skerim Opublikowano 22 Czerwca 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2020 Witam Ostatnio w moim patku na wolnych obrotach było słychać delikatne grzechotanie - myślałem, że rozrząd zaczyna się upominać. Przedwczoraj podczas jazdy zarzegotało głośniej, przy wciśniętym pedale sprzęgła i na luzie wyraźnie było słychać i mocno mnie to zaniepokoiło. W niedługim czasie zapaliły się kontrolki ładowania, chwilami jeszcze przygasały. Pomyślałem, że szczotki się skończyły i może sprężynę wirnik przemienił, stąd odgłosy. Sprawdziłem napięcie na akumulatorze przy wyłączonym silniku, a następnie na uruchomionym - jak się spodziewałem wynik prawie 12V wskazywał na brak ładowania. Upewniłem się jeszcze odpinając najpierw klemę ujemną (żeby zwarcia przypadkiem nie zrobić), a potem przewód dodatni z alternatora i po zabezpieczeniu go ponownie uruchomiłem silnik i sprawdziłem napięcie bezpośrednio z alternatora - zero. Wyjołem gadzinkę i sprawdziłem najpierw sprzęgło jednokierunkowe alternatora - blokujesz np. śrubokrętem łopatki w wirniku i próbujesz obracać kołem pasowym - powinno się kręcić wyłącznie w jedną stronę. U mnie obraca się w obie, stąd już wiem dlaczego rzegotało - (zmieliło sprzęgło w kole). Generalnie jego wymiana nie powinna nastręczać problemu, wymaga jednak posiadania klucza specjalnego (foto poniżej). W kole pasowym jest wielowypust (u mnie 33 ząbki), a w osi alternatora powininno być wejście na torx - w wielowypust wkłada się klucz specjalny, a przelotowo w oś wirnika torxa. Można wówczas odkręcić koło alternatora - jest po prostu nakręcone. U mnie niestety w osi nie ma wybrania pod tego torxa, więc musiałem rozebrać alternator, żeby móc zablokować wirnik. Przy rozbieraniu wybijałem pukając w ramiona mocowań więc łożyskopo takiej operacji powinno zostać wymienione, do tego wirnik schodzi że szczotek i ponowny montaż może być kłopotliwy. Ostatecznie zdecydowałem się na używkę. Ale same alternatory do patków (navarek) też są różne - fizycznie przewód dodatni jest umieszczony po prawej lub lewej stronie gniazda wtyczki w alternatorze. Mają też różny amperaż ze względu na zastosowany silnik i wyposażenie (ilość odbiorników elektrycznych). Te podstawowe to (nr części, amperaż): 23100EB310 130A 23100-EA20B 110A 4.0 benzyna 23100 EB31A 130A 23100 EAZ0A 130A 4.0 23100-EB31B 150A 23100 EB315 150A 23100 5X21A 150A 3.0 23100 1BN1A 150A 3.0 p.s. przy braku wpustu w osi wirnika podobno idzie koło odkręcić zakrętarką - udar i bezwładność wirnika robią swoje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KrisT Opublikowano 23 Czerwca 2020 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2020 koło pasowe z sprzęgłem ( a raczej łozyskiem jednokierunkowym.. ) łatwo się wymienia zakrętarką. Wirnika nie trzeba blokować... Ja zrobiłem tak iż wyjąłem gada i zawiozłem do warsztatu zajmującego się naprawą altków i rozruszników, tam bez problemu, na poczekaniu w max. 5 minut wymienili mi koło pasowe na nowe. Zapłaciłem 10zł.... Bez zakrętarki trzeba zrobić jak kolega wyżej opisał... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.