Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N15] N15 Czy to prawda ? Wysokie obroty = mniejsze zużycie


Gość seba_malpa
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość seba_malpa

To normalne że przy ruszaniu lub poprostu ciężkim bucie samochód ma największe spalanie. Moje pytanie raczej skierowane jest to tych co się znają a nie do tych którzy myślą że się znają. Musze was spytać bo obiło mi się o uszy że czym więcej obrotów silnika tym uzyskujemy krótszy czas spalania a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa, tzn na 2000tys obrotach spalimy więcej paliwa niz przy tej samej prędkości na 4000tys obrotach, czy to prawda ?

 

a drugie pytanie to jakie wysokie obroty silnika sa dla niego szkodliwe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszytko zależy jak głęboko wciskasz gaz, jak się wolno toczysz i ciągle trzymasz 2000rpm to zawsze mnie spali niż przy 4000rpm natomiast jak chcesz szybko i sprawnie przyśpieszyć to lepiej na wyższych obrotach tak żeby czas przyśpieszania trwał jak najkrocej, gaz wciskamy tak do 3/4 położenia pedału i sprawnie przyśpieszamy na wyższych obrotach no i w ten sposób silnik mniej katujemy niż jeżdząc od 2000rpm co do spalania to warto poobserwować wskaźnik chwilowego zużycia paliwa w aucie z komputerem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musze was spytać bo obiło mi się o uszy że czym więcej obrotów silnika tym uzyskujemy krótszy czas spalania a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa, tzn na 2000tys obrotach spalimy więcej paliwa niz przy tej samej prędkości na 4000tys obrotach, czy to prawda ?

 

Co ma czas spalania do obrotów silnika i do ilości spalanej mieszanki? Czas spalania jest uzależniony od ilości mieszanki paliwowo powietrznej podanej do cylindra. Przy wyższych obrotach ilość mieszanki jest większa a więc i spalanie jest większe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekonomiczna jazda to jazda na obrotach okolo 2000, łagodne przyspieszanie wciskajac pedal gazu do 3/4 polozenia. granie auta na 4000 moze spowodowac przegrzanie silnika. Do jazdy dynamicznej trzeba dokladnie znac charakterystyke silnika i trzymac obroty od max moment do max moc.

Wysokie obroty nie oznaczaja krotszego spalania, wtedy zaplon jest wczesniej. Nie da sie skrocic spalania dawki paliwa. Zaplon zawsze jest przed ZZ (dla tych co sie znaja zrozumialy skrot) przy wysokich obrotach wczesniej przy niskich pozniej. Komputer tak tym steruje aby najwieksze cisnienie w komorze spalania nastapilo w chwili gdy tlok mija ZZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do spalania to warto poobserwować wskaźnik chwilowego zużycia paliwa w aucie z komputerem

Hehe- kolega ma dość ciężką nogę i do niedawna jeździł seatem tolego pierwszej generacji 1.8 benzyna. Z tego co pokazywał komputer pokładowy wynikało, że najnizsze średnie spalanie ma wtedy gdy dosyć mocno wkręci go na obroty na 3 pierwszych biegach, a potem wrzuci piątkę. Może wiele osób mi nie uwierzy ale tak się właśnie działo- nawet jego ojciec się dziwił jak syn robi niższe spalanie od niego ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość seba_malpa

No właśnie też mi coś sie obiło o uszy że przy wiekszych obrotach silnika czas spalania jest krótszy, i uzyskujemy w ten sposób mniejsze zużycie paliwa. Dokładnie to dowiedziałem się tego gdy robiłem uprawnienia na ciężki sprzet miałem wtedy zajęcia "silniki spalinowe" i tam własnie takie coś usłyszałem, niemam komputera który pokazuje mi spalanie, tak jak to jest w niektórych brykach, i bardzo mnie to ciekawi, po zatankowaniu do pełna, jeżdże własnie na wysokich obrotach i naprawde delikatnie przyspieszam (czasem czuje sie jak c*p* ż etak wolno jeżdże no ale to w imie nauki :P ) jeszcze niemoge nic stwierdzic czy mniej spalam czy więcej, ale zobaczymy, może ktos z was to jeszcze bardziej wyjaśni, wydaje mi się że temat wszystkich zainteresował :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HELLO__o wy za bzdury piszecie! Ludzie kochani jeżeli mamy wyzsze obroty to tylko i wyłącznie dlatego że mamy więcej mieszanki paliwowo-powietrznej, jeżeli podajemy więcej paliwa to jak może być niższe spalanie!!!!tym bardziej że każda ilość paliwa musi być spalona inaczej nie pojedziemy, tak więc wciskają pedał gazu zawsze będziemy więcej spalać i nie piszcie bzdur o krótszym czasie spalania bo czas jest zawsze taki sam, chodzi o intesywność spalania a ta zależy tylko i wyłącznie od ilości podawanego paliwa. Weźcie to na prosty rozum i nie piszcie takich baboli o krótszym czasie spalania bo z tego co piszecie wynika to że im szybcie jedziemy=wyższe obroty(po Waszemu krótszy czas spalania=kretyńska bzdura :D) tym mniej spalimy, toż to się nijak kupy nie trzyma........i jeszcze jedno, NIE WIERZCIE DO KOŃCA KOMPUTEROM a tak na koniec to chyba mamy perpetum mobile, ponieważ wg. niektórych opini można wywnioskować że przy bbb wysokich obrotach w ogóle nie będzie nam potrzebne paliwo.................bo krótszy czas i takiem tam........ :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że zapanowało tutaj ogólne nieporozumienie.

Zakładający wątek kolega pytał się o zużycie paliwa i jego zależność od obrotów silnika.

Pojawił się czas spalania i wszyscy zaczęli się do niego odnosić i udowadniać jeden drugiemu, że się myli.

Proponuję wyjść od definicji zużycia paliwa: jest to stosunek zużytego paliwa do przejechanej drogi.

Mając na uwadze taki wzór można dojść do prostego wniosku, że maksymalne zużycie paliwa w każdym pojeździe występuje przy prędkości 0 km/h (na postoju) i to bez względu na obroty silnika i wynosi nieskończoność.

należy zatem zastanowić się, jaki wpływ ma prędkość obrotowa silnika na przebytą drogę i tu dochodzimy do sedna sprawy.

Czy jadąc 120 km/h na trzecim biegu spalimy na pewno więcej paliwa niż jadąc z tą samą prędkością na 5 biegu ?

Obstawiam, że tak.

Jednak jadąc 50 km/h na dwójce (załóżmy, że jest to 3000 rpm) na pewno zużyjemy więcej paliwa na długim dystansie niż kręcąc 4000 rpm na 5 biegu.

 

sytuacja nie jest więc do końca jednoznaczna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak jadąc 50 km/h na dwójce (załóżmy, że jest to 3000 rpm) na pewno zużyjemy więcej paliwa na długim dystansie niż kręcąc 4000 rpm na 5 biegu.
- a ja myślę że:

Większa prędkość -> większy opór powietrza -> większe zużycie paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak jadąc 50 km/h na dwójce (załóżmy, że jest to 3000 rpm) na pewno zużyjemy więcej paliwa na długim dystansie niż kręcąc 4000 rpm na 5 biegu.
- a ja myślę że:

Większa prędkość -> większy opór powietrza -> większe zużycie paliwa.

 

to jest jasne, tylko czy jest ono na tyle większe, że przejeżdżając np. 100 km z prędkością 120 km/h (ok. 3100 rpm) spalisz więcej paliwa niż jadąc dwa razy dłużej z prędkością 60 km/h na 3 biegu ( ok. 2000 rpm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego cino starsznie wrzeszczysz na innych, ale trochę wiedzy o pracy silnika Ci brakuje ... Zadam pytanie - Czy w całym zakresie obrotów silnik ma jednakową sprawność? W szczególności czy przy 2krpm jest ona dokładnie taka sama jak przy 3krpm??? Czy czas wtrysku przy jeździe ze stałą prękością np 80 km/h na IV i V biegu jest taki sam ??? .... Trochę obserwacji w tym temacie zrobiłem z laptopem i NissanDataScanem ...

 

pozdrawiam i zachęcam do większego stonowania opinii ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A mi sie wydawalo, ze dawka paliwa do komory spalania zalezy od polozenia pedalu gazu nie od obrotow. Jak wciska sie pedal do deski to wiecej paliwa sie leje do komory niz jak sie ma pedal ledwie dotkniety a wyzsze obroty. Pytanie ile razy wiecej. Czy kilka razy wiecej ? jesli tak to 4000 rpm a 2000rpm to 2 razy wiecej obrotow, ale jesli pedal wcisniety mocniej powoduje 4 wiecej mieszanki paliwa, to chyba lepej jezdzic na wyzszych obrotach niz wciskac do deski pedal :]

 

Mam nadzieje, ze ktos mnie poprawi jak sie myle :]

 

Aha i najmniejsze jednostkowe zuzycie paliwa jest zawsze w okolicach najwiekszego momentu obrotowego silnika - wiec raczej okolice 3600-4000rpm dla benzynowych.

 

Wogole przydal by mi sie jakis art lub ksiazka z opisem co i jak wplywa na prace silnika spalinowego-moze macie linka do czegos takiego ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

elgreen oczywiście uwagi o uchyleniu przepustnicy są jak najbardziej słuszne, na ale w ramach rozważań o ekonomicznej jeździe styl jazdy typu "but w podłodze" odpada.

 

Co do max momentu obrotowego to warto by poprzeglądać wykresy z hamowni. W dziale NPT jest trochę takich obrazków aczkolwiek często dla silników nieco "grzebanych". Pamiętam że koledzy z GA14DE z podmienionymi wałkami od GA16 mieli bardzo fajne przebiegi momentu tzn już od 2krp do ponad 6krp moment był "praktycznie stały" tzn w tym zakresie różnił się zaledwie o 1-2 Nm. Ale widziałem też jeden wykresik dla silnika ze "zdeaktywowanym" EGR , no i moment "trochę pływał" +/-10 Nm, a maxa miał przy c.a. 4250 rpm. W każdym razie trudno wyciągnąć jednoznaczne wnioski ze względu na stan ogólny silnika i jego osprzętu oraz zakres modyfikacji.

 

Ja nigdy z moim autem nie byłem na hamowni, więc nie wiem jaki mam przebieg momentu, ale obserwując czasy wtrysków vs obroty przy stałej prędkości 80-85 km/h wyszło mi że lepiej jest jechać na IV z około 2800 rpm (czas wtrysku rzędu 4,5ms) niż na V z około 2200 rpm (czas wtrysku rzędu 6,5ms) ( piszę tu o wskazaniach licznkowych, które są trochę zawyżone wzgledem rzeczywistych np 2krpm na liczniku to w rzeczywistości około 1800 rpm) Dane przytaczam "z pamięci", więc mogą być nieco nieprecyzyjne, ale wnioski powinny być słuszne ...

to tyle

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam licznik spalania i jednoznacznie wskazuje ze spalnie przy 2000 rpm jes tmniejsza niz przy 4000 rpm. i to znacznie. jak nie zapmne to podam dokąłdne wartości jak bede wracał z pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To bardzo fajnie że kolega ma licznik spalania (?czy może jest to komputerek by Ynio?).

 

Gdyby kolega mial czas i ochotę przejechać po kilka km ze stałą prędkością (np 80km/h) dla każdego z biegów - no powiedzmy od III do V, a jeszcze lepiej żeby zrobić takie sprawdzenie dla kilku prędkości np z zakresu 60-100 km/h (10 km/h) to myślę że byłaby już jakaś baza do wyciągania sensownych wniosków.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

zrobiłem narazie taki orientacyjny "pomiar" spalania na III, IV i V biegu przy obortach ok 2000 i 4000.

 

III

2000 - 6,4-6,7

4000 - 7,5

 

IV

2000 - 4,7

4000 - 7,0

 

V

2500 - 4,3

 

 

Ciezko jest zrobić taki pomair dokałdnie, bo dorga musiałby miec non stop idealnie takie samo nachylenie. jechał po w miare poziomej drodze, ale nie zawsze czuć czy sie jedzie lekko pod góre czy moze górki. W kazdym razie mozna założyc ze na jedym biegu nachylenie było pdobne przy 2000 i 4000, wiec chyba jasno widac kiedy spalanie jest wieksze.

 

We wtorek zrobie taki pomair o jakim mówił Darek (mam nadzieje ;) )

 

wykres mojego auta hamowni. zatkany EGR. reszta wszystko seryjnie

 

http://i14.photobucket.com/albums/a345/vul...30/PICT6116.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do jazdy dynamicznej trzeba dokladnie znac charakterystyke silnika i trzymac obroty od max moment do max moc.

Wysokie obroty nie oznaczaja krotszego spalania, wtedy zaplon jest wczesniej

 

to w moim słonku pomiędzy 4 a 6k obrotów - oj zawirowałoby w baku. Teza może słuszna dla diesla, chć wątpię...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie ilość spalanej benzyny jest uzależniona od czasu otwarcia wtrysku i prędkości obrotowej silnika. Większy czas otwarcia wtrysku to więcej wlanej benzyny. Większe obroty to większa częstotliwość pracy wtryskiwacza/y.

 

Jak by ktoś znalazł wykres czasu otwarcia wtryskiwacza w zależności od obrotów silnika to sprawa była by jasna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość bankroot
Ogólnie ilość spalanej benzyny jest uzależniona od czasu otwarcia wtrysku i prędkości obrotowej silnika. Większy czas otwarcia wtrysku to więcej wlanej benzyny. Większe obroty to większa częstotliwość pracy wtryskiwacza/y.

 

Jak by ktoś znalazł wykres czasu otwarcia wtryskiwacza w zależności od obrotów silnika to sprawa była by jasna.

 

nie ma to zasadniczego znaczenia, jeśli rozmawiamy o ZUŻYCIU paliwa, czyli stosunku ilości spalonego paliwa do przejechanej drogi !

 

po pierwsze wynikałoby z tego, że kręcąc 5000 rpm na 4-tym biegu zużyjemy dokładnie tyle samo paliwa co kręcąc 5000 rpm na 5 biegu, a zatem zużycie paliwa będzie niższe w tym drugim przypadku (przejedziemy dłuższą drogę)

po drugie nie ma to żadnego znaczenia, jeśli mamy rozłączone sprzęgło (stoimy) - zużycie paliwa ZAWSZE wynosi wtedy nieskończoność bez względu na "częstotliwość pracy wtryskiwaczy"

 

po trzecie są sytuacje, gdy mając ponad ok. 1200 rpm zużycie paliwa równa się ZERO (hamowanie silnikiem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po trzecie są sytuacje, gdy mając ponad ok. 1200 rpm zużycie paliwa równa się ZERO (hamowanie silnikiem)

 

jak to jest z tym "zerowym" zużyciem paliwa, :?: przeczytałem kilka wypowiedzi na ten temat ze silniki z wtryskiem tak maja itd. i było by OK gdyby nie to ze u mnie na kompie by Ynio nigdy nie wyskakuje zerowe spalanie chwilowe obojętnie przy jakich prędkościach obrotowych silnika (4000; 3000 ;2000tys.obr/min) zawsze spada do 0.4litra niżej nigdy nie miałem, a zaczyna wzrastać jak obr. zaczną spadać poniżej chyba 1600. Czyżbym miał coś nie tak z kompem?? vulture30 jak to jest u ciebie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...