Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

[P11.144] sonda lambda - jak sprawdzić


Guest Griszka
 Share

Recommended Posts

Guest Griszka

czytałem posty z archiwum na temat sondy lambda, ale do końca nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie....

 

Mam zbyt duże spalanie (nyska ma przejechane 78kkm, bez instalacji LPG) i chcę sprawdzić sondę lambda. W moim modelu są podobno 2 sztuki... Jedną widać - jest na wierzchu, a gdzie szukać drugiej? Czy obie są równie odpowiedzialne za ustawienie mieszanki? Jak je sprawdzić? Ta sonda, którą widać jest 3-przewodowa - na których przewodach mierzyć napięcie?

 

Doczytałem, że mierzyć należy na nagrzanym silniku (logiczne :) ) i przy obrotach ok. 2200 obr/min. Wskazania powinny być ok. 0,8 - 0,9 V. To tyle z archiwum....

Link to comment
Share on other sites

druga sonda jest za katalizatorem i ona nie bierze udziału w składzie mieszanki, a raczej pilnuje kata i alarmuje o awarii i przeciążeniu katalizatora zapalaniem lub mruganiem kontrolki. Sonde naklepiej badać w złączu diagnostycznym. Gdyby była uszkodzona pokazałoby Ci błedy ECU. może czasem przekłamywać i wtedy nic sie nie zaświeci a palic będzie duzo - ale najpierw odczytałbym błędy z kompa i podejrzał z odczytu parametrów bieżących co robi sonda podczas jazdy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Griszka

hmm... odgrzewam swojego posta, bo dopiero dzisiaj mogłem zająć się tematem i oczywiście mam pytania.

Okazało się, że napięcie na sondzie nie przekracza 0,4V - czyli do wymiany :-(

Rozumiem, że podłączając nową sondę jest wszystko jedno jak podłączę białe przewody (to jest chyba podgrzewanie) ale tutaj mam pytanie: czy podgrzewanie sondy powinno działać cały czas? Nawet po nagrzaniu silnika? Na białych przewodach mam cały czas, niezależnie od temperatury, pełne napięcie. Myslałem, że po uzyskaniu przez silnik (kolektor) temperatury roboczej - napięcie to zostanie odłączone.

 

Robiąc pomiary na sondzie miałem takie wyniki:

biały - biały -> 12V

biały (nazwijmy go pierwszy) - czarny -> 12V

biały (drugi) - czarny -> bardzo mocno i szybko zmieniające się napięcie w zakresie od 0,1 do 0,4 V

 

myslałem, że napięcie z sondy będzie bardziej stabilne, ale okazało się, że zmiany są bardzo szybkie i przy stałych obrotach na mierniku pojawia się np. 0,2 - 0,02 - 0,1 - 0,04 - 0,17 itd...

 

czy te moje badania sondy są prawidłowe?

 

i teraz następne pytanie: będę poszukiwał nowej sondy i zapewnie kupię jakiś zamiennik. Czytając archiwum dowiedziałem się, że są różne średnice gwintów. Jakiego gwintu powinienem szukać? autko: P11.144 z silnikiem SR20DE 140 KM

Link to comment
Share on other sites

Guest eltechnik

Czytałem w książce nissana ,że sonda generuje napięcie w zakresie 0V do 1V.Przy optymalnym składzie mieszanki napięcie powinno wynosić 450mV, czyli 0,45V.Jeśli odbiega od tej wartości,świadczy to o niewłaściwym składzie mieszanki.

Z tego co napisałeś nie wynika że sonda jest uszkodzona.Być może osprzęt silnika niewłaściwie steruje mieszanką ?

Co do grzałki, napięcie jest podawane cały czas i jest powiązane

z obwodem zasilania pompy paliwa.

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Guest Griszka

eltechnik - gdzie wyczytałeś, że napięcie optymalne to 0,45V ?

Przeglądałem forum dosyć dokładnie i we wszystkich postach napisane było o napięciu 0,8 -0,9 V.

Np. ten post:

http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.p...mbda+napi%EAcie

 

w jakimś poście dosyć dokładnie to chyba Coobcio opisywał, ale nie mogę już znaleźć tej wypowiedzi...

Link to comment
Share on other sites

Guest cornholio78

na pewno 1. sonda ma inne napięcia pracy niż 2. sonda. Polecam Ci lekturę dokumentacji technicznej nissana p11-144 i tam wszystko znajdziesz

Link to comment
Share on other sites

Guest cornholio78
Tak dla ścisłości nie wszystkie P11.144 mają dwie sondy.Mój nissan ma tylko jedną!!!!!!!

dziwna sprawa bo wg przepisów modele wychodzące na rok 2000 (czyli np jesień 99 - priemra p11-144) miały być wyposażone w EOBD. Inna sprawa z samochodami produkowanymi jeszcze w 2000 roku dla których rok 2000 miał być ostatnim rokiem produkcji przed wdrożeniem nowego modelu. We wszystkich benzynowych p11-144 wg wszelkich danych jest system EOBD z 2 sondami lambda

Link to comment
Share on other sites

Guest eltechnik

To co napisałem wcześniej znajduje się w książce wydawnictwa Auto-Nissan Primera Obsługa i Naprawa.A konkretniej w dzale poświęconym silnikom SR20 Di i SR20 De.

Link to comment
Share on other sites

Guest eltechnik

A konkretnie 141 strona tejże książki.Polecam też wcześniejsze rozdziały opisujące działenie silnika z wtryskiem jedno- i wielopunktowym.

 

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Guest cornholio78
To co napisałem wcześniej znajduje się w książce wydawnictwa Auto-Nissan Primera Obsługa i Naprawa.A konkretniej w dzale poświęconym silnikom SR20 Di i SR20 De.

Jeśli pisałeś o silniku De i Di to nie pisałes o DE :) Żartuję, napięcie sondy lambda nie zależy od silnika. Podany przeze mnie wykres dotyczy sondy nr 2, bo o taką pytał autor wątku. Inna sprawa że podane przez Ciebie napięcie dla podanego warunku pracy jest prawidłowe. W momencie przyspieszania wzrasta, a hamowania silnikiem maleje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...