Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

QQ wpływ zmiany kół z 17" na 16" na zachowanie ESP


Gość ddario
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Do osób które wymienili felgi z oponami letnimi 17" na zimowe 16" - czy zauważyliście wpływ tej podmiany na ESP?

QQ to mój pierwszy samochód ze stabilizacją i trochę go potestowałem na oponach letnich i było OK. Po wymianie na opony 16" zimowe (notabene w serwisie Nissana) aby właczyć stabilizacje muszę się bardzo postarać. Dzisiaj wręcz gdy chciałem sprowokować ESP do zadziałania (oczywiście bez kogokolwiek w pobliżu ;-) wjechałem wręcz w poślizgu na krawężnik, przy niedużej prędkości, a stabilizacja się nie włączyła. Poobserwujcie jak to się dzieje w Waszych autkach, może mam ESP uszkodzone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość janusz-pawlak

Do osób które wymienili felgi z oponami letnimi 17" na zimowe 16" - czy zauważyliście wpływ tej podmiany na ESP?

QQ to mój pierwszy samochód ze stabilizacją i trochę go potestowałem na oponach letnich i było OK. Po wymianie na opony 16" zimowe (notabene w serwisie Nissana) aby właczyć stabilizacje muszę się bardzo postarać. Dzisiaj wręcz gdy chciałem sprowokować ESP do zadziałania (oczywiście bez kogokolwiek w pobliżu ;-) wjechałem wręcz w poślizgu na krawężnik, przy niedużej prędkości, a stabilizacja się nie włączyła. Poobserwujcie jak to się dzieje w Waszych autkach, może mam ESP uszkodzone.

 

Klucz chyba tkwi w Twoim opisie

.....przy nie dużej prędkości...

O ile mi wiadomo ESP nie działa dla małych prędkości.

 

jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janusz....gdybym napisał, że jechałem szybko to by ktoś napisał, że....za szybko .... itp itd. Przetestowałem i nie zmusiłem lampki ESP do zapalenia w sytuacjach gdy na oponach letnich mi się to udawało bez trudu. Inna sprawa, że te Pirelli które mi założyli na deszczu naprawdę dobrze trzymają (i są piekielnie głośne tak przy okazji). Może to zwykły zbieg okoliczności i jest to usterka ukladu ESP. Umówiłem się w Japan Motors - gdzie mi sprzedali i podmienili felgi i opony na sprawdzenie ESP. W internecie są szczątkowe informacje o takich problemach w innych markach (nie spotkałem przypadku QQ).

 

Prośba do osób które takiej wymiany dokonały, aby pojechały na jakiś szeroki parking i popróbowały a potem mi odpisały - tylko się nie pozabijajcie bo nic się nie dowiem ;-))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam już za sobą dwa zimowe sezony na ogumieniu 16" zamiast fabrycznych 17". ESP działa bez zmian - zawsze interweniuje stosunkowo późno pozwalając nawet na mały poślizg ale w sytuacji faktycznie podbramkowej zawsze się włącza.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem zmiana kół nic tutaj nie wnosi. Trzeba pamiętać ze ESP działa w ostrych sytuacjach, polega on na systemach abs i asr, i nie zawsze poprawie jak chcemy działa (nie miłe wspomnienia z esp na zakrecie w accord type r). Zawsze możesz podjechać do serwisu na diagnostykę. Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. W Necie spotkałem parę wzmianek na temat złego działania ESP po zmianie felg/opon na inne (zmniejszenie średnicy), co mnie zaniepokoiło. Dzisiaj zostawiłem QQ w serwisie Japan Motors w Chorzowie. Przy odbiorze w serwisie stwierdzili, że ESP jest sprawny i nie było z nim problemu.

 

Testowo "brutalnie" odjechałem z przy chaotycznie i radośnie migającej lampce ESP.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. W Necie spotkałem parę wzmianek na temat złego działania ESP po zmianie felg/opon na inne (zmniejszenie średnicy), co mnie zaniepokoiło

 

Jeśli ktoś zmienia koła w ten sposób, że zmienia się ich średnica to niech się nie dziwi, że ESP może zgłupieć (choć nie powinno bo najważniejsze by wszystkie koła miały jednakową średnicę). Oczywista jest sprawa, że jeśli zmieniamy felgi 17" cali z oponami o danym profilu na mniejsze - np. 16" - to profil opony na feldze 16" musi być większy niż profil opony na feldze 17". Tym sposobem zachowujemy tę samą średnicę koła. Ja osobiście zimowe opony mam o takich wymiarach na jakich QQ przychodziły na fabrycznych 16" felgach, mimo że latem używam felg 17". ESP działa bez zarzutu tak w lecie jak i w zimie. Sytuacja jazdy na wprost ze skręconymi kołami i niedziałającym ESP nigdy mi się nie przytrafiła; ESP zawsze bawi się hamulcami, w podbramkowej sytuacji reguluje również obroty silnika...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem świeżo po zmianie letnich 17" na zimowe 16", no i dzisiaj pierwszy lodzik na drodze i esp w należytej formie radośnie pobłyskiwało;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to dorzucę jeszcze swoją skromną opinię.

Zarówno na letnich 17", jak i zimowych 16" działa tak samo poprawnie.

Jeszcze nigdy do tej pory nie zdziwiłem się na zakręcie i mam nadziej, że tak pozostanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem okazji pobawić się w kręcenie kółek na placu. ESP pomagało mi dzisiaj dojechać do pracy. Prędkość nie przekraczała 50, a raczej oscylowała między 30 a 40kmh. No i zarówno przy ruszaniu, jak i przy hamowaniu się włączało. Szczególnie często przy jeździe wzdłuż torów tramwajowych (oblodzony gładki metal to nie asfalt ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

QQ wyposażone są oprócz ESP w kontrolę trakcji. Jej działanie sygnalizowane jest tak samo jak działanie systemu ESP - migającą, żółtą kontrolką przedstawiającą samochód w poślizgu. Nie każde mruganie więc jest mruganiem na skutek działania ESP. Poza tym jest i ABS i to raczej on działa przy hamowaniu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odwidziłem Japan Motors, gdzie stwierdzono, że wszystko jest OK. Również mi sie tak wydawało (patrz mój wcześnijszy wpis). Zademonstrowano mi ostry start - lampka zamigała wyrównując "ciąg" kół. Również potem przy odjeżdżaniu z serwisu lampka migała. Ale....nie jest tak różowo. Gdy gwałtownie ruszam to faktycznie udaje się uruchomić sygnalizację praktycznie w każdych warunkach i .... właściwie tylko wtedy. W zakrętach zaś nie... Moge jeździć bokiem (nie ordynarnie bo mój osobisty ESP - "rozsądek" wciąż działa) i nic z tego. Teraz mamy na śląsku śnieg więc zamierzam odwiedzić Japan Motor raz jeszcze i pojechać z doradcą serwisu w teren. Już wcześniej mi to doradca proponował ale zrezygnowałem widzą poprawne zachowanie przy ruszaniu.

 

Powiem tak - na dzień dzisiejszy pogodziłem się z tym, że ESP nie mam. Poczekam i po świętach (więcej czasu) jeszcze raz podrążę temat. Spróbuję namówić serwis i pojechać QQ demonstracyjnym w teren aby porówanać z moim - może mam zbyt duże oczekiwania (jak mówiłem nie jeździlem wcześniej samochodem z ESP), czy też faktycznie coś się u mnie zepsuło.

 

Pozdrawiam Wszystkich i dzięki za wpisy.

 

Dam znać jak się skończyła sprawa.

 

Acha: Nissan Polska na pytanie czy dopuszczalna jest zmiana zestawu 215/17R60 na 215/16R65 i jego wpływ na ESP nie wypowiedział się, a odesłał mnie do ..... serwisu Nissana.

 

Ilustracja problemu poniżej:

Instrukcja serwisowa wydana przez Continental wprawdzie dla samochdoow ciężarowych - ale myślę że dla osobówek (które bardziej szaleją, dynamiczniej ruszają itp itd) będzie jeszcze bardziej restrykcyjna. Instrukcja zaleca zachowanie tych samych parametrów związanych z wymiarami dla kół co w samochodzie dostarczonym od producenta. Wg Continental dla samochodów ciężarowych w większości warunków dopuszczalna jest zmiana parametrów do max 3%. Poszukam jeszcze coś o osobówkach w chcili wolnej.

 

http://www.conti-online.com/generator/www/us/en/continental/automobile/general/contiacademy/drivers_ed/plus_sizing.pdf

zerknijcie na

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się wydaje, że może to być problem z tym napędem na 4 koła. W QQ co mają tylko napęd na przód ESP działa tylko na przód, a w QQ z 4x4 (włączonym na auto lub lock) działa na wszystkie koła i tutaj może komp coś mieszać i opóźniać. Może spróbujcie włączyć napęd na 2 koła i wtedy sprawdzcie ESP czy aby nie bierze szybciej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ESP nie chodzi głównie o to z jaką prędkością wchodzisz w zakręt i on ma cię wyprostować tylko najważniejsze jest to, że gdy przed Ciebie wyjdzie np. przechodzień to możesz wykonać gwałtowny manewr kierownicą, a samochód nie wpadnie w poślizg, tylko jak po szynach pojedzie poźniej prosto. Co do tego gdy masz włączony napęd tyko na przód to mylisz się, ESP działa tylko na przód, tyle koła są bezwładne. Dopiero jak załączysz 4wd to ESP działa na 4 koła.

 

Tutaj info z broszury o QQ:

dsc02023t.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ESP nie chodzi głównie o to z jaką prędkością wchodzisz w zakręt i on ma cię wyprostować tylko najważniejsze jest to, że gdy przed Ciebie wyjdzie np. przechodzień to możesz wykonać gwałtowny manewr kierownicą, a samochód nie wpadnie w poślizg, tylko jak po szynach pojedzie poźniej prosto. Co do tego gdy masz włączony napęd tyko na przód to mylisz się, ESP działa tylko na przód, tyle koła są bezwładne. Dopiero jak załączysz 4wd to ESP działa na 4 koła.

 

Kurczę, nie opowiadajcie bzdur. ESP to system, który zapobiega poślizgowi między innymi poprzez dohamowywanie poszczególnych kół. Jeśli działałby tylko na przód to jedno co mógłby zrobić to doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji w poślizgu. System działa dzięki czujnikom ABS, które, niezależnie od posiadania czy nie napędu 4x4, znajdują się przy każdym kole.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co w tej broszurze pierdoły piszą?

Dzisiaj robiłem testy na 4x4 na oponach letnich i przy włączonym ESP. Przy gwałtownym skręcie i przy gazie do dechy bardzo slabo mi poniosło tył. Tylne koło było blokowane, a inne miały różne prędkości obrotowe dzięki czemu samochód po chwili wrócił do jazdy na wprost. Z kolei przy napędzie na 2 koła przednie, przy ruszaniu w śniegu z gazem do dechy, koła nie ślizgały się tylko były co chwilę blokowane, tak jakby działał ASR (podobnie jak ABS przy hamowaniu) dzięki czemu bez problemu można było wyjechać z zaspy. Co do ESP, to testowałem z włączonym i wyłączonym i jak dla mnie w większości przypadków na sporym śniegu lepszą kontrolę mam nad autem z wyłączonym ESP.

 

Na pewno przy posiadanym w QQ 4x4 ze zmiennym procentem przekazywania napędu, ESP sobie lepiej radzi w ciężkich sytuacjach niż przy napędzie na 2 koła. Poza tym ESP opier się też na czujniku G - czyli przeciążenia i na podstawie niego blokuje koła.

Edytowane przez LLC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś startowałem spod marketu, była mijanka więc prawą stroną wjechałem w śnieg, dodałem gazu i na chwilkę włączyła się lampka ESP,(koła mam zmienione na 16 cali), prędkość była ok 20-30km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
Gość Konrad QQ+2

Mam już za sobą dwa zimowe sezony na ogumieniu 16" zamiast fabrycznych 17". ESP działa bez zmian - zawsze interweniuje stosunkowo późno pozwalając nawet na mały poślizg ale w sytuacji faktycznie podbramkowej zawsze się włącza.

CześćSynkro,

mam do ciebie pytanie,

czy zmianę kół z 18" letnich na 17" zimowe trzeba jakoś ustawić w komputerze??

Pozrawiam,

Konrad QQ+2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

czy zmianę kół z 18" letnich na 17" zimowe trzeba jakoś ustawić w komputerze??

 

 

nie nie trzeba

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...