Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[T31] Opony


berater
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

w przypadku aut z napedem 4x4 rotowac opony powinno sie po przekatnej 

 

Borge:

1. A czymu? 

2. Jakiego rodzaju opon to dotyczy: szosowych/kierunkowych/asymetrycznych/AT?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w przypadku aut z napedem 4x4 rotowac opony powinno sie po przekatnej

Możesz rozwinąć bo instrukcja obsługi X-Traila pokazuje na rysunku zamianę przód - tył a nie po przekątnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro istnieja inne sposoby rotacji opon na pojazdach z napedem przednim oraz inne sposoby rotacji opon dla pojazdow z napedem tylnym, dlaczego ma nie byc odmiennego sposobu rotacji opon dla pojazdow z napedem 4x4? ; )

 

powyzsze nie jest moim wymyslem ale firm ktorych specjalnoscia jest produkcja czy eksploatacja ogumienia w pojazdach mechanicznych, firm dysponujacych srodkami i baza aby takie badania prowadzic a pozniej propagowac, pewnie nie pro publico bono ale ze wzgledow merkantylnych

 

wiem ze instrukcja T31 zaleca 'przekladke' przod na tyl a tyl na przod po tej samej stronie ale pomijajac specyfike napedu 4x4 i jego oddzialywania na opony trzeba zdac sobie sprawe ze opony po prawej stronie pojazdu sa bardziej narazone na zuzycie niz opony z lewej strony pojazdu z powodu technicznej kondycji jezdni

zwykle to opony prawej strony auta wpadaja w nierownosci a nawet wyrwy, najezdzaja na nierownosci, smieci, metalowe przedmioty, wjezdzaja na krawezniki czy podczas parkowania obcieraja o te krawezniki etc. co jest nie bez znaczenia dla ich fizycznego zuzycia czy nawet uszkodzenia, nie tylko bieznik opony sie zuzywa ale moze dochodzic rowniez do uszkodzen stopki, boku czy barku opony a w ekstremalnych przypadkach uszkodzenia opasania czy osnowy 

dlatego IMO bardziej zasadna jest rotacja krzyzowa niz rownolegla, sprawi ze opony beda bardziej rownomiernie zuzywane

 

wracajac jeszcze do zalecen producenta, Nissan rekomenduje np. wymiane oleju w silniku co 30 000 km ; )

a serio kazdy powinien starac sie poglebiac swoja wiedze, zdobywac ja z roznych zrodel aby moc konfrontowac te wiadomosci i wyrobic sobie niezalezna opinie w okreslonych tematach

 

@Qzynka Edyta, mysle ze wszystkich opon, niezaleznie od ich typu i jeszcze taka mala dygresja: jak przekladam opony to nie kieruje sie slepo zaleceniami czy instrukcjami tylko oceniam ich stan i jesli ktoras z nich jest zdecydowanie w slabszej kondycji to postaram sie umiescic ja w takim miejscu gdzie bedzie miala szanse jeszcze chwile byc uzyteczna (ale wtedy schemat rotacji diabli biora i trzeba improwizowac ; )

 

pozdrawiam

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak do tej pory trzymałem zaleceń Nissana i zmieniałem koła wg zaleceń producenta.

Ale to co napisał Borge daje do myślenia ,bo rzeczywiście opony po prawej stornie wyraźnie szybciej ulegaja zuzyciu.

Szczegolnie na przedniej osi .

Tak samo proporcjonalnie szybciej łozysko kóla po prawej stronie,,sworzeń i inne elementy zawieszenia..

Juz niedługo przyjdzie zmiana kól na letnie i teraz koła zmienie po przekątnej auta ,bo to chyba ma sens..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa. Pytanie:

Mam 2 koń-plety Qł. Jeśli zamieniam przód z tyłem po tej samej stronie, koło toczy się w tę samą stronę. Jeśli po przekątnej zamienię, będzie toczyło się w przeciwną niż dotychczas. Nie pamiętam czy mam kierunkowe, ale jeśli nie, to czy zamiana nie wpłynie źle na oponę, tzn. czy nie powinna toczyć się w raz obranym kierunku? Oczywiście jeśli mam kierunkowe to nie będę przekładał na felgach i zamienię po staremu, po jednej stronie auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciekawe pytanie, musze sie przyznac ze to co przeczytalem na ten temat w mediach nie przynosi jednoznaczej odpowiedzi , tzn. jest informacja (opony kierunkowe) ze na pewno bedzie glosniej i na pewno odprowadzanie wody zostanie zaklocone a mozliwosc aquaplaningu niebezpiecznie sie zwiekszy, natomiast nie znalazlem odpowiedzi na pytanie dotyczace zwiekszonego scierania opon ale nie mozna wykluczyc ze tak wlasnie jest

 

przy pozostalych rodzajach opon nie ma tego problemu, toczenie we wszystkich dwoch ; ) kierunkach dopuszczalne

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zastosowałem rotację krzyżową i jest tak:

Przez pierwsze kilometry dosłownie huk opon i dużo wyższe spalanie, ale mija to bardzo szybko (ok 10-15 km)

Opony asymetryczne. Czujniki zaskakują u mnie bez względu na położenie koła, po ok 2km z prędkością pow.30km/h

Zmieniłem z ciekawości .

Z tym że tucson, ale to nie ma znaczenia dla idei.

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie masz na slupku naklejki?

 

Nissan-Xtrail-T31-Tyre-Pressure-Placard-

 

mozna o 0,1 bara wiecej ale roznica nie powinna byc wieksza niz 0,3 bara (w obie strony)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mam tą naklejkę ale . Auto kupiłem w pażdzierniku na letnich oponach 225/55R18 i zaraz zakupiłem na zimę wielosezonowe 215/65R17 i jeżdziłem do tej pory na takim ciśnieniu jak mi napompowali w wulkanizacjii. Teraz na CPN postanowiłem sprawdzić jakie jest ciśnienie i nabiłem tak jak na słupku 2,1 przód 2,3 tył i mam wrażenie że opony bardziej są ugięte a sprężarka raczej upuściła powietrza. I stąd moje pytanie.


PS. W Citroenie pompowałem 2.4   2.6 bo tak kazała instrukcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie sugeruj sie tym jak napompowali w wulkanizacji ale skoro uwazasz ze nie jest dobrze to popatrz na bieznik czy nie widac wadliwego zuzycia (przy zbyt wysokim cisnieniu 'sciera' srodek', przy zbyt niskim zewnetrzne czesci bieznika) i dodaj do kol wiatru

 

Twoje wrazenie moze tez wynikac z faktu ze poprzednie opony mialy nizszy profil i inaczej sie 'ukladaly' optycznie

IMO na przedniej osi powinno byc wiecej 'wiatru' bo silnik swoje wazy

 

tak jak na słupku 2,1 przód 2,3 tył 

 czy Ty czasem nie popelniasz bledu i nie odczytujesz tej tebeli poziomo zamiast pionowo?

przy pelnym obciazeniu powinno byc 2,8 bar front i 2,6 bar tyl

 

Czemu zmieniłeś rozmiar?

pewnie kupil Crossclimate Michelin

 

pozdrawiam

Edytowane przez borge
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Borge, pomyliłem się pisząc ten post, oczywiście z przodu 2,3 a tył 2,1. Muszę  pojechać do oponiarzy i tam sprawdzić ciśnienie bo może ta sprężarka na "CPN" była mało dokładna. Kupiłem Goodyear bo trafiły się w dobrej cenie a poza tym kupiłem felgi 17 też w dobrej cenie. Nie dlatego że węższe na zimę jak to kiedyś sugerowano ale może że wyższe ze względu na uślizgi na krawężniki, tak dla dbałości o felgi.Na lato oczywiście 225/55R18.Chociaż na tych niższych nierówności naszych dróg bardziej się odczuwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

w zwiazku z planowanym w br. zakupem opon przegladam sobie katalogi producentow i okazuje sie ze w przypadku opon calorocznych, mozliwosci sa mocno ograniczone

myslalem o zmianie rozmiaru z 225/55/18 na 225/60/18 ale okazalo sie ze choc przeklamania na liczniku bylyby niewielkie (predkosc rzeczywista 96.6km/h -> licznikowa 99.7km/h) to niestety roznica wielkosci 3,2% nie miesci sie w progach tolerancji +1,5% a -2% co stanowi ze opona moze byc nazywana zamiennikiem a tym samym problemem moze byc homologacja i ewentualne nastepstwa w razie...

 

zreszta sam wybor w obu wymiarach jest niewielki 

225/55/18
VredesteinQuatrac 5
Michelin CrossClimate SUV
Continental ContiContact TS815
Goodyear Eagle LS2
(z czego 2 i 3 w cenie ponad 1000 PLN a 4 jako 'osobowa' a nie SUV czy 4x4 z indeksem nosnosci mniejszym niz homologacja)
 
225/60/18
Dunlop Grandtrek ST30
VredesteinQuatrac 5
 
czyzbym by skazany na Vredestein? : /
 
pozdrawiam
 
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Koledzy - tak się składa, że mam oponki 235x55x17 i pytanie czy ktoś z Was "przerabiał" taki rozmiar na swoim X31? Warto wsadzać czy koncentrować się na rozmiarze 215x60x17?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy - tak się składa, że mam oponki 235x55x17 i pytanie czy ktoś z Was "przerabiał" taki rozmiar na swoim X31? Warto wsadzać czy koncentrować się na rozmiarze 215x60x17?

Jak nie bedą obcierać i felga nie bedzie za wąska(to trzeba by sprawdzić w tabeli porównawczej) przez co zmieniac profil opony to owszem nic specjalnie nie bedzie stac na przeszkodzie.

Jak ten rozmiar zmieści się  i bedziesz na nich jeździł to X-trail na pewno bedzie  wyraźnie wiecej palił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie o ekonomię. Jak dostałeś nówki/mało używane w przezencie od św. Mikołaja, to można założyć, jeśli nadszedł czas zmiany. W innym przypadku (np. planowanie zakupu) zostałbym przy oryginalnym rozmiarze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Ja, po kilkumiesięcznym namyśle, założyłem Vredestein Quatrac 5 ( 225/55 R18 ) i jestem bardzo zadowolony z sezonu letniego ( cichsze od fabrycznych Dunlop-ów ). Zobaczymy jak bedzie w zimie. Generalnie opinie i testy przyzwoite - dodatkowo bardzo ciekawy podwójny bieżnik ( jedna strona bardziej letnia, druga bardziej zimowa ). Dodam jednak, że zdecydowałem sie na całoroczne, bo mieszkam w okolicach Wrocławia, gdzie śniegu jest jak kot napłakał.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja założyłem, przy ostatniej zmianie, koreańskie Nexeny AS. Złego słowa nie mogę powiedzieć. Biorąc pod uwagę zabawną cenę, dobre cechy trakcyjne, i umiarkowaną głośność, chwalę sobie ten wybór. Pewnie kolejne będą takie same.  

Edytowane przez berater
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ja, po kilkumiesięcznym namyśle, założyłem Vredestein Quatrac 5 ( 225/55 R18 ) i jestem bardzo zadowolony z sezonu letniego ( cichsze od fabrycznych Dunlop-ów ). Zobaczymy jak bedzie w zimie. Generalnie opinie i testy przyzwoite - dodatkowo bardzo ciekawy podwójny bieżnik ( jedna strona bardziej letnia, druga bardziej zimowa ). Dodam jednak, że zdecydowałem sie na całoroczne, bo mieszkam w okolicach Wrocławia, gdzie śniegu jest jak kot napłakał.

 

Rozglądam się za nowymi oponami letnimi. Rozważam zakup Sportrac 5 - czyli opon wzmacnianych XL. Czy dokonujesz korekty ciśnienia dla swoich opon?

 

1.

"Jakie ciśnienie w oponach XL/RF?

Montaż wzmacnianych opon określany jest najczęściej homologacją producenta. Informację o tym, że na danym pojeździe powinny znaleźć się opony XL widnieją w instrukcji pojazdu. Stosowanie wzmocnionego ogumienia regulowane jest, oprócz wymaganiami producenta, postanowieniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Należy pamiętać, że przy zmianie opon standardowych na XL może zaistnieć konieczność dopompowania opon. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R 16 o LI 91, jej nominalne ciśnienie to standardowe 2,5 bara. Biorąc jednak pod uwagę wzmocniony odpowiednik, powinien być on eksploatowany przy ciśnieniu wyższym, równym 2,9 bara. Dlatego, przy zmianie z opon SL (Standard Load) na opony XL, należy upewnić się, że jeździmy na nich pod prawidłowym ciśnieniem". http://mojafirma.infor.pl/moto/opony/opony-a-z/324520,Czym-sa-opony-XL.html

 

2.

"Uwaga: często przy przejściu z opon SL na XL może być konieczna korekta ciśnienia (najczęściej na wyższe) - w takich przypadkach nie dokonanie takiej korekty może spowodować m.in zmniejszenie żywotności opony". http://www.opony.com.pl/opony-porady-ekspertow/opony-wzmacniane-xl-fakty-i-mity/?id=19

Edytowane przez Geodeta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quatrac 5 nie jest opona XL/RF dlatego nie ma sensu stosowac korekty cisnienia z powodu o ktory pytasz a jedynie przestrzegac zalecen instrukcji i pilnowac cisnienia w zaleznosci od obciazenia auta w codziennej eksploatacji (patrz post #41, zreszta tez masz naklejke na slupku)

podwyzszenia cisnienia w oponach XL/RF o 0,4 bara tez chyba nie mozna traktowac doslownie bo pewnie bedzie ono inne przy aucie mniej obciazanym a inne przy wiecej

 

we wskazanym przez Ciebie linku jeden z ekspertow ; ) wypowiedzial sie:

Dzięki większemu wzmocnieniu są mniej komfortowe co w niczym nie przeszkadza w przypadku aut sportowych, które z natury do komfortowych nie należą.

choc nie sadze zeby w przypadku X-Traila dyskomfort byl az tak odczuwalny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quatrac 5 nie jest opona XL/RF dlatego nie ma sensu stosowac korekty cisnienia z powodu o ktory pytasz a jedynie przestrzegac zalecen instrukcji i pilnowac cisnienia w zaleznosci od obciazenia auta w codziennej eksploatacji (patrz post #41, zreszta tez masz naklejke na slupku)

podwyzszenia cisnienia w oponach XL/RF o 0,4 bara tez chyba nie mozna traktowac doslownie bo pewnie bedzie ono inne przy aucie mniej obciazanym a inne przy wiecej

 

we wskazanym przez Ciebie linku jeden z ekspertow ; ) wypowiedzial sie:

choc nie sadze zeby w przypadku X-Traila dyskomfort byl az tak odczuwalny

 

A to ciekawa sprawa z Oponami Quatrac 5 - na opo.neo figuruje jako XL i wczoraj mi to jeszcze potwierdzili w mailu...

 

VredesteinSportrac 5225/55 R18102VXL

 

W sumie Nissan zaleca 98H - chyba sobie odpuszczę 102 V XL, żeby uniknąć nieprzewidzianych problemów w przyszłości.

Edytowane przez Geodeta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm tez teraz widze ze na oponeo jest oznaczona jako XL choc dalbym sobie... paznokcie obciac ; ) ze do tej pory to oznaczenie nie bylo wyspecyfikowane

 

odpuszczac sobie 102 V XL z obawy o wymogi homologacyjne nie musisz bo to sa parametry lepsze niz zalecane 98 H

102 - 850 kg, V - 240 km/h <> 98 - 750 kg, H - 210 km/h

pewnie ktos moglby sie 'czepic' gdybys zamontowal opony o parametrach gorszych niz zalecane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Koleżanki i koledzy,

 

Po zakończeniu z dość pozytywnymi odczuciami sezonu letniego na oponach Vredestein Quatrac 3 215/60/17 zacząłem zimę i niestety mam mieszane uczucia - niby opona fajna, ale w błocie pośniegowym lekki niedosyt...Przyzwyczajony jestem do bardzo dobrej opony zimowej...

 

Nie ukrywam, że patrząc na ten lichy rozmiar opony w X-trailu zamarzyła mi się także większa guma, tj: 225/65/17 i teraz mam dylemat co byście wybrali:

 

a). Yokohama Geolandar G015 - AT (niby all season - ale niby bardzo fajne opinie także w dużym śniegu)

B). Cooper Weather-Master WSC (opona stricte zimowa - dobre opinie)

c). Hankook Dynapro RW08 (super opona zimowa, słabo natomiast na mokrym pewnie przez grubą, wysoką kostkę bieżnika)

Zdarza mi się dość często omijać główne drogi, także w zimie. Podjazdy pod las, przez las do tego czasami trudniejsze dojazdy nad jeziora - rybki, grzybki, itd. To wszystko jednak w ok. 15% - reszta to standardowo dziurawe drogi po mieście + autostrada.

Rozum ciągnie mnie do Yokohamy - wiem, że poradzi sobie w terenie, na mokrym, ale wielki znak zapytania co w zimie?

 

Poradźcie proszę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...