Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Port Bass Reflex


bReko
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jak w temacie(nie znalazlem zadnego tematu tego typu).

 

Mam maly dylemat nad zakupem portu bass relfex to mojej skrzynki, gdyz producent podaje ze ma miec 90mm srednicy na 210mm dlugosci. teraz uzywam 70mm/200mm,gdyz nie moglem znalesc odpowiedniego.Ostatnio na allegro namierzylem port 100mm/220mm i moje pytanie brzmi czy lepiej zostawic ten 70mm czy zakupic ta setke, zdaje sobie sprawe ze glosnik przy mniejszym porcie moze sie przegrac lub zawieszenie sie rozleci, ale z drugiej strony jak dobrze pojmuje to jak dam zaduzy to moze to spowolnic bass.

 

Prosze o sugestie

 

Pozdrawiam :one:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W porcie bassreflexu tworzy sie taki jakby korek powietrza wytworzony przez drgania głośnika. Jesli objętość portu bedzie za duza to korek nie wydobędzie sie opza "rurę" i bas bedzie przytłumiony. Jesli objętość będzie za mala to bas będzie płytki poniewaz powirze nie bedzie pozostwawc. Obijętość portu, czyli jego długość i średnica jest wyliczana odpowiednio do kazdego głośnika tak samo jak objętość skrzyni. Do obliczenia jego parametrów potrzebne są parametry Thiele’a-Smalla (Parametry TS), ktore powinny byc dostarczone z głośnikiem najwazniejsze z nich to (Vas, Qts, Fs).

Do obliczen pomocne są programy specjalistyczne. Polecam:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisd

 

oraz poradnik

 

http://felektr.katalogi.pl/__Poradnik_WinI...ch__-t6245.html

 

Jest tez wiele innych programow, ktore wspomagają projektowanie.

 

Jesli jednak nie ma parametrow ts do glosnika to trzeba w miare starac sie utrzymać zalecenia producenta. Jesli podaje średnice 90mm i długość 210mm to mając mniejszą średnicę tunelu trzeba dobrac jego długość odpowiednio. Według WinISD - mniejsza średnica tunelu wymaga mniejszej długości. Jest to jakis stosunek ale dokladnie nie wiem bo juz dawno nie bawilem sie w projektowanie. Mam duzo materiałów o kolumnach i skrzyniach i budowie ich. Jeśli ktoś jest zainteresowany to moge przesłać na maila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jezeli chodzi o skrzynke ipt wszystko to zalecenia producenta ale parametry tez sa, ale wracajac do sedna sprawy ktore lepiej zamontowac?jak mniejszy to przepac to 2cm a jak wiekszy to jeden

 

[ Dodano: Nie 18 Lis, 2007 10:18 ]

http://www.audio-system.de/pics_audio/Bauv...RADION_PLUS.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdaje sobie sprawe ze glosnik przy mniejszym porcie moze sie przegrac lub zawieszenie sie rozleci, ale z drugiej strony jak dobrze pojmuje to jak dam zaduzy to moze to spowolnic bass.

Nic z tych rzeczy. Pierwszy przypadek w ogóle nie może mieć miejsca, a co się zmieni w drugim, zależy od nie tylko od średnicy, ale i długości.

 

Zajrzałem na tę stronkę podaną przez Ciebie, ale na podstawie 3-ech podanych parametrów nie da się przeprowadzić obliczeń. Jeśli masz kompletne TSP (parametry) dla swojego głośnika, to je podaj, a wyliczę Ci odpowiednią długość tunelu dla fi 70.

Mogę tylko zgadywać, że teraz masz niższe strojenie, niż w wersji 90/210.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma tam Sd - powierzchni membrany, więc przyjąłem podobną do innych 10-calówek: fi 200, co daje Sd 314. Fs wychodzi 30,8 Hz i optymalna charakterystyka byłaby przy 46,4 l, zejście -3dB na 30,7 Hz.

Przy 30 l i porcie zalecanym 90/210 strojenie na ok. 47 Hz wypada trochę za wysoko: -3dB jest na ok. 42Hz, ale powyżej tworzy się górka ze szczytem 4,2dB na 61Hz. Trochę lepiej jest przy porcie 70/200: szczyt na 59Hz, ale tylko 1,83dB i -3dB na niecałych 38Hz.

Bawiłem się trochę regulacją portu i powiem Ci, że za wiele od stanu obecnego uzyskać się nie da, po prostu skrzynia 30 l jest trochę za mała. Więc jeśli nie pojawił się skutek uboczny w postaci szumienia portu, to ja bym tego nie ruszał.

 

Port prostokątny byłby wyjściem, gdyby w ogóle zmiana portu mogła coś istotnie poprawić. Wobec tego, co powyżej, nic to nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli poprostu lepiej zostawic to w spokoju?

Fakt slychac szumienie portu ale w kabinie nic nie slychac

A co do skrzynki mysle ze jest w sam raz, zejscie jest wporzadku , dynamika i precyzja tez jest ok

Dzieki za fachowa pomoc ;)

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm to teraz dales mi do myslenia :D chyba pomysle o tym :D skoro mowisz ze dobrze a teraz nie moge nic zobaczyc w lusterkach moze byc ciekawie :D ta 46L to BR?

 

[ Dodano: Pon 26 Lis, 2007 12:28 ]

ale przy zmianie skrzynki strace na dynamice co nie?i to pewnie dosc znacznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale przy zmianie skrzynki strace na dynamice co nie?

Jeśli masz na myśli szybkość, czyli opóżnienia, to rzeczywiście byłoby trochę gorzej: max na 28Hz 20,2 ms (nie jest żle, chociaż gorzej), a teraz mieści w całym paśmie w 13 ms.

 

Więc jeśli bardzo cenisz szybkość, to może faktycznie lepiej zostawić jak jest.

Jeśli masz we wzmaku regulację podbicia na 40 Hz, to ustaw tam jakieś + 1,5-2dB i powinno być OK. Lepiej by było nieco niżej, ok. 35Hz, ale pewnie nie ma takiej możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba pamiętać, że zbyt mała średnica portu będzie powodować świst powietrza.

Winisd jest tylko symulatorem i nie należy ufać we wszystko co pokazuje a group delay nie pokazuje czasu impulsu.Jeżeli producent podaje wymiary skrzyni i porty BR to tak należy wykonać.Zwiększając pojemność obudowy zmniejszymy wytrzymałość mocową na rzecz kilku Hz w dół, co i tak nie zmieni zbyt wiele, ponieważ do samochodu strojenie robi się wyższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne że WinISD jest "tylko" symulatorem - do tego właśnie służy.

Jeżeli producent podaje wymiary skrzyni i porty BR to tak należy wykonać.
Z tym stwierdzeniem akurat bym polemizował. Wszystko zależy od tego, co chce się uzyskać - jak dość powszechnie wiadomo, producenci nader często w celach merkantylnych zaniżają zalecane objętości obudów. I nie można wykluczyć, że mamy tu do czynienia z takim przypadkiem.
Zwiększając pojemność obudowy zmniejszymy wytrzymałość mocową na rzecz kilku Hz w dół, co i tak nie zmieni zbyt wiele, ponieważ do samochodu strojenie robi się wyższe.
Tylko że ja nigdzie nie postuluję rozciągania na siłę pasma w kierunku samochodowych "infradżwięków", co oznaczałoby śmiałe schodzenie poniżej 30Hz. Wydaje mi się jednak, że eksponowanie pasma ze szczytem na 61Hz, nie jest osiągnięciem celu, w jakim instaluje się w aucie prawdziwy subwoofer.

Różnica między strojeniem zalecanym przez producenta, a obecnym w Max SPL przekracza na 35Hz "zaledwie" 6dB (!).

 

Group Delay faktycznie nie pokazuje czasu impulsu, ponieważ nie uwzględnia czasu narastania. Tylko kto twierdził że jest inaczej?

 

A co do szumów portu, była o tym mowa powyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyli postanowione, zostawiam tak jak jest ;)

 

P.S. mozesz podac wymiary portu dla skrzynki 46L? moze sobie potestuje

 

 

 

P.S.2 a co do regulacji wzmaka nie wiem dokladnie sprawdze wzmak to Helix Dark Blue 2

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla 46,4 l - 9x36 cm. Gdybyś miał rurę o innej średnicy, daj znać.

 

O ile sobie przypominam, ten Helix ma chyba regulację 45Hz. Wiec możesz poeksperymentować, ale jeśli tak jest, zachodzi obawa że prawe zbocze wjedzie na już istniejącą górkę i jeszcze bardziej ją uwypukli, co wg mnie nie jest wskazane. Dlatego pod tym względem zalecałbym raczej wstrzemiężliwość. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok dzieki wielkie za pomoc i fatyge ;)

widze ze masz duza wiedze w tym temacie :D mnie win isd przerasta :/ kilka razy sie nim bawilem ale zawsze cos mu nie pasilo

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Ja takze kombinuje jakiegoś niedrogiego suba do auta i wybór padł na magnata xpress 10" (wiem wiem nie za dobry :D ). Mam juz wyliczone w jakiej obudowie toto ma grać ale znalazłem na allegro takie coś http://www.allegro.pl/item273477624_mac_au...owe_dealer.html za które bym musiał dać 200 zl. Sam magnat wyniósłby mnie około 130zl+ budowa skrzyni, a pewnie oba głosniki sa podobnej jakości.

Moje pytanie to czy ktoś miał styczność z tym subikiem i moze coś na jego temat powiedzieć?

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesluchalem wiele subow z budzetowej klasy, w cenie do 300zl za nowy! w skrzyni polecam:

SOLING CP 123 (nie jest to buszmen, alpierd czy voicekraft), dla amatora wystraczy.

Blaupunkt GTb czy MacAudio, Magnat Ultra, Xpress itp. Graja porownywalnie a nawet gorzej.

Uwaga to nie jest Hi-End!

 

Jezeli jestes bardziej wymagajacy to takimi uniwersalnymi przetwornikami sa:

Kenwood, Crunch, Lanzar, STX.

 

Jednak jezeli interesuje Cie dzwiek dobrej klasy i wyzej, to warto zainwestowac w dobrej klasy przetwornik i zrobic bd skrzynie z bd materialu w/g sztuki akustycznej. Tu przetwornik dobiera sie do preferencji muzycznych, gustow, auta, reszty sprzetu itp. itd. Ale budzet jest juz powiekszony o conieco :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem w poniedziałek tą Mac Audio i powiem ze jak na moje wymagania gra naprawde ładnie :). Może nie daje takiego ciśnienia jak xpress 12" u brata w aucie ale on ma do tego wzmaka CP-602 który moc ma dużo wyższą od mojego starego pionka :D ale i tak jest dobrze. No i ja mam sedana a on HB. W porównaniu z Blau gtb gra dużo bardziej miękko i o to mi chodziło. Ogólnie rzecz biorąc jestem z niego zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...