Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Układ chłodzenia i termostat


ert

Rekomendowane odpowiedzi

dzień dobry Koledzy,

 

wprowadzenie w kilku słowach:

Lato, pierwsze upały z początkiem czerwca. Postanowiłem zrobić test klimy - tak przed wyjazdem na wakacje.

Słabo chłodzi, myślę sobie, pewnie nieszczelność i nowe napełnienie z zeszłego roku poszło w ... .

Kilka stopów na światłach i sklepów, bo zakupy. W sumie jakieś 12 kilometrów.

 

Wtem patrzę a tu wskazówka temperatury podchodzi pod czerwone!. Przystanek autobusowy, awaryjne, klima stop, nawiew max, lekkie obroty, okna otwarte - jak w instrukcji, każdy wie :)

Pod maską małe zdziwienie :-0 /na zdjęciu 0631-0632/ biały osad wszędzie to odparowany płyn chłodniczy. Silnik wypluł prawie cały zbiornik wyrównawczy

Plastikowy króciec kolektora przewodów nagrzewnicy ... uleciał ! /zdjęcie drania 0637/

 

Śledztwo:

ustaliłem, że element nazywa się 92408EB601 czyli  "hose heater collector"

Element, który mi pękł, to 92415 (9$ do modeli SE+S: 92408 R51001) ale nie można go kupić. Występuje tylko jako zespół zwany 92414 Hose Assy Heater i kosztuje tylko 790 zł w serwisie Nissan w Polsce (w załączniku schemat serwisowy img_0683) i czas realizacji min 5 tygodni.

W USA nieco lepiej: 50-60 $ ale nikt nie daje gwarancji, że będzie pasowało do YD25. Gość z NissanPartDeal napisał mi, że gwarantuje tylko dla samochodów na rynek USA - czyli petrole. W CourtesyParts tylko 158$ i też tylko całe złożenie. Problem w tym, że układ (kształt załamań) aluminiowych przewodów zarabianych maszynowo może się różnić dla modeli z innych kontynentów z zwłaszcza dla diesela.

Króciec w końcu naprawiłem sam: plastikowy króciec ze złączem węża gumowego, rozmiar 20 w leroju 10 zł, epoksylina mała, przeźroczysta 10- zł

35 za toczenie drugiej strony do fi18,2. 30 min pracy, 24 godz. schnięcia dla pewności i połączenie jak nowe (i jak za darmo). Działa i jest szczelne.

 

I tu dotarłem do problemu, z którym zwracam się do znawców tematu.

Temperatura silnika po ok 5 km ciągle wzrasta blisko czerwonego pola.

Dodam, że układ uzupełniłem i odpowietrzyłem (wg instrukcji serwisowej: zdjąć kolek zbiornika wyrównawczego, uzupełnić płyn, silnik start - do normalnej temperatury pracy - ok 15 min. Ewentualne dodatkowe ubytki płynu uzupełnić, zakręcić korek i jeździć. Sprawdzić po ostygnięciu silnika i jeździć... do następnej usterki :-) )

 

- pytanie:

czy możliwe jest, że w czasie opisanej powyżej usterki usmażyłem także termostat? dodam, że uruchamiając silnik kręci się wentylator, niezbyt szybko ale wiaterek jest). Czy dowodzi to, że od razu włącza się 1 z 2 obiegiem chłodzenia? 

Czy mogę poprosić o info jak wymienić termostat samemu? Mam na myśli info jakie momenty śrub są w obudowie termostatu, czy trzeba zlać (wymienić) cały płyn czy wyleje się tylko mała ilość, którą można uzupełnić dostępnymi refilami w sklepach. Nigdy wcześniej nie miałem okazji tego zrobić sam.

 

dzięki i pozdrawiam

 

 

 

post-93184-0-20238500-1436344506_thumb.jpg

post-93184-0-19450200-1436344629_thumb.jpg

post-93184-0-95641600-1436344720_thumb.jpg

post-93184-0-16128500-1436346102_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd wziąłeś procedurę serwisową?? Jest błędna.

Prawidłowa procedura:

1. Ustaw samochód na płaskiej powierzchni

2. Nad przewodem który ci się urwał jest zaślepiony króciec. Demontujesz opaskę oraz gumową zaślepkę.

3. Otwierasz korek chłodnicy i nalewasz płyn.

4. Gdy z otwartego króćca zacznie wylewać się płyn przestajesz lać. Zakładasz gumową zaślepkę i opaskę na króciec.

5. Dopełniasz chłodnicę do korka.

6. Dolewasz płynu do zbiorniczka wyrównawczego do poziomu max.

7. Odpalasz samochód z otwartą chłodnicą i zamkniętym zbiornikiem wyrównawczym

8. Silnik zacznie się nagrzewać, gdy płyn zacznie się wylewać z chłodnicy zakładasz korek.

9. Zwiększasz obroty do 3000rpm i trzymasz przez 10 sekund. Czynność powtarzasz 2-3 razy. OBSERWUJ CZY SILNIK NIE PRZEGRZEWA SIĘ.

10. Gasisz silnik.

11. Odpalasz silnik gdy temperatura spadnie poniżej 50st

12. Dolewasz płynu do zbiorniczka wyrównawczego jeśli poziom spadł. Powtarzasz kroki od 5 do końca jeśli poziom będzie dalej spadał.

13. Odpalasz silnik i nagrzewasz go do normalnej pracy.

14. Uruchamiasz nawiew na najniższą temperaturę, zwiększasz obroty silnika aż do 3000rpm. Od nagrzewnicy możesz słyszeć przepływającą ciecz.

15. Powtarzasz krok 14 z ustawioną maksymalną temperaturą.

16. Powtarzasz kroki 14 i 15 aż przestaniesz słyszeć przepływającą ciecz.

 

Jak dla mnie układ dalej jest zapowietrzony. Czy zaspawało termostat? Ciężko powiedzieć. Jak po poprawnym napełnieniu zjawisko nie zniknie to jest to możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki sq9mcs

 

użyję dziś wieczorem i dam znać jak poszło.

Przy okazji (może dla kogoś będzie potrzebna ta informacja):

 - serwis zaleca wymianę termostatu razem z obudową (w EU i USA) W Kanadzie i Australii -nie (ciekawe dlaczego, czyżby skrajne temperatury?).

Moment dokręcenia śrub mocujących korpus to 9Nm.

 - serwis zaleca użycie uszczelki silikonowej RTV (nissan 999MP-A7007) choć w biuletynach ponoć (nie widziałem) zachwalają stałe.

 - przed wymianą termostatu serwis zaleca płukanie instalacji (co wiąże się z całkowitym opróżnieniem układu chłodzenia - a w przypadku pracy z korpusem silnika jak np. wyciąganie także jego osuszenie.

 

 

 

 

 

dzień dobry,

 

samochód odpowietrzony, temperatura pracy ok 3/7 zakresu (czyli lekko poniżej połowy dla mniej matematycznych) ale za to stała. Nieco spadła mi konsumpcja paliwa -do 8,6 8,9 w mieście :) ale staram się być delikatny. Zimą pewnie byłyby to problem z uwagi na niedogrzanie ale na teraz wystarczy.  Zauważyłem, że wiatrak chłodnicy ciągle startuje z uruchomieniem silnika, co wskazuje na uszkodzony termostat (ale może nie koniecznie).

Znowu zwracam się do kolegi sq9mcs:

czy podpowiesz mi (lub ktoś jeśli wie) w jakich źródłach szukać dalszych informacji. Zastanawiam się, czy w okolicy chłodnicy (lub na niej)  albo termostatu jest czujnik temperatury? Gdzie mogę znaleźć parametry takiego czujnika by wyeliminować ewentualne błędy? (choć nie jestem pewien, czy moje kombinowanie jest prawidłowe).

 

PS. jak pisałem na początku, czynnik klimatyzacji sper... do zera. Kiedy zeszłorocznej wiosny wymieniałem czynnik, stan był 100% (ileś tam gramów, nie pamiętam). Zastanawiam się czy to zbieg okoliczności z moją awarią czy może wysoka temperatura silnika mogła jakoś wpłynąć na (sam nie wiem co -może zgrzewy rurek) instalację klimy, że się opróżniła (jakkolwiek by to nie brzmiało :) )

 

-pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatrak chłodnicy pracuje na zasadzie sprzęgła wiskotycznego więc będzie kręcił się cały czas, jak tylko uruchomisz silnik.

Natomiast nie widzę sensu i powiązania z termostatem. Czujnik temperatury jest zamontowany w bloku silnika w okolicach przepustnicy i listwy paliwowej. Ale nie musisz nic mu poprawiać bo wszystko działa w jak najlepszym porządku.

 

Spalanie które podałeś jeszcze ci urośnie nie ciesz się. Którą wersję silnikową posiadasz?? 174KM, 171KM DPF czy 190KM DPF, a może V6??

 

Wysoka temperatura nie mogła wpłynąć na ucieczkę czynnika chłodniczego. Trzeba sprawdzić szczelność instalacji w zakładzie. Napełnią instalację z dodatkiem oleju fluorescencyjnego, po jakimś czasie zaliczasz kolejną wizytę i wtedy mechanik z lampą UV szuka wycieku. Generalnie padają złącza przy wężach ale różnie to bywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki sq9.

tak przy okazji, skąd czerpiesz swoją wiedzę na ten temat? podzielisz się źródłami?

 

W takim przypadku przygotuję dla Ciebie zestaw pytań (jeśli będziesz miał czasy by mi odpowiedzieć na nie) odnośnie Pathfindera, z którymi sobie nie mogę poradzić (wydaje mi się, że z powodu braku solidnego źródła właśnie, choć może po prostu brak mi wiedzy i doświadczenia).

 

dzięki raz jeszcze i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Motoryzacja i mechanika to moja pasja. Napisałem tutaj kilka tutoriali. Co do konkretnych informacji to przede wszystkim service manual do Patka oraz liczne kontakty na forach Nissana w necie. Jak coś to pytaj na PW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...