Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Proszę o pomoc z elektryką


Gość dex7777
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam Primerę z 2001 r TD kombi (lift) i mam prośbę o pomoc z elektryką. Na początek muszę się przyznać, że jestem zupełnym laikiem w kwestii elektryki, a muszę wyprowadzić dodatkowe gniazdo zapalniczki, z którego zasilana będzie lodówka w przyczepie kempingowej. Dodatkowo przez to gniazdo będzie ładowany akumulator w przyczepie. Musi być to przewód o średnicy 4mm.

Problem polega na tym, że nie mam pojęcia gdzie mam się wpiąć, aby po wyłączeniu silnika odcinać jednocześnie zasilanie w gnieździe. Podłączenie bezpośrednio do akumulatora odpada, ponieważ jeśli zapomnę o odłączeniu kabla z gniazda to wyładuje mi akumulator w samochodzie i będzie problem. Natomiast gniazdo, które jest fabrycznie zamontowane w bagażniku ma zbyt cienkie przewody i mogło by nie wytrzymać.

Jeśli ktoś czuje się na siłach, aby mi pomóc to bardzo proszę najlepiej w postaci instrukcji zdjęciowej.

Z góry wielkie dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najlepiej to zastosuj izolator akumulatorów SLA jak nie masz pojęcia o elektryce

http://www.c-system....kumulatora.html

 

jak masz trochę zmysłu to kup diodę i przekażnik i wykonaj instalkę tak jak na forum poświęconym karawaningowi

http://forum.karawaning.pl/topic/6026-ladowanie-akumulatora-w-przyczepie-podczas-jazdy/

 

Możesz też ze świateł ale nie polecam już lepiej zmienić gniazdo do przyczepy i dać SLA

http://www.elektroda...opic660328.

 

 

PS Leniu :devil: zajęło mi to 3 minuty aby znaleźć na necie

Edytowane przez and_pec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najlepiej to zastosuj izolator akumulatorów SLA jak nie masz pojęcia o elektryce

http://www.c-system....kumulatora.html

 

jak masz trochę zmysłu to kup diodę i przekażnik i wykonaj instalkę tak jak na forum poświęconym karawaningowi

http://forum.karawan...-podczas-jazdy/

 

Możesz też ze świateł ale nie polecam już lepiej zmienić gniazdo do przyczepy i dać SLA

http://www.elektroda...opic660328.

 

 

PS Leniu :devil: zajęło mi to 3 minuty aby znaleźć na necie

 

Dzięki za przesłane linki, ale troszkę się nie zrozumieliśmy.

Całą instalację w przyczepie mam zrobioną w taki sposób, że muszę tylko podać do wtyczki przyczepy napięcie 12v grubym kablem (4mm) żeby instalacja w samochodzie się nie grzała. Mam tylko problem z konkretnym miejscem, w jakie mam się wpiąć.

Edytowane przez dex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za przesłane linki, ale troszkę się nie zrozumieliśmy.

Całą instalację w przyczepie mam zrobioną w taki sposób, że muszę tylko podać do wtyczki przyczepy napięcie 12v grubym kablem (4mm) żeby instalacja w samochodzie się nie grzała. Mam tylko problem z konkretnym miejscem, w jakie mam się wpiąć.

Podłącz się pod aku zrób włącznik no i zrób to na przekaźniku i będzie ok.

Przykładowy przekaźnik : http://allegro.pl/pr...2578228471.html

Włącznik nie będzie działał kiedy wyłączysz zapłon proste. Jak co to pisz, podpowiem :)

post-21875-0-19970200-1347575327_thumb.jpg

Edytowane przez wojt_mk..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rewelacja właśnie o to mi chodziło. Prosta i zwięzła informacja jak dla laika. WIELKIE DZIĘKI :)

 

Jeszcze tylko małe pytanko. Ten przełącznik jakie ma zadanie skoro przekaźnik odłączy napięcie po wyłączeniu zapłonu.

Edytowane przez dex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rewelacja właśnie o to mi chodziło. Prosta i zwięzła informacja jak dla laika. WIELKIE DZIĘKI :)

 

Jeszcze tylko małe pytanko. Ten przełącznik jakie ma zadanie skoro przekaźnik odłączy napięcie po wyłączeniu zapłonu.

Przełącznikiem włączasz przekaźnik , w przekaźniku jest cewka (foto niżej) i kiedy jest napięcie 12v cewka cały czas trzyma styki pomocnicze (foto niżej) do których podłączony masz kabel do przyczepy, w momencie braku nap. kiedy wyłączysz wyłącznik lub zapłon cewka rozłącza styki pomocnicze. Można zrobić bez włącznika podłączając pod kabel na którym jest prąd po włączeniu zapłonu ale wtedy będzie cały czas prąd na tym kablu idącym do przyczepy, a tak możesz go wyłączyć włącznikiem jeżeli nie ciągniesz przyczepy. A przekaźnik się stosuje wtedy kiedy jest duże obciążenie prądowe ( np. światła w samochodzie też masz na przekaźniku) bo jak byś podłączył bezpośrednio pod włącznik mógłby się stopić styki by się grzały no i zwarcie gotowe. Taki 30A, 40A(amperowy) Przekaźnik myślę że wystarczy w zupełności do twojej lodówki.

post-21875-0-12564800-1347621079_thumb.jpg

Edytowane przez wojt_mk..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojt_mk rewelacji nie zrobiłeś tym przekaźnikiem poczytaj temat z linku forum karawan gdzie jest podany właśnie schemat na przekaźniku i diodzie Dlaczego daje sę diodę, a to dlatego żeby prąd z aku przyczepy nie cofał się na aku samochodu. Dioda jako półprzewodnik pracuje tylko w jedną stronę i po to jest właśnie w obwodzie aby robić blokadę. Działa ona jako izolator akumulatorów a przy tym kosztuje około 2 PLN a nie jak izolator 110 PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojt_mk rewelacji nie zrobiłeś tym przekaźnikiem poczytaj temat z linku forum karawan gdzie jest podany właśnie schemat na przekaźniku i diodzie Dlaczego daje sę diodę, a to dlatego żeby prąd z aku przyczepy nie cofał się na aku samochodu. Dioda jako półprzewodnik pracuje tylko w jedną stronę i po to jest właśnie w obwodzie aby robić blokadę. Działa ona jako izolator akumulatorów a przy tym kosztuje około 2 PLN a nie jak izolator 110 PLN.

 

Może nie zrobiłem rewelacji, ale naprowadziłem na dobry tor bo jakoś nikt nie potrafił wytłumaczyć jak to zrobić. A ta dioda to całkiem dobry pomysł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym że kolega dex nie potrafi lub nie chce korzystać z zasobów neta. Instalka z forum karawan jest rewelacyjna tylko trzeba mieć trochę pojęcia co jest co, a z tym kolega ma chyba problem i trzeba było mu to podać na tacy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat jestr troszkę bardziej złożony.

Po pierwsze zabezpieczenie. Każdy obwód elektryczny powinien mieć bezpiecznik. Wyjątek w samochodzie to rozrusznik i alternator.

Zakładając że kabel o przekroju 4mm przenosi prądy maksymalne w okolicy 30A, należy zastosować taki bezpiecznik.

 

Zastosowana dioda też powinna mieć taki a najlepiej większy prąd przewodzenia oraz zdolna przenieść taką moc. I tu dioda za 2zł raczej nie zda egzaminu.

Zakładając 30A przy 12V daje moc 360W. Przy półprzewodnikach większej mocy konieczne jest zapewnienie im odpowiedniego chłodzenia. W przypadku samochodu najczęściej wystarcza przykręcenie do karoserii z dodatkowym radiatorem.

 

Po przemyśleniu, nie jest ona całkiem konieczna. To że prąd będzie przechodził z przyczepy do akumulatora samochodu nie jest złym zjawiskiem. Pozwoli conajwyżej na utrzymanie akumulatora samochodu w lepszej kondycji. Większym problemem będzie że gdy włączysz stacyjkę, przy niepracującym silniku rozładowany akumulator przyczepy będzie rozładowywał aku w samochodzie.

Może pojawić się problem z paleniem bezpiecznika podczas rozruchu. Jeżeli taki problem będzie występował, to można wziąść sterowanie przekaźnikiem z alternatora, nie ze stacyjki. W tedy będzie załączał ładowanie tylko przy pracującym silniku, a dokładnie gdy już pracuje układ ładowania.

Jak silnik pracuje, w układzie elektrycznym występuje napięcie wyższe niż na akumulatorach, i zgodnie z prawami Kirchoffa prąd zawsze będzie płynął z samochodu do przyczepy.

Edytowane przez adambyw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wcześniej pisałem jestem w 100% LAIKIEM w dziedzinie elektryki samochodowej i nie potrafię czytać schematów. Jednak staram się pogłębić swoją wiedzę i nie zlecam wszelkich prac fachowcom. Zrobienie czegoś w samochodzie samodzielnie sprawia mi wiele satysfakcji. Jeśli chodzi o przeszukiwanie Internetu w poszukiwaniu schematu takiej instalacji to znalazłem ich wiele. Wszystkie jednak wykonane były na zasadzie schematów zrozumiałych dla osób, które coś z tego kumają. Niestety ja do nich nie należę. Dopiero kolega wojt_mk wyjaśnił to w sposób, który jest zrozumiały dla takiego laika jak ja i właśnie za to jeszcze raz dzięki.

Natomiast kolega adambyw dopełnił moje wiadomości na ten temat DZIĘKI. Co do diody to zrobię instalację bez niej. Spowodowane jest to tym, że przy podłączonym napięciu 230V do przyczepy ładować ma się również akumulator, a z tego, co zrozumiałem dioda spowoduje, że ładowania nie będzie.

PS: do tej pory nie wiedzialem nawet za bardzo co to jest przekaźnik - nie mówiąc już o sposobie jego działania

Edytowane przez dex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...