Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Zmienne fazy rozrządu


Tomaszek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem nissana sentre GA16DE w której jest na wałku ssącym zmienna faza

Zastanawiam się jak działa

Może mi ktoś to opisać bo ja znalazłem na razie taką informacje ogólną na ten temat :)

Opis dotyczy Alfy Romeo a jak jest w nissanie :?:

Na dole zdjęcie mojego rozrządu

 

 

 

Aby to wyjaśnić, najpierw trochę o pracy rozrządu. Po wykonaniu pracy w cylindrze należy się jakoś pozbyć spalin, z pomocą więc przychodzi zawór wydechowy. Otwiera się on wtedy, zanim tłok znajdzie się w tzw. dolnym martwym położeniu. Dzięki temu spaliny wylatują z komory spalania pod własnym ciśnieniem, jeżeli jednak nie wszystkie gazy zdążą "uciec", tłok wypycha je na zewnątrz. Ponadto przed dotarciem tłoka do tzw. górnego martwego położenia otwiera się zawór ssący, który wpuszczając świeżą mieszankę, która niejako przy okazji, powoduje wypchnięcie ewentualnych pozostałych spalin. A gdy tłok jest już w górnym martwym punkcie dzieje się rzecz ciekawa, otóż przez moment otwarte są OBA zawory, co nazywa się współotwarciem. Moment współotwarcia niestety nie jest jednakowy dla każdej prędkości obrotowej silnika, jeżeli będzie on ustawiony idealnie dla średnich, najczęściej używanych prędkości obrotowych, wówczas nie będzie on dobry dla biegu jałowego (zbyt długi czas współotwarcia, przez co mieszanka ucieka razem ze spalinami) i wyższych obrotów (krótki czas współotwarcia powoduje, że część spalin pozostaje w komorze spalania. W najczęściej spotykanych w samochodach silnikach współotwarcie dobrano w taki sposób, aby umożliwić równy bieg jałowy i łatwy rozruch. Inaczej sprawa wygląda w silnikach wyczynowych, gdzie rozruch i bieg jałowy nie mają większego znaczenia, np. motocyklowy silnik osiągający dużą moc przy niskich obrotach (mam na myśli zwł. motocykle wyścigowe) ma duże kłopoty z rozruchem i pracą na biegu jałowym. No, ale miało być o zmiennych fazach rozrządu.

 

W przytoczonych powyżej modelach Alfy Romeo mechanizm ten, potocznie nazywanym wariatorem faz, umożliwia skokowe przełączanie między dwoma różnymi wartościami czasu otwarcia zaworów dolotowych, stosownie do warunków pracy silnika w danej chwili. System otrzymuje impulsy sterujące z komputera Bosch Motronic, czyli ze zintegrowanego, elektronicznego aparatu zapłonowo-wtryskowego i przy niskich obrotach skraca fazę przekrycia (czyli współotwarcia zaworów - inaczej mówiąc, skraca fazę nakładania się suwu wydechu poprzedniego cyklu i suwu ssania nowego cyklu, w której zarówno zawory dolotowe, jak i wydechowe są otwarte). Z kolei przy wysokich obrotach system wydłuża tę fazę. W ten sposób zapobiega nieregularnej pracy i niepełnemu spalaniu mieszanki w zakresie niskich obrotów, a gdy obroty wzrastają, gwarantuje optymalne napełnianie komór spalania mieszanką i osiągnięcie maksymalnej mocy przy jednoczesnej czystości pracy (wynikiem dokładnego spalania jest niski poziom emisji zanieczyszczeń).

 

Wariator faz wprawiany jest w ruch przez ciśnienie oleju i działa na oś wałka rozrządu sterującego zaworami ssącymi, modyfikując w pewnym zakresie jego prędkość obrotową, nadawaną przez łańcuch napędzający. Do pewnej prędkości obrotowej mechanizm nie włącza się i czasy zaworowe na lewym wałku czyli po stronie dolotu, są bardziej odpowiednie dla niskich obrotów niż w wypadku wersji bez wariatora. W pierwszej odmianie mechanizmu, w modelu Spider, powyżej prędkości granicznej zawór odśrodkowy otwiera dopływ oleju, który pracując pod ciśnieniem uruchamia system, powodując dłuższe przebywanie obracającego się wałka w określonym zakresie kątowym (wahania faz zachodzą w zakresie 32 stopni). W modelu Alfetta Quadrifoglio, wyposażonym w system elektronicznego wtrysku, elektromagnes sterujący wariatorem otrzymuje impuls z komputera i otwiera za pomocą sprężyny kanalik olejowy, a dalej analogicznie, wzrastające ciśnienie oleju uruchamia system.

 

Z czasem Alfa wprowadziła szereg odmian tego systemu, niemniej we wszystkich obowiązuje zasada opóźnienia zamknięcia zaworów ssących na wysokich obrotach, czego efektem jest zassanie większej ilości mieszanki do komory spalania. Przy zejściu poniżej określonej liczby obrotów system przywraca położenie standardowe.

 

Działanie wariatora powoduje inną relację między ruchem zaworów ssących, a zaworów wydechowych - te pierwsze pozostają otwarte dłużej; zamykają się później, za to szybszym ruchem.

 

IMG_3115.jpg

IMG_3120.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej bańce na wałku ssącym wraz ze wzrostem obrotów wałka i siły bezwładności które na nią działają w jakiś sposób się obraca (w małym stopniu) przez co wałek ssący zmienia swoje połorzenie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmienne fazy rozrzadu sa aktywowane hydraulicznie olejem silnikowym.

Variable Valve Timing (VVT) zostal opatentowany po to aby zlikfidowac EGR i zwiazane z nim problemy, a przyrost mocy to taki maly efekt uboczny ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

VVT to inna bajka - jest to kopia V-TECA z hondy, tam to masz wałki z potróujną krzywkąm np do 5000obr.min masz faze 240* i 9,5liftu a potem otweira się elektrozaworek sterowany komputerem (ustawiony na jakieś tam obroty) i doprowadza oliwe do dzwigienki zaworowej która przełancza się na krzywkę bardziej agresywną np. 266* i 11,5 liftu...

 

Rozwiązanie w silnikach GA16DE JDM i np QG18DE oraz SR20DET z S14 mają jedynie tą gruszę niczym nie sterowaną tylko działającą na zasadzie bezwładności i przestawiającej faze rozrządu po przez obrucenie wałka a nie przełączenie się na inne pary krzywek zaworowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodziło mi konkretnie o silnik NEO VVL z SR20VE, u Maximie przestawainie rozrządu odbywa się po przez same sterowanie łąncuchem podobnie jak w Porshe 944, więc nie masz dociązających gruszek przykręconych do wałków ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Jutro wkleję skany i tajemnica się wreszcie wyjaśni ;)

dzieki stary za te informacje, wiem ze nie latwo bylo to zdobyc.

111?type=i&key=m15B1QRR71&ft=f222?type=i&key=n5WqNKjxNT&ft=f333?type=i&key=vSpMLMHfvc&ft=f

jakos nie moge tego rozszyfrowac o ile stopni przestawia walek ssacy, moze ktos mnie oswiecic? przyspiesza od 1500rpm do 5100? i jak sterowany jest zawor +12V?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze skumałeś. W 200SX S14 tak samo VTC działą na niskich i srednich obrotach a potem powaraca do stanu spoczynkowego, jak masz niepodłaczony elektrozawór to w efekcie auto słabo się zbeira z dołu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taniej wyjdzie cały motor 1,6 z VTC wsadzić i do tego jakiś świniak do aktuwacji VTS i coś tam zapłon podkrecić i paliwo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można i tak ale zabawy z wymianą wiązki jest sporo... i niestety masz zakodowane obroty przy ktorych się to przełancza i nie możesz tego momentu zmieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można i tak ale zabawy z wymianą wiązki jest sporo... i niestety masz zakodowane obroty przy ktorych się to przełancza i nie możesz tego momentu zmieniać.

dokladnie tak. lepiej zorganizowac zewnetrzny sterownik i zrobic to po swojemu na hamowni. ciekaw jestem dlaczego powyzej 6800rpm wedlug manuala zalacza znowu zaworek??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...