Tomaszek Opublikowano 30 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Października 2006 Kupiłem nissana sentre GA16DE w której jest na wałku ssącym zmienna faza Zastanawiam się jak działa Może mi ktoś to opisać bo ja znalazłem na razie taką informacje ogólną na ten temat Opis dotyczy Alfy Romeo a jak jest w nissanie :?: Na dole zdjęcie mojego rozrządu Aby to wyjaśnić, najpierw trochę o pracy rozrządu. Po wykonaniu pracy w cylindrze należy się jakoś pozbyć spalin, z pomocą więc przychodzi zawór wydechowy. Otwiera się on wtedy, zanim tłok znajdzie się w tzw. dolnym martwym położeniu. Dzięki temu spaliny wylatują z komory spalania pod własnym ciśnieniem, jeżeli jednak nie wszystkie gazy zdążą "uciec", tłok wypycha je na zewnątrz. Ponadto przed dotarciem tłoka do tzw. górnego martwego położenia otwiera się zawór ssący, który wpuszczając świeżą mieszankę, która niejako przy okazji, powoduje wypchnięcie ewentualnych pozostałych spalin. A gdy tłok jest już w górnym martwym punkcie dzieje się rzecz ciekawa, otóż przez moment otwarte są OBA zawory, co nazywa się współotwarciem. Moment współotwarcia niestety nie jest jednakowy dla każdej prędkości obrotowej silnika, jeżeli będzie on ustawiony idealnie dla średnich, najczęściej używanych prędkości obrotowych, wówczas nie będzie on dobry dla biegu jałowego (zbyt długi czas współotwarcia, przez co mieszanka ucieka razem ze spalinami) i wyższych obrotów (krótki czas współotwarcia powoduje, że część spalin pozostaje w komorze spalania. W najczęściej spotykanych w samochodach silnikach współotwarcie dobrano w taki sposób, aby umożliwić równy bieg jałowy i łatwy rozruch. Inaczej sprawa wygląda w silnikach wyczynowych, gdzie rozruch i bieg jałowy nie mają większego znaczenia, np. motocyklowy silnik osiągający dużą moc przy niskich obrotach (mam na myśli zwł. motocykle wyścigowe) ma duże kłopoty z rozruchem i pracą na biegu jałowym. No, ale miało być o zmiennych fazach rozrządu. W przytoczonych powyżej modelach Alfy Romeo mechanizm ten, potocznie nazywanym wariatorem faz, umożliwia skokowe przełączanie między dwoma różnymi wartościami czasu otwarcia zaworów dolotowych, stosownie do warunków pracy silnika w danej chwili. System otrzymuje impulsy sterujące z komputera Bosch Motronic, czyli ze zintegrowanego, elektronicznego aparatu zapłonowo-wtryskowego i przy niskich obrotach skraca fazę przekrycia (czyli współotwarcia zaworów - inaczej mówiąc, skraca fazę nakładania się suwu wydechu poprzedniego cyklu i suwu ssania nowego cyklu, w której zarówno zawory dolotowe, jak i wydechowe są otwarte). Z kolei przy wysokich obrotach system wydłuża tę fazę. W ten sposób zapobiega nieregularnej pracy i niepełnemu spalaniu mieszanki w zakresie niskich obrotów, a gdy obroty wzrastają, gwarantuje optymalne napełnianie komór spalania mieszanką i osiągnięcie maksymalnej mocy przy jednoczesnej czystości pracy (wynikiem dokładnego spalania jest niski poziom emisji zanieczyszczeń). Wariator faz wprawiany jest w ruch przez ciśnienie oleju i działa na oś wałka rozrządu sterującego zaworami ssącymi, modyfikując w pewnym zakresie jego prędkość obrotową, nadawaną przez łańcuch napędzający. Do pewnej prędkości obrotowej mechanizm nie włącza się i czasy zaworowe na lewym wałku czyli po stronie dolotu, są bardziej odpowiednie dla niskich obrotów niż w wypadku wersji bez wariatora. W pierwszej odmianie mechanizmu, w modelu Spider, powyżej prędkości granicznej zawór odśrodkowy otwiera dopływ oleju, który pracując pod ciśnieniem uruchamia system, powodując dłuższe przebywanie obracającego się wałka w określonym zakresie kątowym (wahania faz zachodzą w zakresie 32 stopni). W modelu Alfetta Quadrifoglio, wyposażonym w system elektronicznego wtrysku, elektromagnes sterujący wariatorem otrzymuje impuls z komputera i otwiera za pomocą sprężyny kanalik olejowy, a dalej analogicznie, wzrastające ciśnienie oleju uruchamia system. Z czasem Alfa wprowadziła szereg odmian tego systemu, niemniej we wszystkich obowiązuje zasada opóźnienia zamknięcia zaworów ssących na wysokich obrotach, czego efektem jest zassanie większej ilości mieszanki do komory spalania. Przy zejściu poniżej określonej liczby obrotów system przywraca położenie standardowe. Działanie wariatora powoduje inną relację między ruchem zaworów ssących, a zaworów wydechowych - te pierwsze pozostają otwarte dłużej; zamykają się później, za to szybszym ruchem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 30 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Października 2006 W tej bańce na wałku ssącym wraz ze wzrostem obrotów wałka i siły bezwładności które na nią działają w jakiś sposób się obraca (w małym stopniu) przez co wałek ssący zmienia swoje połorzenie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomaszek Opublikowano 30 Października 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Października 2006 Czyli na skutek bezwładności :roll: No ja kombinowałem tak Komputer wysyła impuls do np. elek. zaworu ten otwiera dopływ oleju który w bańce opóźnia zamknięcie zaworu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
VQPower Opublikowano 31 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 zmienne fazy rozrzadu sa aktywowane hydraulicznie olejem silnikowym. Variable Valve Timing (VVT) zostal opatentowany po to aby zlikfidowac EGR i zwiazane z nim problemy, a przyrost mocy to taki maly efekt uboczny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 31 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 VVT to inna bajka - jest to kopia V-TECA z hondy, tam to masz wałki z potróujną krzywkąm np do 5000obr.min masz faze 240* i 9,5liftu a potem otweira się elektrozaworek sterowany komputerem (ustawiony na jakieś tam obroty) i doprowadza oliwe do dzwigienki zaworowej która przełancza się na krzywkę bardziej agresywną np. 266* i 11,5 liftu... Rozwiązanie w silnikach GA16DE JDM i np QG18DE oraz SR20DET z S14 mają jedynie tą gruszę niczym nie sterowaną tylko działającą na zasadzie bezwładności i przestawiającej faze rozrządu po przez obrucenie wałka a nie przełączenie się na inne pary krzywek zaworowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
VQPower Opublikowano 31 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 stop stop stop VQ35 ma VVT i nie ma zadnej extra krzywki, tak samo jest w QG25 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 31 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 chodziło mi konkretnie o silnik NEO VVL z SR20VE, u Maximie przestawainie rozrządu odbywa się po przez same sterowanie łąncuchem podobnie jak w Porshe 944, więc nie masz dociązających gruszek przykręconych do wałków Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Albin Opublikowano 31 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 a ten zawór z tyłu nie jest przypadkiem od ów regulacji zmiennych faz ciśnieniem oleju? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomaszek Opublikowano 31 Października 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 Jeśli system działa bez udziału elektroniki (komputera) to mnie cieszy To powiedzcie jeszcze co to za czujnik czy coś zaznaczony strzałką w starej głowie nie ma tego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Albin Opublikowano 31 Października 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 Dobre- napisaliśmy obaj posta na ten sam temat w tym samym czasie w QG ten zawór odpowiada za zmienne fazy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomaszek Opublikowano 31 Października 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Października 2006 Dobre- napisaliśmy obaj posta na ten sam temat w tym samym czasie w QG ten zawór odpowiada za zmienne fazy. Hehe! faktycznie To musi być podpięty do komp. który wysyła impuls tak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość jaras Opublikowano 24 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2006 Przeszczepiono to juz gdzies? Jaki przyrost dawała tak ujmująca prostotą zmienna faza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 25 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2006 Nie zadawaj tylu pytań tylko śledz ten wątek: http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.php?t=22197 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Albin Opublikowano 25 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2006 Jutro wkleję skany i tajemnica się wreszcie wyjaśni [ Dodano: Nie 26 Lis, 2006 20:37 ] http://www.wrzuta.pl/obraz/m15B1QRR71/111 http://www.wrzuta.pl/obraz/n5WqNKjxNT/222 http://www.wrzuta.pl/obraz/vSpMLMHfvc/333 Jak ktoś może niech wklei to na forum. P.S Tomaszku - o to chodziło? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 26 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2006 Wypas lektura Ps. jak ktoś chce to mam do sprzedania zestaw na GA15DE Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
goago Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 Jutro wkleję skany i tajemnica się wreszcie wyjaśni dzieki stary za te informacje, wiem ze nie latwo bylo to zdobyc. jakos nie moge tego rozszyfrowac o ile stopni przestawia walek ssacy, moze ktos mnie oswiecic? przyspiesza od 1500rpm do 5100? i jak sterowany jest zawor +12V? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Albin Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 wałek przestawia się o 20 stopni między 1500 a 5100 gdzy zawór jest włączony +12.Siedziałem z godzinę aż skumałem o co biega (chyba) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 Dobrze skumałeś. W 200SX S14 tak samo VTC działą na niskich i srednich obrotach a potem powaraca do stanu spoczynkowego, jak masz niepodłaczony elektrozawór to w efekcie auto słabo się zbeira z dołu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Albin Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 Taki to mądry system ,że zastanawiam się nad przeszczepem do narzeczonej n-15 bo dziewczyna lubi szybko jeździć i w efekcie ga14 75 KM pali 11 litrów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 Taniej wyjdzie cały motor 1,6 z VTC wsadzić i do tego jakiś świniak do aktuwacji VTS i coś tam zapłon podkrecić i paliwo... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Albin Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 to miałem na myśli ale z kompem od sentry Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 można i tak ale zabawy z wymianą wiązki jest sporo... i niestety masz zakodowane obroty przy ktorych się to przełancza i nie możesz tego momentu zmieniać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
goago Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 można i tak ale zabawy z wymianą wiązki jest sporo... i niestety masz zakodowane obroty przy ktorych się to przełancza i nie możesz tego momentu zmieniać. dokladnie tak. lepiej zorganizowac zewnetrzny sterownik i zrobic to po swojemu na hamowni. ciekaw jestem dlaczego powyzej 6800rpm wedlug manuala zalacza znowu zaworek?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 może żeby wyłagodzić odcinkę ? albo auto żeby drastycznie słabło i żeby nie bylo go sensu kręcić wyżej... ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Albin Opublikowano 28 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2006 ja też stawiam na łagodną odcinkę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.