Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Konwersja wentylatora chłodnicy z wiskotycznego na elektryczny (?)


Popeye
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś już wykonał taki upgrade?

Mnie trochę denerwuje działanie sprzęgła wiskotycznego w moim wentylatorze. Wymieniłem stare ori (które już było sprzęgnięte na stałe) na zamiennik, który od początku działa prawie dobrze. Tzn., po uruchomieniu zimnego silnika sprzęga przez około minutę, a po lekkim dogrzaniu odpuszcza. Jednak latem, kiedy w komorze silnika jest podwyższona temperatura, zwłaszcza przy ruchu miejskim praktycznie cały czas sprzęga, co jest moim zdaniem zbędne. Ale zdarza się to również w trasie po jeździe bez gazu na jakimś odcinku, na obrotach jałowych. Temperatura płynu chłodzącego praktycznie nie drgnie, a wisko sprzęga i wentylator chłodzi. Myślę, że zbyt prewencyjnie.

Nie wiem czy wymiana na oryginalne wisko coś by w tym temacie zmieniła. Gdybym miał pewność to może i bym wymienił, chociaż cena 1200zł nie zachęca. Możecie opisać jak to wygląda u Was? Zwłaszcza w silnikach benzynowych?

Pomyślałem o prostym modzie - wymianie na wentylator elektryczny. Pytania:

1) czy ktoś już to robił,

2) czy ktoś ma sprawdzony zamienny wentylator, który pasuje do chłodnicy silnika VQ40DE?

3) czy w chłodnicy od VQ40DE jest już jakiś czujnik temp, który można by wykorzystać do wzbudzenia wentylatora?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, ja jestem po wymianie wiska jakies 4 miesiace. Mialem zalozone jakies wisko z zaminnika przez poprzedniego wlasciciela. Przy kazdym uruchomieniu auta wył przz minute (tak byc nie powinno). W upałach faktycznie prewencyjnie też wył. Sprowadziłem sobie z ebay za niecale 1K PLN z przesylka i oplatami. Teraz przy odpaleniu auta albo w ogole się nie włącza albo na ok. 10 sek i pozniej sie wyłącza. Wszystko gra, wiska w zamienniku to gówna, piszą o tym nawet na amerykanskich forach ;D.
Co do wiatraków elektrycznych nic nie podpowiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, apsik napisał:

Sprowadziłem sobie z ebay za niecale 1K PLN z przesylka i oplatami.

To poproszę namiary na PW jeśli mogę i pytanko, jak długo czekałeś na dostawę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostawa chyba ok. tygodnia może półtorej tygodnia. Nie wiem czy przy obecnym kursie dolara będzie to opłacalne.
Aukcje odszukam i podesle na priv.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się skuszę na nowe wisko OEM.

Tymczasem, powtórzę aby nie zniechęcać do dzielenia się doświadczeniami z elektrycznym wiatrakiem:

1) czy ktoś już to robił,

2) czy ktoś ma sprawdzony zamienny wentylator, który pasuje do chłodnicy silnika VQ40DE?

3) czy w chłodnicy od VQ40DE jest już jakiś czujnik temp, który można by wykorzystać do wzbudzenia wentylatora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad 1)  znalazłem przypadek w USA, gdzie kolega wymienił i wszystko działa bez zarzutów. Różnica jest taka, że ona ma V8, nie V6. Przy czym wszystko wskazuje na to, że oba silniki wykorzystują takie same chłodnice. Opis podmiany:

https://www.thenissanpath.com/post50550.html

Ad 2) tropem wspomnianego wyżej przypadku znalazłem producenta z USA, który wykonuje dedykowane oraz uniwersalne wentylatory elektryczne i sprzedaje zestawy gotowe do montażu, z okablowaniem, czujnikiem oraz jednostką sterującą. Z aktualnej oferty znalazłem jeden model potencjalnie pasujący do Patyka V6:

https://www.flex-a-lite.com/electric-fans/12-volt-electric-fans/dual-12-1-8-inch-lo-profile-s-blade-electric-fan-with-variable-speed-controller.html

Nie jest dedykowany, ale z informacji producenta wynika, że pasuje. Spytałem się, oczekuję na odpowiedź. Dam znać.

 

Decyzji jeszcze nie podjąłem, muszę wybrać czy podmieniam tylko wisko na OEM, koszt około 900zł (import z USA). Czy też decyduję się na konwersję, ale wtedy koszty będą sporo wyższe jeśli zdecyduję się importować zestaw z USA ($420 + podatek + cło + wysyłka), czy może uda się znaleźć jakiś dobry produkt na naszym rynku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Miełem kiedyś problem ze sprzęgłem w beemce. Wymieniałem chyba ze dwa albo trzy razy i efekt wciąż był ten sam tzn bardzo szybko sprzęgło stygło. Znajomy powiedział że problem leży w długo leżących sprzęgiełkach w niewłaściwej pozycji na półkach magazynowych.

Mogę sie mylić ale wydaje mi się że producent sprzęgła odgrywa tutaj drugoplanową rolę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Decyzja zapadła i już nawet część pracy się wykonała. Tak trochę dziwnie, ale wszystko jest ok. Już podaję szczegóły.

Zdecydowałem się jednak na montaż wentylatora elektrycznego. Nie chciałem zakładać ori wisko i po np 4 latach się wkurzać, że zaczyna za wcześnie "łapać" i huczeć. Skoro elektryczne dedykowane są u nas niedostępne, a te zza oceanu drogie, to wybór padł na oryginalnego chińczyka.

Odstawiłem w grudniu auto na demontaż wisko (choć można to zrobic samemu w 15min) oraz pomiar miejsca na wiatraczek elektryczny. W zasadzie miałem już zamówiony duży wentylator, zdaje się 16-calowy. Okazało się, że nijak taki nie pasuje. Po demontażu wisko zostaje wolna lewa część chłodnicy o kształcie prostokąta +/- 30 x 60cm, natomiast prawa jest zajęta wentylatorem klimy i czymś tam jeszcze. W oczekiwaniu na inny wentylator pomyślałem, że pojeżdżę i przetestuję auto bez wentylatora w zimowych warunkach. I jak zacząłem jeździć na początku grudnia, tak jeżdżę do tej pory bez :D

ANI RAZU temperatura nie podskoczyła wyraźnie powyżej połowy zakresu wskaźnika. Nawet w korkach, w oczekiwaniu na postoju, kilka razy się zapomniałem zostawiając auto na chodzie na postoju na kilka minut, a kiedy mi się przypominało i rzucałem się aby sprawdzić stan, to za każdym razem była stabilna połowa zakresu...
No ale to nie jest oczywiście tak, że zrezygnowałem z montażu i będę jeździł bez. W międzyczasie przyszły nowe wentylatory, bo zamówiłem kilka sztuk w różnych rozmiarach, przymierzyliśmy je i dwie sztuki zostały wybrane do montażu. Jeden większy - 12", jest na niego miejsce w lewym dolnym rogu chłodnicy, oraz drugi mniejszy - 10" - w lewym górnym rogu. Oba kosztowały odpowiednio 100 i 80zł. Kupowałem osobno od FMIC.pl oraz innego sklepu. W FMIC można nabyć też droższą wersję firmy SPAL, ale chłopaki sami przyznają, że nie mają wyraźnie więcej reklamacji tych tańszych. Oba wentylatory mają łączną wydajność porównywalną do dedykowanego zamiennika z USA, ale nie pamiętam jednostek więc nie chcę pisać bzdur. W każdym razie czekają na montaż lada moment.

Oczywiście nie ryzykowałbym testowania auta bez wentylatora w warunkach choćby wiosennych, ale zimą jak pisałem, wentylator wydaje się nie mieć roboty. Dam znać kiedy będą zamontowane i zacznę obserwować zachowanie w cieplejszym klimacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Wiatraczki zamontowane. Wykorzystano wiązkę uniwersalną oraz uniwersalny adapter do czujnika, wpięty w rurę powrotu płynu do chłodnicy. Czujnik na 95°C. Do tej pory nie załączyły się jeszcze podczas jazdy, ale przy chwilowych postojach już tak. Załączają się czasami po 2-3 minutach od wyłączenia silnika na postoju auta w garażu, zwłaszcza po długiej trasie. Najpierw mnie to zirytowało, ale stwierdziłem, że przecież w sumie to nic złego. Skoro silnik oddaje jeszcze ciepło kiedy pompa już nie wymusza obiegu, to niech się załączają.

Wiązka ma również dodatkowy obwód z przyciskiem ręcznego załączania, wprowadzony do kabiny. Tak w razie "W".

Jestem zadowolony, polecam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...