Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Dogrzewanie/Podgrzewanie małego obiegu chłodzenia


komprez
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie !

 

Napewno wielu z was klnie odpalając auto w zimie ... i leci duzo PB zanim auto przełączy się nam na gaz.

 

Wpadłem na prosty sposób dogrzania naszej cieczy chłodniczej.

 

Magicznym elementem jest "podgrzewacz cieczy chłodzącej" używany często w silnikach diesla.

Zakupiłem takowy za cale 50zł :) Jest to przelotka aluminiowa z wbudowanymi 3 świecami żarowymi.

 

 

 

Po testach jestem pozytywnie nastawiony na obliczenia. Jedna świeca "ciągnie" około 15 amper co daje nam około 180 do 200W

czyli 3 świece to 600W.

 

Przeważnie alternatory jakie mamy zamontowane to 70Amper co daje nam moc 840W i tu za moment ktoś zacznie pisać o ekonomii ale już Was ochłodzę :)

 

Po testach na zużytym akumulatorze 44Ah i zalanliu kryzy wodą (zapięte 3 świece) woda zaczęła się gotować po ok 10 sekundach co jest bardzo dobrym wynikiem.

Świece żarowe osiągają temperature ok 1000 stopni celsjusza.

 

Projekt wchodzi w życie i testowałem już sam pobór prądu w aucie ... niestety nie obejdzie się bez pewnych działań.

 

Po odpaleniu samochodu i podłączeniu świec spalanie wzrasta z 1,5L/h do 2,1L/h co jest praktycznie znikome na czas działania.

System jaki opracowałem opiera się na następujących krokach (załączenie układu):

 

- zimny silnik (temp poniżej 20C)

- obroty powyżej 800

- napięcie akumulatora powyżej 13V

 

Układ załączy sie po ok 10 sek od odpalenia samochodu (wyrównanie prądów po uruchomieniu rozrusznika), następnie załącza sie jedna świeca, po ok następnych 10 sek

załączają sie pozostałe 2 świece na czas przełączenia się na LPG (temp uzyskana taka jak w ustawieniach LPG)

Po osiągnieciu zamierzenia można zostawić podgrzewanie np w celu szybszego odmrożenia szyby w samochodzie.

 

Myślę że na dniach podam Wam wartości przepływu cieczy i jej temperatury bez i z modułem. Oraz czasy przełączeń.

 

Układ oczywiście montujemy zaraz przed wlotem cieczy do reduktora.

 

 

Ciąg dalszy nastąpi :)

post-4879-0-37224300-1324503374_thumb.jpg

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobry patent ale goście na forum gazowym wsadzają swiece do reduktora i on tam dostaje w pałę od razu choć go grzeje tz chłodzi ..

 

dodaj do tego jeszcze zawór tz elektro zawór który obcinał dopływ wody ,,,

 

a jakie auto spala 1,5L paliwa na 1H bo zawsze byłem ciekawy ile na postoju i ogrzewaniu idzie paliwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tez kiedyś myślałem o czymś takim, ale zainwestowałem w dobre podzespoły i przełącza się dość szybko, temp chyba coś koło 20st, dodatkowo jeszcze można zastosować podgrzewanie wtryskiwaczy aby był komplet i nie kiwało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zastanawiam sie jeszcze nad jakimś zbiornikiem wyrównawczym do reduktora ,,, z obcięciem zasilania teoretycznie powinno minimalizować spadki i przerosty reduktora ,,,a i podgrzewacz by sie przydał bo ja przełączam od razu w obecnym wodzidełku ,,,Ale bracie mam te graty od Ciebie i już prawie wsio dokolpletowane jeszcze reanimacja reduktora i wiązki i zakładam po świętach 1 punkowy wtrysk LpG

ew jak by sie dało to bym pomyślał o techu jak go sie da powiązać z wiązką S200

 

a kolega niech pomyśli nad kompletnym układzie z termistorem ,,ale na układzie zamkniętym może przy takim dopalaczu by sie dało ,,,i

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

ew jak by sie dało to bym pomyślał o techu jak go sie da powiązać z wiązką S200

 

 

jak już zrobisz, to daj znać, postaram się załatwić TECH-a do testów, pod wiązkę S200, tak jak u Dominika w Volvo, pewnie słyszałeś, że gość nie chce oddać TECH-a :dribble: i ma banana na Twarzy :dribble: , mówi, że jego pędzidło jeszcze nigdy tak na gazie nie zap...............ło, :whistle:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tofu, suniacz 1.4 16V na ssaniu :) normalnie to około 0,5L/h dane obliczone z dawki wtryskowej * czas wtrysku

 

DINO, a nie załątwił byś mi takiego techa do testów ? :D no i w ogóle jakie ceny mają ?

 

Poztym świeca w reduktor to idiotyczny pomysł, bo taka świeca odrazu praktycznie padnie jak się za bardzo rozgrzeje.

Pozatym .. bałbym się wsadzać "coś" w reduktor co rozgrzewa sie do czerwoności :) Za fajerwerkami to ja nie przepadam ...

Edytowane przez komprez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak gadałem z Tramwajarzem to faktycznie nic nie mówił że ma oddać ..... a faktycznie zadowolony ,,,,

a świece wkładasz w wodną stronę

 

a fiat pożera ogrom paliwa ,,,,,ostatnio było już wmiarę 14 wyszło a ostatnie tankowanie i przy 33.5-35l butli zabrakło przy 200 Km .../2 to dramat jak twoja honda ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moja ODY, w mieście

 

@komprez możemy pogadać jak jesteś zainteresowany, ale sa pewne upierdliwości tego zadania, ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@DINO : ok odezwe sie :)

 

Ok jestem po testach, 1,5L wody ... 3 swiece zapiete zagrzalo wode do 40st w 2 minuty w obiegu z pompa od pralki .... :) ona ma wieksza wydajnosc ale o ile wieksza to nie wiem ...

po swietach bede testowac to na samochodzie bo juz wszystko mam.

 

Przekaznik 100A = 6zl :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie .. u mnie są 3 świeczki, altek ma zapasu mocy 200W jeszcze, 6 świeczek dałoby rade ale trzeba by bylo

zmienic alternator na jakis mocniejszy np 120A .... co chyba jest nie opłacalne. Oczywiscie testy bez swiatel i bede sprawdzac prad ladowania ...

 

Jest jeszcze opcja taka żeby zapodać kryze = wolniejszy przepływ lub polutować blok z miedzi i pokombinować ze świeczkami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze opcja taka żeby zapodać kryze = wolniejszy przepływ

 

kryza ma wadę, nie jest wielosezonowa w lecie będzie przegrzewało gaz, najlepszym wyjściem było by wstawienie regulatora coś podobnego do grzejnikowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montując kryze oczywiscie na odrębnym obiegu zapasowym jakby. Trzeba by było wtedy dołożyc elektrozawór na obieg macierzysty na czas działania dogrzewacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za przyklejenie ;)

 

Wihajster jest z CLIO II z diesla, na alledrogo sa od 50zł. Dzis zacznę zabawę w montaż. Oczywiście chce zastosować jak najprostrzą

metode sterowania żeby obejść się bez zbednego plątania w kablach. Najuboższa wersja wyposażona będzie w czujnik temperatury

jak i pomiar napięcia. Oba czynniki sterujące (napięcie powyżej 12,5V oraz temp cieczy mniejsza jak 20st) i układ działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście ... użytkownik będzie miał tylko możliwość załączenia układu jeśli będzie tego potrzebował ... układ sam się rozłączy po osiągnieciu zadanej temp lub po przełączeniu auta na LPG.

Ta opcja będzie do wyboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no a znajomy kolega Extradd jako że ma Volvo w dizlu i 14 litrów płynu wchodzi ,,, i sie bawił z świecami w płynie bo mu żona zamazała jak wsiadała do auta to spryciarz sobie tu klepnął tu wygiął tu pospawał i zrobił z manualnym włącznikiem choć mówił że widzi jak swiatła przygasają po odpaleniu ,, może sam sie pochwali jak to zrobił .,,, może zrobicie spółkę i gotowe zestawy zaczniecie sprzedawać ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam gościa :) ale ja sie podziele budową , niestety elektronika to już inna sprawa , jak ktoś będzie chciał "automat" to będę musiał to zrobić ja ... wiadomo koszta ciut większe ale wygoda :)

natomiat na sam przełącznik mogę udostępnić schemat ... bo jest banalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komprez a jaki jest układ na termometr bo zawsze mi sie mażył taki zestaw na płyn chłodniczy na olej jak i na gaz np .... znasz jakiś układ na termistorach by pokazywal na wyswietlaczu wartości >>>?

a gościa my z Dino znamy taki rodowy majster klepka,,,,,wszystko potrafi zrobić ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Tofu, z pomiarem temp żaden problem. Tzn problemem może być temp oleju bo ona z tego co wiem jest większa jak 120stopni a czujniki

które ja używam są do max 128stopni (nie przepalają się ale wskazanie już nie idzie wyżej). Można to zrobić na termistorze ale pomiar

nie będzie już tak dokładny. Są jeszcze czujniki KTY (do 160stopni) ale też nie wiem musiałbym sprawdzić.

Co do układziku pomiarowego możemy sie dogadać :) żaden problem coś takiego zrobić z wyświetlaczem np 2x16 znaków.

 

 

Wracając do tematu :)

 

Jeżdze już troche na podgrzewaczu. Już zapięte 3 świece. Niestety pobór mocy jest ogromny :) ale standardowo odpalam auto załączam układ

i wychodze poskrobać i odsnierzyć szyby. Wsiadam i auto już pracuje na LPG :) Czas około 1-2 minut w zależności od temp zewnętrznej.

przy -9 stopniach auto przełączyło się w granicach 2 minut. Oczywiście wszytskie odbiorniki w aucie wyłączam.

Dopiero jak wymienię alternator na 90-100A to będzie ok. Mam też patent - przy wyższych temp będzie się rozłączać trzecia świeca.

Dziś wrzucę foto relację z zamontowanego gotowego układu (sterownie manualne narazie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Foto już mam ... ale nie zgrałem z aparata :)

 

Ale ciekawa rzecz się stała :D wczoraj -25 stopni odpalilem auto po chwili zalaczylem grzanie i poszedlem do doma na 5 min ...

wracam .. a z pod maski dym jakby sie auto palilo ... okazalo sie ze (tak mi sie wydaje) zamarzl plyn w dogrzewaczu ... stopilo rurke gumowa

i pekla ... 2 swiece poszly sie jeb... bo jedna strasznie dymi a druga nic nie gada. Co ciekawe bezpieczniki cale i nie wywalilo ...

 

Jednak trzeba sie doposażyć w czujnik temperatury :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Hej,

mam pytanie,

czy ktoś policzył jakie oszczędności da skrócenie czasu przełączenia o te 3min??

bo mi wydaje się że są tak znikome, że ta modyfikacja poprawi tylko samopoczucie / ewentualnie zepsuje jak spłonie komuś auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...