piojek Opublikowano 14 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2023 Potrzebuje pomocy przy zdjęciu wałka wydechu .Czy znajdzie się jakiś fachowiec co ma pojęcie jak zdejmę wałek bez rozpinania rozrządu, i co w jakiej kolejności muszę zrobić, aby łańcuch nie spadł z dołu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piojek Opublikowano 17 Czerwca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Czerwca 2023 Właśnie po 12 godzinach pracy i wielu niewiadomych, przy pomocy wcześniejszych tematów lecz niestety nie na tyle precyzyjnych ,doszedłem do końca przygody z regulacją zaworów w moim Nissanie X-Trialu 2.0 t30 silnik qr20de. Ponieważ w tym silniku nie ma regulacji hydraulicznej,ani mechanicznej, tylko tzw.szklankami ,czyli popychaczami zaworów zamieszczam moją relacje z regulacji luzów zaworowych. Owe luzy jak już wspomniałem reguluje się szklankami a mianowicie wymianą szklanek na nowe o odpowiedniej grubości podstawy środka, wypustki która się znajduje w środku. Druga opcja ,znacznie tańsza i jest sposób na nie rozpinanie rozrządu aby wyjąć wałek wydechowy (gdzie zazwyczaj w tych silnikach tym bardziej z LPG luzy zaworowe się zmniejszają,natomiast w ssącym raczej zostają w normie).Ponieważ tzw. szklanki trochę kosztują to szlifowanie tych wypustek do odpowiedniego rozmiaru ,pomoże zaoszczędzić sporo pieniędzy. Poniżej link do filmiku z regulacją w podobnym silniku. A tutaj niestety po Rusku? w silniku qr20de czyli np. Nissan X-Trial 2.0 t30 Regulacja luzów zaworowych Czas pracy: 12,5h. Koszt,: 100 zł. Narzędzia: szczelinomierz,wiertarka stołowa,kamień stożkowy do szlifowania zestaw kluczy,klej do uszczelniania,mikrometr noniuszowy,tretytki,blaszki i meselki do rozpołowienia bocznej pokrywy rozrządu i małego górnego dekielka(uwytu wałków) które są klejone,ścisk, marker Czas i dobre chęci,oraz trochę upodobania do mechaniki też się przyda. Przebieg zabiegu ?( jeżeli mamy już dokładnie pomierzone luzy zaworowe i spisane na kartce rys. nr.7) 1. Zaczynamy od zdjęcia prawego przedniego koła oraz bocznej osłony nadkola pod którym jest koło pasowe wału. 2.Zdejmujemy pokrywę zaworów,zaczynając od odłanczania dwuch wężyków (jeden z tyłu ,drugi z prawej strony), później odłanczamy i wykręcamy 4 cewki numerując je w kolejności razem z wtyczkami.Odkręcamy pokrywę i ją zdejmujemy najlepiej w czyste miejsce np.karton. Zdjęcie nr. 8. Ja wszystkie odkręcane śróbki znaczyłem markerem aby znać ich moment dokręcenia przy składaniu. 3.Odkręcamy boczną, górną pokrywę rozrządu( 7 śrub jest naprawdę mało miejsca szczególnie do dolnych dwuch śrubek można poluzować przeeody od klimy i je naciągnąć ,(przyda się później do zakładania dekla ) trzeba pokombinować i się odkręci, zdjęcie nr.6,14,15) odłanczamy wtyczkę od pokrywy i wykręcamy 1 śrubkę z kabelkiem masowym ( o ile jest) zdjęcie nr.13. Odklejamy ją za pomocą jakiegoś cienkiego meselka ( czy tak jak ja za pomocą kawałka zaostrzonej blaszki od piły do cięcia stali) wbijając w środek i po trochu przesuwając się i rozchylając Odklejamy pokrywę. 4 Widząc dwa koła zębate na wałkach rozrządu ustawiamy je za pomocą koła pasowego wału (które znajduje się na dole pod osłoną nadkola które wcześniej zdemontowaliśmy ) obracając kluczem 17 w prawą stronę aby środkowy z trzech ząbków które znajdują się na kole pasowym wału pokrywał się z kreską na godzinie 12, tak aby jednocześnie koła zębate ustawiły się w pozycji "0". (jak na rys.18 w lewym dolnym rogu ,gdzie jest pokazane ustawienie na kołach zębatych, zdj. nr .2 oraz 23) i dodatkowo znaczymy na łańcuchu rozrządu markerem miejsce kropki na prawym kole i kreski na lewym (2 obroty wału to 1 obrót wałków,więc czasami trzeba przekręcić 2 razy w poz."0") 5 Gdy mamy już wszystko ustawione i poznaczone, przechodzimy do najbardziej uważnego jak dla mnie momętu ,czyli podwieszenia łańcucha rozrządu wraz z kołem zębatym,tak aby nic się nie przestawiło i nie daj Boże, aby łańcuch nie spadł z dołu ze swojego ustawienia(wtedy było by po ptakach i rozbieranie całej osłony itd ... A więc aby tego uniknąć trzeba naprawdę pomału ,bez żadnego pośpiechu wykonać kolejno czynności jak: A).naciągnąć łańcuch, najlepiej drutem w miejscu pomiędzy napinaczem a kołem zębatym naciągając w kierunku przodu auta (ja wiązałem do podpurki maski u dołu) zastępując naciąg napinacza zdj.nr. 21(brałem drut podwójnie i zkręcałemaby delikatnie naciągnąć łańcuch Odkręcić napinacz (trzeba uważac aby tłoczek który lubi sobie wypaść aby nie wpadł do środka pod obudowę rozrządu. Mi się udało bo zatrzymał się na krawędzi?). C) Przygotować sobie podwieszenie z tretytek ,drutu ,aby podwiesić koło z łańcuchem bo później może zabraknąć nam rąk. Jedno takie podwieszenie u góry na masce a drugie od frontu od podpurki gdzie podeieszaliśmy już drut. D) Odkręcamy śrube koła zębatego wydechu rys .nr. 16 , trzymając wałek kluczem 24 zdj nr.36( w lewą stronę, trzeba się trochę posiłować i nie radzę zapierać klucza o blok,lepiej nałożyć jakąś przedłużkę E) No i ... no właśnie wziąść kilka głębokich oddechów i pomału ściągać koło z nałożonym na miejscu łańcuchem(można delikatnie poluzować drut zastępujący napinacz ,oczywiście w granicach rozsądku) po zdjęciu koła naciągnąć je w kierunku górnym i frątu i tak podwiesić aby łańcuch był w miarę natężony i nie spadł z dolnej zębatki. Zdj. nr. 3,19,30 6 Jeżeli bez pośpiechu i ostrożnie wszystko zrobiliśmy będzie dobrze i bierzemy się za ściąganie wałka zaczynając od zdemontowania takiego kawałeczka korpusu jak na rys.nr. 25 i zdj. nr. 35 odkręcając 3 śruby z góry i dwie z boku od strony łańcucha zdj.23 są widoczne lub precyzyjniej na rys numer 31 śruby 7 i 8 i również odklejamy, radze od góry zdj nr.12 i 33( zanim jeszcze nie odkręcilićmy 4 mocować wałka ,możemy zaznaczyć jego położenie na pierwszej krzywce markerem i na mocowaniu zdj.nr. 36 lub mierząc kanalik olejowy zdj nr 26 na wszelki wypadek) 7 odkręcamy po uprzednim poznaczeniu miejsc dokręcenia markerem śrub ,4 mocowanie wałka zaczynając od najwyższych numerów które tam są i zdejmujemy wałek .zdj nr .1 i 11 8 Wyciągamy szklanki magnesikiem zdj. nr .29 i 5 i odkładamy według kolejności zdj. nr.22 9 wycieramy szklanki i mierzymy kolejno zapisując wymiary zdj.nr. 4 i 10 i dokonujemy obliczeń z pierwszego linku ,(filmik Celica VII) według wzoru zdj nr.26 i zapisujemy wartości ( ja dodałem po 0.01 aby wyszły szczeliny 0,31?) 10 szlifujemy specjalnym kamykiem stożkowym https://allegro.pl/oferta/bosch-frez-sciernica-trzpieniowa-cylindryczna-5757878172 Na wiertarce stołowej z wypoziomowaną półką na szmatce ( zdj.nr.28) aby móc poruszać szklanką delikatnie szlifujemy i co chwilę mierzymy mikrometrem zdj.nr.10( można szybko przedobrzyć więc lepiej mniej i doszlifować niż zjechać za mocno) 11 czyścimy i odtłuszczamy wszystkie klejone powierzchnię( pokrywą rozrządu i część korpusu) Szklanki myjemy z opiłków benzyną czy naftą jak ja i zakładamy z powrotem smarując olejem ? smarujemy gniazda wałków i również zakładamy zachowując pierwotne położenie, dokręcamy mocowania zgodnie z numerami tym razem zaczynając od najniższych ( z głową jak i wszystkie inne śruby) 12 przykręcamy koło zębate na miejsce celując w trybik,dokręcamy na fest,zakładamy napinacz (łatwiej będzie jak go się zablokuje wciskając do końca i wkładając mały gwózdek w otworek do blokowania,nie do końca aby można było później chwycić kombinerkami i wyciągnąć) odblokowujemy i zdejmujemy drut zastępujący napinacz. 13 kleimy pokrywę i mały korpus dokręcamy korpusik 3 z góry i dwie od łańcucha oraz dokręcamy pokrywę według kolejności ,(rys.nr .14 )podłanczamy wtyczkę do pokrywy rozrządu oraz kabelek masowy 14.możemy pomierzyć luzy zaworowe ? wycieramy miejsce pod uszczelkę od pokrywy zaworów i zakładamy ją dokręcając,montujemy cewki ,podłanczamy ,przypinamy dwa wężyki,zakładamy osłone nadkola i koło ,czekamy aż wyschnie klej ( polecam Victor reinz 320⁰)...? No i odpalamy (przy pierwszym odpaleniu zadzwoni ,lecz to normalne po tego typu robotach ponieważ wałki są suche i musi dojść olej ,po chwili wszystko się uspokoi) i cieszymy się z nowej kultury pracy naszego silnika?? Pamiętając o kontroli luzów co ok 30 000 km. Powodzenia? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 26 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.