Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

Ciekawostki z Podręcznika Serwisowego (SM) do Navary D40


domadm
 Share

Recommended Posts

Tak sobie przeglądam Service Manual (SM) ściągnięty z angielskiego forum o navarze (www.nissan-navara.net ) i pomyślałem że warto pewne zagadnienia przybliżyć na naszym polskojęzycznym forum.

 

Jeśli znajdziecie coś ciekawego co może zainteresować innych lub wytłumaczyć pewne zachowania Navary i jej wyposażenia - to proszę podzielcie się tutaj.

Wszelkie potwierdzone ciekawostki techniczne również.

 

Na początek moje znalezisko: AUTOMATYCZNA KLIMATYZACJA

 

CZUJNIK OPTYCZNY

Zastanawiałem się co to za kadłubek pod przednią szybą w środku, w pierwszej chwili myślałem że to jakiś czujnik z alarmu ale wg SM jest to czujnik optyczny (optical sensor) automatycznej klimatyzacji, który bada nasłonecznienie samochodu, osobno dla kierowcy i osobno dla pasażera. wow!

 

SAMODIAGNOSTYKA A/C

Włączyć silnik (ON), i w ciągu 10s nacisnąć i przytrzymać przełącznik wentylatora kręcąc i przytrzymując chwilę pokrętło temperatury pasażera (w każdą stronę). W ciągu trzech sekund po tym nacisnąć AUTO. Włączy się diagnostyka układu A/C.

Na wyświetlaczu temperatury pokażą się kody błędów, 88 oznacza brak usterek.

 

[ Dodano: Nie 31 Gru, 2006 15:11 ]

Hmm, próbowałem, próbowałem ale jakoś nie umiem włączyć tego trybu serwisowego klimy :(

Link to comment
Share on other sites

To jeszcze dla tych którzy chcieliby sobie przypomnieć święta:

TEST tzw. CHOINKOWY ;-)

 

1.Włączyć zapłon z wciśniętym pokrętłem zegara (to to z lewej strony zegarów)

2.Trzymać aż na wskaźniku kilometrów pojawi się "tESt"

3.Po pojawieniu się "tESt" wystartuje tryb diagnostyki wskaźników i innych informacji

4.Używać drugiego pokrętła jako przełącznika do kolejnych testów/pokazywania informacji

 

Szczegółowy opis pokazywanych informacji w SM rozdział DI-12.

 

Pozdrawiam noworocznie! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Ryży Koń

Przeraża mnie "zelektronizowanie" tego auta. Sieć LAN CAN. Jak coś kiedyś gdzieś padnie w elektryce to człowiek może być skazany na ASO.... Dobrze, że jest ta serwisówka to można sie dobrze przygotować do każdej naprawy. Przydałaby się serwisówka do Pathfindera. Możnaby sprawdzić czy np ksenony pasują "plug and play"

 

[ Dodano: Wto 02 Sty, 2007 07:47 ]

A no i jeszcze jedna sprawa...... poziom podstawowej wiedzy technicznej dżemojadów jest poniżej dna :D Odnoszę takie wrażenie po odwiedzeniu tego brytyjskiego forum.

Link to comment
Share on other sites

Mnie tam akurat koncepcja lokalnej sieci CAN się podoba - to dużo mniej kabli a wszystkie urządzenia mogą się komunikować ze sobą i więcej rzeczy jest możliwych. Oczywiście że ma to negatywne strony, ale z tego co widzę w SM jest to dobrze przemyślana, prosta, modułowa koncepcja i zdaje się uniwersalna (nie tylko nissan). Od paru lat jest to w wyższych seriach BMW a teraz już staje się masowe - i o to chodzi.

 

Ale patrząc z punktu widzenia off-roadera który ma w lesie tylko zestaw kluczy, łom i siekierę to rzeczywiście porażka ;-)

Link to comment
Share on other sites

Na pierwszy rzut oka no i drugi :D , wiekszość SM to usuwanie pisków, skrzypienia i stuków :D:D

 

a samochód jest dość dobrze opisany

Link to comment
Share on other sites

Dzięki ci Wielki Raptorze :)

 

Dziś krótko na temat EGR.

Jak wiecie EGR to taki głupi pomysł, żeby część spalin przekierowywać z powrotem do układu zasilania silnika z powodów które dla mnie są nieczytelne. W każdym razie, niektórzy sobie chwalą zatykanie odpowiedzialnych za to przewodów np. monetą, i wtedy cały ten syf nie dostaje się do silnika po raz drugi i autko podobno trochę lepiej się zachowuje. No w sumie jak my wyjedziemy w góry po całym tygodniu oddychania na śląsku to też możemy dostać głupawki ;-)

 

W Navarze ilość spalin wracających do układu jest sterowana silniczkiem krokowym na przewodzie pomiędzy kolektorem a układem wydechowym. Pracą tego silniczka steruje ECM (Engine Control Module, czyli po prostu komputerek pokładowy) poprzez wysyłanie impulsów sterujących, rzekomo dobieranych tak aby zapewnić optymalne działanie silnika (a wszyscy wiemy że to nigdy nie powinno się otwierać). Przepust EGR jest zamknięty gdy:

- silnik jest zatrzymany lub jest uruchamiany

- temperatura płynu chłodzącego jest niska lub baaardzo wysoka

- silnik jest na baardzo wysokich obrotach

- gaz jest wciśnięty do dechy

Jak widać, można sobie poradzić żeby się przepust nigdy nie otworzył jeżdżąc cały czas z gazem do dechy, ale wtedy pewnie narobimy innych szkód. :P

 

Podobno w nowych samochodach zatkanie przepustu EGR skutkuje zapaleniem kontrolki Check Engine, a tego przecież nie chcemy. A może by tak odłączyć ten silniczek krokowy? albo dorobić jakiś mały elektryczny oszukiwacz, który dla ECU będzie potwierdzeniem że EGR działa, a silniczek od EGR będzie trzymał przepust zamknięty (nie dostanie żadnego impulsu sterującego)?

 

Pozostawiam wam wymyślenie rozwiązania - ja to się niestety na tym nie znam.

 

Więcej info w SM, w dziale EC, strona 302, gdzie jest rozrysowany sposób połączeń.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ptasiek

z zaworem EGR to juz mialem przejscia ... ( opel zafira ) no i nie wiem jak tu ale tam jak zawor przestawal pracowac wlaczal sie chceck engine i silnik przechodzil w tryb pracy awaryjnej a wtedy 60 km i nie wiecej plus moc rzedu 20 malych germancow pod maska auta, wiec ja EGR nie dotykam !!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Ryży Koń

No tak ale ztego co obczaiłem to w D40 nie ma żadnych czujników za EGR (np temp w dolocie) Więc czysto teoretycznie jak się tylko blaszką zatka to on będzie się otwierał i zamykał a jeśłi komp nie może stwierdzić co się dziejejw kolektorze to może sie nie połapie. U mnei w Octavii TDI własnie tak jest :D I może ona oddychac świerzym powietrzem :D Obczajam cały czas temat i mam nadzieję że w tym tygodniu zwalczę EGRa lub polegnę

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

A może ktoś z Was obczaił, gdzie jest filtr powietrza -kabinowy do klimy.

 

Szukałem tam gdzie jest w Terrano i jakoś nie znalazłem . Pod maską też ni ma, ale wydaje się , że gdzieś pod deską rozdzielczą - przed nogami pasażera. :P

 

Przydałoby się go wyczyscić , bo ASO tego nie robi/.

Link to comment
Share on other sites

Proponuję nie kombinować z zaworem recyrkulacji spalin (EGR) ani z czujnikami od tego systemu. :)

Przerabiałem ten temat przy mondeo tdci, kiedy przytrafiła mi się usterka tego zaworu. Wzrost mocy minimalny, praktycznie nieodczuwalny, a w zamian za to kłęby ciemnego dymu z rury wydechowej... normalnie jak w jakimś starym Jelczu na opale. Na dodatek układ wydechowy zachodził sadzą, co na dłuższą "metę" mogłoby spowodować zapchanie.

 

Co do filtra kabinowego, także jestem ciekaw, gdzie się znajduje.

Link to comment
Share on other sites

No to filtr kabinowy zanleziony....a w zasadzie 2 sztuki. :P

 

Trzeba wyjąć otwierany schowek dolny przed nogami pasażera z przodu. Trzeba schowek wyjąć z prowadnic.

 

Jest tam jedna śruba , którą trzeba odkręcić i już mozna filtr wyjmować.

 

Syfu u mnie było mnóstwo , no i teraz ogrzewanie i klima lepiej działa.

Link to comment
Share on other sites

Guest blackmonster

to forum poiwinno się nazywać :

"ŻYJĘ TYLKO NISSANEM i tym CO Z NIM ZWIĄZANE" ;D

zaniedługo ktoś odkryje , że navara to wahadłowiec

hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 year later...
Guest koper
To jeszcze dla tych którzy chcieliby sobie przypomnieć święta:

TEST tzw. CHOINKOWY ;-)

 

1.Włączyć zapłon z wciśniętym pokrętłem zegara (to to z lewej strony zegarów)

2.Trzymać aż na wskaźniku kilometrów pojawi się "tESt"

3.Po pojawieniu się "tESt" wystartuje tryb diagnostyki wskaźników i innych informacji

4.Używać drugiego pokrętła jako przełącznika do kolejnych testów/pokazywania informacji

 

Szczegółowy opis pokazywanych informacji w SM rozdział DI-12.

 

Pozdrawiam noworocznie! :)

A u mnie ten bajer nie działa :/ Niby po chwili pokazuje się jakiś śmieszny napis, ale nie startuje żaden test diagnostyki wskaźników :<

 

edit: jednak działa :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hey czy ktoś wie ja skasowac ten klucz servisowy?. oczywiscie samemu . :)

Link to comment
Share on other sites

hey czy ktoś wie ja skasowac ten klucz servisowy?. oczywiscie samemu . :)

 

Jak przytrzymasz trochę dłużej wciśnięte pokrętło to się nie kasuje?

Link to comment
Share on other sites

ale w trybie po zapłonie?.czy bezpośrednio przysisnąć.

 

Instrukcja obsługi, strona 2-9

 

zerowanielicznikaserwis.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Dobrze czasami innstrukcję przeczytać . Szczególnie uwaga jest ciekawa :one:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

domadm Dziękuje .pomogło. Gdzie masz funkcje aby odznaczyc pomógł.

A Kolego dzemik -ja to mam jakąś instrukcje ale takich opisów nie ma . Chyba sie rozglądne na forum ,może ktoś kiedyś zapodał.heheh.pozdrowionka

 

z opużnieniem ale dziękuje

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Witam

 

Tak na wstepie witam wszystkich!!!

 

Od dwoch miesiecy jestem uzytkownikiem Navarki 2007 r. (żona chciala rodzinne autko a ja nadal wole swoja TT-unie :) ) i jak to zwykle sie dzieje mialem jedna naprawe , krzyzak padl :( a teraz mam zatkany zawór EGR... i tak kontrolka...Ale do sedna sprawy bylem w ASO i podpieli pod kompa i wyszlo zatkany zawor i polecicli mi czyszczenie !!! badz wymiane na nowy cene w ASO 3,5tys zl. Prosze Was oi podpowiedz co mozna z tym zrobic??? Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...