Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N15] i [N16] Nawiew nie działa prawidłowo. Wszystko o awarii nawiewu. /Tematy połączone/


Gość Niko
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

no chyba właśnie nie opornica bo wtedy nawiew działałby tylko na maxa, a u mnie nie działa wcale. Jeżeli się nie mylę to chyba związane jest to z tym, że przez opornik działają tylko niższe (1-3) biegi nawiewu, a bieg 4 idzie osobnym obwodem z ominięciem opornika. Mechanik twierdzi że to coś innego (regulator temperatury).

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzisiaj stało się u mnie to samo. Nie działa nawiew. Można włączyć klimę i słychać że pracuje sprężarka, ale nie dmucha nic z nawiewów.

Co sprawdzić? Bezpieczniki?

 

Sprawdziłem bezpieczniki i są ok. Rozkręciłem schowek i poodciskałem wszystkie końcówki i nadal nie działa.

Edytowane przez gm20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

problem rozwiązany, nie opornica a regulator dmuchawy (tak stwierdził mechanik, ja się na tym nie znam). W każdym razie działa. Koszt 180 złociszy.

 

Pozdrawiam

TomM

 

P.S. w załączeniu fotki zepsutego ustrojstwa :)

 

 

http://imageshack.us/photo/my-images/9/77911158.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/809/64621602.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/43/43331104.jpg/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prosta budowa zdaje się być ze zdjęcia. Można się pokusić o sprawdzenie czy takie części składowe są do kupienia i wlutować nowe. Czy na drugiej stronie PCB są jakieś bardziej skomplikowane układy?

Edytowane przez jasio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powodzenia gm20 :)

 

ja jestem niekompatybilny z lutownicą... no i wybuliłem... (a może to po prostu czyste lenistwo?)

daj znać jak poszła wymiana bezpiecznika.

 

Pozdrawiam serdecznie

Tom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jest instrukcja jak naprawić tą część:

http://www.npoc.co.uk/forum/nissan-primera-p12-heater-blower-fan-wiring_topic37147.html

 

Cena bezpiecznika termicznego niecałe 5zł. Oby to było to.

za***iście proste, fajnie że to znalazłeś! B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jeszcze lepszy opis naprawy:

 

http://www.nicoclub.com/archives/fix-the-fan-control-amplifier-infiniti-nissan.html

 

z tego co tam pisze:

 

- jak dmuchawa nie działa na żadnym biegu to najprawdopodobniej wymiana bezpiecznika termicznego. 2.5zł

 

- jak na każdym biegu działa na MAX to wymiana tranzystora, cena około 20zł

 

Bezpiecznik termiczny już mam, prawdopodobnie przez weekend zabieram się za naprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak opór na termicznym jest nieskończony znaczy że trzeba wymienić a jak bliski zera to znaczy, ze termiczny jest ok, mosfet się skopcił, tak to zrozumiałem.

Poniżej zrzut z manuala:

Co do manuala N16 to przypadek wyżej - wiatrak nie działa w ogóle - nie kwalifikuje się raczej do naprawy opornicy. 4 bieg idzie poza obwodem opornicy, więc mimo jej uszkodzenia powinien działać na 4, dobrze myślę?

 

Coraz mniej z tego rozumiem, przecież opornica i regulator dmuchawy to ta sama część (ang: FAN RESISTOR/FAN CONTROL AMPLIFIER) - oznaczone jako M58 w manualu?

 

Kolejne wnioski: Przyciski A/C i Recyrkulacja idą innym bezpiecznikiem niż wiatrak. Stąd wniosek że niedziałający wiatrak i działająca klimatyzacja to efekt możliwy przy spalonym bezpieczniku oznaczonym jako M3. Bezpiecznik od A/C ma oznaczenie M2. Czyżby to było aż tak proste???

 

Witam,

problem rozwiązany, nie opornica a regulator dmuchawy

czy te fotki zrobiłeś sam (mechanik dał Ci tą część jako tą którą wymieniał)?

Jedna rzecz mi się nie zgadza. Ten ze zdjęcia jest 3 pinowy a ten z manuala do N16 ma 4 piny? Może ja k**wa inną część rozkminiam, ale w obiegu nie ma niczego innego??? Niech ktoś pomoże bo już pół dnia te schematy oglądam. Dobrze że w robocie spokój... :shifty:

 

 

Panowie, do N16 są chyba 2 rodzaje opornic. Jedna przed FL ma 4 piny a druga Po FL (od 02.2003) taka jak do P12. Mówię chyba, bo ani w manualach do N16 ani na japancars.ru nie znalazłem informacji ze po FL rezystor się zmienił. Na allegro też przeważają oferty tego 4 pinowego...

@tmarg - zobacz jaka jest u Ciebie bo możliwe że zostałeś oszukany przez mechanika, ale to jest tylko hipoteza a nie oskarżenie.

post-27410-0-83957000-1315559789_thumb.jpg

post-27410-0-18970700-1315568972_thumb.jpg

post-27410-0-43239400-1315569989_thumb.jpg

post-27410-0-66189800-1315570003_thumb.jpg

Edytowane przez jasio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co podałeś na zdjęciu 2 (z napisem P12) to chyba sterownik dmuchawy, tam jest bezpiecznik termiczny i tranzystor. Na pozostałych jest chyba rezystor, przynajmniej tak wygląda. W niedziele pewnie zbadam sprawę dokładniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co podałeś na zdjęciu 2 (z napisem P12) to chyba sterownik dmuchawy, tam jest bezpiecznik termiczny i tranzystor. Na pozostałych jest chyba rezystor, przynajmniej tak wygląda. W niedziele pewnie zbadam sprawę dokładniej.

Co do nazewnictwa to i jedno i drugie wystepuje na allegro jako rezystor/opornica dmuchawy. Ja mysle tak, do ukladow z pokretlem jest taki z 4 pinami a do ukladow elektronicznych jest ten z 3 pinami. I w tym drugim przypadku jak najbardziej slowo sterownik jest na miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jest info gdzie znaleźć to co jest na fotkach od @tmarq http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/71458-n16-problem-z-dmuchawa-nawiewu/

Jak na zdjęciu: http://fmix.pl/zdjecie/2320173/zdjecie0076

 

Rozkręciłem, rozlutowałem. Tak to bezpiecznik termiczny. Teraz muszę jedynie dokupić odpowiedni, ten co chciałem założyć jest w metalowej obudowie, a taki być nie może. Bezpiecznik dotyka radiatora i dla tego jak bym założył taki w metalowej obudowie to by przestał być bezpiecznikiem...

 

Oryginalny bezpiecznik ma parametry: 140C, 2A - obudowa na pewno nie metalowa. Dobrze zaopatrzyć się jeszcze w rurkę termokurczliwą aby zabezpieczyć nóżki bezpiecznika.

Edytowane przez gm20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jest info gdzie znaleźć to co jest na fotkach od @tmarq http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/71458-n16-problem-z-dmuchawa-nawiewu/

 

ten co chciałem założyć jest w metalowej obudowie,

Ten w metalowej obudowie też może być, tylko trzeba go ubrać w koszulkę termokurczliwą i będzie ok. Na jednym z linków do tej angielskiej strony tak jest doradzone.

 

Masz wersję z klimatronikiem?

 

W wersji z manualnym sterowaniem rezystor znajduje się w części pasażera (M58).

post-27410-0-25194000-1315814191_thumb.jpg

Edytowane przez jasio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

zanurkowałem dziś pod kierownicę i okazało się że w mojej almie (klimatronik) jest wersja 3-pinowa.

 

@Jasio, Twoja hipoteza się nie sprawdziła ale dzięki za czujność :) :) :)

 

Pozdrawiam wszystkich naprawiaczy nawiewu

Tom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, naprawione. Wymiana bezpiecznika termicznego rozwiązała problem :)

 

Wielkie dzięki tmarq!

 

Jako ciekawostkę dodam, że najłatwiej spalić bezpiecznik na najniższym biegu dmuchawy. Strumień powietrza przelatującego przez radiator jest dość słaby i całość nagrzewa się tak, że można się oparzyć. Na wyższych biegach radiator jest lekko ciepły, na najwyższym zimny.

 

Bezpiecznik wstawiłem taki:

3033243400_1300143373.jpg

2A 140C

 

Do tego użyłem też białej pasty silikonowej aby lepiej przylegał do radiatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

@gm20 cieszę się że wreszcie oddychasz swobodnie :)

Jeśli znów nawali u mnie nawiew to więcej zostanie mi w portfelu ;)

 

Pozdrawiam

Tom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Jasio, Twoja hipoteza się nie sprawdziła ale dzięki za czujność :) :) :)

Tom

Spoko, dzisiaj trzeba być czujnym na każdym kroku :shifty:. Twoja obserwacja potwierdziła to co myślałem, klimatronik ze względu na brak pokrętła wysyła sygnał do układu który daje odpowiednie napięcie a manual w zależności od ustawienia pokrętła wysyła napięcie odpowiednią wiązką. Po raz kolejny fakt został potwierdzony, im więcej komputera tym bardziej awaryjne auto, ale trzeba iść z duchem czasu, nie ma wyjścia :D. Temat chyba wyczerpany...

Edytowane przez jasio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam.

Chciałem podłączyć się do tematu gdyż mam podobny problem ale chyba trochę bardziej skomplikowany.

po odgrzybianiu klimatyzacji preparatem w sprayu (dozowany w kanał po wyjęciu filtra przeciwpyłkowego) przestał działać nawiew powietrza. Zacząłem szukać informacji na różnych forach i dowiedziałem się, że przyczyna tkwi w rezystorze/ opornicy dmuchawy (w wersji po FL jest podobna/taka sama jak w P12). Wewnątrz jest m.in. opornik termiczny i tranzystor. Objawy wskazywały na opornik termiczny, dlatego zabrałem się za lutowanie i wymieniłem na nowy. Dmuchawa oczywiście ruszyła, ale nie na długo gdyż na 2 dzień problem powrócił. Tym razem okazało się, że padł tranzystor. Z informacji zdobytych w internecie dowiedziałem się że oryginału nie kupię a zamiennikiem może być typ 2SK2500, IRFP150 lub BUZ11. Udało się dokupić BUZ11, wymieniłem ale ze względu na to że jest on troszkę cieńszy w miejscu gdzie wkręcamy śrubkę przez przeoczenie nie dokręciłem go mocno do radiatora....

Po podłączeniu dmuchawa działała ale również tylko przez kilka minut... spalił się tranzystor. Przyczyną może być słaby docisk do radiatora lub coś innego...

Zacząłem czytać ponownie i dowiedziałem się że przyczyną takiego obrotu sprawy może być silnik dmuchawy i zanieczyszczone szczotki silnika. Zacząłem rozkręcać co się dało po stronie pasażera aby dostać się do silnika. Ku mojemu zdziwieniu wyjęcie silnika dmuchawy graniczy z cudem! Wykręciłem chyba ze 40 śrubek, poobdzierałem ręce aby się do nich dostać i w końcu udało mi się dostać do silnika (ale niestety wyjąć go nie mogłem gdyż nie potrafiłem odczepić go od kabli zasilających... Na dnie tej plastikowej obudowy zebrana była spora ilość smolistej substancji (coś w rodzaju oleju- spłynęło prawdopodobnie po dozowaniu odgrzybiacza do klimy) co starannie starałem się oczyścić. Niestety dostęp do szczotek silnika był na tyle utrudniony że psiknąłem WD 40 wytarłem i skręciłem ponownie całość.

Pytanie do osób które wiedzą coś na ten temat:

1. czy jest sens ponownie kupić i lutować nowe części przed ponownym wyjęciu silnika i dokładnym oczyszczeniu szczotek?

2. czy zanieczyszczone szczotki mogę powodować palenie się tranzystora?

3. czy olej zebrany na dnie plastiku w którym siedzi silnik mogł mieć wpływ na powstanie zwarcia które istnieje cały czas i powoduje przepalanie się tranzystora?

4. czy ktoś wyjmował już silnik dmuchawy i potrafi udzielić instrukcji jak to zrobić?

 

Dodam tylko że silnik jest sprawny (podpięty na krótko kręci dmuchawą, ale spinacz którym to robiłem momentalnie się rozgrzewa). Ponadto zanim tranzystor uległ przepaleniu całe urządzenie (radiator) mocno się nagrzał- dosłownie w minutę.

 

 

BARDZO proszę o pomocy bo już nie wiem co mam robić a zima się zbliża i nadmuch niewątpliwie będzie potrzebny :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. nie ma sensu, szczotki silnika w takim stanie mogą robić nawet zwarcie.

2. tak

3. tak

4. tego nie robiłem

 

Musisz rozkręcić silnik dmuchawy i go dokładnie przeczyścić, to jest jedyne wyjście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Chciałem podzielić się swoją przygodą z zepsutym rezystorem dmuchawy, bo trochę się nagłowiłem z tematem ale finalnie szczęśliwie udało mi się niewydać na to 180zł tylko 21zł (1zł nowy bezpiecznik i 20zł wziął elektryk, który powiedział mi, że to rezystor dmuchawy \ opornik dmuchawy \ rezystor termiczny wentylatora wnętrza itd itd:)

Posiadam Almere N16 1.5dci z 2003 roku z klimatronikiem, w tych modelach wspomniany wyżej opornik/rezystor wmontowany jest w kanał wentylacyjny po prawej stronie, nad pedałem gazu, a nie jak w starszych modelach za schowkiem...

 

A wygląda tak:

post-49429-0-10639500-1318774294_thumb.png post-49429-0-81477000-1318774296_thumb.png

 

 

Po wymontowaniu zdejmujemy białą nasadkę i naszym oczom ukazuje się płytka z paroma elementami:

Okazuję się, że powodem awarii rezystora było przepalenie się 12mm bezpiecznika termicznego.

Wylutowywujemy stary bezpiecznik i w jego miejsce dajemy nowy, koszt bezp(Allegro) od 1 do 5 zł.

Bezpiecznik, który miałem zamontowany to 12mm/ 2A/ 140sC, a jako nowy wlutowałem 10A/142sC generalnie najważniejsze jest żeby bezpiecznik miał taką samą temperaturę i żęby nam się zmieścił pod płytką;] (Uwaga, w przypadku wlutowywania metalowego bezpiecznika musimy odizolować jego powierzchnię oraz druciki od obudowy i radiatora, gdy będzie zwierało dmuchawa będzie chodziła bez sterowania! jeśli jest taka możliwość dobrze jest kupić bezpiecznik z obudową ceramiczną)

 

post-49429-0-45946600-1318775117_thumb.png

 

 

oraz mój zamiennik bezpiecznika:

post-49429-0-76504900-1318775157_thumb.jpg

 

życzę powodzenia i pozdrawiam! :)

Edytowane przez kondzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam, u mnie natomiast zauważam za niską temperaturę powietrza które powinno być gorące a jest ledwie, ledwie. Czy ktoś z kolegów się orientuje co może być przyczyną, dodam że dmuchawa pracuje na wszystkich biegach. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam, u mnie natomiast zauważam za niską temperaturę powietrza które powinno być gorące a jest ledwie, ledwie. Czy ktoś z kolegów się orientuje co może być przyczyną, dodam że dmuchawa pracuje na wszystkich biegach. pozdrawiam

 

może klapka nie otwiera szybu ciepła albo nie otwiera się do końca?

post-27410-0-35743200-1319451301_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Gość Viluś N16

Witam, jestem tutaj pierwszy raz oficjalnie (po rejestracji) ponieważ chcę podzielic się spostrzeżeniami na temat naprawy dmuchawy a właściwie to jej sterowania.

Jeżdżę Almą N16 1.5 dCi 2003 po lifcie z klimatronikiem. Wczoraj okazało się, że dmuchawa przestała działac :( ale dzięki Wam i Waszym postom dzisiaj ją naprawiłem :D .

Wydaje mi się, że nikt nie pisał o fatalnym dostępie do śrubek, które trzymają to całe ustrojstwo i mimo, że jestem raczej dośc sprawny to odkręcenie i przykręcenie tych śrubek zabrało mi najwięcej czasu i było najbardziej irytujące :mad: .

Oryginalny bezpiecznik był malutki w porównaniu z zamiennikiem który zamontowałem ale jest ok. i działa :D .Zamiennik 142stC, 250V, 10A i wygląda dokładnie tak jak kondzika.

Co jeszcze istotne, to po otwarciu obudowy nic nie wskazywało, że bezpiecznik się spalił, wszystko było czyste, żadnych "spuchnięc" ani wycieków, dla sprawdzenia zmostkowałem bezpiecznik i dmuchawa ruszyła, to było to :lol: .

Uwaga dla przyszłych naprawiaczy; bezpiecznik nie ma prawa dotykac radiatora bo nie będzie działało, ja dwa razy przykręcałem te nieszczęsne śrubki bo po próbie " na sucho" było ok. a po przykręceniu dmuchawa kręciła cały czas - bezpiecznik dotykał obudowy.

Chciałem dodac parę fotek, ale nie wiem jak :unsure: .

 

witam, u mnie natomiast zauważam za niską temperaturę powietrza które powinno być gorące a jest ledwie, ledwie. Czy ktoś z kolegów się orientuje co może być przyczyną, dodam że dmuchawa pracuje na wszystkich biegach. pozdrawiam

A poziom płynu w układzie chłodzącym sprawdzałeś?, niby nic ale o najprostszej przyczynie czasem się zapomina a latem lubi odparowac, no i termostat warto sprawdzic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...