Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

Analiza spalin LPG i jedno co mnie niepokoi+własne poprawki


Guest jarkk
 Share

Recommended Posts

Tak jak opisywałem to wcześniej w wątku z dolem powietrza do GA16DE , zastanawiala mnie blacha przykręcona nad głównym otworem miksera, :-k więc podjechałem do innego gazownika, żeby to sprawdzić (przy tym ograniczeniu dolotu powietrza wszystko było OK, jeżeli chodzi o pracę silnika i spalanie).

On co prawda zdemontował blachę :D , ale za to wsadził zwężkę :? w dolot w miejsce, gdzie kończy się rura doprowadzająca powietrze a zaczyna obudowa filtra. Zwężkę zrobił z............i tu moje :shock: z zatyczki po Plaku, czy innym tego typu środku wycinając pewnej wielkości otwór. Bo bez tego - jak powiedział - nie będzie jeździć na LPG :x . Co dziwne silnik chodzi tak samo jak przedtem, bez zadnych zająknięć. Co do spalania to się dopiero okaże :-$ .

Wyniki analizy są następujące mierzone na rozgrzanym silniku:

 

3000 obr/min:

CO: 0,41

CO2: 13,32

O2: 0,30

HC: 88

Lambda:1,000

Bieg jałowy:

CO: 0,08

CO2: 12,58

O2: 1,70

HC: 258

Lambda:1,083

 

W związku z powyższym proszę o odp. na poniższe :

1) Co oznaczają te wyniki?

2) Czemu taka różnica w HC?

 

Spalanie wyszło w jeździe tylko po mieście w granicach 12,5 - 13l/100.

Było jeźdżone na dość krótkich odcinkach i dość ostro.

 

Co do ówczesnego stanu, to zatkałem wszystkie ponawiercane dziury w rurze dolotowej, zdemontowałem zaślepkę wlotu powietrza oraz zwężkę z mniejszego otworu w mikserze (nad przepływomierzem), wyp....łem to coś z zatyczki z PLAKA, i dorobiłem plastik na tokarni o średnicy 30 mm i zaimplantowałem go w miejsce gdzie rura doprowadzająca powietrze wchodzi w obudowę filtra powietrza. Wymieniłem filterek gazu i teraz wyniki są następujące:

3000 obr/min:

CO: 0,03

CO2: 14,88

O2: 0,27

HC: 54

Lambda:1,010

Bieg jałowy:

CO: 0,00

CO2: 14,48

O2: 0,27

HC: 16

Lambda:1,013

 

Gaziarze :shock: i powiedzieli, że wyniki super. Ja żadnemu specowi od gazu nie wierzę, więc pytam Was, dobrze?, czy nie za ubogo??

Link to comment
Share on other sites

witam

pewnie malo pomoge

ale co do wartosci

HC weglowodory zdecydowanie za duze powiny byc nizsze nie znam polskich norm wg MOT ostatniego max 200 ale ponoc >100 nie jest dobrze co do

CO powinno byc ponizej > 0.2

calkowicie sugeruje padanie katalizatora i nieodpowiednia mieszanke

co do wartosci lambd'y powina byc ponizej 1.025-1.030 w zaleznosci od testera

czyli trzeba by sprawdzic sonde moze powyzsze klopoty zwiazane sa z jej nieprawidlowym dzialaniem ?

 

acha powyzsze dane niekoniecznie prawdziwe od mojego angolskiego machera ale jest niezly wiec wg mnie ma racje.

 

mam nadzieje ze choc troche pomoglem

Link to comment
Share on other sites

W takim razie wynika, że CO przy 3000obr/min jest za wysokie ale HC jest w porządku. Natomiast CO na biegu jałowym jest OK, ale tu znowu HC przekracza normy.

Co do sondy to nie robiłem jeszcze autodiagnostyki a kata najwyżej się wytnie :lol: Jednakże spalanie jest jak w każdej Primerze 1.6 na LPG.

Czy ktoś jeszcze potrafi zinterpretować te wyniki :?:

Link to comment
Share on other sites

tak, ale nie przejmuj się. Istotne sa wyniki dla 3000 rmp, wolne obroty - tutaj lambda nie ma aż takiego znaczenia, wynika to z bezwładnosci układu zasilania gazem jeśli obroty wolne ustawisz ok, bedzie ciut przelewał na 3000 rmp, jesli odwrotnie, będzie lekko za ubogo na wolnych obrotach.

Co do CO sie częsciowo zgodzę - im niższe tym bardziej sprawny silnik, który jest w stanie dopalic wszystko do CO2 i wody (szczególnie na LPG) (norma CO<0,5).

Wynik na 3000 rmp jest w granicach normy, natomiast na wolnych obrotach jest po prostu uboga mieszanka - czyli:

niższe CO2, wyższe O2, wysoka lambda - co swiadczy o przewadze powietrza nad paliwem.

Uboga mieszanka powoduje, ze nie zawsze dochodzi do zapłonu - dlatego na wolnych obrotach prawdopodobnie wypadają zapłony - stąd wysokie HC (niedopalone węglowodory aromatyczne). Jeśli nie pali za dużo proponowałbym niewielkie wzbogacenie miaszanki na wolnych obrotach i bedzie lepiej.

Link to comment
Share on other sites

Ogromne dzięki za rozjaśnienie umysłu :-({|=

Co mam powiedzięć gaziarzowi, żeby co zrobił?

Mi osobiście wydaje się ,że na wolnych troszkę drga jakby rzeczywiście brakowało mu paliwka, a pali całkiem spoko to też pewnie zwiększę dawkęna wolnych .

Jeśli nie pali za dużo proponowałbym niewielkie wzbogacenie miaszanki na wolnych obrotach i bedzie lepiej.

Czy to nie zmieni wtedy sytuacji przy 3000obr

jeśli obroty wolne ustawisz ok, bedzie ciut przelewał na 3000 rmp, jesli odwrotnie, będzie lekko za ubogo na wolnych obrotach.

8) :shock: :?: :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Stranger
jeśli obroty wolne ustawisz ok, bedzie ciut przelewał na 3000 rmp, jesli odwrotnie, będzie lekko za ubogo na wolnych obrotach.

8) :shock: :?: :wink:

Ot, cienie i blaski jeżdżenia na gazie... :)

 

P.S. Wstawianie zwężki w dolocie to najprymitywniejszy sposób pod słońcem. I najprostsza droga do problemów. Nie próbuj teraz jeździć na benzynie, bo będzie chlał z 15 litrów na setkę.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli masz 2-gą generacje można przestawic nieco krokowiec na bogaciej w zakresie wolnych obrotów - nie bedzie szarpał, a na spalaniu znacząco pewnie sie nie odbije. Ustawienia dotyczące wyższych obrotów bym zostawił. wzbogacenie mieszanki wolnych obrotów nie powinno zmienić parametrów w wyższych obrotach. Zreszta jak przesadzicie z dodaniem papu LPG - zawsze można zapisac ustawienia w programie i wrócic do poprzednich. Tak na marginesie - jaki stan membran w parowniku - ile przejechałeś kkm na tym parowniku?

Link to comment
Share on other sites

Co do parownika to nie mam pojęcia na temat stanu membran. Ja kupiłem autko z LPG i nie wiem ile dokładnie było przeleciane na LPG, ale wg wszelkich wskazań przebieg na parowniku to max. 50kkm. W każdym razie nawet przy dużych mrozach (poprzedniej zimy) zaraz po uruchomieniu auta i przełączeniu na gaz jest wszystko OK.

Jeśli masz 2-gą generacje można przestawic nieco krokowiec na bogaciej w zakresie wolnych obrotów - nie bedzie szarpał, a na spalaniu znacząco pewnie sie nie odbije. Ustawienia dotyczące wyższych obrotów bym zostawił. wzbogacenie mieszanki wolnych obrotów nie powinno zmienić parametrów w wyższych obrotach

To co mam powiedzieć, żeby gaziarz to zrobił

a) żeby wzbogacił mieszankę na wolnych

B) żeby poszerzył zakres krokowca na bogaciej na wolnych

c) :?:

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

A zatem membrany jeszcze pewnie OK, a parownik w miarę stabilny.

Wiesz - ja gaziarzem nie jestem, choć gaz regulowałem zazwyczaj sam w domu wykorzystując analizator spalin znajomego mechanika. To co mogę doradzić, to spróbować nieznacznie wzbogacić mieszankę na wolnych obrotach. Jak to gaziarz zrobi to zależy od instalacji (czy krokowcem, czy dyszą od wolnych obrotów) - nie wiem jak wygląda parownik tej instalki i jak wygląda program sterujący. Jak masz sprytnego gazownika - to wystarczy że mu pokażesz wydruk z analizy i wyduma co zrobić.

Link to comment
Share on other sites

Cześć

Sądzę, ze zmiana gazownika - a przynajmniej konsultacje z innym (innymi) tego typu fachowcami może ci tylko pomóc. Przeciez to nie Ty masz mówić fachowcowi co ma zrobić, żeby było ok, opisujesz zachowanie samochodu, masz jeszcze wydruki analizatora spalin to "gaziarz" sam powinien postawić dobrą diagnozę, przecież za to bierze pieniądze.

3majcie się 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...