Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[T30] '04 Różnice w skazaniach tachometru i prędkościomierza a OBD


saffron
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.

Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem Nissana X-Trail '04 2.2 TDCI. 

Zaobserwowałem pewną prawidłowość występującą w moim samochodzie. 
Mianowicie wskazania z OBD -> ( pobierane za pomocą interfejsu ELM ) dla RPM jak i prędkości pojazdu są o 10% niższe niż wskazania na instrumentach.
Nie było by to nic niepokojącego, ale na niskich obrotach OBD wskazuje 724rpm, a wskazówka ok 800rpm. Przy tych obrotach silnik lekko nierówno pracuje i wibruje trochę maska samochodu.
Jak pojazd toczy się na biegu jałowym i komputer utrzymuje obroty na poziomie 1000rpm na OBD mam 900rpm.

 

Zwróciłem na to uwagę poprzez inne wskazanie, mianowicie prędkości. Opony seryjne ( 215/65/16 ) a zgodnie z GPS prędkość była zawyżona o kilkanaście procent ( przy 100km/h GPS pokazywał 88km/h ),
po podpięciu interfejsu problem podobny jak z obrotami. Interfejs prawidłowo pokazuje prędkość tj. Jak licznik pokazuje 100km/h interfejs 90km/h a GPS 88km/h. Różnica pomiędzy GPS a interfejsem jest minimalna.
 

Czy ktoś zaobserwował podobne objawy ?
Nie niepokoiło by mnie to, ale mam wrażenie, że komputer steruje silnikiem zgodnie z wskazaniami jakie mam na liczniku i stąd za niskie obroty ( jakie są w rzeczywistości i czy rzeczywiście są za niskie też ciężko mi powiedzieć gdyż nie wiem którym wskazaniom wierzyć).

Z tego co przeglądałem na szybko ze schematów, to prędkość pochodzi z ABS/ESP i idzie po magistrali więc i powinna być ta sama dla wskazań instrumentów i OBD.
Możliwe, że instrumenty świadomie zawyżają prędkość, ale czemu obroty ?
Możliwe też że interfejs błędnie odczytuje i jedne i drugie dane a 12% błędu na liczniku jest standardem w Nissanach. ( zjeździłem już kilka samochodów i aż tak dużej różnicy na seryjnych oponach jeszcze nie miałem ).

Czy w okolicach Krakowa nie licząc ASO zajmuje się ktoś diagnostyką tych Nissanów, ew. posiada interfejs CONSULT-II i umiejętności aby przeprowadzić odpłatną diagnostykę ?
 

 

Pozdrawiam
Piotrek

Edytowane przez saffron
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wszystkie "błędy", a raczej różnice wynikają z technik pomiarowych. We współczesnym świecie najkorzystniejszy (najmniejszy) stosunek dokładności pomiaru do ceny przyrządu (w zakresie pomiarów elektrycznych) uzyskuje się w przyrządach cyfrowych.

 

Taki zwykły domowy cyfrowy multlimetr z klasą błędu na poziomie 0,5% kosztuje na allegro jakieś 10 zł. Multimetr analogowy z klasą błędu na poziomie 2%-3% to już wydatek około 100 zł. A więc za pomiar analogowy płaci się 10 razy więcej niż za ten sam pomiar cyfrowy, a jednocześnie pomiar cyfrowy jest 5 razy dokładniejszy od pomiaru analogowego.

 

I dlatego w samochodzie pomiary wskazywane przez OBD należy uznać za bardziej wiarygodne, gdyż są pomiarami pierwotnymi (cyfrowymi), a dopiero potem są zamieniane na wskazania analogowe na obrotomierzu. Sam obrotomierz też nie jest miernikiem (przyrządem pomiarowym) tylko wskaźnikiem, który ma pewnie klasę błędu właśnie na poziomie 5-10%.

 

Tak więc końcowe wskazanie obrotów zostaje zniekształcone przynajmniej w trzech miejscach:

1. pierwotny pomiar cyfrowy (OBD)

2. przetwornik cyfrowo-analogowy (tu nie wiem jakie są klasy)

3.  analogowy wskaźnik obrotomierza

 

Jak masz wątpliwości co do obrotów to zawsze możesz sobie założyć jakiś UKP (uniwersalny komputer pokładowy), który na bieżąco będzie pokazywał obroty pobierane z OBD. Koledzy z forum pewnie z chęcią podziela się swoimi spostrzeżeniami w tym zakresie.

 

Inną jeszcze sprawą jest podejście producenta, który celowo (ze względów bezpieczeństwa) może zawyżać wskazania na przyrządach analogowych. Mówiąc szczerze to jeszcze nie spotkałem się ze skargami, aby obrotomierze i prędkościomierze zaniżały wskazania - i dotyczy to wszystkich producentów. Zawsze zawyżają - po prostu tak jest bezpieczniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie mam interfejsu ale też zauważyłem że licznik zawyża o 10km/h. To bardzo dużo patrząc na inne auta. Sam jestem ciekaw czemu tak jest. Być może X-t miał mieć większe opony w zamyśle - na laczkach 225/70 r16 różnca wskazań jest minimalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.

 

 

Czy w okolicach Krakowa nie licząc ASO zajmuje się ktoś diagnostyką tych Nissanów, ew. posiada interfejs CONSULT-II i umiejętności aby przeprowadzić odpłatną diagnostykę ?

 

 

A co takiego chcesz zdiagnozować, że potrzebujesz CONSULTa ?

Do normalnej diagnostyki wystarczy kabel ELM i program typu PCMSCAN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie chciał bym podziękować za wszystkie odpowiedzi. 

 

I dlatego w samochodzie pomiary wskazywane przez OBD należy uznać za bardziej wiarygodne, gdyż są pomiarami pierwotnymi (cyfrowymi), a dopiero potem są zamieniane na wskazania analogowe na obrotomierzu. Sam obrotomierz też nie jest miernikiem (przyrządem pomiarowym) tylko wskaźnikiem, który ma pewnie klasę błędu właśnie na poziomie 5-10%.

 

Tak więc końcowe wskazanie obrotów zostaje zniekształcone przynajmniej w trzech miejscach:

1. pierwotny pomiar cyfrowy (OBD)

2. przetwornik cyfrowo-analogowy (tu nie wiem jakie są klasy)

3.  analogowy wskaźnik obrotomierza

 

Jak najbardziej zgodzę się że zawyża się prędkość i faktycznie z tego co udało mi się zasięgnąć informacji Nissan zawyża znacznie bardziej niż inne marki z którymi miałem przyjemność.

Niemniej moje pytanie skierowane było bardziej w stronę obrotów. 
Nie mogę się natomiast zgodzić z wyliczeniami kolegi powyżej. Nawet zakładając, że informacje o prędkości obrotowej, jak i prędkości pojazdu brane są magistrali CAN z tego samego komunikatu przez moją aplikację jak i wskaźniki. Przetwornik cyfrowo-analogowy jakim jest licznik czy to prędkości czy rpm zwanym słusznie przez kolegę nazywany wskaźnikiem będzie posiadał błąd, zależny od konstrukcji przyrządu, ale już na początku lat 90 te błędy nie były tak duże ( abstrahując od błędów paralaksy ). Nie rozbierałem licznika X'a ale zakładam, że wskazówki napędzają silniki krokowe połączone ze sterownikiem takowych. Nawet przy rozdzielczości 8bit, błąd był by mniejszy ( przy 1000rmp ok 5%) i malał bym w raz z przyrostem prędkości ( procentowo - wartość błędu by stała ). Co wg. mnie zawyżanie tak znacznie wartości jest świadomym działaniem producenta bądź błędem.
Nawet zakładając iż wskazania obrotomierza mogę włożyć między bajki z powyższego oznaczało by iż wiarygodne są te 700rpm na biegu jałowym dla silnika 4ro cylindrowego... 
Co chciał bym ustalić, czy w tych silnikach jest to normą i czy ten odczyt można uznać za prawidłowy. Z samochodami R4 jakimi miałem do czynienia obroty jałowe ustawiało się na poziomie 800-850rpm.

 

ECM z tego co zdążyłem się zorientować mierzy prędkość silnika z czujnika położenia wału korbowego i steruje pracą silnika, a dopiero potem przekazuje dane do magistrali CAN.
Pytanie, czy faktycznie liczniki biorą wskazania z magistrali CAN ( co też znalazłem na schemacie blokowym i wydaje się być mocnym założeniem ) i którą wartość RPM traktować jako bardziej wiarygodną.
( jest też prawdopodobne iż standardowa ramka zawierająca RPM z magistrali którą odczytuje ELM jest informacją mniej dokładną, a liczniki korzystają z innej wiadomości z dokładniejszymi informacjami ).

Wg, instrukcji serwisowej wskazania rpm z ECM pobrane za pomocą interfejsu Consult nie powinny się aż tyle różnić. ( dla przykładu wg. instrukcji wskazania prędkości mogą odbiegać +-10% )

 

Jeżeli chodzi o to dla czego potrzebowałem przeprowadzić diagnostykę interfejsem Consult, to przede wszystkim.
1. Jeżeli nie mam pewności co do przyrządów pomiarowych to zawsze staram się znaleźć coś dokładniejszego/bardziej wiarygodnego.

2. Niestety nie miałem jeszcze do czynienia z programem PCMSCAN ( postaram się zapoznać ), znalazłem natomiast procedurę diagnostyki dla Consult'a. 
3. Jak kolega wcześniej wspomniał, chciałem też porównać wskazania z kontrolera ESP/ABS i ew 4WD jeżeli chodzi o błąd wskazania prędkości, nie mniej jednak jeżeli chodzi o ten temat, to myślę, że sprawa jest oczywista. Nissan po prostu świadomie zawyża aż tyle.

Jeszcze raz dziękuję za pomoc. 
Myślę że temat błędu prędkości można zamknąć, natomiast dalej niepokoją mnie obroty jałowe. 
 

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez saffron
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pojazdach z którymi miałem do czynienia (i które miały jakiś rodzaj sterownika silnika), odczytu prędkości obrotowej należało dokonywać za pomocą odpowiedniego przyrządu (CONSULT/OBD-II) lub specjalistycznego obrotomierza, np. wykorzystującego impulsy zasilania świecy zapłonowej - obrotomierz w desce rozdzielczej nie jest wystarczająco dokładny. Podejrzewam, że masz instrukcję serwisową, więc proponuję znaleźć tam prawidłową wartość wolnych obrotów (sprawdzałem instrukcję diesla z roku 2003 i powinien mieć 725 obr/min).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Właśnie takiej informacji szukałem. Niestety nigdzie nie mogłem znaleźć idle rpm.

Prawdopodbnie silniki będą bliźniacze w tym względzie mimo troszkę innego zasilania.

 

Jeszcze raz serdeczne dzięki.

 

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalk

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Pozwólcie, że się podłącze do tematu.

Mój prędkościomierz (licznik kilometrów też) ogólnie przestał działać. Przez jakiś czas jeszcze "ożywał" i wtedy działał normalnie.

Teraz już całkiem poległ. Przypuszczam, że sygnałyidą z jakiegoś czujnika. Ale jakiego i gdzie go szukać ? Pojęcia nie mam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Odgrzeję kotleta z przed roku ale właśnie w weekend zreanimowałem swój liczniki - prędkościomierz działał dośc słabo, ruszał do 20km/h później nic, czasem dobijał do max 80km/h - czary.

Wykręciłem zegary, wszystko posprawdzałem - winna okazała się tarcza pod prędkościomierzem - na skutek temperatury czy wieku lekko się uwypukliła i wskazówka po prostu o nią ocierała.

Wyjąłem wskazówke i zamocowałem ją trochę luźniej żeby był prześwit pomiędzy nią a tarczą. Wszystko działa prawidłowo!

Jedynie przekłamania prędkości do 10km/h ale to jak widzę standard niestety...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...