Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Problem z geometrią w terrano2 przód


Qubuś
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

- jeśli skręcasz w lewo to lewe koło zatacza większy łuk od prawego, ponieważ osie obrotu piast wytyczone przez g. i d. sworznie wahaczy obydwu kół nie są ustawione w równoległych względem siebie dwóch płaszczyznach, lecz tylko w jednej - poprzecznej do kierunku jazdy

Nie jest do końca tak jak piszesz... Jeśli skręcasz w lewo to prawe koło zatacza większy łuk (chyba że chciałeś napisać "ciaśniejszy" bądź o większej krzywiźnie ;) ) a jest to spowodowane geometrią wąsa do którego przyczepiony jest drążek kierowniczy. Proste przechodzące przez oś sworznia drążka i oś obrotu zwrotnicy powinny przeciąć się w środku tylnego mostu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli jeśli mamy regulację dali  możliwość  konfiguracji  możemy  podkładki ustawiać do naszych potrzeb ?

Trochę mi to nie pasuje , nie można było ustawić raz i dobrze i nie bawić się jakimiś podkładkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak ktoś che wiedzieć więcej to się to nazywa system Ackermana

 

ale założenie jest takie że geometrie ustawiasz raz w fabryce, podkładki muszą być żeby skompensować tolerancje wykonania ... no a potem się przydaje regulacja jak ktoś coś pozmienia np w wysokości zawieszenia - w wielu samochodach nie masz możliwości regulacji i to jest niestety

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin ma rację ...powinno być "lewe koło zatacza mniejszy łuk" ... czeski błąd 

Jest tak jak pisze Hubert, podłużnice ram oraz belki to jedno, zespalają je ze sobą w którymś momencie produkcji ... następnie do tego przyspawują właśnie te łoża g. wahacza, łoża belki mostu oraz łoża silnika podkładki służą dokładniejszemu usytuowaniu wahacza ... teoretycznie może być nawet tak, że po obydwu stronach ramy wymagana będzie inna ilość podkładek, choć to mało prawdopodobne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mój trop podążał twoim lemmy i dlatego wywnioskowałem że auta mogą się różnic podkładkami w zależności jak je złożyli , zastanawiam się czy za podkładki nie jest odpowiedzialny dolny wahacz a dokładnie tylne łączenie do ramy łączy się na gumach i przy zbyt mocnym dokręceniu można go trochę cofnąć .

Soryt za drążenie tematu ale syn się pyta i wiedzą trzeba błysnąć  :rolleyes2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz rację, to łączenie, ten łącznik nosi miano drążka reakcyjnego d. wahacza ... wspomaga on pracę tulei wahacza, no bo jak niby tuleja o długości 6-7 cm miałaby zapewnić utrzymanie prawidłowej geometrii wahacza ... ?

to czysta fizyka, reguła dźwigni ... sworzeń przenosi siłę F1 napierającą na koło od przodu, trzeba ją przemnożyć przez długość ramienia siły r1 (od sworznia do tulei (35 cm) ... tą siłę ma odebrać teraz drugie ramię r2(tuleja 7 cm) ... jaka siła zrównoważy tę pierwszą ? ... F2

jeśli ramię r2 jest 5 razy krótsze od r1 to siła na jego końcu jest 5 razy większa od siły przyłożonej do r1 ... wytrzymałoby ? tak, gdyby stał w garażu a nie hulał przez krawężniki  :D


jeszcze coś dla potomka:

teoretycznie za pomocą dźwigni mógłbyś podnieść swoje auto lub nawet Titanica z dna oceanu ... a jeśli syn dysponuje siłą 2 razy mniejszą niż Ty musiałby ramię siły po Waszej stronie punktu przyłożenia przedłużyć dwukrotnie ... gdybyście pokonali krzywiznę Ziemii uczyniłby to dotknięciem palca  :dribble:

ale wcale nie musicie używać maszyn prostych ... lenistwo i próżność człowieka skłoniły go do ułatwienia sobie codziennych czynności ... wymyślił lewarek  :jump:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz rację, to łączenie, ten łącznik nosi miano drążka reakcyjnego d. wahacza ... wspomaga on pracę tulei wahacza, no bo jak niby tuleja o długości 6-7 cm miałaby zapewnić utrzymanie prawidłowej geometrii wahacza ... ?

to czysta fizyka, reguła dźwigni ... sworzeń przenosi siłę F1 napierającą na koło od przodu, trzeba ją przemnożyć przez długość ramienia siły r1 (od sworznia do tulei (35 cm) ... tą siłę ma odebrać teraz drugie ramię r2(tuleja 7 cm) ... jaka siła zrównoważy tę pierwszą ? ... F2

jeśli ramię r2 jest 5 razy krótsze od r1 to siła na jego końcu jest 5 razy większa od siły przyłożonej do r1 ... wytrzymałoby ? tak, gdyby stał w garażu a nie hulał przez krawężniki  :D

jeszcze coś dla potomka:

teoretycznie za pomocą dźwigni mógłbyś podnieść swoje auto lub nawet Titanica z dna oceanu ... a jeśli syn dysponuje siłą 2 razy mniejszą niż Ty musiałby ramię siły po Waszej stronie punktu przyłożenia przedłużyć dwukrotnie ... gdybyście pokonali krzywiznę Ziemii uczyniłby to dotknięciem palca  :dribble:

ale wcale nie musicie używać maszyn prostych ... lenistwo i próżność człowieka skłoniły go do ułatwienia sobie codziennych czynności ... wymyślił lewarek  :jump:

co ty bierzesz ze takie rzeczy tworzysz ? czy może korepetycje dla 5 klasy gimnazjum prowadzisz :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siema.
Jako nowy użytkownik nassana terrano witam wszystkich ;)

Przeczytałem temat kilka razy i nie wiem czy mogę, ale chciałbym się podpiąć.
Problem dotyczy mojego nowo nabytego Terrano King Cab pierwszej generacji -1989r.

Zaraz po przywiezieniu samochodu pojechałem na warsztat w celu ustawienia geometrii, bo w drodze powrotnej samochód ciągle skręcał w lewo.
Niestety panowie odpalili program po czym wyregulowali mi tylko zbieżność i oznajmili, że innych regulacji nie ma, równocześnie stwierdzając, że prawdopodobnie rama jest przestawiona.
Teraz już wiem że nie mają zielonego pojęcia o ustawianiu geometrii w tym samochodzie, nie mniej jednak problem pozostał.
Zgodnie z wydrukami końcowymi jakie dostałem po zabiegu, samochód ma następujące parametry:

 

Wyprz. sw. zwr.: 
lewy: -0°03'
prawy: +0
°00' 

 

pochylenie sw. zwr.:
lewy: +5
°28'

prawy: +7°14'

 

pochylenie koła:
lewy: +2
°02'

prawy: +0°10'

 

zbieżność jednostronna:

lewy: +0°04'

prawy: +0°06'

 

przesunięcie kół: -0°07'

w związku z tym mam prośbę:

Chciałbym dowiedzieć się jakie powinny być prawidłowe parametry dla mojego Terrana??
Oraz czy faktycznie z obecnych ustawień, można bezproblemowo wszystko ustawić tak jak trzeba??
Dodam że pod wahaczami górnymi nie ma zastosowanej żadnej podkładki - wahacze są skręcone na styk do ramy zarówno z lewej jak i z prawej strony..
Czy tak duże pochylenie lewego koła to norma?
Prawdopodobnie ono jest przyczyną samoczynnego skręcania samochodu w lewo i trochę mnie to martwi - nie wiem czy słusznie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno masz do "wymiany" warsztat :)

wszystko da się ustawić ... gdybyś mógł pstryknąć fotkę od przodu auta obejmującą obydwa wahacze wiedzielibyśmy czy jest podniesiony, ma to znaczenie przy geometrii

No i witaj na forum przede wszystkim :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj, tak to dobre miejsce połowa samochodu się zgadza :P

Wszystko masz rozjechane tak że ten samochód nie ma prawa jeździć na wprost,

Jest dział serwisówki tam najdziesz dane, po modelu a potem plik FA.pdf

Ina sprawa to to że takie różnice między stronami nie rokują dobrze niestety.

Na początek samemu porównaj ilość podkładek po obu stronach pod śrubami mocującymi "ośkę" górnego wahacza do ramy,

oraz stan gumy i gniazda w ramia przy drążku idącym od dolnego wahacza. ... oraz stan samych wahaczy.

 

Zwróć uwagę na dolny sworzeń wahacza może ktoś wymienił tylko jeden na zły model (czytaj tutaj trochę wyżej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za miłe powitanie.
Samochód jest podniesiony. 
Niestety poprzedni właściciel strasznie schrzanił wszystko co tylko można było i teraz powoli biorę się za doprowadzenie go do stanu używalności.
Zbieżnością zajmę się dopiero po złożeniu silnika bo po tygodniu jazdy cylinder zapełnił się płynem chłodniczym... Głowica pojechała do Krakowa na planowanie i testy szczelności więc postanowiłem trochę pogrzebać przy zawieszeniu bo i tak bez auta nie ma jak na robotę dotrzeć :P
 

Sprzedający mówił, że samochód nie wymaga wkładu finansowego, a teraz widzę, że będzie to porządna przeprawa.

poniżej zamieszczam link do zdjęcia:

https://drive.google.com/file/d/0B2RCtf6dTbVLMGVwWXBrQkd4YU1aVldHOFQ1Ym9kX3h3LTZZ/edit?usp=sharing

jeśli coś nie działa proszę o wyrozumiałość bo to mój pierwszy link :P

Tak jak mówiłem - pod ośką górnego wahacza nie ma założonych żadnych podkładek, ośka opiera się na ramie.
jeśli chodzi o dolne sworznie - po obu stronach są takie same - krótkie.
Wahacze wyglądają identycznie z jedną drobną różnicą - blacha lewego wahacza w miejscu tulejki praktycznie dochodzi do kolejnej śruby wkręconej do ramy, podczas gdy z drugiej strony ma jeszcze centymetr luzu. Mimo to od śruby przechodzącej przez tulejkę do sworznia dolnego jest taka sama odległość po obu stronach, a tulejka wygląda na nieuszkodzoną.
Oto zdjęcia tych miejsc - prawa strona ok, lewa podejrzanie przesunięta- tulejka wygląda na nieuszkodzoną, śruba wydaje się być w samym środku otworu ramy.

Jest jeszcze jedno podejrzenie w tej sprawie - jak brałem samochód nie zauważyłem uszkodzonej opony. Na jej boku jest guz wielkości pięści 12-latka.Widać że było w niej coś podkładane. Ogólnie opona nadaje się do wyrzucenia. Ponadto widać że opona była obrócona stroną zewnętrzną do środka - można było poznać po napisach. Wszystko zrobione żeby tylko sprzedać samochód.
Podejrzewam że lewe koło porządnie oberwało gdzieś w terenie i coś się skrzywiło. Długo oglądałem całe zawieszenie i nie mogłem nic znaleźć. Może przerabialiście ten temat kiedyś, lub orientujecie się czy jest możliwość aby jakiś element się skrzywił ??

Edytowane przez BOBEREK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś tego pewny??
Nie wyglądają na uszkodzone, na stacji diagnostycznej przetrzepali mi całe zawieszenie i też nie znaleźli żadnych luzów.. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

panowie tak ostatnio się zastanawiałem, a jak lift zawieszenia wpływa na ustawienia geometrii? W sensie kiedy na stacji diagnostycznej ustawiają geometrię to robią to na podstawie książki/programu  z oryginalnym ustawieniem auta, a u nas kiedy mamy po 2-3 cale liftu może być to lekko nie aktualne :)

Edytowane przez Qubuś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie tak ostatnio się zastanawiałem, a jak lift zawieszenia wpływa na ustawienia geometrii? W sensie kiedy na stacji diagnostycznej ustawiają geometrię to robią to na podstawie książki/programu z oryginalnym ustawieniem auta, a u nas kiedy mamy po 2-3 cale liftu może być to lekko nie aktualne :)

Qubuś, wytyczne geometrii dotyczą nieruchomego auta więc lift nie ma pewnie znaczenia ... to prawda, że podnosząc auto, tudzież zwiększając "skok" zawieszenia oddalamy się od fabrycznych kryteriów, ale wykorzystujemy te modyfikacje dopiero w terenie a tam żadne geometrie nie mają znaczenia

Hubertowe podkładki służą właśnie temu, aby dało się ustawić pochylenie nie przekraczając krytycznej grubości 8mm podkładek pod sworzniem g. wahacza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja cos jest na czerowno to źle :)

Dziekuje bardzo. Tez tak myslalem ale to juz po ustawieniu nawet wystepuja.

Edytowane przez KubaTyran
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie kiedyś w ASO tak ustawili że wszytko prawie było źle poprosiłem kierownika i wyjechałem bez płacenia. trzeba ich pilnować bo tuszują swoją niekompetencje i mają każdego za debila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja jutro w garażu sam będę ustawiał ... nie opłaca mi się już na geometrię jeździć, bo niedługo wymiana tulei ... dopiero wtedy, po wymianie na komputer go dam

znowu mu przód podniosłem i dostał zeza ... metr przed kołami jest o 2 cm węziej niż bezpośrednio przy oponach

no i wymyśliłem chyba coś na usztywnienie drążka środkowego, ale muszę na sobie przetestować ... powinno działać  :rolleyes2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ani razu  :whistle:

ustawiłem pożądaną wysokość przodu na drążkach ... zrobiłem szarżę po wertepach ...

później przed garażem zdjąłem wspornik ... wyprostowałem łapę bo to ona była winna ... złożyłem do kupy

- ustawiłem koła na wprost ... parę razy przejechałem tył-przód, żeby nic nie było "naciągnięte"

- ster na wprost

- w połowie wysokości kół przednich przyłożyłem do opon prościutkie profile, metr przed autem podparłem je i usztywniłem żeby nie przesunęły się przy pomiarze

- przy kołach 31" odległość pomiędzy punktami styku profilu z oponą wynosi 56 cm 

- zmierzyłem rozstaw profili bezpośrednio przed kołami ... 180,9

- taki sam pomiar, ale 60 cm przed kołami ... 180,6 

i jest gitara, nie piszczy na zakrętach, prowadzi się równo ... wiem, że to nie komputer ale na chwilę obecną musi wystarczyć

dodam, że wszystko było do tej pory w porządku, ale zachciało mi się znowu go podnieść trochę i wtedy minimalny dotychczas "zez" spowodowany skrzywieniem ramienia wspornika ... znacznie się powiększył 

 

w niedzielę znowu jadę poszarżować w terenie z jeepami, więc nie ma sensu zakładać przedniego staba ... co by jakimiś wykrzyżami zrekompensować brak SAS-a ... jutro jeszcze odboje jakieś zmotam, będzie okazja przetestować w walce  :punk:


jeszcze mała uwaga : gdyby ktoś chciał podążyć moim śladem trzeba pamiętać aby tak ustawić koła przednie, żeby punkty styku profili z oponami nie przypadały na wystających na 1 mm literach  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

tak konsultowałem ten przypadek z kilkoma osobami ale dalej szukam, bo mam pewien problem bo remoncie przodu. Wymienione było wszystko: polibusze deuter, sworznie dolne i górne, amorki rancho oraz dokładałem podkładki od Huberta (dodam, że bardzo fajna rzecz która poprawię zasięg pracy wahacza) Oczywiście w pierwszym podejściu odebrałem złe sworznie, czyli te krótkie, a powinny być długie i nie obyło się bez czekania. Teraz jednak wszystko jest jak powinno być czyli długie sworznie, drążki podkręcone aby wyrównać do tyłu, który został podniesiony na sprężynach lovells+2cale. Tylko mam pewien problem, bo auta wyraźnie zgubiło kąty kół i nie wiem jaka może być tego przyczyna skoro z wszystkimi z którymi rozmawiam mówią, że koła raczej powinny iść w drugą stronę, a nie tak jak teraz czyli \-----/. Czy jest jakiś 3 rodzaj sworznia, oraz czy wie ktoś co jeszcze można pokombinować. Dodam, że kiedy podniesiemy auto do góry za belkę z przodu to koła się prostują, w momencie kiedy opada na ziemię to koła się schodzą jak na zdjęciu. Dodaję zdjęcia, żeby skonsultować przypadek:

 

CAM00337%255B1%255D.jpg

CAM00340%255B1%255D.jpg

CAM00345%255B1%255D.jpg

CAM00350%255B1%255D.jpg

usunełeś te zdięcia?

Edytowane przez Tadek26
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...