piojek Opublikowano 14 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2023 Potrzebuje pomocy przy zdjęciu wałka wydechu .Czy znajdzie się jakiś fachowiec co ma pojęcie jak zdejmę wałek bez rozpinania rozrządu, i co w jakiej kolejności muszę zrobić, aby łańcuch nie spadł z dołu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piojek Opublikowano 17 Czerwca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Czerwca 2023 Właśnie po 12 godzinach pracy i wielu niewiadomych, przy pomocy wcześniejszych tematów lecz niestety nie na tyle precyzyjnych ,doszedłem do końca przygody z regulacją zaworów w moim Nissanie X-Trialu 2.0 t30 silnik qr20de. Ponieważ w tym silniku nie ma regulacji hydraulicznej,ani mechanicznej, tylko tzw.szklankami ,czyli popychaczami zaworów zamieszczam moją relacje z regulacji luzów zaworowych. Owe luzy jak już wspomniałem reguluje się szklankami a mianowicie wymianą szklanek na nowe o odpowiedniej grubości podstawy środka, wypustki która się znajduje w środku. Druga opcja ,znacznie tańsza i jest sposób na nie rozpinanie rozrządu aby wyjąć wałek wydechowy (gdzie zazwyczaj w tych silnikach tym bardziej z LPG luzy zaworowe się zmniejszają,natomiast w ssącym raczej zostają w normie).Ponieważ tzw. szklanki trochę kosztują to szlifowanie tych wypustek do odpowiedniego rozmiaru ,pomoże zaoszczędzić sporo pieniędzy. Poniżej link do filmiku z regulacją w podobnym silniku. A tutaj niestety po Rusku🤔 w silniku qr20de czyli np. Nissan X-Trial 2.0 t30 Regulacja luzów zaworowych Czas pracy: 12,5h. Koszt,: 100 zł. Narzędzia: szczelinomierz,wiertarka stołowa,kamień stożkowy do szlifowania zestaw kluczy,klej do uszczelniania,mikrometr noniuszowy,tretytki,blaszki i meselki do rozpołowienia bocznej pokrywy rozrządu i małego górnego dekielka(uwytu wałków) które są klejone,ścisk, marker Czas i dobre chęci,oraz trochę upodobania do mechaniki też się przyda. Przebieg zabiegu 🙂( jeżeli mamy już dokładnie pomierzone luzy zaworowe i spisane na kartce rys. nr.7) 1. Zaczynamy od zdjęcia prawego przedniego koła oraz bocznej osłony nadkola pod którym jest koło pasowe wału. 2.Zdejmujemy pokrywę zaworów,zaczynając od odłanczania dwuch wężyków (jeden z tyłu ,drugi z prawej strony), później odłanczamy i wykręcamy 4 cewki numerując je w kolejności razem z wtyczkami.Odkręcamy pokrywę i ją zdejmujemy najlepiej w czyste miejsce np.karton. Zdjęcie nr. 8. Ja wszystkie odkręcane śróbki znaczyłem markerem aby znać ich moment dokręcenia przy składaniu. 3.Odkręcamy boczną, górną pokrywę rozrządu( 7 śrub jest naprawdę mało miejsca szczególnie do dolnych dwuch śrubek można poluzować przeeody od klimy i je naciągnąć ,(przyda się później do zakładania dekla ) trzeba pokombinować i się odkręci, zdjęcie nr.6,14,15) odłanczamy wtyczkę od pokrywy i wykręcamy 1 śrubkę z kabelkiem masowym ( o ile jest) zdjęcie nr.13. Odklejamy ją za pomocą jakiegoś cienkiego meselka ( czy tak jak ja za pomocą kawałka zaostrzonej blaszki od piły do cięcia stali) wbijając w środek i po trochu przesuwając się i rozchylając Odklejamy pokrywę. 4 Widząc dwa koła zębate na wałkach rozrządu ustawiamy je za pomocą koła pasowego wału (które znajduje się na dole pod osłoną nadkola które wcześniej zdemontowaliśmy ) obracając kluczem 17 w prawą stronę aby środkowy z trzech ząbków które znajdują się na kole pasowym wału pokrywał się z kreską na godzinie 12, tak aby jednocześnie koła zębate ustawiły się w pozycji "0". (jak na rys.18 w lewym dolnym rogu ,gdzie jest pokazane ustawienie na kołach zębatych, zdj. nr .2 oraz 23) i dodatkowo znaczymy na łańcuchu rozrządu markerem miejsce kropki na prawym kole i kreski na lewym (2 obroty wału to 1 obrót wałków,więc czasami trzeba przekręcić 2 razy w poz."0") 5 Gdy mamy już wszystko ustawione i poznaczone, przechodzimy do najbardziej uważnego jak dla mnie momętu ,czyli podwieszenia łańcucha rozrządu wraz z kołem zębatym,tak aby nic się nie przestawiło i nie daj Boże, aby łańcuch nie spadł z dołu ze swojego ustawienia(wtedy było by po ptakach i rozbieranie całej osłony itd ... A więc aby tego uniknąć trzeba naprawdę pomału ,bez żadnego pośpiechu wykonać kolejno czynności jak: A).naciągnąć łańcuch, najlepiej drutem w miejscu pomiędzy napinaczem a kołem zębatym naciągając w kierunku przodu auta (ja wiązałem do podpurki maski u dołu) zastępując naciąg napinacza zdj.nr. 21(brałem drut podwójnie i zkręcałemaby delikatnie naciągnąć łańcuch Odkręcić napinacz (trzeba uważac aby tłoczek który lubi sobie wypaść aby nie wpadł do środka pod obudowę rozrządu. Mi się udało bo zatrzymał się na krawędzi🤣). C) Przygotować sobie podwieszenie z tretytek ,drutu ,aby podwiesić koło z łańcuchem bo później może zabraknąć nam rąk. Jedno takie podwieszenie u góry na masce a drugie od frontu od podpurki gdzie podeieszaliśmy już drut. D) Odkręcamy śrube koła zębatego wydechu rys .nr. 16 , trzymając wałek kluczem 24 zdj nr.36( w lewą stronę, trzeba się trochę posiłować i nie radzę zapierać klucza o blok,lepiej nałożyć jakąś przedłużkę E) No i ... no właśnie wziąść kilka głębokich oddechów i pomału ściągać koło z nałożonym na miejscu łańcuchem(można delikatnie poluzować drut zastępujący napinacz ,oczywiście w granicach rozsądku) po zdjęciu koła naciągnąć je w kierunku górnym i frątu i tak podwiesić aby łańcuch był w miarę natężony i nie spadł z dolnej zębatki. Zdj. nr. 3,19,30 6 Jeżeli bez pośpiechu i ostrożnie wszystko zrobiliśmy będzie dobrze i bierzemy się za ściąganie wałka zaczynając od zdemontowania takiego kawałeczka korpusu jak na rys.nr. 25 i zdj. nr. 35 odkręcając 3 śruby z góry i dwie z boku od strony łańcucha zdj.23 są widoczne lub precyzyjniej na rys numer 31 śruby 7 i 8 i również odklejamy, radze od góry zdj nr.12 i 33( zanim jeszcze nie odkręcilićmy 4 mocować wałka ,możemy zaznaczyć jego położenie na pierwszej krzywce markerem i na mocowaniu zdj.nr. 36 lub mierząc kanalik olejowy zdj nr 26 na wszelki wypadek) 7 odkręcamy po uprzednim poznaczeniu miejsc dokręcenia markerem śrub ,4 mocowanie wałka zaczynając od najwyższych numerów które tam są i zdejmujemy wałek .zdj nr .1 i 11 8 Wyciągamy szklanki magnesikiem zdj. nr .29 i 5 i odkładamy według kolejności zdj. nr.22 9 wycieramy szklanki i mierzymy kolejno zapisując wymiary zdj.nr. 4 i 10 i dokonujemy obliczeń z pierwszego linku ,(filmik Celica VII) według wzoru zdj nr.26 i zapisujemy wartości ( ja dodałem po 0.01 aby wyszły szczeliny 0,31😉) 10 szlifujemy specjalnym kamykiem stożkowym https://allegro.pl/oferta/bosch-frez-sciernica-trzpieniowa-cylindryczna-5757878172 Na wiertarce stołowej z wypoziomowaną półką na szmatce ( zdj.nr.28) aby móc poruszać szklanką delikatnie szlifujemy i co chwilę mierzymy mikrometrem zdj.nr.10( można szybko przedobrzyć więc lepiej mniej i doszlifować niż zjechać za mocno) 11 czyścimy i odtłuszczamy wszystkie klejone powierzchnię( pokrywą rozrządu i część korpusu) Szklanki myjemy z opiłków benzyną czy naftą jak ja i zakładamy z powrotem smarując olejem 😁 smarujemy gniazda wałków i również zakładamy zachowując pierwotne położenie, dokręcamy mocowania zgodnie z numerami tym razem zaczynając od najniższych ( z głową jak i wszystkie inne śruby) 12 przykręcamy koło zębate na miejsce celując w trybik,dokręcamy na fest,zakładamy napinacz (łatwiej będzie jak go się zablokuje wciskając do końca i wkładając mały gwózdek w otworek do blokowania,nie do końca aby można było później chwycić kombinerkami i wyciągnąć) odblokowujemy i zdejmujemy drut zastępujący napinacz. 13 kleimy pokrywę i mały korpus dokręcamy korpusik 3 z góry i dwie od łańcucha oraz dokręcamy pokrywę według kolejności ,(rys.nr .14 )podłanczamy wtyczkę do pokrywy rozrządu oraz kabelek masowy 14.możemy pomierzyć luzy zaworowe 🙂 wycieramy miejsce pod uszczelkę od pokrywy zaworów i zakładamy ją dokręcając,montujemy cewki ,podłanczamy ,przypinamy dwa wężyki,zakładamy osłone nadkola i koło ,czekamy aż wyschnie klej ( polecam Victor reinz 320⁰)...🤔 No i odpalamy (przy pierwszym odpaleniu zadzwoni ,lecz to normalne po tego typu robotach ponieważ wałki są suche i musi dojść olej ,po chwili wszystko się uspokoi) i cieszymy się z nowej kultury pracy naszego silnika😁👍 Pamiętając o kontroli luzów co ok 30 000 km. Powodzenia💪 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 26 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.