Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[P10/W10] Czujnik położenia neutralnego


Gość Nissaner
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Nissaner

Witam!

 

Posiadam książkę "Haynes - Nissan Primera". Niestety nie ma w niej żadnego opisu, jaką funkcję ponosi "czujnik położenia neutralnego" (wkręcony jest on do skrzynki biegów).

 

Czy mógłby mi ktoś opisać, do czego ten czujnik sluży?

Jest to możliwe, że służy on jako ogranicznik obrotów na 5-tym biegu? Moja P10 SR20De (115km) kręci na 5-ce "tylko" 5.600 obrotów...

 

Pozdro

Nissaner

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buli, w 1 linku co podałeś wskakują 2.0TD wolne obroty???Tak miało być??? :)

 

 

 

Obawiam sie ze on z tym nie ma nic wspólnego.Zreszta skoro jest on położenia "neutralnego" to co ma do piatego biegu??

 

Zeby wykrecic na piatce wysokie obroty to raczej moze byc to trudne bo piatka to tzw nadbieg z tego co wiem wiec samochód wtedy musi sie sporo wiecej wysilać zeby sie wkrecic powyzej obrotów jakie piszesz.Poza tym takie obroty+ 5bieg to spora prędkosc wiec i opór powietrza spory wiec nie wiem czy tkwi w tym jakis problem...

Oczywiscie mam na mysli moce naszych skromnych autek :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Nissaner

Dzięki za linki, BULI!

 

...więc ten czujnik jest tylko po to, żeby silnik trzymał obroty na biegu jałowym?

Wydaję mi się, że od tego jest w SR20De Idle Air Adjusting, w którym znajdują się zawory od Fast Idle Control Device i Auxiliary Air Control...

 

Dalej myślę, że jednak dany czujnik położenia neutralnego jest bardziej od kontrolowania odcięcia paliwa, by oszczędzać paliwo, jak się na biegu bierze nogę z pedału gazu...

I dlatego się pytam, czy on faktycznie jest też od limitowania obrotów na 5-tym biegu - na 4-tym ciągnie mi SR20De około 6.800, a na 5-tym dane 5.600. Wiem, że powyżej 4.800 ten silnik traci na momencie obrotowym, ale dlaczego kręci mi tylko do 5.600?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale Ty przy 5600 obr/min masz już około 210km/h zgadza się?? :027: więc radzę porównać prędkość maksymalną jaką podaje producent z tą którą osiąga Twoje auto i sprawa wyjaśniona czy powinien wkręcać się wyżej :D

 

P.S. Moja Primerka 1.6 GA16DS wkręca sie "tylko" na 4 700 na 5- tce i mam moje maksimum 190km/h :diabel2: ale to i tak więcej o 5 km/h niż podaje producent :D

 

A w programie Info-tech znalazłem opis tego czujnika położenia neutralnego:

 

"Przełącznik parkowanie / położenie neutralne montowany jest na przekładni ręcznej / automatycznej. Zwraca on sygnał do zespołu sterowania wtedy, gdy bieg jest w położeniu parkowanie lub w położeniu neutralnym."

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Nissaner

Hej!

Tak, około 215 km/h na letnich kołach. Ale licznik i tak kłamie. Na zimowych kołach o rozmiarze 185/65R14 kłamie - patrząc na nawigację - między 5 a 8 km/h. A w lecie jeżdżę na 195/50R15, czyli na malutkich kółeczkach, to mi chyba z 15 km/h za dużo pokazuje.

 

Nissan podaje

Vmax 200 km/h

115 km / 5.600

166 Nm / 4.800

 

...więc niby dobrze. Ale jak mi n.p. na 4-ce leci prawie 6.800, to czemu tez nie na 5-ce? Oczywiscie, moc spada. Ale chyba nie aż tak, żeby nie miała rzadnych szans przeciwko oporu powietrza :D

 

Ale BTT:

Przełącznik parkowanie / położenie neutralne montowany jest na przekładni ręcznej / automatycznej. Zwraca on sygnał do zespołu sterowania wtedy, gdy bieg jest w położeniu parkowanie lub w położeniu neutralnym.

Tak, tylko po co musi ECCS wiedzieć, czy bieg włożony, czy nie???

Moje myśli już u góry opisałem...

 

 

@GA16DS

Tak mało? 4.700... GA16DE ma 90 koni przy 6.000, GA16DS chyba tak samo... czy może pomyliłeś się o 1.000 -> 5.700 ???

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tego po co zespół sterowania potrzebuje informacje o położeniu na biegu neutralnym to nie wiem. Spytaj sie producenta :P wiem że niektórych maszynek nie można było odpalić jak był włączony bieg, może też i na tej zasadzie działa w primerce :?: albo też wiedząc że jest na biegu jałowym ustala taką dawkę by silnik pracował z jak najmniejszym zużyciem paliwa, natomiast po włączeniu biegu przygotowany jest do ruszenia czyli szybszej reakcji na pedał przyspieszenia? :?:

Tak tylko przypuszczam :)

 

A co do prędkości mojej P10 GA16DS na 5. biegu to jest tak:

2000 obr - 80km/h

3000 obr - 120 km/h

4000 obr - 160 km/h

5000 obr - powinienem jechać 200km/h ale nie osiągalne w 1.6 :/

 

Widać że wartość wzrasta stale i chciało by się rzec że przy 6000obr/min powinienem jechać 240 km/h bo tak wynika z prostego przełożenia, a że nie mam odcinacza zapłonu więc może do 300 dojde?? :diabel2:

 

Bez przesady!!!

 

Z Fizyki:

 

Opór powietrza zależny jest do przekroju poprzecznego pojazdu (największy przekrój czyli rzut od przodu) i kwadratu prędkości (czyli zmiana prędkości o 2km/h spowoduje wzrost oporu aż 4-krotnie :!: ). Czyli przy naszych prędkościach maksymalnych opór powietrza i tarcie opon, opory toczenia mechanizmów są tak duże że moc naszych silników nie jest w stanie rozkręcić ich jeszcze bardziej. Na niższych biegach nie osiągnie sie takich oporów aby nie wystarczyło mocy by dojść do odcięcia zapłonu :)

 

Mam nadzieję że troszkę Twych wątpliwości rozwiałem :diabel:

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mógłby mi ktoś opisać, do czego ten czujnik sluży?

Przeca w książce jest napisane, że służy do odczytu czy samochód jest "na biegu" czy "na luzie". Ta informacja trafia do komputera i na jej podstawie komp dobiera odpowiednie parametry do pracy silnika.

W żaden sposób nie ma to wpływu na zakres obrotów na biegach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Nissaner
Mam nadzieję że troszkę Twych wątpliwości rozwiałem :diabel:

 

Pozdrawiam

Tak jest! Dzięks :D

...a co do czujnika: machina odpala na biegu i na jałowym.

 

@Jarkk

Zgoda - ale Haynes nie pisze po co... Jak stoję na czerwonym świetle, to chyba jest obojętnie, czy stoję na włożnej 1-ce z wciśniętym pedałem sprzęgła czy bez biegu. Silnik pracuje na tych samych obrotach, przy tym samym spalaniu paliwa - jałowca ustawia mi przecież Idle Air Adjusting. Wydaje mi się - jak opisywałem - że jednak steruje on odcięciem paliwa, powiedzmy między 1.500 a 3.500 (?), by oszczędzać paliwo jak się weźmie nogę z pedału gazu. Tłoki nadal chodzą, bo napędzane kołami, a paliwo nie płynie.

 

@all

Dzięki za informację, że nie "zabiera" obrotów.

 

Proszę jednak o potwierdzenie mojej teorii o odcinaniu za pomocą czujnika położenia neutralnego :)

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nissaner wygląda na to, że dobrym tropem idziesz ;) Czujnik położenia neutralnego jest "brany pod uwagę" przy odcinaniu paliwa.

tak podaje service manual:

If the engine speed is above 3,950 rpm with no load, (for example, in Neutral and engine speed over 4,000

rpm) fuel will be cut off after some time. The exact time when the fuel is cut off varies based on engine speed.

Fuel cut will operate until the engine speed reaches 1,150 rpm, then fuel cut is cancelled.

z tym, że jest to jeden z 5 czujników, które mają wpływ na odcinanie paliwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość jarciu1111

witam tak na proste wytłumaczenie to ten czujnik słuzy do : zauważ sobie czy jak jedziesz autem i puscisz gaz wcisniesz sprzegło ale nadal auto sie toczy ile ci obrotomierz pokazuje czy od razu spada na tzw wolne obroty czy do puki auto sie toczy utrzymuje je delikatnie ponad 1000 np dojezdzasz do skrzyzowania puszczasz gaz wciskasz sprzegło autko sie toczy obroty powinienes miec troszke ponad 1000 zatrzymujesz sie i dopiero spadają tak powinno byc i po to ten czujnik jest nie wiem co to daje łatwiejsze wbicie jakiego kolwiek biegu czy tez dopalaniu paliwa w kacie ale jest i tak powinno działać. to nie ma nic wspólnego z ograniczeniem predkosci czy tez sygnałem na jakim biegu jest daje sygnal do ecu czy auto jedzie czy stoii nie zaleznie od predkości. pozdroo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm...zauwazylem ze podczas jazdy primerka przy wrzuceniu na luz obroty podnosza sie nieco ponad 1000 i dopiero spadaja ponizej na te 750-800 i trzymaja rowno jak sie zatrzymam czego nie zauwazylem jezdzac wieloma innymi autami... :027:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy już stoję, czyli już na jałowym, trzyma mi na ≈sekundę 1.000, potem spada na 750 - 800.

 

Pozdro

Ja po czyszczeniu przepustnicy i krokowca mam to samo,

zatrzymują się na ok. 1200 przez jakieś 2-3 sek. i spadają do ok. 900.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...