Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

CHŁODZENIE SILNIKA 1,3 QASHQAI 2019


Jureczek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

WITAM.MAM TAKIE PYTANIE: WCZORAJ PO PRZEJECHANIU OK .20km  PO  WYŁĄCZENIU SILNIKA PRACOWAŁ WENTYLATOR CHŁODNICY PO PONOWNYM ZAPALENIU TO SAMO DOPIERO PO TRZECIM URUCHOMIENIU WENTYLATOR SIĘ NIE WŁĄCZYŁ.

TEMPERATURA NA WYŚWIETLACZU W NORMIE ( W POŁOWIE SKALI), KLIMATYZACJI NIE UŻYWAŁEM .CZY TO NORMALNE ZJAWISKO .POZDRAWIAM 

Nie pisz dużymi literami!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, nie znam się na mechanice ale na chłopski rozum jak silnik się schłodził to wentylator się wyłączył :-P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TAK.ALE SILNIK PO 20km NIE BYŁ JESZCZE W PEŁNI ROZGRZANY I TU JEST PROBLEM -PO CO SIĘ WŁĄCZYŁ WENTYLATOR ?

Nie pisz dużymi literami!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie był. Mój się nagrzeje po 10. Ale mam inny.
:-)
Orawdz płyn w zbiorniku wyrównawczym.mize być mało jak masz nowe auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DZIĘKI.SPRAWDZĘ

Nie pisz dużymi literami!!!

Akceptowałeś regulamin a więc powinieneś wiedzieć,że: Pkt 6 podpunkt f mówi wyraźnie,że zabrania się pisania dużymi literami!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.05.2020 o 09:53, Jureczek napisał:

TEMPERATURA NA WYŚWIETLACZU W NORMIE ( W POŁOWIE SKALI),

ALE SILNIK PO 20km NIE BYŁ JESZCZE W PEŁNI ROZGRZANY

U mnie nawet gdy jest w pełni rozgrzany wskazówka nie dochodzi do połowy skali, zawsze wychylona trochę w lewo od pionu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tak ma być

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Własnie tak się zastanawiam. Zauważyłem, że jest dość sporo samochodów, którym wentylatory chodzą nawet po wyłączeniu silnika. Ktoś może wie z czym to jest związane? Ja szczerze mówiąc nigdy się z tym nie spotkałem w samochodach w obrębie mojej rodziny czy kilku znajomych. Co więcej, jakieś wentylatory się odpalają jak klima chodzi, bo tak to też nie widziałem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie kiedy to ECU steruje wentylatorem mogą być różne przyczyny włączania wentylatora nie tylko temperatura cieczy chłodzącej i klimatyzacja. Użytkowałem kiedyś samochód, który po każdej forsownej jeździe włączał po zatrzymaniu na chwilę wentylator pomimo że temperatura cieczy chłodzącej była w normie a na zewnątrz chłodno, podobno włączał się po to aby schłodzić rozgrzany kolektor wylotowy i katalizator znajdujące się od strony chłodnicy za wentylatorem.

Dla zainteresowanych 

https://intercars.com.pl/pliki/PLK/DT38www.pdf

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przykład tak jak Mao mówi, ale powód, dla którego wentylator chodzi po wyłączeniu silnika jest również taki, że płyn w układzie stoi i nie ma gdzie ciepła oddać, więc wirujący wentylator sprawia, że schładza się on w chłodnicy no i stopniowo dalej.

Edytowane przez kravvsebb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy nie zbaczamy z tematu, ale:

Miałem kilak marek

fiat chłodził po wyłączeniu silnika

pług chłodził poi wyłączeniu siolnika

nissan chłodził po wyłączeniu silnika a nawet w trakcie jazdy po autostradzie,

 

więc uznaje to za normę.

A przecież wskaźnik na desce nie pokaże ci ile dokładnie masz temperatury. Jeżeli went włącz się na np 98 st - a norma to 92 - nawet nie zauważysz drgnięcia wskazówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i porady.Mao ma rację -dochodzę do wniosku że praca wentylatora jest powiązana nie tylko z temperaturą cieczy

chłodzącej .Fakt że nie miałem takiego przypadku w poprzednich samochodach(Suzuki,Hyundai Ford).Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Brzyk napisał:

fiat chłodził po wyłączeniu silnika

pług chłodził poi wyłączeniu siolnika

nissan chłodził po wyłączeniu silnika a nawet w trakcie jazdy po autostradzie,

 

Dorzucę do tego jeszcze VW. Również chłodzi. Dla mnie to również norma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro już bawimy się w wyliczankę to skoro Nissan to pewnie i Renault.

Pewnie, że to norma bo inaczej płyn mógłby się zagotować i głowicę rozsadzić bo tak jak wspomniałem wyżej, skoro nie płynie to mimo wyłączonego silnika przez jakiś czas jego temperatura rośnie no i dlatego właśnie wentylator chodzi jeszcze po przekręceniu kluczyka.

Edytowane przez kravvsebb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Czy może ktoś już wie dlaczego po zgaszeniu silnika 1.3 dig 160 km czasami dalej chodzi wentylator  nawet dłuższy czas i wcale nie po dłuższym przebiegu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jest w każdym samochodzie.Musi chłodzić,bo inaczej po wyłączeniu silnika zagotowałby się płyn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.3 ma całkiem inną filozofię chłodzenia niż 1.2, który miał temperaturę płynu w granicach 85-95 stopni, a wentylator włączył mi się po zgaszeniu silnika chyba ze 2 razy przez 5 lat.

W 1.3 poszli maksymalnie ostro w ograniczeniu spalania i emisji szkodliwych gazów, dlatego silnik nagrzewa się błyskawicznie i utrzymuje stale wysoką temperaturę.

Miałem nawet na początku obawy, czy nie mam zapowietrzonego układu chłodzenia (mam J12 1.3 140KM z 2023 roku).

Z moich obserwacji, eksperymentów i odczytów OBDII wychodzi, że w 1.3 jest tak:
- temperatura płynu chłodniczego oscyluje 85-108 stopni (najczęściej 93-103)
- wentylator włącza się powyżej 99 stopni i dokładnie tak jest po wyłączeniu silnika, sprawdźcie u siebie (jeśli nie chcecie, aby wiatrak się włączył, gaście silnik poniżej 99 stopni)
- wentylator chodzi bardzo długo (nawet 20 minut po wyłączeniu silnika w garażu), bo kręci się bardzo wolno i wyłącza się dopiero przy 89 stopniach
- jeśli temperatura płynu osiągnie 108 stopni, to włącza się wentylator na najwyższy bieg, dmucha bardzo mocno i schładza do 89 stopni bardzo szybko (w jakieś 2 minuty)

Nie wiem, czy tak samo mają inni, ale artykuł z linku kilka postów wyżej mnie uspokoił, bo:               podaję inny link, bo tamten wygasł: https://issuu.com/intercars/docs/dt38www/1
- obecnie całkiem bezpieczna temperatura płynu chłodniczego to 110 stopni
- wysoka temperatura jest utrzymywana przy małym i średnim obciążeniu silnika, aby obniżyć spalanie i emisję szkodliwych gazów
- temperatura jest obniżana przy wysokiej prędkości (powyżej 130 km/h), aby umożliwić podniesienie osiągów (obrotów)
- dlatego na autostradzie wentylator dodatkowo chłodzi (termostat z regulacją programową)
- w QQ mamy jeszcze żaluzje przed chłodnicami, aby nawet w ciepły dzień je zamknąć na zimnym silniku i szybko doprowadzić silnik do 80-90 stopni


Dodam jeszcze, że temperatura oleju też jest bardzo wysoka jak na auto cywilne, bo 100-105 stopni jest u mnie na porządku dziennym (w 1.2 było ok. 90 stopni).
Może to dobre, bo pozwoli odparować benzynie przy jeździe miejskiej, ale u mniej spowodowało rozszczelnienie nowego silnika na samej górze.

PS.: Temperatury można łatwo odczytać czytnikiem OBDII za 40 zł i darmową aplikacją CarScanner. Jakby co, służę pomocą.

Edytowane przez aquariusmax
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat po części pokrewny.
Płyn chłodniczy.
Myślę że w aso mają jeden dla wszystkich.
Widzę dziś ubytek w 1.6 .
Czy mogę dolać zielonego borygo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ASO Nissana mają dwa. Niebieski lepszy na 4-5 lat i zielony na 2 lata. Oczywiście leją tańszy zielony i pozwalają jeździć 4 lata.

Te płyny są mieszalne, więc można je mieszać.

Jednak bym nie radził, bo np. silnik 1.3 jest bardzo wydajny energetycznie (nie wiem jak jest z 1.6, w 1.2 jest zdecydowanie zimniej) i ma wysoką temperaturę pracy (często powyższej 100 stopni), więc płyn powinien być dobrej jakości.

Lepiej kupić 1l Premix 255N koncentrat 1:1 i rozcieńczyć z wodą destylowaną lub nawet bez rozcieńczenia, gdy płyn ma już kilka lat.

Edytowane przez aquariusmax
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We fiacie pamiętam że lali końcentrat i taki sprzedawali.
Gdy kiedyś podjechal3m do nissana z 5 lat temu , dolali mi gotowiec.
Nie chcę mi się ekstra jechać do aso. Nie po drodze. Dlatego pytam o sklepówki. ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...