Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

Na jakiej zasadzie działa czujnik ABS - dziwne zachowanie po zmianie kół


perinoid
 Share

Recommended Posts

Szanowni grupowicze, ma ktoś może pojęcie na jakiej zasadzie działa czujnik włączający ABS w kołach? Mam coś dziwnego w swojej Q10 (zaraz sprzed liftu). Na zimówkach wszystko jest w porządku (felgi stalowe). Zmieniłem tydzień temu na letnie (na alusach) i teraz nawet przy delikatnym hamowaniu przy małej prędkości na totalnie suchej nawierzchni czasami czuć załączający się ABS. Przez krótką chwilę, potem już hamuje normalnie. Definitywnie nie jest to skutkiem poślizgu koła. Nie jest to permanentne, ale się zdarza. Miałem tak już w ubiegłym sezonie, ale ponieważ tarcze i klocki były do wymiany, zrzucił to na nie, a w zimie wymieniłem i tarcze, i klocki. Ale teraz po zmianie kół na letnie jest powtórka z rozrywki. Macie pomysł, co może być przyczyną?

 

Mam hipotezę roboczą opartą na obserwacji samej felgi, a konkretnie wklejonych od środka odważników wyważających - 4 identyczne, naklejone rzędem koło siebie. Jeśli czujnik jest optyczny, to przy pewnej prędkości zależnej od częstotliwości próbkowania, może odnieść wrażenie, że felga stoi (obserwuje kolejne odważniki ale bierze je za jeden). Ale ponieważ nie mam zielonego pojęcia o sposobie realizacji czujników, to mogę zupełnie mijać się z prawdą. I zanim polecę z pretensją żądając ponownego sprawdzenia wyważenia kół, wolę się skonsultować.

 

Wytaptalkowane na grouperze

Edited by Peri Noid
Link to comment
Share on other sites

Ja bym jednak sprawdzil poprawne wywazenie kół. W poprzednim aucie mialem źle wyważone koło i szarpanie z drganiem zaczynało się przy 90km\h a konczylo przy okolo 120km\h.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tofu

czujniki AbS z czytują  sygnału z koronek na przegubach zabrudzenie lub pęknięcie może powodować podobne objawy z kołami to nie ma za wiele wspólnego 

Link to comment
Share on other sites

Peri Noid  na wewnętrznej stronie bębna lub tarczy jest umieszczona zębatka lub koronka ABS (różne nazewnictwo) na nią "patrzy" czujnik ale w odległości max 1 cm i zlicza ilość zębów podając do kompa a ten monitoruje różnice częstotliwości próbkowania jak to ładnie określiłeś .

Na 100% czujnik nie czyta ciężarków z felgi .

Jak wygląda owa koronka lub zębatka ABS sprawdzisz wpisując temat w allegro .

Natomiast co jest powodem dziwnego zachowania ABSu u Ciebie pojęcie nie mam , przyznam że Qq nie znam i jeszcze tam nie zaglądałem , może urwał się ząbek z zębatki lub jest pęknięta , może poluzowało się mocowanie czujki ?

Można gdybać do woli , albo podnieść auto i zrobić inspekcję 

W innym aucie mam tak czuły ABS że wystarczy lekki uślizg koła i pompa już przerywa .

Gdy dojdziesz co jest przyczyną napisz diagnozę pozostanie dla potomnych .

Link to comment
Share on other sites

Ja bym jednak sprawdzil poprawne wywazenie kół. W poprzednim aucie mialem źle wyważone koło i szarpanie z drganiem zaczynało się przy 90kmh a konczylo przy okolo 120kmh.

Koła są wyważone poprawnie, problem występuje praktycznie tylko przy niskich prędkościach i zdecydowanie słychać i czuć pod podałem hamulca, że to ABS. Nie szarpie kierownicą. Przy dużych prędkościach auto prowadzi się bardzo pewnie, nie ma z nim najmniejszego problemu. Zastanawiające jest to, że na zimowych oponach nie było z tym żadnego problemu. Może jakaś różnica w budowie felg? (stalówki kontra alusy).

 

Będzie trzeba podjechać do fachowców.

Link to comment
Share on other sites

Nic nie piszesz jakie masz te letnie opony.... może to właśnie one są przyczyną tego całego zamieszania. Wysokość bieżnika, marka.... ja dopatrywał bym się tu przyczyny.

Link to comment
Share on other sites

A przy wymianie nie urwali czegoś? Tu szukałbym przyczyny. Składanie winy na opony jest raczej bzdurne.

Link to comment
Share on other sites

A przy wymianie nie urwali czegoś? Tu szukałbym przyczyny. Składanie winy na opony jest raczej bzdurne.

Nie do konca bzdurne , w jednym z odcinkow Turbo kamery gosciowi rozebrano polowe auta (nissan nawara, wariował wlasnie ABS. Serwis sie poddał , najzwyklejszy mechanik dopiero , zwrocił uwage na opony , okazało sie ze jedna para opon miała inny bieżnik i to własnie okazało sie przyczyną wariacji abs-u.
Link to comment
Share on other sites

Składanie winy na opony jest raczej bzdurne.

Nie jest bzdurne a może być prawdziwe przekonałem się o tym sam, w jednym z aut kupiłem komplet nowych opon przez pierwsze dwa sezony zachowanie opon takie samo dopiero w trzecim zauważyłem własnie że abs zaczynał wcześniej się włączać. Opony nie były łyse, bieżnik jeszcze głęboki i równy, były to opony klasy budżetowej - pewnie guma od warunków środowiskowych zrobiła się twardsza. Dodam że nie działo się to na mokrej nawierzchni a suchej. 

Edited by qqtico
Link to comment
Share on other sites

Dobra panowie, zobaczymy co powie mech. Ja jednak stawiam na to co pisali wyżej.(#3 i #4)

Link to comment
Share on other sites

W Qashqai w piaście jest magnes pierścieniowy (taki pierścień z tyłu piasty).

Czujnik ABS to zwykła cewka w której indukuje się napięcie zmienne pod wpływem zmian pola magnetycznego spowodowanego obraceniem się magnesu.

 

BTW mam podobny objaw. Występował on na komplecie kół zimowych i teraz po zmianie kół na letnie jest to samo. U mnie prawdopodobnie coś niedobrego dzieje się z czujnikiem ABS.

Swoją drogą zaczęło się jakiś czas po wymianie piasty.

Link to comment
Share on other sites

Moje opony to "stockowe" Bridgestone-y. Te na których auto wyjechało z fabryki. Mają 5.5 roku, ale coś koło 30 tys. Przejechane. Bieżnik dobry, równy. Średnio mnie cieszy kupowanie teraz kompletu nowych kapci :-/ Na próbę przełożę opony z przodu na tył i zobaczę, czy coś to da.

Link to comment
Share on other sites

witam. mi tez tak sie wlasnie dzieje jak wyjezdzam z garazu tylem...potem do przodu i przejezdzam kilka metrow w dol ps. mieszkam na gorce...w pewnym momencie zalacza sie abs... w zimie tego nie zaowazam...stalowki zima alufelgi z oponami r16 215 65 tak sie wlasnie dzieje...continentale nowki 2014 rok produkcji tydzien 25... 

Link to comment
Share on other sites

Jeśli jest to pojedynczy "stuk" po przejechaniu kilkudziesięciu metrów to TTTM. Dzieję się też tak   na początku jazdy na równej drodze . Słyszałem ten stuk przez rok a teraz nie wiem czy ja nie dosłyszę czy ABS "ucichł" ;)

Link to comment
Share on other sites

Nowy2011 tu nie chodzi o pojedynczy stuk , ale o drgania pedału hamulca podczas hamowania gdy fizyka próbuje zablokować koła a pompa ABS wzbudza impulsy do ich odblokowania i czuć to na pedale hamulca .

Tylko dzieje się to w sytuacji gdzie normalnie dziać się nie powinno ! 

Link to comment
Share on other sites

Może masz rację ale PeRŁAziomal-a można dwojako rozumieć ....

Link to comment
Share on other sites

Zamień przód z tyłem i sprawdź co się dzieje. Sprawa Navary z TVN Turbo było oczywista. Jestem ciekaw jaki idiota montuje opony o różnym bieżniku do samochodu wyposażonego w napęd 4x4. ABS w takim układzie musi oszaleć. Nie wspomnę już o destrukcyjnym działaniu na skrzynię rozdzielczą. Poza tym skąd wiesz czy Twoje Bridgeston'y to już nie ruina i na ułamek sekundy samochód przy niższych prędkościach wpada w poślizg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nie są ruiną, zapewniam. Wpadnięcie w poślizg przy akurat 31km/h na suchej jak pieprz nawierzchni przy ledwo co wciśnięty pedale hamulca i to dość notorycznie (bo nie raz) to musiałby być ogromy zbieg okoliczności. Na absolutnie żadnej innej prędkości coś takiego się nie dzieje. Dzisiaj byłem w ASO. Najpierw przejechałem się z mistrzem warsztatu. Jak tylko usłyszał/poczuł co się dzieje to stwierdził, że chyba wie w czym problem (zapewne czujnik poślizgu), ale który konkretnie to dokładnie mu komputer powie. Podłączyli komputer, ale jednak nie powiedział, który czujnik. Muszą trochę w samochodzie pogrzebać bo to definitywnie coś z ABS-em. I wynajdą. Oby. Oby to nie był modulator siły hamowania, bo może być drogo (ostrzegali). Się okaże za tydzień, jak im wóz na dłużej odstawię.

 

Wytaptalkowane na grouperze

No i wyjaśniło się. Jakby ktoś był ciekaw - według ASO problem jest ze sterownikiem/pompą ABS. Nowy taki element kosztuje trochę ponad 4 tys. zł. Na allegro znalazłem od 50 do ok. 450 zł, ale używki. Trzeba będzie poszukać dobrego egzemplarza i wymienić. Cóż...

 

Wytaptalkowane na grouperze

Link to comment
Share on other sites

Peri podaj nr sterownika (pompy)

Może(mam taką od note prawie nówkę) numerami spasuje

Link to comment
Share on other sites

Na wydruku z ASO widnieje:

Part Code: 47660

Part No. : 47660-JD06C.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...