

Pozostałe wymienione wyżej oleje Shell Helix Ultra 5W30 i Shell Helix Ultra 5W40, to też nie są oleje niskopopiołowe więc czytaj Edziu uważnie.

Jedynie ten Shell Helix Ultra ECT 5W30 to olej low saps (dopisek ECT robi tutaj różnicę :)), ale jak wspomniałem na wstępie, ten olej nie ma aprobaty Nissan/Renault, co w przypadku kłopotów z silnikiem może skończyć się nieprzyjemnie w konfrontacji z ASO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w mojej instrukcji jest napisane: Olej 5W30 API SL lub SM, klasy ILSAC: GF-3 lub GF-4,  ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2 lub C3.

 

A olej Shell Helix Ultra ECT 5W30 ma specyfikacje: ACEA C3, API SN; BMW LL-04, MB 229.51, MB 229.31 GM dexos2, Chrysler MS-1106

więc chyba spełnia wymogi.

Do tego nie jestem pewien ale API SN to chyba lepiej niż wymagany API SM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A no widzisz, już wszystko wiem. Masz starszą instrukcję i tam rzeczywiście były takie zapisy, o których wspominasz, a co wspólnie uzgodniliśmy.

Czyli podobnie jak w Renault dopuszczone/wymagane oleje niskopopiołowe (w tym ACEA C3). Zwracam honor - serwis może Ci skoczyć.

Tylko dlaczego później Nissan zmienił zalecenia i w nowszych instrukcjach są już tylko dopuszczone oleje ACEA A3/B4 (o ACEA C3 nie ma już mowy) i to z naciskiem na lepkość 5W40?

 

Edek, znów dodam, że norma API SN nie ma w tym wypadku dużego znaczenia. Ja cały czas drążę temat olejów low saps.

A za to odpowiada norma ACEA C3 (a nie API), którą Nissan nie wiedzieć czemu w nowszych instrukcjach wycofał dla silnika 1.2 (bo dla 1.6 nadal jest). Skoro taki spec z Ciebie, to najwyższy czas żebyś zajarzył, bo wydaje mi się, że ciągle nie wiesz o czym gadam. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

API SN to najwyższa klasa jakości  :)

A w mojej instrukcji obsługi (samochód odebrany w październiku), napisano: olej silnikowy - uzupełnienie poziomu) z wymiana filtru oleju do silników HRA2DDT oryginalny olej silnikowy NISSAN 5W40 ACEA A3/B4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Srali muchy, że tak powiem. :D  Doczytaj.
Tu bardziej chodzi o normę ACEA (i wszystkie literki C) - w przypadku silnika DIG-T interesuje nas norma ACEA C2 i ACEA C3.

Norma ta jeszcze do niedawna tyczyła się bardziej silników diesla. Jednak po rozpowszechnieniu się benzynowych silników z wtryskiem bezpośrednim i zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin, norma ta zaczęła też być odpowiednia dla właśnie takich silników.

Choć nie przeczę, że norma API SN, to obecnie najwyższa norma dla silników benzynowych. Jednak o zawartości popiołów w oleju decyduje norma ACEA, a nie API.
Trochę to zagmatwane i sam też musiałem przysiąść żeby ogarnąć temat, ale przy odrobinie chęci wszystko staje się jasne.
Nawiasem mówiąc rozmawiamy tutaj o olejach low saps, jednak żeby być dokładnym, to norma ACEA C2 bądź C3 zamieszczona w pierwszym wydaniu instrukcji do QQ, mówi o olejach z TROCHĘ obniżoną zawartością siarki. Czyli tak naprawdę nie powinniśmy tutaj pisać o olejach low saps (bo to jest norma ACEA C1 i C4), tylko MID SAPS (to właśnie norma ACEA C2 bądź C3). No to teraz żeśmy namieszali. :D 
Więc jeszcze raz.
Żeby spełnić wymogi Nissana zawarte w nowej instrukcji, dla silnika 1.2 DIG-T musimy szukać oleju o następujących parametrach:

 

API SN (bądź SM) ACEA A3/B4 i z aprobatą Renault RN 0700/RN 0710.

Czyli olej nadający się dla silników benzynowych (także z wtryskiem bezpośrednim), spełniający normę producenta Renault/Nissan, jednak z normalną zawartością siarki i innych bzdetów mogących w dłuższym rozrachunku mocniej zasyfić nam silnik. Wszelkie "zwykłe" Elfy, Totale, Shelle i inne Motule 5W40 do tej grupy należą. Nikt w ASO nie zarzuci nam, że przywieźliśmy zły olej, ale nasz silnik nie musi być do końca zadowolony.

 

Jeśli jednak chcemy chcemy skorzystać z dobrodziejstwa starej instrukcji, a pozostać w zgodzie z obecnymi wymogami Nissana, to powinniśmy szukać oleju o parametrach:

API SN (bądź SM) ACEA A3/B4 C3 (bądź C2) i z aprobatą Renault RN 0700/RN 0710.

 

Wszystko jak wyżej, ale dodatkowo to olej z obniżoną zawartością popiołów (siarki, fosforu itd.) tzw.mid saps, co pozwoli odpocząć systemowi EGR, katalizatorowi oraz opóźni odkładanie się syfów w układzie dolotowym silników z bezpośrednim wtryskiem. Każdy z wyżej wymienionych producentów olejów posiada w swojej ofercie takie oleje, a wyróżnia je z tłumu dopisek ACEA C3 (bądź C2) na opakowaniu. Też nikt w ASO nie zarzuci nam, że przywieźliśmy zły olej. Dodatkowo nasz dolot (i wylot) :D będzie się wolniej syfił. Problem jest taki, że na rynku jest dość mało olejów spełniających jednocześnie normę ACEA A3/B4 i C3 (i jeszcze na dodatek RN 0700/RN0710). Większość takich olejów ma na opakowaniu napis ACEA C3, a nie ma ACEA A3/B4. Co może stworzyć problem w ASO, bo mogą zarzucić nam, że przywieźliśmy niezgodny z normą olej.

 

Lepkość pozostawiamy sobie na sam koniec, bo nie jest aż tak bardzo istotna. Wprawdzie w starszej instrukcji Nissan wymaga oleju o lepkości 5W30, a w nowszej 5W40, jednak na dalszych stronach instrukcji dopuszcza małe zmiany w zależności od warunków jazdy. Myślę więc, że jeśli ktoś przywiezie do ASO olej o lepkości 0W40, to mu głowy nikt nie urwie. Oczywiście odpadają jakieś wynalazki w stylu 10W60 czy 0W20, bo to by było za duże odstępstwo od normy.

 

Nie żebym reklamował, ale podam znów za przykład ten olej Valvoline SynPower Xtreme MST C3 5W40.

Dzięki spełnianiu norm API SN ACEA A3/B4 i dodatkowo ACEA C3 oraz aprobacie Renault RN 0700/RN 0710 bardzo ładnie wpisuje się w wymogi nowej instrukcji Nissana, a jednocześnie spełnia warunek zmniejszonej zawartości popiołów (o czym nie jest napisane w nowej instrukcji, ale było w starej). Myślę, że w tym wypadku Nissan nie zakwestionuje tego oleju w przypadku przywiezienia przez klienta, a klient będzie miał lepsze samopoczucie, że zrobił dobrze silnikowi. :D

W praktyce przekona się o tym jednak po przejechaniu jakichś 100000 km. Dopiero wtedy będzie można ocenić czy zalewanie silnika olejem z obniżoną ilością popiołów zasyfiło silnik rzeczywiście mniej niż w przypadku stosowania olejów "tradycyjnych".

Podsumowując - za dużo się rozpisałem, bo nasze silniki i tak rozpadną się przed osiągnięciem magicznego przebiegu 100000 km więc czym jak czym, ale nagarami przejmować się nie musimy. :D  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...