Coobcio Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 W Tomsonie w promocji mają: http://www.tomson.com.pl/x_C_I__P_20232474.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 3 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 najgorsze dla silnika przeciążonego jest sytuacja ubogiej mieszanki przy przeciążonym silniku tu prawda otwarta przepustnica - duzo powietrza i jesli niedostatek benzyny - to słychać grzechotanie zaworów silnik hałasuje itp., spalanie stukowe itp. co do hamowania silnikiem, niewątpliwie uboga mieszanka mniej mu szkodzi, o ile nie trwa to za długo. NIe mniej jednaj jestem pewien, że ECU dąży zarówno przy przeciążonym jak i odciążonym silniku do zachowania stechiometrii. W przypadku elektrycznej przepustnicy w niektórych silnikach przy lekkim dodaniu gazu z górki załóżmy 5000 rmp nawet od razu nie otwiera przepustnicy, dopiero po osiągnięciu pewnego położenia gazu - taki przedłużony cutt-off. Jest to problem dla niektórych instalacji gazowych, bo jeśli na cutt-offie odcinane są cewki zapłonowe - sterownik gazu gubi sygnał predkości obrotowej silnika - sygnały są brane z cewek. Wówczas trzeba wpinać sie w czujnik położenia wału ingerując w misterne i ważne sygnały z niego pochodzące. Nie każdy gaziarz to wie.... co to czujnik położenia wału, więc jeśli instalka mu szwankuje - nie wie czemu. Silniki z porcelanowymi gniazdami zaś są zaprojektowane do dłuższej pracy na ubogiej mieszance szczególnie w zakresie wolnych obrotów i niskich rmp. Innymi słaowy - zapinając analizator do Almery na wolnych obrotach mamy stechiometrię, natomiast do silnika np. FSI - mamy na wolnych obrotach - ubogą mieszankę - i o taką głównie różnicę mi chodzi w moich wywodach. co do silników Cariny LB sie nie wypowiem. Tam na pewno układ sterowania silnika jest inny - opiera sie na czujniku mieszanki ubogiej, a nie sondzie lambda. Ale czy te silniki pacuja na ubogie mieszance - tego nie wiem - na pewno gazują sie przyzwoicie - tyle, że przy założeniu tam sekwencji (brak porządnych emulatorów czujnika ubogiej mieszanki na naszym rynku). [ Dodano: Sro 03 Sty, 2007 13:41 ] ecu nie widzi tak szybkiej reakcji (może widzi, ale na pewno tak szybko nie reaguje na zmiane potencjału na sondzie). Zanim zareaguje odpowiednią dawką paliwa i dokona właściwego kolejnego pomiaru musi upłynąć okreslony czas - przecie silnik to musi przepalić, spaliny muszą dolecieć do sondy itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość cornholio78 Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 1. to ja proponuję postawić auto na biegu jałowym, wporwadzić silnik na maksymalne obroty po czym całkowicie puścić pedał gazu. Obroty będą spadać przez jakieś 3 sekundu i w tym czasie można będzie bez problemu zauważyc, że mieszanka jest uboga. 2. co do silnika lean burn stsowanego nie tylko w carinie ale i w avensisie, tak jak mówisz oprócz sondy lambda istnieje dodatkowy czujnik taki jak tu: http://www.lambdasensor.com/main/lean.htm Poszukam coś na temat tych silniuków, kiedy i na jakiej mieszance pracują. 3. dalej chodzi mi po głowie ta instalacja gazowa w silniku z wtrtyskiem bezpośrednim u Twojego kolegi. Proszę żebys opisał jak to rozwiązał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 3 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 Ad1. niestety analizator tego nie pokaże - ma bardzo dużą bezwładność i 3 sek. to za mało... Z ciekawosci popatrzyłem na analizę spalin mojego Qg18 - ostatni przegląd i na 3 tys rmp lambda 1,010 na wolnych 1,028 - niby w normie ale tendencja do ubożenia na niskich obrotach. Muszę sprawdzić to jeszcze na benzynie. FSI ma znacznie uboższą, bo powyżej 1,03 , ale mimo wszystko...(czyżby Qg18 po lifcie uciekał od stechiometrii na wolnych) Corolla trzymała lambdę 1,00 w każdym zakresie obrotów..., byłem przekonany, że Nissan ma to samo - ale sprawdzimy niebawem analizę benzyny. Gaz to gaz. Ad 3. popytam dokładnie..., może foty da zrobić. Z tego co zrozumiałem wtryskiwacze zasilił ciekłym LPG. Istniejące benzynowe? - chyba tak to rozwiązał, ale na 100 % nie wiem, Benzyne całkiem odciął - ECU zgłasza liczne błedy w spalinach, wywala błędy EGR, reakcji sond. Pracował nad zastosowaniem wspólnej drogi dla LPG i benzyny by doprowadzić to do wtryskiwacza np. na zmianę. Ale mówił, że nie znalazł nigdzie odpowiedniego zaworu, który by przełączał gaz/benzyna. Muszę cyknąć fotki tego wynalazku. Auto jeździ -ale nie pochwalił się osiągami i wrazeniami, więc ogólnie pewnie kicha, no może jeszcze coś dopracuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 Corolla trzymała lambdę 1,00 w każdym zakresie obrotów. Z d*py totalnie... 95% aut które sprawdzałem od seryjnych golfów GTI, Swiftów, Opli, Nissany i inne japończe to mają tak że jak dajesz gaz do deski to po przekroczeniu 4000 albo 4500 obr.min mieszanka wzbogaca się do AFR 11,8-11,9:1 a przy normalnej jeździe wynosi 14,7-14,9:1 (lambda 1). Jak wiadomo moc maks jest przy AFR 12,6-12,8:1 dlatego po chiptuningu auto pali mniej i ma więcej mocy... Dzisiaj jak stroiłem seryjną P10 z sekwencją to na hamowni wyszło że dla gazu najlepszy parametry uzyskuje się przy AFR na poziomie 12,2-12,4:1 (ok. lambda 0,84) czyli deczko bogaciej jak dla benzyny. Przy jeździe z częściowo uchyloną przepustnicą tak jak w przypadku benzyny lambda = 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 3 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 Coobcio - chodziło mi o to co standardowo - sprawdza sie podczas badania spalin 3000 rmp i wolne obroty nie mierzyłem spalin przy 4-6 tys rmp. Jak wiadomo moc maks jest przy AFR 12,6-12,8:1 dlatego po chiptuningu auto pali mniej i ma więcej mocy... jak to mniej pali i ma wiecej mocy - z czego ta moc? Nie mów, ze w swoim garage robisz perpetum mobile, bo takiej opcji w naszym świecie nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 Seryjne mapy są pisane specjalnie tak żeby zapewnić maks bezpieczeństwa, jak waidomo bogatsza mieszanka to mniejsze ryzyko na spalanie stukowe a dodatkowo niższa temperatura spalania... Dlatego celowo producenci AFR przy gazie w podłodze ustalają na poziomie tuż przy AFR = 12 (lambda ok 0,75) zdejmując paliwa do wartości AFR 12,7-12,8 czyli zubarzając w takim wypadku zyskujemy na mocy i mniej spalamy... Jak znajdę wykresy AFR dla benzyny to wkleję tu. Tak na szybko znalazłem to: Oś Y to moc a X to konsumpcja paliwa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość cornholio78 Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 należy też pamiętac o tym, że AFR = 14.7:1 to nie jest idealna mieszanka dla silnika, ale dla najlepszego działania katalizatora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 należy też pamiętac o tym, że AFR = 14.7:1 to nie jest idealna mieszanka dla silnika, ale dla najlepszego działania katalizatora AFR 14,7 czyli lambda 1 to jest taki skład mieszanki gdzie w procesie spalania powstaje najmniej syfu... 15,4 uboższa ale auto powinno najmniej palić, dalsze zubażanie powoduje wzrost spalania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 3 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 jak się ma to zubożenie góry dla kata? Bo rozumiem, że silniki maja pewna rezerwę i jeszcze takie szperanie przeżyją, jak katalizator? Jak zachowa sie ECU jeśli w BRC podłoże mapę ujmując nieco w górnych zakresach? Wywali błędy? W 4 ZZE Toyoty Lambda cały czas uciekała na stechiometrię, może miała za ubogo w górnych zakresach - raczej na pewno miała, bo reduktor był na 100 KM, a silnik w serii miał 97 km, więc reduktor mógł nie wydalać i mapy sie rozjdżały...dziwiło mnie, że sonda lambda w zakresach 4000-6000 rmp stawała po chwili na 0,4-0,6 mimo takiego wysokiego rmp. Kurcze, ale napięcie sondy o niczym wtedy nie świadczy. Trza było sprawdzić AFR. Teraz już jestem pewien, że w górze było za ubogo, a wysterować bogaciej się nie dało... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 Z reguły jest tak że przy gazie w podłodze sonda lambda nie wprowadza żadnych korekt... A w zakresie od 4000 auto już jedzie na bogato coby mocy było więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość toli Opublikowano 4 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2007 Jak by nie patrzeć chyba nie jest tak żle z tym LPG skoro Opel puścił do produkcji 2 pozornie takie same modele aut o oznaczeniu OPC i GPC czy jakoś tak nie pamiętam , jeden zasilany benzyną a drugi tylko LPG i to TURBO . przy czym benzyniak 200 KM a LPG 220 KM , przy zasilaniu LPG mogli sobie pozwolić na +10% mocy o czymś to świadczy . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 4 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2007 Gaz jest o tyle dobry ze można szalenie pójść z przyspieszaniem zapłonu... dalatego stosuje się wariatory.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 4 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2007 teraz powiedzcie mi jedno, jaki jest AFR dla gazu, by osiągnąć stechiometrię? Ile kg powietrza potrzeba do spalenia 1 kg LPG? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 4 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2007 Odnośnie AFR trochę ciekawostek (choć dla gazu się pomylili): http://bluebox.zary.com.pl/moto_info/artykuly/art_30.htm Stechiometria dla gazu jest przy AFR = 15,5:1, artykuł o tym: http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=LPGandBiFuel Podali w nim zalety LPG jako: * It's cheap. Dirt cheap. Where I live, it's about 1/3rd the price of petrol. Fuel consumption is a bit higher on LPG, but still. I do pay extra road tax as a penalty but it's still worthwhile. * Emissions. If I keep NOx emissions down, only CO2 and water will come out my tailpipe. (isn't the case similar for gasoline?) * High octane. Nice to have when playing with turbos. * Did I mention it's cheap? I can actually floor the accelerator without EVER feeling guilty! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 4 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2007 no właśnie - jedni piszą, że 9,5 drudzy, że 15,5. czujecie tedy jakie to niesie za sobą new-anse? też się nad tym zastanawiałem... tak naprawde to nie wiemy, czy przy lambda 1,0 dla gazu ten silnik pracuje na mieszance ubogiej, czy bogatej, bo na pewno nie stechiometrycznej. Do stechiometrii to dąży jak jest na benzynie, ba co byś nie robił z gazem to i tak będzie ECU ciągnął w kierunku lambda 1 - im wieksze korekty ECU na gazie tym większy rozjazd map benzyny i gazu - no nie?. Wszyscy stroją do aalizatora i dobrze - bo przynajmniej po HC i CO2 widać co i jak silnik spala i czy w ogóle spala, ale gdzie wysterować wartość lambda by było dobrze, by ECU nie zwariował i by nie rozjechało mapy benzyny? Że nie wspomnę, że sonda lambda nie bierze zadnej poprawki czy wącha gaz czy benzynę, a analizatory spalin kalibrowane są raczej nie na LPG. Bez szerokopasmowych sond do mierzenia AFR i hamowni - d*pa blada z tym strojeniem i dlatego nie zawsze wychodzi gazownikom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 5 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2007 moim zdaniem totalnie z d*py jest strojenie na luzie na wolnych i przy 3000obr.min - to o niczym nie świadczy... zupełnie innaczej będzie się zachowywać obciążony silnik. Przy lambda 1 mieszanka dla gazu będzie minimalnie wzbogacona (1 z sondy to jest 14,7 AFR) a skład stechiometryczny dla LPG to jest 15,5:1 czyli okolice lambda 1,02-1,03 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Snafu Opublikowano 5 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2007 pamiętajcie że sonda mierzy zawatrość tlnu w spalinach wienc to też nie powiedziane jaki jest skład mieszanki dla Lambda =1 na LPG [/code] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 5 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2007 Tylko widzisz - w specyfikacji wiekszości homologowanych sterowników gazowych, jak i na przglądach technicznych wartość lambda ma się zmieścić między 0,97 a 1,03. Mam na 3000 rmp lambda 1,010 a na wolnych 0,028, w górnych partiach pewnie zdecydowanie poniżej 1,0 (choć muszę to zmierzyć) i mam bogato - zdecydowanie za bogato bo to nawet czuję jakby na gazie był mocniejszy niż na benzynie... Hamownia prawde powie. Jak wyjdzie seria na gazie spróbuję zubozyć mieszankę, moze będzie mniej palił..... obecnie średnio 10l/100 km. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Coobcio Opublikowano 8 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2007 obecnie średnio 10l/100 km. To jak Sunny 1,4 LPG NA gazie musi być bogatsza mieszanka ze względu na temperaturę jej spalania... I jak już wspomniałem moc maks dla LPG uzyskuje się dla AFR rzędu 12-12,4 - czyli bogaciej jak dla benzyny dodam że na hamowni pracowałem na ustalaniem tego optymalnego składu AFR.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 8 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2007 Dzisiaj spróbowałem zamknąć licznimk na gazie na autostradzie - do 2 paczek bez zająknięcia i gdy zostało jeszcze 1/3 gazu do podłogi - docisnąłem do dechy i ... szrpnęło i przełączyło na benzynę. Teraz nie wiem - czy reduktor nie wydolił, czy efekt tzw. stałego otwarcia wtryskiwacza. Może też winna temu była mała ilość gazu w butli. Kilka km dalej skończył się gaz... Średnia przelotowa z autostrady i miasta Kraków/Katowice/Kraków 110 km/h. Spalanie 10,8 l/100 km LPG przy ostrym deptaniu - myślałem, że wyjdzie gorzej... Kiedyś podobnie mierzyłem na benzynie i wyszło mi 9,5 l/100. Próbuje zdobyć soft do instalacji, by już z jakimś narzędziem jechać na hamownię, ale producent stosuje klucze do softu i bulba... Póki co juz końcówka gwarancji instalacji i może by co podłubać tu i ówdzie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Snafu Opublikowano 8 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2007 pewnie ciśnienie w reduktorze spadło zbyt nisko a jakiego softa potrzebujesz ?? wiesz co to za program klucz można samemu dorobic jesli sie wie które piny w złączu LPT1 mają być połączone no chyba że to bardziej skąplikowany klucz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p_flori Opublikowano 9 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2007 instalacja jest BRC sequent 24 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość hermoll Opublikowano 9 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2007 pewnie braklo gaziku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Snafu Opublikowano 10 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Stycznia 2007 mam pare programików do sekwencji ale do BRC niestety nic :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.