Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

tankowanie butli bez odbijającego elektrozaworu


Guest zbyhnio
 Share

Recommended Posts

Guest zbyhnio

Rok temu założyłem sekwencję do mojej almerki (zrobiłem już 40kkm) i od samego zamontowania tankuję do 40 litrowej butli ok 40 l gazu. Na początku gdy zorientowałem się, że mi coś sknocili przy instalacji pojechałem do warsztatu i już mi chcieli przestawić na tankowanie z elektrozaworem ale ich boss mi powiedział że on też tak jeździ bo rzadziej musi tankować. Nie wiem czy dobrze zrobiłem ale zrezygnowałem z tej regulacji i tak sobie jeżdżę. Powoli mi się kończy gwarancja na instalację i się zastanawiam czy zrobić tak jak być powinno?? :?: :?: czy taka jazda jest niebezpieczna??

Link to comment
Share on other sites

Guest Snafu

to nie elektro zawór decyduje o odbijaniu przy tankowaniu ale sama konstrukcja wielozaworu i jego pływaka w butli gazowej.

często zdarza sie że nowy zawór nowa butla wszystko dobrane odpowiednio a i tak nie odbija przy tankowaniu :/ już miałem pare takich sytuacji.

ja powiem tak butla wytrzymuje 90 atm, wielozawór 30 atm, zawór upustowy wyregulowany jest na 15 atm, a tankujesz pod ciśnieniem 10 atm

więc teoretycznie nie musisz się niczego obawiać no może jedynie poza dystrybutorami w których było coś grzebane ale to w tym momencie dotyczy każdej instalacji LPG

Link to comment
Share on other sites

Guest johny_fellow

Jak pracowałem na stacji to takie przypadki często się zdarzały i nigdy tragedia się nie stała.

Generalnie butle jak pisze Snafu są naprawdę wytrzymałe i raczej niebezpieczne to nie jest.

Link to comment
Share on other sites

Guest czopochrup

a ja czytalem w necie ze to jest niebezpieczne :> po to on odbija przy 80% napelnieina butli zeby cos tam cos tam :P ogoleni mozna jtankowac bez odbijania ale powienno sie te pare litrow mniej tankowac:>

Link to comment
Share on other sites

Jak na Chorwacji powiesz - "do pełna " to Ci gość napompuje ile tylko pompa dystrybutora przepchnie - tzn zawór terkota a on pompuje dalej. Do butli 60 l upchnął mi kiedyś 56 l i tak na jednej butli dojechałem do Polski.

Wieksze ciśnienie masakruje tylko membrane parownika i tyle.

Z butlą nic sie nie stanie. Po prostu dystrybutor nie wepchnie więcej niż może.

Link to comment
Share on other sites

Guest czopochrup
to Ci gość napompuje ile tylko pompa dystrybutora przepchnie
no tak ale to zabojstwo dla zaworu on tez kiedys nie wytrzyma i padnie... a co by bylo jakbys mial tam walniety ? do 60 zatankowalby 65 ;) ? hehe :>
Link to comment
Share on other sites

Guest Snafu

o zawór nie ma sie co martwić :) jeśli ktoś nabije ci ciśnienia powyrzej 15 atm to zawór wypuści nadmiar gazu w atmosfere

Link to comment
Share on other sites

mnie od nowości nie odbija i jakoś z tym żyje, jak czasem odbije to przy butli 44 litry odbija mi przy 35, a jak nie to tankuje mu 42-43 litry i wszystko jest ok. Mam większy zasięg ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witam. Wszystkich.

Chcę zwrócić uwagę (jeżeli mogę), że LPG zwiększa swoją objętość wraz z temp.(6 st.C to 1 % więcej płynu i przy przepełnieniu może być groźnie( jeżeli butla ma poj. 42 L i nalejemy 40 L to gdy temp wzrośnie o 24st.C a w lecie to jest prawdopodobne - mamy 99% szans na BUUUM). Ten 1%to ( -większa wytrzymałość butli{zależna od odchyłek stali z jakiej jest zrobiona}, - ciągły pobór gazu i zmniejszanie przepełnienia{ ale czy zawsze długo jedziemy po tankowaniu}- zawór bezpieczeństwa ( ale też tylko upuści ciśnienie a co za tym idzie gaz mamy w samochodzie i każda iskra może{ nie musi } zrobić ognisko.

I jest jeszcze jedna sprawa. Ciśnienie wzrasta w sposób logarytmiczny( 10stC-5bar, 15stC-7bar, 40stC-15,6 bar) ale tylko przy zbiorniku który nie jest przepełniony.

Dla przepełnienia i temp. jak na wstępie nie mamy szans.

Więc mając to wszystko na uwadze. Sądzę że warto zadbać o nieprzepełnianie zbiorników.

{ Bo jak koledzy mówią zasięg się zwiększa - byle nie w nieskończoność albo do wieczności!}

 

Przepraszam za rozwlekłość i smęcenie.

Link to comment
Share on other sites

Ciekawe, nie powiem ;-)

 

Ja zwykle zaraz po zatankowaniu spokojnie robie 100km wiec i tak przepełnienie znika po kilkudziesięciu minutach.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest Majki_Wawa

A moze byc tak ze czasami nie odbije zawor?dzisiaj jakos podjechalem na statoil,gosciu napompowal az prawie stanelo a zawror nie odbil co stalo sie pierwszy raz.Ogolnie to sporo gazu spalilem tym razem,w butli bylo malo gazu,ma to jakies znaczenie?

Link to comment
Share on other sites

Guest Snafu

to czy wielozawór odbije przy tankowaniu czy nie zależy od pływaka wewnatrz bytli :) czasami zdaza się że takowy pływak przyklei się do dna butli i można zatankować na Maxa :)

gorzej gdy przyklei się do górnej części butli :/ wskaźnik pokazuje max zatankować nie idzie a gazu w butli nie ma :diabel2:

Link to comment
Share on other sites

Guest Majki_Wawa

mam nadzieje ze to bylo chwilowe bo spalil mi az 13 litrow gazu w miescie,zamiast normalnych 10,góra 11 i byc moze przez to butla nie odbila bo sie cos zacielo.Jak nie to mam nadzieje ze jest to naprawialne nie duzym kosztem :)

Link to comment
Share on other sites

Kiedys gdzies przeczytalem, ze dobra praktyka jest tankowanie zawsze takiej samej ilosci, np jak w butle wchodzi 34l to tankowac 30. Latwiej spalanie przeliczac i nie ma niebezpieczenstwa, ze nie odbije i cos sie stanie.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tombolot

do butli 34l wiecej jak 30l pewnie nie wejdzie :D

u mnie do 40l zawsze wchodzi ok 37l, jak mi gdzieś zatankują więcej to znak że należy zmienić cpn :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Pablo_Snk

Mi odbija przy 19l a mam 25l butle. Ale kiedyś Magiki tak mi tankowały, że im wyszło, że mam butle 26l :D bo tyle gazu zatankowali, hmm więcej już tam nie jeździłem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Majki_Wawa

no wyglada na to ze panowie na statoil mieli niskie cisnienie gazu w dystrybutorze,dzisiaj na schell'u odbilo normalnie i moglem w koncu policzyc spalanie,wyszlo po staremu 10 L/100 km

Link to comment
Share on other sites

Dlatego na południu Europy, gdzie ciepło latem, wiele stacji nie tankuje nocą, by uniknąć zwyżek temperatur i tym samym wzwyżek ciśnienia. Montują zawory montażowe w bagażniku i pistolet jest zapinany na otwartym bagażniku - jak ktoś przepchnie gaz nad zawór upustowy - nadmiar wyleci w atmosferę - i bajka.

Gorzej jest jak zatankujesz nocą i postawisz autko w pełnym słońcu. Lepiej wtedy otworzyć bagażnik i go przewietrzyć na wszelki wypadek.

Nie czarujmy się dystrybutory nie pompują więcej jak 11 atm.

A wybuchy są - jak instalacje są nieszczelne i gaz nagromadzi się w piwnicznym garażu.

Większość gaziarzy grzebie przy gazie z petem w ustach, nawet jak ten się ulatnia z nieszczelnośći, żaden jeszcze nie odleciał do bozi...

Link to comment
Share on other sites

Guest rami1000

nie trzeba słuchać na każdym dystrybutorze masz dodatkowy manometr kiedy ciśnienie przekracza 11 trzeba wyłączyć. ale najlepiej poprostu pojechać i naprawić zawór czasem to kwestia przesmarowania

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...