Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

Paliwo do Zetki


Guest michalgdb
 Share

Recommended Posts

Guest michalgdb

Witam, dzisaj miałem spór z kolegą o paliwo do mojej zetki

 

Tankuje cały czas 98 jak każdy mówił, ale na wlewie u mnie pisze "premium fuel only"(moja zetka to usa) co z założenia wychodzi że to bezołowiowa 95 czy 98 ? podobno w usa 98 to rzadkość i premium to 95. Podobno znajomy miał rx8 z usa i lał 98 i wypaliło mu zawory czy cos tam głupoty jakieś :P

Edited by michalgdb
Link to comment
Share on other sites

Witam, dzisaj miałem spór z kolegą o paliwo do mojej zetki

 

Tankuje cały czas 98 jak każdy mówił, ale na wlewie u mnie pisze "premium fuel only"(moja zetka to usa) co z założenia wychodzi że to bezołowiowa 95 czy 98 ? podobno w usa 98 to rzadkość i premium to 95. Podobno znajomy miał rx8 z usa i lał 98 i wypaliło mu zawory czy cos tam głupoty jakieś :P

 

W stanach jest inny standard liczenia oktanów. Premium to od 92 do 93 amerykańskich oktanów co jest odpowiednikiem europejskiego paliwa Pb98. W każdym bądź razie mam Zetkę europejską i mam napisane że paliwo ma mieć minimum 96 oktanów (oczywiście europejskich).

Jeżeli będziesz tankował 95 oktanów to przy wyższych obrotach będzie dochodziło do spalania stukowego. Chyba, że dasz grubsze uszczelki pod głowicą co zmniejszy trochę kompresję to możesz tankować Pb95 :) Tylko, że będziesz miał w tedy mniejszą moc :)

Edited by Filon
Link to comment
Share on other sites

98 jest zalecane

 

Stanowi to pewien problem np w Chorwacji, dlatego że nie na każdej stacji takie paliwo jest dostępne więc trzeba rozważnie planować tankowania :)

Link to comment
Share on other sites

jak koledzy myślicie, ile koników ubywa przez zalania 95-tki, ma ktoś jakieś doświadczenia

Edited by MM-TECH
Link to comment
Share on other sites

jak koledzy myślicie, ile koników ubywa przez zalania 95-tki, ma ktoś jakieś doświadczenia

 

Na benzynie Pb95 jest więcej koni niż na Pb98. Mowa o zwykłym paliwie nie wzbogacanym w dodatkowe cząsteczki tlenu. Tym mniej oktanów to bardziej paliwo jest wybuchowe i spala się szybciej.

Edited by Filon
Link to comment
Share on other sites

Nie tak dawno przez pomyłkę zatankowałem cały zbiornik 95. Zdałem sobie z tego sprawę jakieś dwa tygodnie później gdy zerknąłem na fakturę. Absolutnie żadnych różnic nie odczułem.

Edited by CeglA
Link to comment
Share on other sites

Nie tak dawno przez pomyłkę zatankowałem cały zbiornik 95. Zdałem sobie z tego sprawę jakieś dwa tygodnie później gdy zerknąłem na fakturę. Absolutnie żadnych różnic nie odczułem.

 

To są różnice rzędu kilku koni. Nieodczuwalne. Tylko niebezpieczne dla silnika - spalanie stukowe.

 

Shell 100 oktanów to wzbogacone paliwo w cząsteczki tlenu by się lepiej spalało. Dodatkowa ilość cząsteczek tlenu powoduje wzrost liczby oktanów w przypadku tego rodzaju paliw. Kiedyś widziałem testy i w przypadku 100 konnego silnika różnica między Pb 95 a tego shella 100 oktanów była rzędu 1 konia. Najgorzej wypadało zwykłe paliwo Pb98 (strata 2 koni do shella).

Edited by Filon
Link to comment
Share on other sites

Chyba, co niektórym przy klepaniu samochodu zamieniono klapki od wlewu paliwa, KAŻDY 350z europejski niezależnie od rocznika powinien jeździć, na 98 co jest napisane na klapce i w każdej instrukcji.

Link to comment
Share on other sites

Chyba, co niektórym przy klepaniu samochodu zamieniono klapki od wlewu paliwa, KAŻDY 350z europejski niezależnie od rocznika powinien jeździć, na 98 co jest napisane na klapce i w każdej instrukcji.

 

Nikt klapek nie zamieniał. W stanach Nissan każe lać paliwo, które ma 91 octanów amerykańskich. To w przeliczeniu na nasze daje 96 octanów. U nich jest paliwo 91, a u nas nie ma Pb96 wiec piszą żeby lać Pb98. Silniki wersji amerykańskiej i europejskiej nie słyszałem żeby się różniły.

Edited by Filon
Link to comment
Share on other sites

W instrukcji jest też napisane grubą czcionką zdanie "W celu osiągnięcia maksymalnej sprawności i właściwości jezdnych, zaleca się użycie benzyny o liczbie oktanowej co najmniej 95", co trochę sugeruje, że dłuższa jazda na takim paliwie nie powinna mieć żadnych specjalnie negatywnych konsekwencji. Chociaż sam bym się chyba nie odważył ;)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

moja jezdzila u ostatniego wlasciciela na 95...zadnych skutków ubocznych nie ma...co prawda leje tylko 98 teraz, ale nie przesadzajmy, bo komp zmienia parametry pracy silnika i zbiera wszystkie dane po to aby dostosować spalanie i wykluczyc spalanie stukowe itp.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Popadacie w paranoje :)

Przecież mapa zapłonu nie jest zrobiona na styk i jak będzie 1 oktan różnicy to nic się nie stanie.

Producent w seryjnym aucie robi wszystko ze sporym marginesem bezpieczeństwa, żeby w razie drobnej usterki, czy gorszego paliwa od razu nic nie wybuchło. Tak więc auta są zwykle przelane i zapłon bezpiecznie cofnięty od optymalnego. I tu jest właśnie miejsce do tuningu, poprawienie fabrycznych ustawień.

Tak się przejmujecie tym paliwem, a podobną różnicę robi temperatura zasysanego powietrza. Pomyślcie sobie jaka ona jest latem w korku i zimą na autostradzie :) Na każde 10'C różnicy potrzebne jest 0,5 oktana paliwa o ile dobrze pamiętam.

Zresztą auto ma czujnik spalania stukowego raczej, więc jak się pojawi stuk to komp powinien cofnąć zapłon.

Edited by IceManPL
Link to comment
Share on other sites

Popadacie w paranoje :)

Przecież mapa zapłonu nie jest zrobiona na styk i jak będzie 1 oktan różnicy to nic się nie stanie.

Producent w seryjnym aucie robi wszystko ze sporym marginesem bezpieczeństwa, żeby w razie drobnej usterki, czy gorszego paliwa od razu nic nie wybuchło. Tak więc auta są zwykle przelane i zapłon bezpiecznie cofnięty od optymalnego. I tu jest właśnie miejsce do tuningu, poprawienie fabrycznych ustawień.

Tak się przejmujecie tym paliwem, a podobną różnicę robi temperatura zasysanego powietrza. Pomyślcie sobie jaka ona jest latem w korku i zimą na autostradzie :) Na każde 10'C różnicy potrzebne jest 0,5 oktana paliwa o ile dobrze pamiętam.

Zresztą auto ma czujnik spalania stukowego raczej, więc jak się pojawi stuk to komp powinien cofnąć zapłon.

 

Jak będzie cofał zapłon żeby stuku nie było to będzie mniejsza moc. Dlatego lepiej lać więcej oktanów niż 95.

Link to comment
Share on other sites

Ale o tym pisze właśnie ,że na 95 nie będzie stuku, ze wzgl. na duży margines jaki zostawia producent auta.

Link to comment
Share on other sites

Guest michalgdb

No i jeszcze trzeba skupić uwagę na oszukiwaniu na benzynie. U mnie na warmi i mazurach na 1000 stacji 385 miała bardzo kiepskie paliwo co nie trzymało normalnych parametrów :P coś takiego w TV było głośno o tym

Link to comment
Share on other sites

Filon-widzę, że cos niecoś na temat paliw słyszałeś, ale muszę trochę dopowiedzieć. Ja akurat paliwami zajmuję się zawodowo, więc czuję się w obowiązku sprostować klika wypowiedzi.

Liczba oktanowa USA to liczba oktanowa DON- w Europie jest to liczba oktanowa RON (odporność paliwa na samozapłon).

W Polsce, podobnie jak w całej Europie, obowiązuje norma oznaczania liczby oktanowej zbliżona do RON, natomiast w USA, Kanadzie, Australii i kilku innych krajach liczba oktanowa podawana jest według normy DON (roaD Octane Number), która jest równa (RON+MON)/2. Według jednych źródeł wartości liczby oktanowej podawane w Europie i USA w praktyce różnią się nie więcej niż o wartość rzędu 1-2.[3], zaś według innych wynoszą ok. 4-5.[4].

Europejskie Z-ki mają zalecaną liczbę oktanową na poziomie RON minimum 98 oktanów. Jeśili więc do wersji Europejskiej wersji wleje sie paliwo poniżej 98 oktanów to mniejsza będzie moc silnika właśnie przez spalanie stukowe (czyli niewywołane iskrą samoczynne mikrowybuchy- to obniża sprawność silnika).

A co do natlenionego paliwa na Shellu to takowe w Polsce nie występuje. Jedyny kraj gdzie takie paliwo jest oferowane to Włochy.

Natlenienie paliwa nie ma nic wspólnego z liczbą oktanową.

Link to comment
Share on other sites

A co do natlenionego paliwa na Shellu to takowe w Polsce nie występuje. Jedyny kraj gdzie takie paliwo jest oferowane to Włochy.

Natlenienie paliwa nie ma nic wspólnego z liczbą oktanową.

 

Do końca się nie zgodzę. Natlenianie ma coś wspólnego z liczbą oktanową. Jej wzrost jest niby efektem ubocznym. Nie raz się z tym twierdzeniem spotkałem.

http://secretservice.../95kontra98.pdf - np tutaj to napisali. Przy okazji jest pokazane jakie różnice mocy są na poszczególnych paliwach. W teście mieli V-powera z Włoch? Gdyby nie miał więcej tlenu to z tą liczbą oktanową powinien wypaść najgorzej.

Edited by Filon
Link to comment
Share on other sites

Skoro się zajmujesz zawodowo to mam pytanko... Czy tankowanie paliw typu V-power diesel, czy Verva diesel ma sens?

Ma sens- ON ma liczbę cetanową oznaczoną na minimum 51 cetanów, zaś paliwa premium takie jak V-power i Verva mają oznaczoną liczbę cetanową na poziomie minimum 55 cetanów. Poza tym paliwa premium dają gwarancję, że ilość siarki wynosi max 10 mg/kg (czyli są określane jako paliwa bezsiarkowe) zwykły ON ma max 50 mg/kg.

 

Do końca się nie zgodzę. Natlenianie ma coś wspólnego z liczbą oktanową. Jej wzrost jest niby efektem ubocznym. Nie raz się z tym twierdzeniem spotkałem.

http://secretservice.../95kontra98.pdf - np tutaj to napisali. Przy okazji jest pokazane jakie różnice mocy są na poszczególnych paliwach. W teście mieli V-powera z Włoch? Gdyby nie miał więcej tlenu to z tą liczbą oktanową powinien wypaść najgorzej.

Ja napisałem, że liczba oktanowa nie ma nic wspólnego z natlenieniem, mając na myśli, że natlenienie paliwa nie wpływa na liczbę oktanową. Natlenienie może być skutkiem dodania różnych dodatków jak etery (MTBE) i bioetanol. One zawierają więcej tlenu niż sama benzyna. We wszystkich benzynach stosuje się bioetanol, którego jest w Polsce w benzynach do 5% - więc wszystkie benzyny są i tak mocno natlenione. MTBE może być dodawany zimą- aby zwiększyć prężność par. Teraz jest akurat początek okresu przejściowego jeśli chodzi o prężność par (jesień). Także inne paliwo jest zimą, a inne latem- inna temperatura bowiem powietrza zasysanego do silnika. Producentom paliw nie chodzi o natlenienie lecz o spełnienie pozostałych określonych prawem Unijnym parametrów. Akurat test o którym piszesz był zapewne przeprowadzany na paliwie Shell V-Power Racing 100. Lepsze osiągi na tym paliwie spowodowane są przede wszyskim dzięki dodatkom smarującym które obniżają tarcie w silniku i przez to podnoszą moc. Przynajmniej tak chwali się Shell- jest to benzyna jako jedyna ogólnie dostępna na rynku nieprodukowana w Polsce lecz importowana z Niemiec-także o jej składzie trudno mi się dokładnie wypowiadać. P.S. Na Wawelskiej w Wawie na stacji Orlenu jest paliwo BIO 85- 85% Bioetanolu i 15% benzyny-liczba oktanowa tego paliwa to 104 oktany!

Edited by Tokyo
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

We wszystkich benzynach stosuje się bioetanol, którego jest w Polsce w benzynach do 5%-więc wszystkie paliwa są nieźle natlenione.

Czy te 5% podnosi odporność na spalanie stukowe ? Bo bioetanol chyba jest dużo odporniejszy na spalanie stukowe ?

Link to comment
Share on other sites

Pytam, bo wydaje mi się, że w powtarzalnych trasach nocnych na tym samym odcinku X-trail palił mi Vervy trochę mniej - nie są to gigantyczne różnice, ale jednak. Oprócz tego jakby lepsza kultura pracy... placebo, czy fakt? Gdzieś wydaje mi się, że czytałem o tym, że o ile paliwo o wyższej liczbie oktanowej jest mniej kaloryczne niż te o niższej liczbie oktanowej to chyba olej napędowy o wyższej liczbie cetanowej jest bardziej kaloryczny. Prawda li to?

nie zauważyłem żadnych różnic w moim innym klekocie, a bardzo chciałem po wlaniu vervy... zamiast płacić 20gr więcej za litr dolewam samemu kleenflo przy każdym tankowaniu, przecież stacje nic innego nie robią

Link to comment
Share on other sites

Pytam, bo wydaje mi się, że w powtarzalnych trasach nocnych na tym samym odcinku X-trail palił mi Vervy trochę mniej - nie są to gigantyczne różnice, ale jednak. Oprócz tego jakby lepsza kultura pracy... placebo, czy fakt? Gdzieś wydaje mi się, że czytałem o tym, że o ile paliwo o wyższej liczbie oktanowej jest mniej kaloryczne niż te o niższej liczbie oktanowej to chyba olej napędowy o wyższej liczbie cetanowej jest bardziej kaloryczny. Prawda li to?

Liczba cetanowa w ON to to samo co liczba oktanowa w benzynie. Nie ma nic wspólnego z kalorycznością. paliwa. ON premium uzyskuje się dodając różnego rodzaju uszlachetniacze do zwykłego ON- także kaloryczność jest identyczna. Akurat w Polsce do każdego ON dodaje się 7% bioestrów kwasów tłuszczowych (Prawo Unijne)-te akurat pogarszają parametry kaloryczności-ale poprawiają smarowanie. Wyższa liczba cetanowa to wyższa kultura pracy silnika-w nowych konstrukcjach silników ma to sens- w starych nie poczuje się różnicy.

 

[

nie zauważyłem żadnych różnic w moim innym klekocie, a bardzo chciałem po wlaniu vervy... zamiast płacić 20gr więcej za litr dolewam samemu kleenflo przy każdym tankowaniu, przecież stacje nic innego nie robią

Na stacjach nic się nie dolewa. Dawkowanie uszlachatniaczy odbywa się na bazach paliwowych. Orlenowskie paliwo bazowe płynie rurociągiem lub jedzie z Płocka do bazy paliwowej. Tam w zależności czy paliwo ma być dla BP, Shell czy Statoil jest uszlachetniane dodatkami dostarczanymi przez te firmy.

 

Czy te 5% podnosi odporność na spalanie stukowe ? Bo bioetanol chyba jest dużo odporniejszy na spalanie stukowe ?

Tak podnosi, bo podnosi liczbę oktanową. Osłabia za to parametry smarnościowe. Dla przykładu BIO 85 ma aż 104 oktany! Dlatego na Wawelską jeżdżą teamy rajdowe z całej Polski. Tankują BIO 85 w beczki i dowożą je potem prosto na wyścigi.

Edited by Tokyo
Link to comment
Share on other sites

Tak podnosi, bo podnosi liczbę oktanową. Osłabia za to parametry smarnościowe. Dla przykładu BIO 85 ma aż 104 oktany! Dlatego na Wawelską jeżdżą teamy rajdowe z całej Polski tankować to paliwo w beczki i dowożą je potem prosto na wyścigi.

Na Wawelską? Tzn. gdzie konkretnie? :P To Ci nowinka... :)

Link to comment
Share on other sites

Na Wawelską? Tzn. gdzie konkretnie? :P To Ci nowinka... :)

Stacja Orlenu za stadionem Skry po prawo. Kiedyś musieli jeździć po to paliwo do Niemiec...

Ale do Z-ki bez modyfikacji mapy silnika tego paliwa nie wlejesz. Poza tym jest suche- więc gorzej smaruje silnik. Między innymi szwedzkie marki takie jak Volvo mają w swojej ofercie wersje silnikowe fabrycznie dostosowane do tego paliwa i to bez dopłaty (flexible-fuel).

Edited by Tokyo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...