Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Budowa audio ,wymiana kabli...


frezeer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Planuje rozbudowe systemu audio a opcja szukaj mnie nie zaspokoila wiec mam pare pytan :D Zacznijmy od tego ze w aucie chce 4 normalne glosniki a w bagazniku 2 skrzynie? niewiem jak to nazwac ale ma dawac mocne niskie tony :) Czy na taki zestaw 6 glosnikowy wystarczy mi 1 wzmacniacz? ,Przejdzmy do kabli ,orginalna instalacja jest jakas lipna te kable cienkie i poczarniale. Jest sens zmieniac kable audio?

Czy do skrzyn musze poprowadzic oddzielne kable od radia?

Jak to polaczyc bo z radia mam tylko 4 wyjscia

Jaki wybrac wzmacniacz ,wiem ze mam mozliwosc podlaczenia wzmacniacza do radia , to dobre rozwiazanie czy moze doradzicie cos innego? O co chodzi z tym kablem zasilajacym? mam go pociagnac bezposrednio od akumulatora? jaka ma miec srednice? :D

Z gory sorry za nawal pytan ,ale jestem zadny wiedzy :kosci:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto poczytac co nieco o sztuce Car Audio

Po co Ci 2 skrzynie?, jedna z dobrej klasy 30cm w BR (rurowym czy szczelinowym) w zupełności wystarcza

Sa wzmacniacze 6 kanalowe, ale charakteryzuja sie niska moca, potrzebujesz minimum 2

4kanalowego do napedu glosnikow w kabinie i monoblocka do skrzyni

Konieczna jest wymiana przewodow, na minimum 2x2,5mm2

Łączysz za pomoca pary/par przewodow sygnalowych Cinch

 

 

Co, jaki wybrac, zależy od wielu czynników, najważniejsze są Twoje gusta, muzyczne estetyczne i zasobność budżetu.

 

Nie wiem o co Ci chodzi z kablem zasilajacym :) zazwyczaj ciagnie sie go od zrodla energii.

Minimalna srednice okresla sie wylicza sie znajac przewodnosc miedzi z ktorej wykonany jest przewod, max moc pobierana i dlugosc jaka zostanie zastosowana.

 

 

Jeszcze raz podkresle, warto poczytac troche podstaw, a pytac o szczegoly badz niezrozumiale "sprawy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wiec przewod zasilajacy radio , linku ktory podal kolega jest mowa o 10mm ,10mm to grubosc zyly? jezeli tak to to jest bardzo duza srednica. Po co takie cos stosowac? W instalacji domowej przewod silowy ma 5mm zyle a tu az 10mm na 12v? :zdziw:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie chodzi tu o napiecie lecz o natezenie pradu, przy duzym obciazeniu do wzmacniacza moz isc prad powyzej 30A ( zalezy jeszcze jaki wzmak) w instalacji domowej masz nizsze natezenie, oczywiscie mozesz dac miejsze kable, lecz po co potem wymieniac na nowo, eda sie grzac, zauwazysz spadki mocy. ja mam kable 75mm^2 i w zupelnosci mi starcza do 100A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

frezeer, to sa podstawy Elektrotechniki

przy malym napieciu potrzeba duzego natezenia pradu by byla jakotaka sprawnosc uzadzenia

i odwrotnie przy duzym napieciu nie ma duzego natezenia pradu, w dodatku masz charakter periodyczny, a 3-fazy to juz zachacza o przesuniecia i wektory wirujace - nie chce mi sie tego tlumaczyc, grunt ze mam to juz za soba :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niech wam bedzie :D czyli zalecacie 10mm , jak ja to podlacze do radia jak tam sa takie malenkie wtyczki? :diabel:

 

Przewody nie mają 10mm średnicy tylko przekrój 10mm² a to spora różnica. Przewód o przekroju 10mm² ma średnice ok 4mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a przewod glosnikowy ma miec zyle 2,5mm czy przekroj?

 

Oczywiście że przekrój - jeśli mówi się o tego typu kablach to zawsze jako wymiar podaje się przekrój. W telekomunikacji jest na odwrót - podaje się średnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w takim razie ile ma zyla w takim kablu? jest sens inwestowac w kable ekranowane czy wystarcza po prostu z miedzi beztlenowej?

 

Jak idziesz kupować to nie mówisz jaka ma średnice tylko jaki przekrój. Taka informacja dla sprzedawcy wystarczy.

 

Co do ekranowanych: głośnikowych raczej się nie ekranuje, ze względu na dość mocne źródło jakim jest końcówka mocy w radiu lub wzmacniaczu. Sygnału na głośniki w samochodzie raczej nic nie zakłóci. Co innego jeśli chodzi o przewody łączące radio z np. wzmacniaczem lub zmieniarką - te już powinny a nawet muszą być ekranowane. Do głośników jak najbardziej beztlenówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki theant za wyjasnienie i cierpliwosc :D Wybor padl na kable Voice Krafta ,wzmak Blaupunkt Gta 450. Szukalem informacji jak podlaczyc mase czy do aku czy do karoseri ale zdania sa podzielone ,sam juz niewiem ktora wersje polaczenia wybrac :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a moze lepiej zasilic kazdy oddzielnym kablem?

 

Chyba tak będzie lepiej i chyba nawet taniej. Nie wiem gdzie masz zamiar umiejscowić wzmacniacze, ale masy możesz z powodzeniem podłączyć do karoserii dwoma oddzielnymi kablami. Przy takiej mocy mysle że można darować sobie podłączanie masy do akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

az tyle? wedlug wzoru ktory podawal theant wyszlo mi ze 10mm2 spokojnie styknie do 5m przy zalozeniu ze maksymalny prad wzmaka to 50A (2 bezpieczniki po 25A) Drugim wzmacniaczem ma byc Gta 280 pod sam sub i bedzie zmostkowany z tym 4 kanalowym.

Wiecie moze ktoredy sie dostac z przewodami do komory silnika w n16? szukalem jakies dziury zaslepionej guma czy cos ale nie widac :/

 

[ Dodano: Nie 13 Kwi, 2008 20:57 ]

a wzmacniacze maja siedziec w bagazniku prawdopodonie od strony kierowcy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

az tyle? wedlug wzoru ktory podawal theant wyszlo mi ze 10mm2 spokojnie styknie do 5m przy zalozeniu ze maksymalny prad wzmaka to 50A (2 bezpieczniki po 25A) Drugim wzmacniaczem ma byc Gta 280 pod sam sub i bedzie zmostkowany z tym 4 kanalowym.

Wiecie moze ktoredy sie dostac z przewodami do komory silnika w n16? szukalem jakies dziury zaslepionej guma czy cos ale nie widac :/

 

[ Dodano: Nie 13 Kwi, 2008 20:57 ]

a wzmacniacze maja siedziec w bagazniku prawdopodonie od strony kierowcy

 

Niestety taka prawda. Wzór niestety nie uwzględnia minimalnego przekroju dla danego prądu. Przy takim przekroju jaki podał DJSzmer będziesz miał spadek napięcia ok. 0,15V na 4 m przwodu przy prądzie 35A. Przy 10mm2 spadek będzie 0,3V - czyli już całkiem sporo, bo na pewno dojdzie spadek napięcia na indukcyjności kabla - im cienśzy kabel tym bardziej jest ten efekt zauważalny - bas straci sporo na dynamice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli musze kupic 35mm2 odrazu pod 2 wzmaki?

 

Wystarczy 20mm2 ale pod każdy wzmacniacz oddzielnie - mysle że będzie taniej kupić 8m przewodu 20mm2 (wiem że jest 16mm2 ale czy jest 20mm2?) niż 4m przewodu 40mm2.

 

Co do przejścia z komory silnika do wnętrza pojazdu: otwórz maskę, po lewej stronie za silnikiem przez gumową przelotkę idzie cała wiązka kabli, w kabinie wyjdziesz poniżej airbaga - to pierwsze miejsce. Drugie miejsce - ale nie sądzę żeby Ci się udało tamtędy cokolwiek przepchnąć bez odkręcania i zdejmowania blach - jest po prawej stronie akumulatora. Tam też idzie dość pokaźna wiązka kabli.

Proponuję pierwsze przejście - nie dość że łatwiej tamtędy przejść, to i w progu po tej stronie masz luz - dosłownie 4-5 kabelków i przewód do spryskiwacza. Aby wcisnąć się w tą gumową przelotkę, potraktuj przewód jakimś WD40, wyciągnij nieco istniejącą wiązkę w komorze silnika (zrobi się nieco luźniej) i wpychaj przewód. Mi się udało przepchnąć przewód 10mm2 w osłonie z izolacji z kabla 32-parowego (telekomunikacyjnego), w który swobodnie weszłoby jeszcze 5-8 przewodów 0,75mm2 w izolacji.

Możesz spróbować z drugiej strony, bo chyba nie trzeba się przez nic przeciskać, ale za to próg po stronie kierowcy zapchany i w ogóle mogłoby to zakłócić pracę np. ABS-u (nie wiem, ale wydaje mi się że w tym progu idzie sygnał z tylnych kół).

Pamiętać należy aby w komorze silnika zabezpieczyć przewód peszlem (rurą karbowaną). Na ostrych zakrętach (a będą 2 w przypadku przejścia przez przelotkę gumową) można pomóc sobie opalarką, żeby trochę uplastycznić peszel - łatwiej się ułoży i nie będzie odstawał. W miejscach oddalonych od silnika czyli w kabinie i w okolicach akumulatora, można przewód poprowadzić w samej dodatkowej izolacji (o której wyżej pisałem). Oczywiście kategorycznie i bezwarunkowo bezpiecznik max 20cm od akumulatora. Przez chwilę kombinowałem żeby wykorzystać wolne miejsca w skrzynce bezpieczników przy akumulatorze, ale okazało się że w pustych miejscach na bezpieczniki nie ma styków.

Jak będę miał chwilę wolnego, to zapodam kilka fotek ja to u siebie mam zrobione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ostatecznie doszedlem do wniosku ze dam 2 przewody pod wzmak 640V dam 20mm ewentualnie 16mm a pod ten slabszy co ma 450W (do suba) starczy 10mm.

jeszcze raz dzieki theant za wyczerpujace wyjasnienia ;)

 

[ Dodano: Wto 15 Kwi, 2008 23:06 ]

cos ruszylo z miejsca :D ,dorwalem kable zarowno napieciowe jak i reszte okablowania. Kable przepuscilem jednak przez ta gume pod kierownica,wystarczylo zdjac oslone nad kolem i przeszly. Do radia dalem kabel 8mm2 do wzaka o mocy 640W dalem 25mm2 (po 33zl za metr :| ) a do wzmaka 450W dalem 16mm2. Wszystkie kable zmiescilem w progu od strony kierowcy :D Zostalo mi troche kabla 16mm2 ,8mm2 ,20mm2 oraz 8mm2 wiec jakby ktos byl chetny moge odsprzedac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...