Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[T30] Zasada działania napędu 4x4 w X-Trail


zeshky
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Załączony plik pomoże Wam zrozumieć zasadę działania napędu 4x4 w X-Trail-u.

 

Dokument po angielsku, ale dla tych co nie czują się dobrze w tym języku same obrazki wiele wyjaśniają.

 

 

Najważniejsze co wynika z tego dokumentu to to, że przy pozycji "2WD" auto może samo zapiąć napęd (przy gwałtownym przyspieszaniu oraz przy uślizgu kół) - niesie to ze sobą ryzyko w dwóch przypadkach:

1. przegląd techniczny auta - większość stacji do badania hamulców ma rolki - znaczy że auto będzie myślało że ma poślizg przednich kół, więc dołączy tylną oś. I teraz albo wyrzuci auto z rolek (wersja pesymistyczna), albo napęd dostanie nieźle po du(*& (wersja realna) i w rezultacie szybciej się zużyje/uszkodzi*.

2. różne koła na osiach - przy napędzie 4x4, jakimkolwiek, należny mieć opony tej samej firmy oraz tej samej rzeźbie bieżnika na wszystkich kołach i pilnować aby zużywały się równomiernie przekładając je co kilka tyś km. Różnica w obwodzie koła będzie powodowała różnicę w prędkości obracanego się koła - czyli auto odczyta taką sytuację jako uślizg kół i dołączy tylną oś. Co oznacza że, będziemy cały czas jeździć z załączonym napędem - co finalnie spowoduje zniszczenie napędu* po jakimś czasie, oraz zwiększone niepotrzebnie zużycie paliwa.

 

 

*żużycie/zniszczenie napędu - w X-Trailu jest to sprzęgło wielopłytkowe i opisane sytuacje powodują że płytki szybciej się zużywają i przestają pełnić rolę blokady centralnego mechanizmu różnicowego co powoduję utratę napędu 4x4 - w wielu autach taki napęd już dawno nie działa z powodu złej eksploatacji.

ADVANCED ELECTRONICALLY CONTROLLED ALL MODE 4x4..pdf

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad 1. Podczas sprawdzania hamulców auto jest na luzie więc nic się nie stanie .

 

ad2. to dotyczy wszystkich aut z ABS ( przy napędach 4wd troszke więcej może namieszać różna wielkosc opon ) Na szczęście nie jest ten system aż tak czuły aby wykrywać różnice spowodowane mocniejszym zużyciem opon. Chorym jest natomiast dołączanie do niektórych aut 4WD dojazdówki bo powoduje to cyrki przy napędach i ABSie

 

 

Co do wzmianki o przełączeniu się samoczynnym z 2wd na AUTO w przypadku mocniejszego uślizgu przednich kół to w instrukcji użytkownika o tym nie wspominali , Trzeba by to przetestować.

 

 

płytki szybciej się zużywają i przestają pełnić rolę blokady centralnego mechanizmu różnicowego

 

Jakiej blokady w X-trailu ? Przecież tam są jedynie 2 mechanizmy różnicowe połączone sprzęgłem elektromagnetycznym ? O centralnym mech. różnicowym nie wspomnę.

Edytowane przez chudson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad 1. Podczas sprawdzania hamulców auto jest na luzie więc nic się nie stanie .

Jesteś pewien że auto o tym "wie"? Przecież dostaje sygnał z czujników ABS o kręcących się kołach - zerknij do instrukcji auta jak go nie holować - przednie koła muszą być w powietrzu lub na wózku. Ta sama sytuacja co rolki na diagnostyce, dodatkowo silnik nie pracuje.

 

 

Jakiej blokady w X-trailu ? Przecież tam są jedynie 2 mechanizmy różnicowe połączone sprzęgłem elektromagnetycznym ? O centralnym mech. różnicowym nie wspomnę.

 

No i właśnie sprzęgło elektromagnetyczne jest międzyosiowym mechanizmem różnicowym. A elektromagnetyczne jest tylko sterowanie, sprzęgło jest wielopłytkowe - jak szpery/LSD w niektórych autach.

Jak jest spięte na 100% to działa jak blokada centralnego mech. różnicowego. Jak mniej niż 100% to pozwala na kompensację różnicy prędkości kół przez uślizg.

post-53985-0-39628900-1360953403_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podesłanie świetnego artykułu. Uwaga na temat różnych kół na osiach: system napędu jest wystarczająco czuły, żeby wykryć niewielkie różnice w prędkości obrotowej kół spowodowane np. różną wysokością bieżnika. Co wtedy zrobi? Otóż jeżeli obydwa koła jednej osi kręcą się nieco szybciej (bo mają minimalnie mniejszą średnicę), to elektronika wykryje poślizg, i zwiększy moment obrotowy na drugiej osi. Pół biedy, jeżeli "mniejsze" koła są z tyłu - na przód i tak więcej jak 100% nie da się przekazać. Gorsza jest sytuacja odwrotna, czyli mniejsze koła z przodu - wtedy system wykryje uślizg tylnej osi, i doda nieco momentu obrotowego. Niestety tylna oś się nie ślizga, i nie ma gdzie "rozładować" owej mocy, która z braku innych opcji spowoduje poślizg sprzęgła elektromagnetycznego. To nie jest dobre, i właśnie dlatego trzeba dbać o jednakowe opony na wszystkich kołach. Oczywiście nie jest tak, że 1mm różnicy na średnicy opony rozwali napęd, natomiast zakładanie na osie opon tego samego rozmiaru, ale różnych typów na pewno nie jest dobrym pomysłem, właśnie ze względu na możliwą różnicę w przyczepności oraz w wysokości bieżnika. Te rozważania dotyczą oczywiście trybu AUTO, choć jak wiadomo 4x4 może włączyć się samo nawet w trybie 2WD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś pewien że auto o tym "wie"? Przecież dostaje sygnał z czujników ABS o kręcących się kołach - zerknij do instrukcji auta jak go nie holować - przednie koła muszą być w powietrzu lub na wózku. Ta sama sytuacja co rolki na diagnostyce, dodatkowo silnik nie pracuje..

 

Rolki nie rozpędzają auta więcej niż 5 km/h więc to nie to samo co holowanie. Poza tym nawet gdyby silnik o tym wiedział to czy wciśnie za ciebie sprzęgło i wrzuci bieg żeby zakręcić kołami i "wypaść z rolek" lub "uszkodzić napęd" ?

 

też czytałem te dziwne "rekomendacje" nissana o holowaniu z kołami w górze i jeśli mówić o automatach to mają rację natomiast nie mam pojęcia w jaki sposób miał by się uszkodzić napęd przy zwykłym manualu. Czym holowanie różni się od jazdy na luzie ? Możliwe ,że napisali to na wypadek gdyby ktoś holował auto z uszkodzonym napędem bo wtedy można zrobić więcej szkód ciągnąć na holu.

Jeśli faktycznie przy mocnym uślizgu przednich kół (nawet na 2WD) komputer dołącza tył to można by doszukiwać się problemów ale podczas holowania uślizg przy ruszaniu nie występuje.

 

Niech Ci będzie ,że x-trail ma "centralny mechanizm różnicowy na sprzęgle wielopłytkowym magnetycznym" ale nie radze się tym chwalić w gronie posiadaczy prawdziwych terenówek bo zostaniemy wyśmiani :D

Edytowane przez chudson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dosyć uparcie sprawdzałem na śniegu,czy uślizg przednich kół w trybie 2WD automatycznie załączy tryb AUTO czy sam przeżuci moment obrotowy na tył.Nic takiego się nie działo.

Edytowane przez Pumiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dosyć uparcie sprawdzałem na śniegu,czy uślizg przednich kół w trybie 2WD automatycznie załączy tryb AUTO czy sam przeżuci moment obrotowy na tył.Nic takiego się nie działo.

Sprawdzałem to wielokrotnie... testując opony - podjeżdżałem pod górkę na FWD do momentu aż się ładnie zakopywał i zsuwał do tyłu kręcąc kołami. Nic się nie załączy...(a koła się kręciły w różne strony) do momentu przekręcenia wajchy w auto lub lock :) - wtedy jedzie dalej (w takiej sytuacji lepiej na lock).

 

co do rolek... w auto i lock wyjedzie z rolek w fwd - nie wiem.

W hrv też był haldex - pracował tylko w trybie auto i za każdym razem na przeglądzie wyskakiwał... (raz mądry diagnosta kazał mi wyłączyć tylny napęd - grzecznie podałem mu klucz 13 i podpowiedziałem aby na czas badania zdemontował kardana :P )

Tak na marginesie - lepsze jaja są z mx5-ką (rwd + torsen) - też potrafi wyskoczyć z rolek jak kręcą jedną stroną :whistle:

 

 

w gronie posiadaczy prawdziwych terenówek bo zostaniemy wyśmiani :D

jeśli będziemy się chwalić co potrafi x to tak.

Należy pamiętać że suv (zwłaszcza X) potrafi sporo w porównaniu do osobówki, ale nijak się ma do prawdziwego offroadu.

Jak się dobrze wklei w błoto - palimy sprzęgło, haldexa, hamulce a przy wyrywaniu można odelżyć auto o kawałek karoserii ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że sprawdziliście jak teoria ma się do praktyki. Ja to widzę tak że, oboje mamy rację bo nie widzę powodu dla którego Nissan miałby pisać nieprawdę w swoich dokumentach a fakt że 2WD nie wyrzuca z rolek, lub też nie poprawia znacznie trakcji przy podjazdach tłumaczyłbym częściowym załączeniem tyłu - ale jest to na tyle mała siła że, może na płaskim przy śliskiej nawierzchni się sprawdza, ale już pod większym pod obciążeniem już nie.

 

Co nie zmienia mojego poglądu na to że jeśli mamy możliwość przestrzegania tych dwóch prostych zasad to powinniśmy to robić jeśli napęd ma służyć długo.

 

Niech Ci będzie ,że x-trail ma "centralny mechanizm różnicowy na sprzęgle wielopłytkowym magnetycznym" ale nie radze się tym chwalić w gronie posiadaczy prawdziwych terenówek bo zostaniemy wyśmiani :D

A nie ma? Poza tym X-trail nie jest prawdziwą terenówką i nigdy tak nie twierdziłem. Notabene prawdziwe terenówki nie mają centralnego mechanizmu różnicowego - te co mają można policzyć na palcach jednej ręki.

Edytowane przez zeshky
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Nie wiem czy tak ma być ale u mnie jak auto jest na podnośniku to kręcąc przednimi kołami tylnie też się zaczynają obracać tylko wolniej.Przełącznik ustawiony na 2WD i ręcznie nie zatrzymam tylnych kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Nie wiem czy tak ma być ale u mnie jak auto jest na podnośniku to kręcąc przednimi kołami tylnie też się zaczynają obracać tylko wolniej.Przełącznik ustawiony na 2WD i ręcznie nie zatrzymam tylnych kół.

U mnie było to samo jak miałem podniesione auto na bok - dwa koła (przednie i tylne) w powietrzu - przy wyłączonym silniku, kręcąc przednimi, kręciły też się tylnie. Możliwe że spasowanie płytek jest na tyle bliskie że takie coś się dzieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli kręcąc przednimi kołami na leciutko zaciągniętym ręcznym tylne sie nie kręcą a przednie bez oporu dalej można kręcić to wszystko jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dzisiaj dosyć uparcie sprawdzałem na śniegu,czy uślizg przednich kół w trybie 2WD automatycznie załączy tryb AUTO czy sam przeżuci moment obrotowy na tył.Nic takiego się nie działo.

Dokopałem się do informacji że w trybie 2WD tył jest dołączany gdy jest uslizg przednich kół oraz pedał gazu wcisnięty na maxa - sprawdzone przez australijczyków :) Zrobili nawet urzadzenie, które wskazuje ile momentu obrotowego idzie na tył, taki pasek z diodami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jezdze na 2 kompletach opon inne z tylu inne z przodu oczywiscie ten sam rozmiar i jakos 4wd mi dziala - chyba ze sie myle i nie dziala - idzie to jakos sprawdzic? niby probowalem ruszac gwaltownie na zalaczonym 4w4 i ruszal plynnie

Edytowane przez Glorusek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Hondy hrv nie dało się sprawdzić - wyjeżdżała z rolek. Napędu nie uszkodzisz - co najwyżej nie da się przeprowadzić badania.

 

PS

kiedyś jakiś "mądry" diagnosta stwierdził - " Proszę rozłączyć napędy" to mu odpowiedziałem aby sobie na czas badania odkręcił kardana i tyle w temacie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam.

Z nadzieją otworzyłem ten post, ale nie znalazłem odpowiedzi.

 

Czekam na sprowadzenie T30 dla mnie i chcę dobrze użytkować napęd w tym samochodzie, jednak nie jest nigdzie dobrze po polsku (słabo znam angielski) wytłumaczone kiedy najlepiej, w jakich okolicznościach i warunkach, do jakich prędkości używać poszczególnych trybów napędu.

 

Drugie pytanie dotyczy samego przełącznika napędu oraz tego czy są to różne rodzaje czy tylko różnią się sposobem przełączania. Pytam, gdyż zauważyłem dwie różne metody załączania, czyli pokrętło z wyborem 2WD/Auto/Lock lub panel z trzema przyciskami, opisanymi chyba tak samo. Nie wiem czy moja spostrzegawczość dobrze zadziałała, gdyż doszedłem do wniosku, że przyciski występują w autach z automatyczną klimatyzacją, a pokrętło z klimatyzacją manualną sterowaną również pokrętłami.

 

Proszę o poradę dla nowicjusza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Z nadzieją otworzyłem ten post, ale nie znalazłem odpowiedzi.

 

Czekam na sprowadzenie T30 dla mnie i chcę dobrze użytkować napęd w tym samochodzie, jednak nie jest nigdzie dobrze po polsku (słabo znam angielski) wytłumaczone kiedy najlepiej, w jakich okolicznościach i warunkach, do jakich prędkości używać poszczególnych trybów napędu.

 

Drugie pytanie dotyczy samego przełącznika napędu oraz tego czy są to różne rodzaje czy tylko różnią się sposobem przełączania. Pytam, gdyż zauważyłem dwie różne metody załączania, czyli pokrętło z wyborem 2WD/Auto/Lock lub panel z trzema przyciskami, opisanymi chyba tak samo. Nie wiem czy moja spostrzegawczość dobrze zadziałała, gdyż doszedłem do wniosku, że przyciski występują w autach z automatyczną klimatyzacją, a pokrętło z klimatyzacją manualną sterowaną również pokrętłami.

 

Proszę o poradę dla nowicjusza.

Różnice w przełąnczaniu wynikają z tego że T30 miał lifting - ten przed liftem ma przyciski, ten po ma pokrętło. Oba rozwiązania działają tak samo.

 

Co do używania napędów:

2WD - tylko napęd na przód, przy gazie w dechę część momentu obrotowego idzie na tył - tak jeździmy na codzień

AUTO - 4x4 z otwartym centralnym dyfrem - tak możemy jeździć cały rok, nic się nie stanie, ale najlepiej jak jest mokro/ślisko/śniego itp

LOCK - załącza się blokada centralnego dyfra - działa to do 30km/h i używamy tylko na luźnych nawierzchniach, czyli piach, błoto, śnieg, błoto pośniegowe - ale poza asfaltem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LOCK - załącza się blokada centralnego dyfra - działa to do 30km/h i używamy tylko na luźnych nawierzchniach, czyli piach, błoto, śnieg, błoto pośniegowe - ale poza asfaltem.

 

Rozumiem, że jazda tylko na wprost?

Wiadomo, zdarzają się różne sytuacje, gdy np ściągnie z drogi do jakiejś bruzdy lub rowu. W jakim trybie wtedy najlepiej próbować wygrzebać się z opałów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że jazda tylko na wprost?

Wiadomo, zdarzają się różne sytuacje, gdy np ściągnie z drogi do jakiejś bruzdy lub rowu. W jakim trybie wtedy najlepiej próbować wygrzebać się z opałów?

Można skręcać :) Właśnie po to jest ten LOCK żebyś mógł się wygrzebać jak jesteś w czarnej du***.

 

Chodzi o to że w trybie LOCK jak skręcasz to pojawiają się różnice w prędkości obrotowej kół na osiach, w związku z czym powstają naprężenia w układzie napędowym i teraz jak takie auto jest na:

- luźniej nawierzchni (piasek, błoto, śnieg, błoto pośniegowe, łąką, droga gruntowa) - to te naprężenia są niwelowane prze uślizg jednego z kół - czyli OK

- przyczepnej nawierzchni (asfalt, beton itp.) - to te naprężenia nie mają gdzie się podziać bo koło nie obróci się na takiej nawierzchni, więc katujemy przeguby, mechanizmy różnicowe - w dłuższym czasie coś po prostu się ukręci lub zniszczy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś pewien, że przy 2WD cokolwiek idzie na tył? Jakoś tego nie doświadczyłem... generalnie coś jest na rzeczy, bo gdzieś coś tam było napisane, ale na własnej skórze nigdy tego nie doświadczyłem.

Idzie, w przypadku ostrego przyspieszania potrafi spiąć napęd na 50%. Jak opony stracą przyczepność to nawet 75%.

 

Zerknij na tabelkę w załączonym przeze mnie pliku w pierwszym poście tam jest pokazane jak steruje napędem.

 

o ta:

post-53985-0-63197700-1387522101_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy różnicy prędkości obrotowych przedniej i tylnej elektronika może częściowo dołączyć tył. W takiej sytuacji kontrolka 4WD nie świeci się.

 

P.S. Na obrazku załączonym przez kolegę Zeshky'ego 100% oznacza spięcie tylnego dyfra z wałem napędowym na sztywno (w granicach możliwości mechanizmu:), a nie 100% momentu obrotowego dawanego przez silnik.

Edytowane przez Netoperek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy różnicy prędkości obrotowych przedniej i tylnej elektronika może częściowo dołączyć tył. W takiej sytuacji kontrolka 4WD nie świeci się.

Jesteś pewien?

Jak na parkingu zapiąłem LOCK i ruszyłem ze skręconymi kołami powoli to naprężenia po prostu zatrzymały auto (nie dotykałem gazu), elektronika nic nie zrobiła. Zresztą to by było bez sensu w terenie bo po co wtedy blokada dyfra.

Jak zapniesz lock na asfalcie i się rozpędzisz to wtedy elektronika po przekroczeniu 30km/h rozpina LOCK i przechodzi w AUTO, jak zwolnisz to znów się zapina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zwrócenie uwagi - powinienem był napisać "gdy jedziesz w trybie 2WD, to po wykryciu różnicy prędkości obrotowych..." W trybie LOCK rzeczywiście nie miałoby to sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zwrócenie uwagi - powinienem był napisać "gdy jedziesz w trybie 2WD, to po wykryciu różnicy prędkości obrotowych..." W trybie LOCK rzeczywiście nie miałoby to sensu.

No tu się zgadza :) tak samo będzie przy AUTO - a w zasadzie to działa tak że centralny dyfer działa trochę jak LSD i przy 2WD i AUTO pozwala na uślizg na płytkach ciernych jak auto skręca. W trybie LOCK jest to zblokowane.

 

Ja cały czas jestem pod wrażeniem napędu X-traila - wg mnie nie ma sobie równych wśród SUV (no może subaru). Nissan odwalił kawał dobrej roboty. A już w T31 z dohamowywaniem kół (imitacja blokady mostów) to w ogóle ekstra!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Selektywne hamowanie kół to już nie imitacja - wojskowa wersja Hummera ma to w standardzie zamiast blokady:)

Edytowane przez Netoperek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...