domadm Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 Tak sobie przeglądam Service Manual (SM) ściągnięty z angielskiego forum o navarze (www.nissan-navara.net ) i pomyślałem że warto pewne zagadnienia przybliżyć na naszym polskojęzycznym forum. Jeśli znajdziecie coś ciekawego co może zainteresować innych lub wytłumaczyć pewne zachowania Navary i jej wyposażenia - to proszę podzielcie się tutaj. Wszelkie potwierdzone ciekawostki techniczne również. Na początek moje znalezisko: AUTOMATYCZNA KLIMATYZACJA CZUJNIK OPTYCZNY Zastanawiałem się co to za kadłubek pod przednią szybą w środku, w pierwszej chwili myślałem że to jakiś czujnik z alarmu ale wg SM jest to czujnik optyczny (optical sensor) automatycznej klimatyzacji, który bada nasłonecznienie samochodu, osobno dla kierowcy i osobno dla pasażera. wow! SAMODIAGNOSTYKA A/C Włączyć silnik (ON), i w ciągu 10s nacisnąć i przytrzymać przełącznik wentylatora kręcąc i przytrzymując chwilę pokrętło temperatury pasażera (w każdą stronę). W ciągu trzech sekund po tym nacisnąć AUTO. Włączy się diagnostyka układu A/C. Na wyświetlaczu temperatury pokażą się kody błędów, 88 oznacza brak usterek. [ Dodano: Nie 31 Gru, 2006 15:11 ] Hmm, próbowałem, próbowałem ale jakoś nie umiem włączyć tego trybu serwisowego klimy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
domadm Posted January 1, 2007 Author Share Posted January 1, 2007 To jeszcze dla tych którzy chcieliby sobie przypomnieć święta: TEST tzw. CHOINKOWY ;-) 1.Włączyć zapłon z wciśniętym pokrętłem zegara (to to z lewej strony zegarów) 2.Trzymać aż na wskaźniku kilometrów pojawi się "tESt" 3.Po pojawieniu się "tESt" wystartuje tryb diagnostyki wskaźników i innych informacji 4.Używać drugiego pokrętła jako przełącznika do kolejnych testów/pokazywania informacji Szczegółowy opis pokazywanych informacji w SM rozdział DI-12. Pozdrawiam noworocznie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ryży Koń Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 Przeraża mnie "zelektronizowanie" tego auta. Sieć LAN CAN. Jak coś kiedyś gdzieś padnie w elektryce to człowiek może być skazany na ASO.... Dobrze, że jest ta serwisówka to można sie dobrze przygotować do każdej naprawy. Przydałaby się serwisówka do Pathfindera. Możnaby sprawdzić czy np ksenony pasują "plug and play" [ Dodano: Wto 02 Sty, 2007 07:47 ] A no i jeszcze jedna sprawa...... poziom podstawowej wiedzy technicznej dżemojadów jest poniżej dna Odnoszę takie wrażenie po odwiedzeniu tego brytyjskiego forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
domadm Posted January 2, 2007 Author Share Posted January 2, 2007 Mnie tam akurat koncepcja lokalnej sieci CAN się podoba - to dużo mniej kabli a wszystkie urządzenia mogą się komunikować ze sobą i więcej rzeczy jest możliwych. Oczywiście że ma to negatywne strony, ale z tego co widzę w SM jest to dobrze przemyślana, prosta, modułowa koncepcja i zdaje się uniwersalna (nie tylko nissan). Od paru lat jest to w wyższych seriach BMW a teraz już staje się masowe - i o to chodzi. Ale patrząc z punktu widzenia off-roadera który ma w lesie tylko zestaw kluczy, łom i siekierę to rzeczywiście porażka ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dzemik Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 Na pierwszy rzut oka no i drugi , wiekszość SM to usuwanie pisków, skrzypienia i stuków a samochód jest dość dobrze opisany Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
velociraptor Posted January 5, 2007 Share Posted January 5, 2007 Posprzątałem ten bałagan ... resztki tutaj http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.php?t=24746 Sławek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
domadm Posted January 6, 2007 Author Share Posted January 6, 2007 Dzięki ci Wielki Raptorze Dziś krótko na temat EGR. Jak wiecie EGR to taki głupi pomysł, żeby część spalin przekierowywać z powrotem do układu zasilania silnika z powodów które dla mnie są nieczytelne. W każdym razie, niektórzy sobie chwalą zatykanie odpowiedzialnych za to przewodów np. monetą, i wtedy cały ten syf nie dostaje się do silnika po raz drugi i autko podobno trochę lepiej się zachowuje. No w sumie jak my wyjedziemy w góry po całym tygodniu oddychania na śląsku to też możemy dostać głupawki ;-) W Navarze ilość spalin wracających do układu jest sterowana silniczkiem krokowym na przewodzie pomiędzy kolektorem a układem wydechowym. Pracą tego silniczka steruje ECM (Engine Control Module, czyli po prostu komputerek pokładowy) poprzez wysyłanie impulsów sterujących, rzekomo dobieranych tak aby zapewnić optymalne działanie silnika (a wszyscy wiemy że to nigdy nie powinno się otwierać). Przepust EGR jest zamknięty gdy: - silnik jest zatrzymany lub jest uruchamiany - temperatura płynu chłodzącego jest niska lub baaardzo wysoka - silnik jest na baardzo wysokich obrotach - gaz jest wciśnięty do dechy Jak widać, można sobie poradzić żeby się przepust nigdy nie otworzył jeżdżąc cały czas z gazem do dechy, ale wtedy pewnie narobimy innych szkód. Podobno w nowych samochodach zatkanie przepustu EGR skutkuje zapaleniem kontrolki Check Engine, a tego przecież nie chcemy. A może by tak odłączyć ten silniczek krokowy? albo dorobić jakiś mały elektryczny oszukiwacz, który dla ECU będzie potwierdzeniem że EGR działa, a silniczek od EGR będzie trzymał przepust zamknięty (nie dostanie żadnego impulsu sterującego)? Pozostawiam wam wymyślenie rozwiązania - ja to się niestety na tym nie znam. Więcej info w SM, w dziale EC, strona 302, gdzie jest rozrysowany sposób połączeń. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ptasiek Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 z zaworem EGR to juz mialem przejscia ... ( opel zafira ) no i nie wiem jak tu ale tam jak zawor przestawal pracowac wlaczal sie chceck engine i silnik przechodzil w tryb pracy awaryjnej a wtedy 60 km i nie wiecej plus moc rzedu 20 malych germancow pod maska auta, wiec ja EGR nie dotykam !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ryży Koń Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 No tak ale ztego co obczaiłem to w D40 nie ma żadnych czujników za EGR (np temp w dolocie) Więc czysto teoretycznie jak się tylko blaszką zatka to on będzie się otwierał i zamykał a jeśłi komp nie może stwierdzić co się dziejejw kolektorze to może sie nie połapie. U mnei w Octavii TDI własnie tak jest I może ona oddychac świerzym powietrzem Obczajam cały czas temat i mam nadzieję że w tym tygodniu zwalczę EGRa lub polegnę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zboj Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Ryży - z tarczą czy na tarczy z tym EGR? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dzemik Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 A może ktoś z Was obczaił, gdzie jest filtr powietrza -kabinowy do klimy. Szukałem tam gdzie jest w Terrano i jakoś nie znalazłem . Pod maską też ni ma, ale wydaje się , że gdzieś pod deską rozdzielczą - przed nogami pasażera. Przydałoby się go wyczyscić , bo ASO tego nie robi/. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
luk Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Proponuję nie kombinować z zaworem recyrkulacji spalin (EGR) ani z czujnikami od tego systemu. Przerabiałem ten temat przy mondeo tdci, kiedy przytrafiła mi się usterka tego zaworu. Wzrost mocy minimalny, praktycznie nieodczuwalny, a w zamian za to kłęby ciemnego dymu z rury wydechowej... normalnie jak w jakimś starym Jelczu na opale. Na dodatek układ wydechowy zachodził sadzą, co na dłuższą "metę" mogłoby spowodować zapchanie. Co do filtra kabinowego, także jestem ciekaw, gdzie się znajduje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dzemik Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 No to filtr kabinowy zanleziony....a w zasadzie 2 sztuki. Trzeba wyjąć otwierany schowek dolny przed nogami pasażera z przodu. Trzeba schowek wyjąć z prowadnic. Jest tam jedna śruba , którą trzeba odkręcić i już mozna filtr wyjmować. Syfu u mnie było mnóstwo , no i teraz ogrzewanie i klima lepiej działa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest blackmonster Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 to forum poiwinno się nazywać : "ŻYJĘ TYLKO NISSANEM i tym CO Z NIM ZWIĄZANE" ;D zaniedługo ktoś odkryje , że navara to wahadłowiec hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack182 Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Czy macie serwisówkę w wersji elektronicznej? Jeśli tak to poproszę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koper Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 To jeszcze dla tych którzy chcieliby sobie przypomnieć święta: TEST tzw. CHOINKOWY ;-) 1.Włączyć zapłon z wciśniętym pokrętłem zegara (to to z lewej strony zegarów) 2.Trzymać aż na wskaźniku kilometrów pojawi się "tESt" 3.Po pojawieniu się "tESt" wystartuje tryb diagnostyki wskaźników i innych informacji 4.Używać drugiego pokrętła jako przełącznika do kolejnych testów/pokazywania informacji Szczegółowy opis pokazywanych informacji w SM rozdział DI-12. Pozdrawiam noworocznie! A u mnie ten bajer nie działa :/ Niby po chwili pokazuje się jakiś śmieszny napis, ale nie startuje żaden test diagnostyki wskaźników :< edit: jednak działa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rezusik Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 hey czy ktoś wie ja skasowac ten klucz servisowy?. oczywiscie samemu . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
domadm Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 hey czy ktoś wie ja skasowac ten klucz servisowy?. oczywiscie samemu . Jak przytrzymasz trochę dłużej wciśnięte pokrętło to się nie kasuje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rezusik Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 ale w trybie po zapłonie?.czy bezpośrednio przysisnąć. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
domadm Posted May 13, 2009 Author Share Posted May 13, 2009 ale w trybie po zapłonie?.czy bezpośrednio przysisnąć. Instrukcja obsługi, strona 2-9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dzemik Posted May 14, 2009 Share Posted May 14, 2009 Dobrze czasami innstrukcję przeczytać . Szczególnie uwaga jest ciekawa :one: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rezusik Posted February 11, 2010 Share Posted February 11, 2010 domadm Dziękuje .pomogło. Gdzie masz funkcje aby odznaczyc pomógł. A Kolego dzemik -ja to mam jakąś instrukcje ale takich opisów nie ma . Chyba sie rozglądne na forum ,może ktoś kiedyś zapodał.heheh.pozdrowionka z opużnieniem ale dziękuje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest żuczek Posted February 11, 2010 Share Posted February 11, 2010 W tym skrypcie, chyba nie ma "pomógł", za to możesz przy trafnej/cennej wypowiedzi dać "zielonego + " i autorowi rosnie poziom reputacji Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest YorkWR Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Witam Tak na wstepie witam wszystkich!!! Od dwoch miesiecy jestem uzytkownikiem Navarki 2007 r. (żona chciala rodzinne autko a ja nadal wole swoja TT-unie ) i jak to zwykle sie dzieje mialem jedna naprawe , krzyzak padl a teraz mam zatkany zawór EGR... i tak kontrolka...Ale do sedna sprawy bylem w ASO i podpieli pod kompa i wyszlo zatkany zawor i polecicli mi czyszczenie !!! badz wymiane na nowy cene w ASO 3,5tys zl. Prosze Was oi podpowiedz co mozna z tym zrobic??? Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
luk Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Można spróbować wyczyścić nagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.