Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Czy warto wywarzyć?


Gość DJ One-Way
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość DJ One-Way

witam, w poprzednim sezonie letnim kupilem nowe opony założylem na fele i wywarzyłem.Ponieważ nie było mnie 4 miesiące w tamto lato na tych letnich kólkach przejezdzilem moze max 1500km!Na sezon zimowy mam osobne koła. Teraz spowrotem na sezon zakladam te letnie i czy powinienem je znów wyważać?? Dzieki za posty, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno powinieneś wyważać !

Nawet podczas normalnej eksploatacji co ok ( tutaj źródła rożnie podają ) 5.000 do 10.000 km powinno się wyważać koła

Po półrocznym leżakowaniu w garażu czy piwnicy opony nie były obciążane ułożyły się trochę inaczej, aniżeli podczas tego czasu kiedy są na osiach.

Koszt wyważenia nie jest znowu taki wielki w stosunku do korzyści jakie osiągniesz.

Po pierwsze łożyska w kołach nie ulegają przyspieszonemu zużyciu - przecież wystarczy im tych stresów które przeżywają na naszych dziurawych drogach.

po drugie komfort jazdy - nie odczuwasz drgań na kierownicy podczas wyższych prędkości.

Po trzecie bezpieczeństwo jazdy ... to już nie wymaga komentarza.

 

Dletago wyważaj i jeździj szczęśliwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, ciekawa opinia MADMAC, ale jeżeli mam założone koło to owszem jest cały czas tak samo obciążone zewnętrznie (masa pojazdu), a jeżeli leżakuje sobie w garażu to tego obciążenia nie ma, ale tez nie ma innych szkodliwych obciążeń które miały by wpływ na jego sprawność, trwałośc, pomijając czas, który wiadomo niekorzystnie wpływa na własności gumy. Więc co ma je tak zmienić? Proszę o wyjaśnienie w sprawie:

...opony nie były obciążane ułożyły się trochę inaczej...
A co z zapasem? Czy też wyważasz co pół roku?

Pozdr. 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KTOSIU czyli uwazasz ze opony przez kilka miesiecy nie strace wywazenia? Tak sie sklada ze mam znajomego wulkanizatora i on mowi ze po zimie opony trzeba wywarzyc. A on chyba wie co mowi. A co do zapasu mozesz sobie na nim z ciekawosci sprwdzic wywarzenie czy ciagle jest 0-0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nie wiem dlaczego niby przez okres nie używania opon miały by stracić wyważenie ? tu chodzi o rozkład mas na oponie raz wyważona powinna wyważenie trzymać ! mówie o nie eksploatowanej oponie , a co do wulkanizatorów to pewnie wyważali by mi co 2 tygodnie bo nie łaska nawet felgi wyczyścić przed wyważaniem ! w eksploatacji wiadomo opona nie równo się ściera i wyważać trzeba . PS. opony chwilowo nieeksploatowane powinny być przechowywane w odpowiednich warunkach i tu widziałbym ewentualne problemy . a jeśli przez ten okres miałyby się (żle ułożyć) to nadają się do wyżucenia a nie wyważenia,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spodziewałem się że moja wypowiedź wzbudzi taką ognistą dyskusję i ostrą krytykę.

 

Panowie spokojnie i bez emocji.

 

Opona "pracująca" tzn. używana do jazdy zmienia swoje wyważenie ponieważ jak wiemy ściera się i spłyca glębokość bieżnika. Podobnie wpływają na nią wszystkie dołki, nierówności i dziury. Budowa opony nie jest ściśle jednorodna. Składa się z wielu elementów wewnątrz opony oraz dodatkowo z felgi która także ulega odkształceniom a przez to zmienia wyważnie. Dlatego ważne jest okresowe wyważanie opony podczas jej eksploatacji.

 

Opona "urlopowana" czyli np letnia w zimie, leży bądź wisi na wieszaku. Pod wpływem sił grawitacji odkształaca się bez względu na to czy nam się to podoba czy nie. Nie są to odkształecenia widoczne gołym okiem ale wpływają na wyważenie opony.

 

Myślę że wszelkie watpliwości rozstrzygnąłby prosty test polegający na wyważeniu opony po zimowym leżakowaniu .

Robię to co pól roku i nie zdarzyło mi się jeszcze aby nie trzeba było zmieniać położenia ciężarków.

 

Jako ciekawostkę podam że taki typ wyważania opony jaki stosujemy na codzień jest dosyć ułomny ponieważ przeważnie nie bierze się pod uwagę innych elementów związanych z kołem już po jego zamocowaniu do samochodu.

Najlepsze efekty daje wyważanie dynamiczne czyli koła zamontowanego do samochodu. Ale niewiele zakładów wulkanizacyjnych posiada takie możliwości.

 

A po trzecie wyważenie może się powaznie zmienić nawet po jeździe po gliniastej drodze kiedy do wewnętrznej strony felgi przyczepi się trochę błota. Da się to wyczuć podczas jazdy , na kierownicy jako dosyć silne drżenie.

 

Dlatego dalej będę polecał okresowe wyważanie koła bez względu na sposób jego eksploatacji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka Madmac, to przecież konstruktywna dyskusja i jest spokojnie ;) rozumiem, że wyważasz koła przed założeniem, np. teraz jak zmieniasz zimówki na letnie to wyważasz letnie, tak?

Zakładam, że tak jest, więc skoro wyważasz przed założeniem, to tak naprawdę nie robiąc wyważenia po sezonie nie wiesz dlaczego zmieniają ci te dodatkowe odważniki na feldze :grin: . Ja bym obstawiał, że wyważenie "cholerka wzięła" przez jazdę a nie przez "leżakowanie".

Propozycja z mojej strony, zrób (piszę do Ciebie, bo i tak jak napisałeś będziesz wyważał :) ) mały test. Wyważ teraz zimówki przed "leżakowaniem" i sprawdzimy jak będzie z nimi za pół roku, ale musisz je wyważyć również przed założeniem. Co Ty na to?

Wyważaj w tym samym zakładzie, to unikniemy ewentualnych dyskusji na temat zmiany maszyny i jej dokładności :wink:

Zgadzam się, oczywiście, że eksploatacja wpływa na wyważenie koła, każdy krawężnik może nam odkształcić felgę i klops. Ale podtrzymuję swoją opinię, że samo "leżakowanie" nie będzie miało wpływu na wyważenie koła.

DYLSON, sądzę tak jak SR20DI, że na rękę jest osobom prowadzącym wulkanizację aby klienci przyjeżdzali częściej :)

Aha, jeszcze tylko jedno,po zmianie po zimie kół na letnie nie wyważałem ich. Ale tak jak napisałem wyżej do MADMACA, jeżeli wykona test i faktycznie okaże się, że koło było do wyważenia, "zwracam honor " 8)

Pozdr. :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DYLSON, sądzę tak jak SR20DI, że na rękę jest osobom prowadzącym wulkanizację aby klienci przyjeżdzali częściej

 

Ok tylko po co ma mnie klamac jak ja i tak nie mam drugich felg? I zawsze robie przkladke z wywazka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...