Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

Dmuchawa w K11 - tego jeszcze nie było


Guest czaro
 Share

Recommended Posts

Prześledziłem wszystkie posty z zakresu tego tematu, zwłaszcza te ostatenie z II poł. listopada i w mojej Micrze z 1995 r. przede wszystkim płytka jest inna niż na zdjęciu z ww. wątku tem. Oczywiście też jest na niej jedno miejsce lutowane, ale (a bawiłem się elektroniką), że nie jest ono, ani ścieżki z płytki popalone - wszytko o.k. organoleptycznie.

 

Problem: po coraz głośniejszej pracy dmuchawy ostatecznie stanęła - przestała reagować na włącznik. Włożyłem sprawną używaną i działał tylko 4 bieg, ale nie tylko WIATRAK KRĘCIŁ SIĘ W DRUGĄ STRONĘ - WSYSAŁ ZAMIAST DMUCHAĆ. W rezultacie szyby odgarniałem ściereczką. Ostatnio, znalazwszy trochę czasu, całkowicie zdjąłem deskę i sprawdziłem płytkę - na oko o.k., sprawdziłem przewody od starej dmuchawy i te które idą do kostki dmuchawy - wsszytko właściwie podłączone. Dla dobra szyb zminiłem ustawienie bolców zasialających w kostce dmuchawy i mam 4 bieg we właściwą stronę.

 

Co robic? Wymienić płytkę oporową? Jaki jest jej orientacyjny koszt? Czy dla eksperymentu przelutować ten jedyny na płyce lut?

 

Przyznam, iż nie mam czasu bawić sie, tak jak w opisie sunny, ze wstawianiem oporników, zwłaszcza, iż nie mam pewności, że oporność jest identyczna na każdym biegu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Miałem ostatnio podobny problem (tzn. miałem tylko 4 bieg nawiewu). Oto, jak wyglądała moja płytka po wyjęciu:

pict2708.jpg

Nic nie było widać, więc oczyściłem ją spirytusem (styki też, ale to nie był ten problem). Następnie wziąłem żarówkę 12V, zasilacz 12V (bo w domu), i pociągnąłem jeden kabelek od zasilacza do żarówki, drugi od zasilacza i trzeci od żarówki. Następnie łączyłem kabelki trzeci z czwartym poprzez płytkę oporową. Prawidłowy schemat ścieżek na płytce jest taki:

pict2713sc.jpg

W aucie prąd (od silnika dmuchawy) jest podpięty pod 2, a 1, 3 i 4 są podpięte pod sterownik dmuchawy (są łączone z masą). Ale to dla nas nieistotne. Na schemacie widać, że przez sprawną płytkę popłynie prąd niezależnie od tego, którymi dwoma stykami połączymy kabelki od żarówki i zasilacza. U mnie nie było połączenia pomiędzy 2 a 4 (na zdjęciu widać już miejsce lutowania).

Po zdiagnozowania tego fakty dokładniej oczyściłem podejrzane miejsce, tak aby był możliwy przepływ prądu od 2 do okolic awarii i od okolic awarii do 4. Dopiero wtedy zabrałem się za lutowanie (zamiast lutowania można użyć specyfiku do naprawy ścieżek). Po sprawdzeniu, że wszystko jest OK zamalowałem miejsce lutowania bezbarwnym lakierem do paznokci (oczywiście za zgodą żony ;)).

Końcowy efekt jest taki:

pict2713.jpg

Oczywiście teraz dmuchawa działa poprawnie na wszystkich czterech biegach.

Zastrzegam, że nie mam pojęcia, co było oryginanie w miejscu lutowania, czy ścieżka oporowa, czy może coś innego - u mnie to coś wyglądało na przerdzewiałe miejsce lutowania (tak, jakby ktoś wcześniej naprawiał). Ale mogło to być coś innego...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

w odpowiedzi na niektóre pytania zawarte tu:

http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.php?p=140995#140995

napiszę jeszcze raz:

na płytce są ŚCIEŻKI OPOROWE (nie są to zwykłe połączenia, lecz połączenia, które stwarzają pewien opór płynącemu prądowi). Jeśli przerwa w takiej ścieżce oporowej jest krótka (i nie ma tych przerw zbyt wiele), to połączenie tej przerwy przy pomocy lutowania lub lakieru posrebrzanego do regeneracji ogrzewania tylnej szyby, to nic się nie stanie.

U mnie po zastąpieniu rezystora (?) zwykłym połączeniem lutowanym nie widzę żadnej różnicy z oryginałem (przed awarią) na żadnym biegu dmuchawy. Do tego jak na razie (dopiero 2 tygodnie od naprawy) wszystko działa doskonale. Myślę, że nie ma się co z tym cackać jak z jajkiem, tylko łączyć dopóki jeszcze się da i tyle. Jedyne, co może się stać złego to to, że dmuchawa na 1, 2 i/lub 3 będzie chodzić szybciej, niż powinna, ale co najwyżej tak szybko, jak na 4 (ale to już w skrajnym przypadku, gdyby wszystkie ścieżki oporowe na całej długości zastąpić zwykłymi połączeniami (np. połączyć kablami lub przelutować).

Jeśli ktoś ma miernik i chce się pobawić, to może pomierzyć rezystancję pomiędzy 1-4, 2-4 i 3-4 (najlepiej na nienaprawianej płytce) i podać. Można by wtedy pomyśleć nad opracowaniem zamiennika, ale to raczej nikomu nie będzie potrzebne.

Link to comment
Share on other sites

Moje pytanie, które pozwoliłem wrzucić raz jeszcze jako oddzielny topic wynika także z tego, iż prezentowane przez Was płytki są inne. Moja w odróżnieniu od prezentowanej / prezentowanych na zdjęciach jest bez jakiegokolwiek elementu wlutowywanego (czyli tego, którego łączycie lutem), a także struktura ścieżek jest inna.

 

Gdyby było tak, jak na prezentowanych zdjęciach napewno nie zawracał bym głowy doborem odpowiednich oporników, właściwej ich mocy. Stwierdziłem, iż mogę podziałać tuż przy stykach, blaszkach wchodzących do kostki z kablami - przylutowujac do nich odpowiednie oporniki, ale wciaż nie wiem jakiej mocy.

 

Jak tylko mrozy zelżeją sfotografuję tę "feralną" płytkę i dziekuję za wsparcie. Jakoś mam wrażenie, że moja Micra wyróżnia się coraz bardziej, ale liczę, iż wkrótce będzie to odbiór pozytywny :)

Link to comment
Share on other sites

Jesli dobrze rozumiem Domissa to jego plytka tez jest bez elementow lutowanych tylko ze sciezka sie przepalila a on ja zlutowal....

Link to comment
Share on other sites

Zlutowałem ją. Co było tam wcześniej nie wiem, nie wiem również, czy było lutowane.

U mnie na stykach prowadzących do płytki (na kostce) jest tak:

- na 2 zawsze jest prąd (po przekręceniu kluczyka ;)).

- na 1, 3 i 4 pojawia się masa, ale tylko po ustawieniu pokrętła dmuchawy na odpowiedni bieg (1, 3 i 2 odpowiednio).

Gdybym dysponował miernikiem (i umiał go używać :P), to mógłbym zmierzyć oporności poszczególnych biegów.

Czaro sprawdź, które ścieżki u Ciebie są przerwane (kabelek, żaróweczka...).

Na mojej płytce były oznaczenia (jeszcze są): 7401E71, 97.5.06 (na białej części) oraz 150 41B05, 70002 (na plastikowej obudowie).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest po_co_mi_nick

Byłem dzisiaj w nissanie, chciałem sprawdzić ile się ceni ta głupia płytka i :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: nie mogłem uwierzyć 188zł!!!!!!!!!!!!!

 

Uśmiechnąłem się, powiedziałem: dziękuję sam sobie naprawię 8) :lol:

Przyjechałem 10 min temu, włączyłem lutownicę i mam za friko ale z pomocą forumowiczów nissanklubu, którym za tą radę dziękuję bo bym dalej jeździł na 4. biegu dmuchawy...

 

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest czaro

Niestety. Kupiłem płytkę na allegro i nie poprawiło to działania dmuchawy - działa tylko na 4. biegu. Zastanawiam się czy to napewno wina płytki!

 

Powracając do początku chciałbym się Was poradzić czy zatarcie silnika dmuchawy, który wymieniłem, mogło spowodować takie komplikacje: przede wszystkim byłem zdziwiony, iż wkładając nowy silnik dm. (prawdopodobnie z anglika) musiałem zamienić kolejnośc biegunów na nim - po prostu działał odwrotnie - wyciągał powietrze.

 

Co myślicie i radzicie?

Link to comment
Share on other sites

Weź żarówkę 12V z dwoma dość długimi kabelkami, jeden przypnij do masy auta, a drugim sprawdź po kolei styki wtyczki podłączonej do płytki dmuchawy. Co najmniej na jednym powinien być prąd (skoro masz dmuchawę podpiętą odwrotnie, to może masz prąd na trzech stykach... wtedy obecność prądu lub jej brak może zależeć od położenia pokrętła sterowania dmuchawy).

Jeśli nigdy nie ma prądu, to awaria jest wcześniej - kable/pokrętło sterowania/kable. Jeśli jest tak jak trzeba (patrz wcześniejszy opis z rysunkami) i do tego dmuchawa działa na 4 prędkości nawiewu, to winna jest płytka oporowa.

 

Płytkę możesz też sprawdzić inaczej - połączyć kabelkami te złącza wtyczki płytki, które łączy płytka (u mnie na zdjęciu widać, że zwarłbym wszystkie styki razem) - wtedy dmuchawa powinna działać na prędkościach 1,2,3,4 z największą siłą nadmuchu (o ile winna jest płytka oporowa).

 

[ Dodano: 11 Lip 2006, 19:01 ]

Ponieważ mam już miernik, to pomierzyłem oporności MOJEJ płytki, i tak:

1-4: 1.3 Oma

2-4: 0.8 Oma

3-4: 2.8 Oma

 

Lub inaczej, całkowita rezystancja na:

1 biegu dmuchawy: 3.1 Oma

2 biegu dmuchawy: 1.5 Oma

3 biegu dmuchawy: 0.8 Oma

 

Oporności te wydają mi się bardzo małe, ale ja się na tym nie znam...

ZAZNACZAM, że płytka BYŁA NAPRAWIANA, więc rezystancja pomiędzy 2-4 jest raczej zbyt mała. Cyfry oznaczające styki dotyczą moich wcześniejszych zdjęć w tym temacie.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest SIWYRP

Mam zupełnie inną płytkę (k11, 95r), jest okrągłego kształtu i nie ma miejsca na żaden opornik. Tylko sześć ścieżek poprowadzonych na kształt koła miejscami poprzerywanymi celowo oczywiście żeby załączać odpowiedni bieg i tyle. Przełącznik, którym ustawiamy sobie prędkość wentylatora (dmuchawy) zakończony jest miedzianą płytką na kształt trójkąta, która to mostkuje odpowiednie ścieżki na tej płytce. Nie ma śladu poprzepalanych ścieżek, wszystko wygląda jak nowe a i tak nie działa na pierwszych trzech biegach. Może ktoś ma identyczną płytkę i taki sam problem...

Link to comment
Share on other sites

Mam zupełnie inną płytkę (k11, 95r), jest okrągłego kształtu i nie ma miejsca na żaden opornik. Tylko sześć ścieżek poprowadzonych na kształt koła miejscami poprzerywanymi celowo oczywiście żeby załączać odpowiedni bieg i tyle. Przełącznik, którym ustawiamy sobie prędkość wentylatora (dmuchawy) zakończony jest miedzianą płytką na kształt trójkąta, która to mostkuje odpowiednie ścieżki na tej płytce. Nie ma śladu poprzepalanych ścieżek, wszystko wygląda jak nowe a i tak nie działa na pierwszych trzech biegach. Może ktoś ma identyczną płytkę i taki sam problem...

 

Bo przelacznik a plytka oporowa to zupelnie inna para kaloszy :mrgreen:

Ona jest umiejscowiona w innym miejscu i nie sadze zebys mial inna niz cala reszta. Powinna byc zaraz za wentylatorem.

Link to comment
Share on other sites

Wewnątrz auta po prawej stronie (pasażera) kładziesz się na podłodze i zaglądasz pod deskę (za schowkiem) bardziej na bok auta. Jest tam silnik dmuchawy (na trzech śrubach) oraz płytka oporowa (na dwóch). Płytka jest połączona z silnikiem dmuchawy wiązką kabli. Po odkręceniu dwóch śrubek płytkę się wysuwa (mniej więcej tak jak szufladę). Warto przedtem rozpiąć kable, żeby nie przeszkadzały.

Link to comment
Share on other sites

no no no to ja byłem lepszy..:)

szukałem płytki za pokretłami od regulacji ogrzewania w srodkowej konsoli :x :?

no nic uczymy sie na błedach.. szkoda ze wlasnych :)

czyli za półka od pasażera powiadasz..??

:lol:

Link to comment
Share on other sites

hmmm... u mnie tez lutowanie nic nie dało i ciagle dziala tylko na 4 :/ czy moze to byc cos innego czy tez płytka jest juz zupełnie zurzyta??

Link to comment
Share on other sites

Guest SIWYRP

Dobra, mam to ustrojstwo w rękach, faktycznie między 2 a 4 ścieżką jest przerwa i wlutowany w nią został kawałek przewodu (sądzę, że przez poprzedniego właściciela gdyż nie była to robota przeprowadzona na poziomie fabrycznym). O dziwo po oczyszczeniu i przelutowaniu nadal nie smyra. Jeszcze jedno mam zmostkowany 3 i 4 bieg nadmuchu (zmostkowanie to polaga na połączeniu przewodów przy kostce wpinanej do płytki) czyli u mnie nie działają dwa pierwsze, a 3 i 4 działają z taką samą szybkością, ale to właściwie nieistotne... Dlaczego dmuchawa działa na 4 biegu bez płytki oporowej?! Odkryłem jeszcze, że nie ma połączenia między stykiem 4 i pozostałymi (ściślej mówiąc między stykiem 4 a ścieżką 4), dokładnie oczyściłem i nic, a sprawdziłem przepływ prądu właśnie żarówką i jest między wszystkimi stykami za wyjątkiem 4. Czy to może mieć wpływ na to, że działa jedynie na najszybszym biegu?

 

[ Dodano: Wto 15 Sie, 2006 15:11 ]

UFFF!!! Smyra na szczęście, ale i tak coś jest nie tak jak byc powinno gdyż 3 i 4 prędkość jest identyczna. Wiem że od początku już tak mam, widocznie poprzednik coś majstrował i jak już wyżej wspomniałem jest zmostkowany 3 bieg z 4. Ogólnie w du..e to mam, ważne że działa dzięki waszym poradą z tym, że dodatkowy problem rozwiązałem sam (ten 4 styk nie był połączony z płytką, nie wiedzieć czemu). Sprawdzajcie wszytko bardzo dokładnie, gdyż nawet najmniejsza duperela może być przyczyną awarii, która to w konsekwencji może strasznie wyprowadzić człowieka z równowagi.

Link to comment
Share on other sites

Gratuluję SIWYRP!!!

To, że na 3 i 4 masz tą samą prędkość, to na pewno wina tego "zmostkowania", ale być może po jego usunięciu okaże się, że 3 nie działa wcale (przerwany jakiś kabel albo styk...). Jeśli chcesz to naprawiać, to oczywiście uzbrój się w żarówkę i dużo cierpliwości. Jak działa reszta mechanizmu sterowania dmuchawą nie opiszę, bo nie wiem, więc ewentualnie musisz dojść sam, co jest skopane... (przerwane/nie styka).

Co do dokładności opisu naprawy - najważniejszy jest rysunek ścieżek na płytce - jeśli macie podobny, to do prawidłowego działania dmuchawy wszystkie te połączenia muszą być "drożne". Zaznaczone przeze mnie miejsce jest tylko najbardziej prawdopodobnym (najczęściej zachodzącym) miejscem awarii, ale oczywiście może zepsuć się coś innego (może się nawet zdarzyć, że będzie to poza płytką).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zatem Domiss...

 

Zabrałem się przy okazji montowania radia porządnie za dmuchawę i stwierdziłem:

- kable pomiędzy jedną kostką a drugą (jedna jest przy włączniku, a druga przy płytce) są o.k.;

- obie płytki nie wykazuja rezystancji na jednym z biegów;

- po zamontowaniu kostki do włącznika zwieranie przewodów przy płytce powoduje tylko włączanie się dmuchawy na 3. biegu (kablu);

- ogólnie zwątpiłem.

 

Ale i tak wyciągnę deskę rozdzielczą raz jeszcze :-)

Link to comment
Share on other sites

To może zasugeruję pewne uproszczenie życia (bez rozbierania deski):

1) żarówka 12V i dwa kabelki,

2) znajdź wygodne podłączenie do masy (np okolice zawiasów drzwi) oraz prądu 12V (zapalniczka?)

3) na kabelkach (kostce) idącej od pokrętła w środku deski do płytki oporowej (czyli przed płytką) poszukaj masy. Zrób to przy różnych ustawieniach pokrętła (i sobie zapisz, albo lepiej narysuj)

4) w tym samym miejscu poszukaj prądu 12V, również przy różnych stawieniach pokrętła. Raczej nie będzie go tam, gdzie wcześniej była masa, ale ... . Zapisz (najwygodniej na rysunku).

 

Przy tych operacjach silnik dmuchawy powinien być podpięty i sprawny. Ma prawo się włączać (lub próbować). Jeśli żarówka będzie świecić, to zawsze tak samo mocno (pomijamy płytkę oporową).

 

Powinno być tak, że na jednym ze styków zawsze masz prąd (albo masę), a na pozostałych masę (albo prąd) w zależności od ustawienia pokrętła dmuchawy. Jeśli tak będzie, to na 100% winna jest tylko płytka oporowa. Na początek próbuj naprawiać orginalną płytkę z Twojego auta (nawet jeśli jest inna niż ta z mojego zdjęcia - oczywiście o ile jest niesprawna ;) ). Jak zatarł Ci się pierwszy silnik dmuchawy, to mogło się coś po drodze przegrzać i przepalić (kabel, styk lub ścieżka na płytce albo w pokrętle (którego notabene nigdy dokładnie nie oglądałem)). Jeśli nadal nie będzie działało, to napisz co stwierdziłeś i pomyślimy dalej ;). Albo podjedź do mnie do Wrocka to oblookamy (gwarantuję brak noclegu ;) ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest mariusek

no to ja teraz mam pytanie??czy jezeli tej płytki nie ma to dmuchawa chodzi na 4 biegu?? bo z tego co słyszałem i co wyczytalem to plytke powinno byc widac??a u mnie jest tylko puste miejsce na plytke i dwie dziury na wkrety a no i jakas wiazka kabli wisi ;) i jeszcze jedno pytanie czy zamiast tej plytki nie mozna zrobic jakiegos zamiennika tzn wytawic samemu??probował juz ktos cos takiego??

Link to comment
Share on other sites

Hm...a u mnie przyczyną słabego działania dmuchawy ( buczała,że aż strach i powiew byl odczuwalny praktycznie tlyko na 4 biegu ) był..papier w filtrze przeciwpyłkowym . :D Po wymianie filtra i usunieciu papieru objawy ustały 8) ...

Link to comment
Share on other sites

mariusek, jeśli szukasz w dobrym miejscu, to faktycznie nie masz płytki... Pisałem już gdzieś (chyba na pierwszej stronie tego wątku, albo zupełnie gdzieś indziej...), jakie są u mnie oporności płytki na kolejnych biegach, więc na dobrą sprawę bez problemu można sobie zrobić zamniennik - jeśli u Ciebie dmuchawa działa na każdym biegu z różnymi prędkościami, to być może takowy zamiennik już gdzieś jest? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...