stefino Opublikowano 3 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2008 Wczoraj założyłem sobie do autka światła dzienne Helli- te standardowe z żarówami 6W (fotki z montażu wrzucę do działu "Projekty i prezentacje"). Mam w związku z tym kilka pytań: W jaki sposób to podłączyć- chciałbym to zrobić tak, ze zapalały by się tylko te dzienne (od razu mówię że nie będę tego podpinał tak jak nakazuje jakiś idiota ustawodawca co to każe je tak włączyć że muszą się też palić tylne pozycje- to jest paranoja) po uruchomieniu silnika- czyli muszę zbadać, gdzie pojawia się wzrost napięcia na wyjściu z alternatora po odpaleniu auta- teraz pytanie pierwsze- czy dam radę zbadać to zwykłym miernikiem napięcia?. Dodatkowo na tym kablu co je będzie załączał mam zamiar zastosować włącznik, tak abym mógł w dowolnym momencie sam je z kabiny wyłączyć- czy tu jest potrzebny jakiś przekaźnik?. A teraz tak z ciekawości- gdybym miał to podpiąć w taki sposób mówią przepisy- czyli że jak świecą się dzienne i włączę światła mijania to dzienne powinny same zgasnąć- jak to powinienem zrobić? Jestem tu po prostu ciekaw jak podłączyć taki układ i jaka jest jego zasada działania, że jak włączę to- to wyłączy się tamto?. Prosiłbym o pomoc zwłaszcza jeśli chodzi o dwa pierwsze pytania- fajnie byłoby też gdyby na "sali" znalazł się elektryk. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 3 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2008 Załączanie zrób tak jak się włącza halogeny w P10 - schemat masz w Haynesie. Natomiast wyłączanie przy włączeniu mijania można byłoby zrealizować na zwykłym przkaźniku, który rozłącza po pojawianiu się napięcia. Bierzemy i łączymy równolegle do żarówki i jeszcze równolegle diode trzeba. Wieczorem może Ci na szybko namacham jakiś schemat, a jak nie dziś to jutro. Aha napisz mi jeszcze jaką chcesz wersję. Czy możliwość załączenia dziennych tylko przy włączonych postojówkach, czy kompletnie niezależnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 3 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2008 kompletnie niezależnie- oddzielny obwód Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 3 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2008 Z racji, że schematy i ich zdjęcia robiłem znacznie wcześniej, tak więc masz 3 wersje - niezależne, żależne od mijania i zależne od mijania i postojowych. O mogłem zrobić jeszcze zależne od postojowych, ale to ze schemat zależnych od wszystkiego można przerobić i będzie git. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Raf4rb Opublikowano 4 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2008 gdzie pojawia się wzrost napięcia na wyjściu z alternatora po odpaleniu auta Po uruchomieniu silnika w całej instalacji samochodu napięcie wzrasta z 12 do 14,4V trzeba się wpiąć na przykład po stacyjce i układ (rozumiem, że chcesz zastosować jakiś prosty układ do włączania świateł po rozruchu silnika) rozpozna wzrost napięcia i zapali światła. Włącznik trzeba zamontować na tym właśnie przewodzie, kiedy zechcesz to sobie wyłączysz i nie zapalą Ci się światła, nie trzeba żadnego przekaźnika, tam płyną znikome prądy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 4 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2008 Po uruchomieniu silnika w całej instalacji samochodu napięcie wzrasta z 12 do 14,4V trzeba się wpiąć na przykład po stacyjce i układ (rozumiem, że chcesz zastosować jakiś prosty układ do włączania świateł po rozruchu silnika) rozpozna wzrost napięcia i zapali światła. Włącznik trzeba zamontować na tym właśnie przewodzie, kiedy zechcesz to sobie wyłączysz i nie zapalą Ci się światła, nie trzeba żadnego przekaźnika, tam płyną znikome prądy. dokładnie tak chcę to zrobić- pociągnąć kabel od alternatora na którym pojawia się napięcie po odpaleniu silnika- przedostać go do kabiny i na nim zrobić włącznik- za włącznikiem przekaźnik- faktycznie nie jest potrzebny po tymi kablami popłynie góra 1 amper (P=U*I to I=P/U- czyli moc świateł 12W napięcie 12V więc mamy prąd wielkości 1A) ale jak producent go dał no to założę (tym bardziej że na nim jest zabudowany bezpiecznik 15A) i z przekaźnika już do tychże światełek. Szczerze mówiąc wiedziałbym jak mam sobie takie coś założyć ale zawsze byłem i jestem zdania że warto się z kimś skonsultować- może ktoś inny ma lepsze rozwiązanie- i właśnie za to cenię fora internetowe. Fotki wrzucę jak przyjdzie włącznik. PS- Janusz_lublin - jesteś elektrykiem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 4 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2008 stefino bezpiecznik 15A na żarówki to dużo za dużo. Ja do halogenów dałem 10A. Tobie wystarczy 5A. Tak mi się pomyslało, że może by się podpiąć pod przekaźnik od wypoarzenia dodatkowego. Styki przekaźnika - te które załącają światła podpiąć normalnie pod akumulator. Włącznik to odpowiednio zrównoleglić z jakimś włącznikiem. I powinno być cacy PS. Nie elektrykiem to ja nie jestem. Kształce się w kierunku elektroniki. Narazie mam tylko dyplom technika elektronika, a kolejne tytuły czekają na zdobycie . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 4 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2008 bezpiecznik 15A na żarówki to dużo za dużo Ale ten bezpiecznik nie jest na światła dzienne tylko na ten "duży" prąd co załącza przekaźnik- oto i on - http://allegro.pl/item341731609_przekaznik...enne_hella.html Teraz tylko myślę czy warto dawac ten przekaźnik skoro tam popłynie tak mały prąd... ale chyba jednak dam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 4 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2008 stefino jaki duży prąd co załącza przekaźnik? Do załączenia przekażnika nie trzeba takiego prądu tak pobierznie licząć to wystarczy jakieś 30mA (w zasadzie i tak wszystko zależy od przekaźnika) To 15A to pewnie idzie na styki załączane, bo na cewke to napewno nie. Zobacz na schemat, który załączyłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 5 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2008 dziś wpadłem na jeszcze coś innego- zapalanie świateł z czujnika ciśnienia oleju!! tylko będe potrzebował "odwrotny" przekaźnik...co Wy na to? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Tofu Opublikowano 5 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2008 Rozumiem że ideą jest to by sie zapalały w momencie odpalenia/jazdy autem ? ja też myslalem o tym by przekaźnik wpiąć tz zasilanie przekażnika w kable prądowe zasilające sterowanie dmuchawy prąd sie tam pojawia gdy przekręcamy kluczyk tz dostajemy nawiewem zanim odpalimy silnik chodziło mi oto by podpiąc radio przez przekażnik by sie wyłączało jak przekręcam kluczyk i tak samo można by te swiatełka za mntować przekaznik potrzebny po to by zamykał obwód a nie poto by kabelki sie nie smażyły jak są 6W żarówki Powodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 5 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2008 Panowie trochę źle myślicie obwód wykonawczy tzn żarówki z bezpiecznikiem i stykiem załączającym przekaźnika podpinacie bezpośrednio do akumulatora. natomiast cewkę przekaźnika (czyli to ustrojstwo, które prowadzi do zwarcia styków w przekaźniku - taki zwyły elektromagnes się tworzy i przyciąga blaszke która załącza przekaźnik - ale gramatycznie napisałem) poprzez włąćznik możecie podpiąć zaraz za przekaźnikiem od załączania wyposarzenia dodatkowego, czyli jak kolega Tofu słusznie zauważył, może to być wentylator dmuchawy. Czujnik ciśnienia oleju to chyba raczej niekoniecznie dobry pomysł. Czy mam narysować jakiś taki mocno uproszczony schemat i wszystko na nim poopisywać co i jak działa czy niekoniecznie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 6 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2008 Czy mam narysować jakiś taki mocno uproszczony schemat i wszystko na nim poopisywać co i jak działa czy niekoniecznie? Narysuj ale taki z czujnika ciśnienia oleju- po odpaleniu auta rozłącza on masę i lampka przestaje świecić, chyba że wystąpi brak tego ciśnienia- lampka świeci. Jestem ciekaw Twojej koncepcji. A dlaczego wg ciebie to nie jest dobry pomysł z tym czujnikiem ciśnienia? Wg mnie jest on najlepszy z możliwych- przy alternatorze to wystarczy że pasek będzie luźniejszy i już nie będzie tych 14V... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 6 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2008 stefino napisałem, że czujnik ciśnienia oleju odpada (przynajmniej w mojej opini) a to z tej racji, że jest on elementem regulacyjnym. Z alternatorem jest dobry, ponieważ przekaźniki łapią już przy 10V, a niektóre jeszcze wcześniej więc nie ma problemu z napięciem. Ja narysowałem schemat z podpięciem się pod przekaźnik od wyposarzenia dodatkowego. Kurde przydałby się jakiś filmik z tym jak działa przekaźnik - tak łopatologicznie pokazane wszystko. Jak ktoś ma to niech rzuci schemat do Bluebirda, będzie mi znacznie łatwiej coś więcej powiedzieć 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 Wczoraj podpiąłem je tak jak chciałem- z czujnika ciśnienia oleju- poniżej schemat ideowy z kilkoma skrótami myślowymi narysowany przez "młodego": http://img91.imageshack.us/img91/2645/dzienne1lm8.jpg Drugi schemat również narysowany przez młodego i dokładnie tak mam w aucie podłączone- dodatkowo na włączniku w kabinie jest dioda kontrolna. http://img91.imageshack.us/img91/7595/dzienne2jv7.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 8 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 stefino podpłeś się równolegle do żarówki widzę - też dobre rozwiązanie miałem o nim pisać, ale nie wiedziałem jak masz to rozwiązane. Bo np (przynajmniej w mojej opini) w P10 to by nie przeszło, ponieważ żarówka jest zapalana i gaszona przez ECU, a podpinając coś jeszcze równolegle do żarówki (czyt pobierając większy prąd) można by było spalić coś w ECU. Moim zdaniem rozwiązanie dobre a jaka staranność przy rysowaniu schematów - normalnie podziw i respekt. Ja tak nie potrafie XD. A i jeszcze jedno pytano pod co podpiąłeś mase od świateł i gdzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 9 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2008 Moim zdaniem rozwiązanie dobre a jaka staranność przy rysowaniu schematów - normalnie podziw i respekt. Ja tak nie potrafie XD. no syn mi powiedział "tata szybko to narysuje i wrzuć to na forum"- ale za to opisał dokładniej co i jak żeby nie było wątpliwości. Masę od świateł podpiąłem pod śrubę trzymającą główny reflektor (w jednym miejscu ma akurat niżej mocowanie) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 12 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2008 taki mały OT stefino podziwiam Twojego syna, że też chciało mu się od linijki rysowwać i wszystko ładnie opisywać. Takie pytanie czy on ma jakieś zapędy na elektronika/elektryka lub elektro-mechanika? Interesujego go to i kręci? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stefino Opublikowano 13 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2008 czy on ma jakieś zapędy na elektronika/elektryka lub elektro-mechanika? jest w Technikum Energetycznym i interesuje się takimi rzeczami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość EnDrIu WAWA Opublikowano 4 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 Zeby nie otwierac nowego tematu podepne sie pod ten. Chcialbym zamontowac swiatla dzienne. Myslalem zeby plus wziac z swiatel postojowych(sa z USA i swieca na pomaranczowo- chce je zlikwidowac) natomiast jesli dobrze rozumiem wg prawa powinny sie swiatla dzienne wylaczac podczas wlaczenia swiatel mijania i minus chcialbym podpiac pod "+" mijania czy to by powodowało wyłaczanie dziennych? Czy jest to bezpieczne dla elektryki w aucie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 4 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 EnDrIu WAWA ja tą sprawę załatwiłbym w zasadzie jednym przekaźnikiem, który by się wpięło w obwód świateł mijania. Wtedy w momencie włączenia mijania wyłączą się automatycznie dzienne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość EnDrIu WAWA Opublikowano 4 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 EnDrIu WAWA ja tą sprawę załatwiłbym w zasadzie jednym przekaźnikiem, który by się wpięło w obwód świateł mijania. Wtedy w momencie włączenia mijania wyłączą się automatycznie dzienne.niestety nic nie rozumiem z elektryki, wiem tylko, ze jest "+" i "-", nie wiem jak mialbym podlaczyc przekaznik i jak to sie robi -chce to zrobic jak najprosciej. Ten pomysl z podlaczeniem masy od mijania chyba byl w toolboxie(jak przelaczalem kanaly to mi to mignelo i zapamietalem-chociaz niestety programu nie ogladalem). Takze cos takiego bezposrednio podlaczone jak opisalem zdaloby egzamin? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 4 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 EnDrIu WAWA kurna d*pa z mojego pomysłu. Dopiero teraz sobie uprzytomniłem, że kiedy włączasz drogowe to mijania się wyłączają co by oznaczało włączenie dziennych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marceli Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 EnDrIu WAWA kurna d*pa z mojego pomysłu. Dopiero teraz sobie uprzytomniłem, że kiedy włączasz drogowe to mijania się wyłączają co by oznaczało włączenie dziennych. To w takim razie jak w toolboxie to podpinał że to mu nie przeszkadzało??? Przecież drogowe i mijania mają oddzielny obwód? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość EnDrIu WAWA Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 EnDrIu WAWA kurna d*pa z mojego pomysłu. Dopiero teraz sobie uprzytomniłem, że kiedy włączasz drogowe to mijania się wyłączają co by oznaczało włączenie dziennych. To w takim razie jak w toolboxie to podpinał że to mu nie przeszkadzało??? Przecież drogowe i mijania mają oddzielny obwód? jak wspomnialem nie ogladalem calego z reszta nie przeszkadzaloby mi to jakby przy drogowych wlaczyly sie i dzienne. Tylko nie wiem czy to ma jakies znaczenie jesli sie tak podepne-jak wspomnialem nie mam pojecia nic a nic o elektronice dlatego pytam na forum czy minus z dziennych moze byc tak podpiety(nie chcialbym np. doprowadzic do jakiegos zwarcia etc) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.