Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

Kontroler doładowania


theant
 Share

Recommended Posts

Co myślicie o takim urządzeniu?

KLIK + instrukcja

Zasada działania jest prosta:

- maksymalnie opóźnić otwarcie zaworu "wastegate" - jak zdążyłem się zorientować w naszych turbinkach o wiele za wcześnie zaczyna się otwierać ten zawór, przyczyną jest ich bardzo prosta konstrukcja

- utrzymać ciśnienie doładowania na zadanym poziomie - chyba nie trzeba tłumaczyć

- można (prawie) dowolnie ustawiać sobie ciśnienie doładowania - tak dla zabawy ;)

 

Koszt takiego urządzenia to bodajże jakieś 500-600PLN - trochę dużo jak za takie proste urządzenie - ale podejrzewam że sam solenoid to połowa. Np. zawór N75 - montowany w silnikach VAG - na alledrogo to ok 200PLN. Koszt samodzielnej budowy takiego urządzenia to 150-200PLN. Czyli można by spróbować.

 

Co o tym myślicie?

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem to bez sensu za takie pieniądze, poniżej 100zł możesz kupić MBC typu pressure, ustawić go za pomocą manometru i masz ten sam efekt. Mam tak zrobione u siebie, polecam :)

Ps. mnie koszt samodzielnej budowy wyszedł koło 40zł :) + koszt manometru.

Link to comment
Share on other sites

OK. A w takim razie jak wygląda przebieg ciśnienia doładowania w przypadku zastosowania MBC? Bo patrząc na konstrukcję ręcznych kontrolerów jakoś nie jestem przekonany. Jeśli chodzi o elektroniczny to przebieg wygląda tak, że ciśnienie rośnie szybko wraz ze wzrostem obrotów aż do ustalonej wartości i na takiej już pozostaje. Wahania na granicy zadziałania są znikome. A jak to jest przy MBC? Ktoś to sprawdzał?

 

Posta pisałem bardziej pod kątem budowy takiego urządzenia - na początku tanio może nie będzie - a przynajmniej tak mi się wydaje - ale gdy już wzystko będzie dograne to koszt może spaść do 300PLN razem z zaworem N75.

 

Inną sprawą jest to że MBC jest albo montowany w komorze silnika - mało wygodne, albo w kabinie, co daje sumę długości przewodów ciśnieniowych ~2m - teraz kwestia jak szybko ciśnienie pokona te 2m i jakie będą straty na przewodach? IBC o którym myślę (bo ten z linka ma te same wady co MBC w kabinie) miałby moduł pomiarowo-wykonawczy zamontowany zaraz przy sprężarce - o ile nie będzie tam za gorąco - tak czy inaczej stanowiłby "prawie" integralną część sprężarki. Moduł informacyjno-sterujący zamontowany byłby w kabinie np. w konsoli środkowej pod radiem.

Link to comment
Share on other sites

w MBC przebieg doładowania jest równy do końca obrotów , jedyna różnica po zastosowaniu MBC jest taka , że boost szybciej narasta no i można ustawić sobie doładowanie

Link to comment
Share on other sites

A po otwarciu zaworu w MBC też się te ciśnienie utrzymuje? Poszukałem w necie konstrukcji i nie jestem nadal przekonany co do liniowości działania - wszystko zależy od jednej sprężynki.

 

No nic. Nikt nikogo do niczego nie zmusza - ja na razie jestem na etapie testów swojego urządzenia, ale jeszcze nie w samochodzie. Muszę znaleźć w dobrej cenie sprawny zawór N75 i zaopatrzyć się w kilka części - przede wszystkim przetwornik ciśnienia na napięcie.

 

Na razie układ pokazuje ciśnienie doładowania na podstawie napięcia wejściowego. Myślę że od poniedziałku powinno się coś ruszyć.

Link to comment
Share on other sites

żeby MBC działało liniowo musi brać zasilanie nie z muszli turbiny a z kolektora ssącego...

Link to comment
Share on other sites

A opóźnienie nie będzie za duże? Szczególnie jeśli się dołoży IC?

Link to comment
Share on other sites

Będzie mniejsze jak z EBC bowiem MBC nie będzie czekać aż sie pojawi boost tylko stale nie będzie doprowadzać powietrza do aktuatora...

Mowa o MBC Properfecta (to z kulką i sprężynką)

Link to comment
Share on other sites

Z tego co kojarzę to IBC/EBC też właśnie tak działa - zaczyna przepuszczać ciśnienie do aktuatora dopiero po osiągnięciu pewnego zadanego ciśnienia, ale w taki sposób aby utrzymać te ciśnienie na stałym poziomie. Chodziło mi o opóźnienie związane z odległością od turbiny do kolektora ssącego która będzie jeszcze większa po dołożeniu IC. W przypadku z IC wydaje mi się że czujnik ciśnienia powinien być zaraz na jego wyjściu.

 

Jeśli masz gdzieś linka do artykułu który opisuje zachodzące tu zjawiska, lub masz taki artykuł to poproszę o podesłanie - moje informacje nie są imponujące i chętnie się w tym temacie podszkolę. Nie chciałbym tylko na próbę wiercić kolektor ssący i podłączać tam czujnik, tylko po to aby porównać jaka będzie różnica przy podłączeniu czujnika do wyjścia z muszli.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

U mnie jest tak, że dołożenie MBC powoduje szybsze narastanie ciśnienia.

Co do długich przewodów np. 2m, to przy średnicy 6mm nie ma (moim zdaniem) to żadnego znaczenia.

Co do położenia wyjścia na MBC/Wastegate/EBC z IC, układ jest "zamknięty" więc nie ma znaczenie gdzie mierzysz. Dopóki w całym układzie nie będzie 1Bar, to obojętnie gdzie byś nie mierzył, nigdzie nie będziesz miał 1Bara.

 

[ Dodano: Pon 25 Sie, 2008 16:29 ]

A co do różnicy ciśnień między muszlą sprężarki a kolektorem, to z tego co Albin dawno temu pisał, jest to około 0,15Bara.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mam pytanie: jak jest mierzone ciśnienie w kolektorze dolotowym? Względem ciśnienia atmosferycznego czy w/g wewnętrznego wzorca miernika? Bo nie wiem jaki mam kupić czujnik: MPX4250A (bezwzględny) czy MPX4250D (względny).

Link to comment
Share on other sites

wg atmosferycznego, przynajmniej z tego co się orientuję. Zastanów się jeszcze czy nie taniej jest kupić MAP Sensor z jakiegoś TDi.

 

[ Dodano: Nie 14 Wrz, 2008 12:32 ]

chyba jednak walnąłem byka, map sensor mierzy bezwzględne. Stąd żeby zobaczyć ciśnienie doładowania z logów, trzeba sobie odjąć od tego co podaje map sensor ciśnienie atmosferyczne.

Map sensor ma jeszcze jedną fajną funkcję - pomiar temperatury.

 

[ Dodano: Nie 14 Wrz, 2008 12:35 ]

ALLEGRO

Te wersje z literką C na końcu są do 3 Bar bezwględnego, czyli względnie masz do ok 2Bar

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za pomoc, ale doczytałem się na forum VW że powinien być ten do pomiaru bezwzględnego. Koszt to 100PLN, czyli coś koło tego co na allegro. MPX'a łatwiej będzie zaadaptować no i mam do niego datasheet'y.

 

Teraz pytanie jak w miarę łatwo i porządnie przenieść pomiar doładowania i sterowanie aktuatorem z muszli do kolektora? Otwór w muszli zaślepi się chyba zestawem śruba+uszczelka, ale instalacja oryginalnego króćca w kolektorze mnie trochę przeraża...

Link to comment
Share on other sites

jak w miarę łatwo i porządnie przenieść pomiar doładowania i sterowanie aktuatorem z muszli do kolektora?

Czytałem, tylko nie pamiętam już gdzie, o wykorzystaniu wentyla rowerowego do tego celu. Z tym, że w grę wchodzą tylko gumowe połączenia.

Link to comment
Share on other sites

No to na pewno tylko gumowe - i tak oryginalnie tez tak jest zrobione. Mnie martwi tylko to że będę musiał kolektor wiercić i gwintować, a co za tym idzie musiałbym go w całości wymontować. No i na pewno nie wentyl - króciec wykręcę z muszli i zastąpię go śrubą z uszczelką. Tak myślę...

Link to comment
Share on other sites

Trochę nieprecyzyjnie to napisałem, chodziło o to, żeby żeby nie wiercić kolektora tylko raczej gumowy wąż i tam wiercić.

Link to comment
Share on other sites

A... że niby w oryginalny wąż gumowy zaraz przy kolektorze się wpiąć? Tak to rozumiem - zamiast tego węża mogę dać 2 łączówki, rurę alu/stal z wyjściem na aktuator? Wydaje mi się, że to będzie najlepsze rozwiązanie.

W takim razie czas wziąć się do roboty - znaleźć rurę fi 50mm (chyba) z gotowym wyjściem albo samemu takowe wyrzeźbić, a łączówki ze starej rury.

Link to comment
Share on other sites

Na razie prototyp, ale jeszcze bez czujnika ciśnienia i układu sterującego zaworem N75.

ibc00.jpg

I jeszcze krótki filmik...

Edited by theant
Link to comment
Share on other sites

gratulacje !! będzie można dostać schemat + ew. wsad ? a najchętniej kod źródłowy :)

(z tym, że ja się tym zajmę pewnie dopiero na wiosnę :029: )

pisałeś w C czy ASM ?

Link to comment
Share on other sites

Napisane w C (Keil). Schemat i wsad mogę udostępnić ale nieco później - jak już będzie wszystko grało. A że jest to całkiem mój pomysł to za symboliczne piwo pójdzie wink.gif Kodu źródłowego z wiadomych powodów przez jakiś czas nie udostępnię. Z resztą jak ktoś się trochę na tym zna, to mając schemat sam napisze program - jest "debilnie" prosty.

Będzie pewnie druga lepsza wersja, ponieważ trochę pomyliły mi się symbole scalaków i przez to sterowanie wyświetlaczami jest zrobione nieco na około.

 

P.S. Aktualny schemat mogę podesłać w PDF'ie.

 

[EDIT 12.11.2008 09:10]

Dziś prototyp doczeka się czujnika ciśnienia MPX4250AP - w końcu coś się ruszy dalej z programem.

ibc02.jpg

 

[EDIT 12.11.2008 20:32]

No i działa. Podłączony został czujnik ciśnienia i zdaje się, że układzik pokazuje dobre ciśnienie (w granicach błędu pomiaru w/g producenta). Gdy zostały zrobione zdjęcia w Wa-wie ponoć miało być około 1017 hPa (101,7 kPa, 1,017 bar) a wskazanie wahało się między 0,99 a 1,00 bar.

ibc03.jpg

 

ibc04.jpg

 

Mi osobiście udało się dodmuchać jedynie 0,14 bar tongue.gif. Został zmieniony nieco program w celu zmniejszenia błędu wskazań.

Teraz pozostaje znaleźć sprawny zawór N75 i zbudować układ sterujący tymże zaworem po PWM na częstotliwości 50Hz (tyle ponoć wynosi częstotliwość bazowa sterująca tym zaworem w/g forum VW).

A w ogóle powstaje nowy schemat tego urządzenia - będzie się różnił dość znacznie od prototypu. Podstawowa różnica to podział na część pomiarowo-sterującą i część "kontrolującą". Wyświetlanie będzie się odbywać na wyświetlaczu LCD zamiast LED (LED ładnie wygląda, ale na LCD można dorzucić pomiary temperatury, napięcia, jakieś statystyki i takie tam inne gadżety).

 

[EDIT 13.11.2008 14:32]

Kupiony zawór N75 nówka sztuka na tej aukcji. Już niedaleko smile.gif

ibc05.jpg

 

Ma ktoś może wtyczkę pasującą do tego zaworu?

Edited by theant
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Z tego co widzę kupiłes zawortek sterujący w podciśnieniu nie wiem jak się on bedzie sprawował, ja zawsze do takich celów stosowałem te co prcują w nadciśnieniu np. z 1,8T albo z 90 konnych TDI z silnikami 1Z oraz AGR...

 

Tak czy siak fajnie wygląda to co robisz :)

Link to comment
Share on other sites

Projekt zapowiada sie ciekawie a i wykonanie z tego co widac w pelni profesionalne :)

Zaraz tam profesjonalnie... Standardowy pająk, ale działa jak trzeba. W weekend może uda mi się uporać z programem i sterowanie zaworu zrobić.

 

Z tego co widzę kupiłes zawortek sterujący w podciśnieniu nie wiem jak się on bedzie sprawował

A w 2.2Di jak jest? Bo z tego co koledzy podpowiadali to ciśnienie w kolektorze to około 0.8 bar - więc jak by nie było to jest podciśnienie. No zobaczymy, ale wydaje mi się że wystarczy zamienić miejscami podłączenie białych końcówek i powinno być dobrze.

Link to comment
Share on other sites

to jest podciśnienie

To jest nadciśnienie, ale i tak nie ma się o co kłócić, bo w TDi podciśnienie jest potrzebne do sterowania turbo. U nas jest potrzebne nadciśnienie, więc nie ma problemu, bo to tylko zaworek sterowany elektronicznie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...