Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

13 stykowe gniazdo haka. Pytania.


fred77
 Share

Recommended Posts

Terrano z '99 roku.

Mam hak ale ma on zwykłe 7 stykowe gniazdo.

Chciałbym żeby było po europejsku i chcę zamontować gniazdo 13 stykowe.

Czy ktoś z Was ma gniazdo 13 stykowe?

Co do samego schematu połączeń przy gnieździe to nie ma problemu. Bardziej interesuje mnie gdzie poszczególne przewody połączyć z instalacją samochodu.

Może ktoś dysponuje schematem gdzie pokazane jest gdzie wpiąć się do instalacji, czy muszą być jakieś dodatkowe bezpieczniki, czy może jest dostęna gotowa wiązka, którą się podpina do jakiejś ukrytej kostki.

 

Wszelkie informacje mile widziane.

Link to comment
Share on other sites

To zależy czy przy haku jest moduł. Dodatkowe dwa bezpieczniki jak najbardziej są przydatne-a wręcz wskazane!.

Tutaj pewnie wszystko znajdziesz, odpowiedzi również https://www.google.pl/search?q=gniazdo+13+pin&biw=1242&bih=594&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ujY-Vaf_DqPcywPIoIHwBA&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1.1

Nie wiem czy jest moduł. Jak jest to gdzie może być zamontowany?

Mam z boku dołożoną dodatkową kontrolkę kierunkowskazów przyczepy. Więc może jakiś moduł jest. Ale nie wiem.

Link to comment
Share on other sites

Guest mirekg9

Gdybyś miał moduł, to w czasie gdy holujesz przyczepę i włączysz kierunek, to powinno Ci w kabinie piszczeć-wydawać sygnał dźwiękowy.

Moduł często montują z tyłu na jakimś boczku pod wykładziną. Tam również dają dodatkowe bezpieczniki. Bezpieczniki ja natomiast np. mam na przednim słupku przy swoich nogach.

Link to comment
Share on other sites

Gdybyś miał moduł, to w czasie gdy holujesz przyczepę i włączysz kierunek, to powinno Ci w kabinie piszczeć-wydawać sygnał dźwiękowy.

Moduł często montują z tyłu na jakimś boczku pod wykładziną. Tam również dają dodatkowe bezpieczniki. Bezpieczniki ja natomiast np. mam na przednim słupku przy swoich nogach.

Mam tylko kontrolkę, taką dołożoną, która zamontowana jest na zaślepce jakiegoś włącznika pod zestawem wskaźników, po lewej stronie kolumny kierownicy.

Mruga gdy jest podpięta przyczepa i włączę ktoryś kierunkowskaz.

Bezpieczników dodatkowych chyba nie ma, bo to zwykłe gniazdo 7 stykowe.

A chciałbym zamontować te 13 stykowe tylko nie wiem gdzie najlepiej podpinać się do samochodwej instalacji.

 

Może jest jakiś schemat serwisowy gdzie pokazane są punkty w instalacji elektrycznej Terrano gdzie można podpiąć poszczególne przewody.

 

Jeszcze raz podkreślam. To jak podłączyć kable w gnieździe to wiem. Chciałbym się natomiast dowiedzieć w których punktach najlepiej połączyć gniazdo z instalacją Terrano.

Jest tam np.: przewód ze stałym (+) i z (+) po stacyjce. Nie wiem czy jest do tego potrzebny jakiś przekaźnik czy dodatkowy bezpiecznik.

Nie wiem czy ciągnąć przewód ze stałym (+) od komory silnika czy może można gdzieś się podpiąć do instalacji z tyłu.

Może w centralce elektrycznej jest jakieś miejsce na dodatkowy bezpiecznik czy przekaźnik. Może jakaś serwisówka coś o tym mówi.

Chodzi też o to żeby nie było potem jakiegoś elektrycznego problemu, błędów, przepalania bezpieczników czy zagrożenia pożarem.

Edited by fred77
Link to comment
Share on other sites

Guest mirekg9

Najlepiej to poszukaj najpierw sprzedawców haków, np. w Alleeee...

Tam często szukając do jakiego modelu chcesz hak, jest napisane jakie gniazdo, co wchodzi w skład zestawu /moduł, przekaźniki/, oraz czasami i pokarzą cały schemat.

Może tutaj coś znajdziesz  https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=hak+holowniczy+nissan+terrano i zawsze można przedzwonić. Może trafisz na porządnego człeka i prześle Ci meilem, to co Cię interesuje.

 

Mam tylko kontrolkę, taką dołożoną, która zamontowana jest na zaślepce jakiegoś włącznika pod zestawem wskaźników, po lewej stronie kolumny kierownicy.

Mruga gdy jest podpięta przyczepa i włączę ktoryś kierunkowskaz.

To tak jakbyś miał podłączony jakiś przekaźnik.

 

Jest tam np.: przewód ze stałym (+) i z (+) po stacyjce. Nie wiem czy jest do tego potrzebny jakiś przekaźnik czy dodatkowy bezpiecznik.

Nie wiem czy ciągnąć przewód ze stałym (+) od komory silnika czy może można gdzieś się podpiąć do instalacji z tyłu.

Ja bym ciągnął dwa przewody "+" stały i "-" prosto z aku i w komorze silnika dał od razu dodatkowe bezpieczniki /aby nie szukać pod tapicerką/.

A z masą, czyli z "-" wiadomo jak jest...więc dodatkowy nie zaszkodzi. Tym bardziej iż w gnieździe masz dwa minusy do różnych pinów.

Link to comment
Share on other sites

nic za bardzo nie kombinuj, szukaj gdzie masz najbliżej i tam wpinaj, 

u mnie w primce pikało jak była zapięta przyczepa a nie miałem żadnego modułu i przewody wpięte zaraz przy lampach widocznie w aucie było coś ori co rozpoznawało obciążenie instalacji 

Link to comment
Share on other sites

Guest mirekg9

Oswiec mnie po co ci 13 stykowe gniazdo? Tzn co holujesz?

Wystarczy że chce ciągnąć lub ma przyczepę kempingową. Bez 13 pin nie będzie miał chłodzenia lodówki ani oświetlenia w przyczepie jak stanie na parkingu /nie mylić z kempingiem (polem)/.

Prócz tego mniejsze obciążenie dla instalacji, jeśli np. chcemy podczas jazdy doładowywać drugi aku. Nasi rodacy potrafią zakładać dwa gniazda po 7 pin -a jaki to ma sens?

Link to comment
Share on other sites

Wystarczy że chce ciągnąć lub ma przyczepę kempingową. Bez 13 pin nie będzie miał chłodzenia lodówki ani oświetlenia w przyczepie jak stanie na parkingu /nie mylić z kempingiem (polem)/.

Prócz tego mniejsze obciążenie dla instalacji, jeśli np. chcemy podczas jazdy doładowywać drugi aku. Nasi rodacy potrafią zakładać dwa gniazda po 7 pin -a jaki to ma sens?

powodem jest raczej posiadanie przeciwmgielnego i cofania a ładowanie to sprawa dodatkowa 

Link to comment
Share on other sites

powodem jest raczej posiadanie przeciwmgielnego i cofania a ładowanie to sprawa dodatkowa 

Przeciwmgłowe jest obowiązkowe i przy złączu 7 stykowym jest.

 

Światło cofania na pewno jest obowiązkowe przy przyczepach ciężkich.

Nie jestem pewny ale chyba od jakiegoś czasu jest też obowiązkowe przy przyczepach lekkich.

 

A do czego mi potrzebne gniazdo 13 stykowe?

A np.: do przyczepy do przewozu koni.

Niektóre tego typu przyczepy posiadają oświetlenie wewnętrzne zasilane stałym plusem i wentylator zasilany plusem po stacyjce.

 

Podumałem trochę, porysowałem i już wiem jak sobie zrobię w Terrano instalację do gniazda 13 stykowego.

Jak wspominałem kontrolkę kierunkowskazów przyczepy już mam.

Przy desce rozdzielczej zamontuję dodatkowo kontrolkę podłączonej przyczepy oraz dodatkowy włącznik, który będzie zamontowany na zasilaniu po stacyjce.

Ktoś się zapyta po co ten włącznik.

 

Ano po to żeby we wspomnianej wcześniej przykładowej przyczepie do przewozu koni wentylator nie pracował bez przerwy przy włączonym zapłonie. Po co ma wentylować jak w przyczepie nie będzie konia?

 

Gdy zrobię instalację do tego 13 stykowego gniazda to wykonam schemat i oczywiście udostępnię.

 

 

A tak przy okazji.

Czy zestaw wskaźników w Terrano jest wyposażony w jakieś dodatkowe kontrolki przeznaczone właśnie do kierunkowskazów przyczepy lub kontrolkę podłączonej przyczepy?

Niektóre samochody mają takie kontrolki.

Nawet w Skodzie Felicii miałem w zestawie wskaźników fabryczną kontrolkę kierunkowskazów przyczepy, którą oczywiście uruchomiłem.

 

 

Gdyby ktoś potrzebował to tu jest przykładowy schemat prostej przyczepy z instalacją przystosowaną do wtyczki 13 stykowej DIN (ISO 11446).

Przyczepa z zamkniętą przestrzenią ładunkową (izoterma) wyposażoną w oświetlenie i przewietrzanie przestrzeni ładunkowej.

 

 

288379341-Schematinstalacjiprzyczepy.png

 

1 - Kierunkowskaz lewy.

 

2 - Światła przeciwmgłowe.

 

3 - Masa dla styków 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 12.

 

4 - Kierunkowskaz prawy.

 

5 - Światło pozycyjne prawe. Jeżeli przyczepa posiada bardziej rozbudowane oświetlenie pozycyjne to pod ten styk podłączamy również  znajdujące się po prawej stronie przyczepy przednie prawe białe światło pozycyjne, boczne  prawe pomarańczowe światła pozycyjne oraz prawe światła obrysowe.  Pod ten styk podłączamy również oświetlenie tablicy rejestracyjnej, jeżeli przyczepa posiada dwie lampy oświetlające tablicę to podłączamy tylko prawą.

 

6 - Światła hamowania.

 

7 - Światło pozycyjne lewe. Jeżeli przyczepa posiada bardziej rozbudowane oświetlenie pozycyjne to pod ten styk podłączamy również  znajdujące się po lewej stronie przyczepy przednie lewe białe światło pozycyjne, boczne  lewe pomarańczowe światła pozycyjne oraz lewe światła obrysowe. Jeżeli przyczepa posiada dwie lampy oświetlające tablicę to podłączamy tylko lewą.

8 - Światła cofania.

 

9 - Zasilanie stałe, stały (+). Na schemacie za przykład posłużyło oświetlenie przestrzeni ładunkowej wraz z włącznikiem lampy.  Jeżeli przyczepa nie wymaga zasilania tego typu (np.: zwykła przyczepa skrzyniowa) to styk ten pozostaje niepodłączony.

 

10 - Zasilanie sterowane włącznikiem zapłonu, (+) po stacyjce. Na schemacie za przykład posłużył wentylator przewietrzania przestrzeni ładunkowej. Jeżeli przyczepa nie wymaga zasilania tego typu (np.: zwykła przyczepa skrzyniowa) to styk ten pozostaje niepodłączony.

 

11 - Masa przeznaczona tylko dla odbiorników zasilanych poprzez wyłącznik zapłonu, (+) po stacyjce. Jeżeli tego typu odbiorników nie ma to styk ten pozostaje niepodłączony.

 

12 - Test podłączenia przyczepy. Styk ten należy połączyć z masą przyczepy.

 

13 - Masa przeznaczona tylko dla odbiorników zasilanych zasilaniem ciągłym, stałym (+). Jeżeli tego typu odbiorników nie ma to styk ten pozostaje niepodłączony.

 

Edited by fred77
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...