marcineq20 Opublikowano 19 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2009 Wiesz co, w obecnym Poradniku Auto Świata jest artykuł o filtrze cząstek stałych. z tego co wywnioskowałem częsciej sie zapycha jezdząc w miescie. najlepiej przegonic samochód na autostradzie ostro i problem nie powinien sie szybko pojawic. jest tam jeszcze napisane zeby nie bagatelizować bo silnik na tym może ucierpieć. przegoń X-Traila daj po obrotach i zobacz co wyniknie z tego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
waleszczak Opublikowano 19 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2009 DrOOcik Ale dlaczego lejesz olej 15w40?,przecież w instrukcji jest 5w30 -niskopopiołowy Ja miałem też jazdę z tym filtrem,zachciało mi się lepszego paliwa i nalałem shella v-pover i po przejechaniu ok 300 kilometrów ponownie zapaliła się kontrolka filtra a od ostatniego wypalania przejechałem łacznie tylko 1000km :!!: Zawsze tankuję na statoilu olej bezsiarkowy i 5-7 tysięcy km mam spokój. Także paliwo też jest ważne. Co do oleju zamierzam teraz kupić mobila 5w30 ESP 160 zł za 5 l,myślę że warto...oleje w serwisach są horrendalnie drogie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość MonteChristo Opublikowano 19 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2009 ło...a to niezły bajer, ci wciskali w serwisie. Heh...ja ostatnio prosze wszystko na piśmie. Jeśli sie nie da to prosze napisać: Że serwis taki i taki zrobił to i to wtedy i wtedy i ze to nie pomogło i ze trzeba wymienic wg. serwisu to i to i koszt tego tyle i tyle. Gością szczeki opadaja !Ale tam to juz mnie nie lubią. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość kristo Opublikowano 19 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2009 Wiesz co, w obecnym Poradniku Auto Świata jest artykuł o filtrze cząstek stałych. z tego co wywnioskowałem częsciej sie zapycha jezdząc w miescie. najlepiej przegonic samochód na autostradzie ostro i problem nie powinien sie szybko pojawic. jest tam jeszcze napisane zeby nie bagatelizować bo silnik na tym może ucierpieć. przegoń X-Traila daj po obrotach i zobacz co wyniknie z tego zgadza się; trzeba czasami przegonić dizla na wyższych obrotach coby filierek nie sprawiał potem problemów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość serwis Opublikowano 19 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2009 Jedyny super hiper olej Shell do PDF to 5W/30, 1l 57zł, albo 5l 210zł. A na temat obowiązkowych i "jedynych słusznych" przeglądów w ASO odkąd jesteśmy w UE warto poczytać: http://www.expert.org.pl/m_gvo.html pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość tim Opublikowano 19 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2009 tu jest opisane o wypalaniu filtra tylko że dotyczy MAZDY ale również z DPF http://www.mazdaspeed.pl/web/technika/tech...?c=broszura_dpf [ Dodano: Pon 19 Sty, 2009 19:37 ] http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.php?t=47182 [ Dodano: Pon 19 Sty, 2009 19:38 ] http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.php?t=42224 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość jacck Opublikowano 20 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Stycznia 2009 Witam, ja mialem podobna sprawe w filterm. Oburzylem sie , w serwisie walczylem 3 dni i stanelo na 400PLN (dobre ze nie 1200 jak bylo na poczatku). Ale nie przestaje na tym.Jestem w trakcie dyskusji oficjalnej z Nissan Europa i wymagam od nich zwrotu 450PLN. Jaki bedzie koniec tego (mysle ze potrwa to z kilka tygodni moze kilka miesiecy) to dam znac. Nie dajcie sie. To racja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość godunow Opublikowano 23 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2009 Na temat filtra koledzy już odpisali - co do MP3 to ja w T30 poradziłem sobie w prosty sposób kupiłem transmiter http://www.allegro.pl/item528094512_transm...il_na_kier.html który dodatkowo ma funkcję zestawu głośnomówiacego. Na kartę SD mozna wrzucić do 8 GB oraz dodatkowo podłaczyć pena - to w sumie ponad dwa tysiące utworów. Mój X nie ma firmowo łaczności BLUETOOTH więc mozna mu ją dołozyć Polecam mam dokładnie ten model. Na rysowanie się podłogi bagaznika polecam również z allegro maty z wkładką antyposlizgową - troche badziewne bo to mata grubości ok 1.5-2 mm ale na pewno ochrania i zmniejsza poslizg przedmiotów w bagazniku. Moj pies bez maty jeździł po kufrze na pazurach teraz z matą juz ma spokój. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość wozik Opublikowano 3 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2009 Czy w modelu auta z 2004 roku 2,2 diesel też jest ten filtr ?/czytam formu ale auta jeszcze nie mam więc zadaje różne pytania/ pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość DrOOcik Opublikowano 5 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2009 No i klops! Moja kochana lampeczka filtra cząstek stałych (DPF) stęskniła się za mną i 3 godziny temu radośnie ponownie zabłysła. Minęło niecałe 3 miesiące, nieco ponad 1000km przejechane. Już widziałem ten rozbrajający uśmiech pana w ASO, zacieranie rąk właściciela i co najmniej 500 PLN mniej na moim koncie. Normalnie ręce mi opadły... Jak do tego doszło? Co robiłem nie tak? W styczniu trochę jeździłem w trasie, przegoniłem drania, ale fakt ostatnio tylko krótkie odcinki, dosłownie 5-10km do roboty - postój - 5-10 do domciu - postój. Styl jazdy? Przeciętny, ale powolniak nie jestem, lubię czasem przygazować, wyprzedzić kapeluszniaka, trochę poszaleć... na odcinku paru kilometrów. Paliwo? Tylko na Shellu. Olej? Serwisowy, najdroższy Shell ultra_coś_tam 5W-30. No to co do cholery? Ano chyba to pierwsze - krótkie odcinki jazdy, filtr nie zdąży wypalić co ma wypalić, taki mój wniosek. Tym razem jednak się przyłożyłem, nie czekałem do jutra. Wybrałem się na krótką wycieczkę - 4-ty bieg, 90km/h tempomat i 30 km takiej jazdy na wysokich obrotach (3000-3500). Bingo! - zgasła! Czyli moja rada jest taka - nie zwlekać (3 miechy temu po zapaleniu się zbytnio się nie przejąłem, dopiero po kilku dniach coś tam próbowałem przygazować - daremnie, już za późno chyba było, pewnie tego świństwa było za dużo). Jak się zapali, to natychmiast poświęcić tą godzinkę na przepędzenie grata, a przynajmniej nie jeździć już "zachowawczo". Utrzymać wysokie obroty (jak ja 3000-3500) czyli niski bieg odpowiednio do prędkości. I tak 20-30 kilosów. Godzinkę temu wróciłem i z okazji mojego zwycięstwa nad "żółtym" obalam sobie browarka. P.S. Wiem, wiem, już był taki temat http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.php?t=42224, ale zacząłem post to skończę. BTW - jakbym mógł i wiedział to w życiu bym już więcej nie kupił autka z takim filtrem. Normalnie horror. Ekologia? A dodatkowe spalanie paliwa? A skrajnie - wymiana 7 l oleju, może nawet filtra? Sztuka dla sztuki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ulisses Opublikowano 5 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2009 Tym razem jednak się przyłożyłem, nie czekałem do jutra. Wybrałem się na krótką wycieczkę - 4-ty bieg, 90km/h tempomat i 30 km takiej jazdy na wysokich obrotach (3000-3500). Bingo! - zgasła! Bingo Wiecie jak wyglada procedura czyszczenia DPF w ASO? 1h i komp zaczyna od 3500 obrotow a konczy na ok 2000, przez godzine go tak piluja i kasuja 500zl. Rownie dobrze mozna to zrobic tak jak Ty i zaoszczedzic kasiore Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość DrOOcik Opublikowano 5 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2009 No właśnie, czegoś tu nie rozumiem. Pogoniłem diselka jak piszesz podobnie jak w ASO, wysokie obroty, ale chyba nie aż tak wysokie i wykańczające dla silnika, że można to zaliczyć do może i intensywnej eksploatacji, ale czy to kwalifikuje się zaraz do obowiązkowej wymiany oleju, a nawet filtra? Bo jeśli tak, to ktoś kto ma "ciężką" nogę, to powinien wymieniać ten olej co tydzień wg takiego schematu sugerowanego prze ASO. No bo tak, ja piłuję przez te 20-30 km 3000-3500 obr. (jakieś 1/2 godz.) swój silnik, może i ostro, ale bez przesady. Potem sobie pojadę wolnej, "normalniej", przed zgaszeniem grzecznie daje turbince parę minut na uspokojenie się i... wszystko OK. W ASO robią właściwie dokładnie to samo i kategorycznie wciskają, że należy wymieniać olej, a może i nawet filtr. No to co jest do cholery? Wniosek: ASO Nissana robi zwyczajnie w konia użytkowników i żeruje na niewiedzy. Wciska jakiś kit i kasuje ile może. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość MonteChristo Opublikowano 6 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2009 Ja z takimi obrotami jezdze na codzien. Jak wiadomo dla tego typu silnikow lepsze sa wyzsze obroty niz nizsze ! Jedynka tylko tak do 2k/obr/min a tak to wszystkie inne biegi powyzej. Ktos powie spalanie, guzik prawda spalanie takie same jak jezdzac jak kapelusznik. Super, ze ci sie udalo to samemu usunac. Pozdrawiam Monte Christo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ulisses Opublikowano 6 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2009 się zaraz do obowiązkowej wymiany oleju, a nawet filtra? Z tego co wiem to olej nie wymieniaja zawsze przy czyszczeniu ale na 100% pewien nie jestem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mstomek Opublikowano 6 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2009 Witam. Jest to mój pierwszy post, chciałem więc wszystkich przywitać. Oczywiście forum śledzę już od dawna, a od miesiąca jestem posiadaczem X-a 2.0 dCI 170 km. Doświadczenia odnośnie filtra cząstek stałych nie mam, ale przytoczę kilka cytatów z instrukcji. "Jeśli przy zapalonej lampce ostrzegawczej DPF samochód będzie jechał z małą prędkością, w trybie awaryjnym zostaną ograniczone obroty silnika i/lub moment obrotowy. W takim przypadku zachodzi konieczność wymiany oleju w silniku, natomiast proces spalenia nagromadzonych cząstek stałych musi być przeprowadzony u dealera Nissana lub w autoryzowanej stacji obsługi" - tyle lektura instrukcji obsługi ze stycznia 2009, nie tłumaczy to jednak mechanizmu "szybkiego zużycia oleju" i konieczności wymiany. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość polbajt Opublikowano 21 Maja 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2009 Dzisiaj pierwszy raz zapaliła mi się kontrolka filtra DPF po przejechaniu 12 tys. KM. Niestety za chwilę kontrolka usterki silnika. Podpowiedzi z instrukcji wzajemnie się wykluczały tzn. pierwsza jedź powyżej 80KM/h a druga nie przekraczaj 60KM/h i jedź prosto do serwisu, no i tak zrobiłem. Serwis w Osielsku pod Bydgoszczą stwierdził, że moje auto ma nowe oprogramowanie i usterka nie podlega naprawie gwarancyjnej. To są jakieś jaja, auto półroczne za 130 tys. i co 12 tys. KM będę jeździł na wymianę oleju przy okazji przeczyszczenia filtra. Zażądali 800 zł za całą operację. Gdzie ta oszczędność tego silnika jak co 12 tys. będę płacił haracz 800 zł na górkę. Moja jazda zawsze była dynamiczna, b.często robiłem na dużych obrotach wiele kilometrów. Nie wiem jak się z tego wyplątać. Żałuję, że nie kupiłem Hondy CRV w tej samej cenie. U mnie druga lampka zapaliła się prawie natychmiast, dalsza jazda nie wchodziłą w grę. Macie koledzy jakiś lepszy pomysł niż pozbyć się tego auta? Miałem nim jechać na wakacje po Europie, teraz w życiu tego nie zrobię. Użerać się z Astistance i płacić za wszysko w Euro, super sprawa, no nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
waleszczak Opublikowano 21 Maja 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2009 polbajt, Napisz na jakiej stacji tankujesz i czy często je zmieniasz... U mnie po zmianie paliwa po ok. 100km, następuje czyszczenie filtra,ale bez checka ,a mam przelatane ponad 33000 km i jak sądzę stare oprogramowanie.... A co do serwisu na terenie europy,to pewno by ten filtr wyczyścili i jeszcze przeprosili za problem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość jacck Opublikowano 22 Maja 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2009 Sluchajcie, mam spore doświadczenie w tym filtrem. Sprawe osobiscie roziązałem z Centralą NIssan East Europe W Budapeszcie. (po tym jak lamka jedna a pósniej druga się zapaliła). Reklamowalem to że Nissan każe wykonać czynność serwisową użytkownika którą on nie zawsze moze wykonać. Jesteś w korku i zapala się lampka, jak masz jechać > 80km/h .. Bzdura. Nieudolnośc inzynierów NIssana/Renault przerzucona na właścicieli tych silników - niestety . Daliśmy się nabrać . Tak czy inaczej Budapeszt rekompensuje mi poniesione koszty orginalnymi akcesoriami NISSAN. Ale bujałem się ze 4 miechy. Każdy argument serwisu jest do obalenia. Tym bardziej że nigdzie nie jest napisane że mamy jeździć dynamicznie. Wiec goście będą rozkładać zawsze ręce. Teraz wiem że w związku z reklamacjami z całego świata nissan zaczyna coś myśleć. Po pierwsze zmieniałą oprogramowanie w kompach w naszych samochodach (tylko że trzeba się o to mocno upomnieć w serwisie - bo nie zawsze o tym wiedzą). Samochód jest super - ale rozwiązanie z filtrem poniżej pasa. Pozdro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość michalkaflowski Opublikowano 25 Maja 2009 Udostępnij Opublikowano 25 Maja 2009 Masz racje nic nie wiedza o nowym oprogramowaniu do Nissana a dziś byłem w serwisie w Gdańsku! Firma olewa klientów. Nissan się powinien wstydzić! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
waleszczak Opublikowano 27 Maja 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Maja 2009 Właśnie wczoraj miałem przygodę z filtrem dpf,niespełna 700 km po ostatnim czyszczeniu zapaliła się znowu kontrolka filtra,jak na złość stałem w centrum warszawy w ogromnym korku. Postanowiłem zadzwonić do serwisu nissan-odyssey co mam w takiej sytuacji zrobić,uprzejmy szef-kierownik serwisu poradził mi że mam zjechać na pobocze i poczekać aż korki się skończą!!! Na moje pytania co do zmiany oprogramowania wypalania filtra,stwierdził,że owszem mogą to zrobić,ale tylko wtedy jak przyjadę z włączonymi kontrolkami czyszczenia filtra i check engine-inaczej technicznie nie mogą dokonać zmiany softu. :!!: Przy okazji dowiedziałem się co zmienia nowy soft....zmiana dotyczy tylko ilości prób rozpoczęcia wypalania filtra dokonywanych przez komputer przed zapaleniem checka z 7 na 10. Na szczęście dla szefa serwisu zdążyłem wyjechać za miasto wypalić filtr, ale również szukam rzeczoznawcy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość jacck Opublikowano 29 Maja 2009 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2009 Witam, jakbyscice trafili do serwisu z dwoma kontrolkami to prosze pamietac w intrukcji dla NISSAN Serwis jest napisane ze regeneracja filtra "może" być objeta gwarancją. (przynajmniej za to nie powinniśmy płacić i Serwis o tym wie). W tym konkretnym pismie nie ma nic na temat kosztów związanych z olejem i filtrami. Odnośnie zmiany programów - TAK - w tym dokumencie jest napisane, że tylko gdy są dwie lampki kontrolne. Znalazłem taki dokument na necie. Pytanie - w jakim celu szukasz rzeczoznawcy? Jacckz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
waleszczak Opublikowano 29 Maja 2009 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2009 jacck, Ponieważ serwis nie uznaje czyszczenia filtra na gwarancji w prawie żadnym przypadku,o czym przekonało się już kilku nabywców tego modelu,również moja rozmowa z szefem serwisu też mnie w tym utwierdziła.(koszt ok.1000zł) Serwis będzie się bronił przed takimi naprawami,podobnie sprawa przedstawia się z krzywymi tarczami hamulcowymi,ale to już inny temat. Tak więc opis rzeczoznawcy może okazać się pomocny w "rozmowie" z serwisem Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czesław Opublikowano 27 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2009 Witam, też mi się zapaliła lampka kontrolna filtra DPF już przy 4500 km, wprawdzie ostatnio tylko poruszałem się po mieście. Znałem już problemy z filtrem z tego forum miałem obawy jak się to skończy.... Ale po przejechaniu jeszcze około 5 km z ruchu miejskiego wyjechałem na trasę ale tam tez był korek i w porywach jechałem około 60-70 km/h na 4 biegu wiec obroty silnika trochę tylko powyżej 2000. W końcu się rozluźniło i mogłem się rozpędzić do 80-90 km/h zauważyłem wzrost zużycia paliwa nawet do 10,5 l/100 km ( byłem "Świerzo" po tankowaniu)nie zwróciłem uwagi na temperaturę silnika. Po przejechaniu kolejnych 5 km na 4 biegu oraz obrotami silnika dochodzących do 2700 lampka zgasła - odetchnąłem z ulgą!!! W sumie przejechałem około 10 km i filtr się przeczyścił. W sumie trochę sporo ale chyba jak można przypuszczać wypalanie następuje dopiero przy prędkości około 80km/h. W książce serwisowej są podawane dwie prędkości raz piszą o 60km/h a w drugim miejscu o 80 km/h - z tego co zauważyłem to chyba ta druga prędkość jest wymagana do sprawnego wyczyszczenia filtra DPF. Pozdrawiam a tak poza tym jestem zadowolony z zakupu tego samochodu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Niebora Opublikowano 10 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2009 jacck, Ponieważ serwis nie uznaje czyszczenia filtra na gwarancji w prawie żadnym przypadku,o czym przekonało się już kilku nabywców tego modelu,również moja rozmowa z szefem serwisu też mnie w tym utwierdziła.(koszt ok.1000zł) Serwis będzie się bronił przed takimi naprawami,podobnie sprawa przedstawia się z krzywymi tarczami hamulcowymi,ale to już inny temat. Tak więc opis rzeczoznawcy może okazać się pomocny w "rozmowie" z serwisem Pozdrawiam Błędem jest dochodzenie roszczeń z gwarancji, która jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta. Należy dochodzić z kodeksu cywilnego, powołując się na niezgodność towaru z umową lub rękojmię. Sprawę opisałem w temacie dotyczącym pogiętych tarcz hamulcowych. Do serwisu najlepiej iść z rzeczoznawcą, adwokatem i solidną pałą. Ewentualnie poczytać trochę o swoich prawach wynikających z przepisów kodeksu cywilnego a nie z gwarancji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość X_S Opublikowano 26 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2009 Błędem jest dochodzenie roszczeń z gwarancji, która jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta. Należy dochodzić z kodeksu cywilnego, powołując się na niezgodność towaru z umową lub rękojmię. Sprawę opisałem w temacie dotyczącym pogiętych tarcz hamulcowych. Do serwisu najlepiej iść z rzeczoznawcą, adwokatem i solidną pałą. Ewentualnie poczytać trochę o swoich prawach wynikających z przepisów kodeksu cywilnego a nie z gwarancji. Masz rację, trochę by się chyba tych niezgodnych rzeczy uzbierało. A czy was ktoś poinformował przy kupnie, że producent nie przewidział przewozu dzieci w fotelikach z grupy III (o ile pamiętam powyżej 16kg wagi dziecka). Jak to zobaczyłem w instrukcji to aż napisałem do importera(swojego czasu, tuż po kupnie kilka razy pisałem do nich), czy to nie jest np błąd w druku, czy złe tłumaczenie instrukcji, odpisał że po odpowiedz mam się udać do działu części, dział części powiedział że każdy fotelik z certyfikatem pasuje i można montować, a co w instrukcji napisali to on nie wie! Chciałem być dociekliwy, w końcu może chodzić o kurtyny boczne z tyłu i może rzeczywiście nie można tam montować wyższych fotelików, albo jakaś inna przyczyna, a że za jakiś czas będę wymieniać fotelik dla dziecka to byłem zainteresowany, napisałem do Auto-Świat, może im by ktoś odpowiedział na piśmie a nie tylko odpowiedź ustna sprzedawcy w sklepiku w ASO, ale niestety nic mi też nie odpisali. No cóż, może nie będę już jezdzić X'em jak będę wymieniać fotelik? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.