Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

skerim

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Ostatnio w moim patku na wolnych obrotach było słychać delikatne grzechotanie - myślałem, że rozrząd zaczyna się upominać. Przedwczoraj podczas jazdy zarzegotało głośniej, przy wciśniętym pedale sprzęgła i na luzie wyraźnie było słychać i mocno mnie to zaniepokoiło. 

W niedługim czasie zapaliły się kontrolki ładowania, chwilami jeszcze przygasały. Pomyślałem, że szczotki się skończyły i może sprężynę wirnik przemienił, stąd odgłosy. Sprawdziłem napięcie na akumulatorze przy wyłączonym silniku, a następnie na uruchomionym - jak się spodziewałem wynik prawie 12V wskazywał na brak ładowania. Upewniłem się jeszcze odpinając najpierw klemę ujemną (żeby zwarcia przypadkiem nie zrobić), a potem przewód dodatni z alternatora i po zabezpieczeniu go ponownie uruchomiłem silnik i sprawdziłem napięcie bezpośrednio z alternatora - zero. Wyjołem gadzinkę i sprawdziłem najpierw sprzęgło jednokierunkowe alternatora - blokujesz np. śrubokrętem łopatki w wirniku i próbujesz obracać kołem pasowym - powinno się kręcić wyłącznie w jedną stronę. U mnie obraca się w obie, stąd już wiem dlaczego rzegotało - (zmieliło sprzęgło w kole). Generalnie jego wymiana nie powinna nastręczać problemu, wymaga jednak posiadania klucza specjalnego (foto poniżej).

W kole pasowym jest wielowypust (u mnie 33 ząbki), a w osi alternatora powininno być wejście na torx - w wielowypust wkłada się klucz specjalny, a przelotowo w oś wirnika torxa. Można wówczas odkręcić koło alternatora - jest po prostu nakręcone. U mnie niestety w osi nie ma wybrania pod tego torxa, więc musiałem rozebrać alternator, żeby móc zablokować wirnik. Przy rozbieraniu wybijałem pukając w ramiona mocowań więc łożyskopo takiej operacji powinno zostać wymienione, do tego wirnik schodzi że szczotek i ponowny montaż może być kłopotliwy. Ostatecznie zdecydowałem się na używkę. Ale same alternatory do patków (navarek) też są różne - fizycznie przewód dodatni jest umieszczony po prawej lub lewej stronie gniazda wtyczki w alternatorze. Mają też różny amperaż ze względu na zastosowany silnik i wyposażenie (ilość odbiorników elektrycznych).
Te podstawowe to (nr części, amperaż):

23100EB310 130A
23100-EA20B 110A 4.0 benzyna
23100 EB31A 130A
23100 EAZ0A 130A 4.0
23100-EB31B 150A
23100 EB315 150A
23100 5X21A 150A 3.0
23100 1BN1A 150A 3.0

p.s. przy braku wpustu w osi wirnika podobno idzie koło odkręcić zakrętarką - udar i bezwładność wirnika robią swoje
 

20200622_164921.jpg

IMG_20200622_173026.jpg

IMG_20200622_173050.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koło pasowe z sprzęgłem ( a raczej łozyskiem jednokierunkowym.. ) łatwo się wymienia zakrętarką.  Wirnika nie trzeba blokować...

Ja zrobiłem tak iż wyjąłem gada i zawiozłem do warsztatu zajmującego się naprawą altków i rozruszników, tam bez problemu, na poczekaniu w max. 5 minut wymienili mi koło pasowe na nowe. Zapłaciłem 10zł....

Bez zakrętarki trzeba zrobić jak kolega wyżej opisał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...