Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N16] Regulacja przepustnicy na opak oraz TPS


Gość ManiekMamuciManiak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość ManiekMamuciManiak

Witam wszystkich,

posiadam Almerkę n16 z 2002r przed liftem.

Może ktoś z was będzie mi w stanie podpowiedzieć co i jak. Otóż jakiś czas temu zdarzyło mi się odkręcić TPS(czujnik położenia przepustnicy). Nieświadomy tego co zrobiłem przykręciłem go znów na swoje miejsce nie dbając o jego pozycję. W następstwie auto zaczęło spadać z obrotów i gasnąć. Żeby temu zapobiec zacząłem regulować przepustnicę i jakoś ją wyregulowałem. Problem w tym że auto dużo paliło. Poczytałem i wróciłem to tematu TPSa. Wiem jak go zaadaptować, ale to samo z siebie nie jest rozwiązaniem bo przepustnica na wolnych obrotach powinna mieć jakąś tam swoją określoną pozycję aby poprawnie dawkować powietrze i to przy ustawionej przepustnicy powinno się go adaptować.

 

Moje pytanie brzmi: czy ktoś wie jak wykonać regulację przepustnicy na wolnych obrotach? Chodzi mi tylko o tą małą śrubeczkę przy przepustnicy którą reguluje się odchylenie.

 

I jeszcze jeszcze jedna rzecz, otóż wg. serwisówki max otwarcie przepustnicy to ok 80%, a u mnie jak bym nie adaptował TPSu i nie regulował przepustnicy to niżej 89% nie schodzi. Co z tym zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowe ustawienie przepustnicy można wykonać Tylko i wyłącznie za pomocą kompa! Z odpowiednim programem, malo kto ma bo N. ma bardzo specyficzny program sterowania. Wiec najlepiej i najpewniej N.consult.

A tej małej śróbki się w ogole nie rusza! Ona reguje tylko i wyłącznie zakres pracy(możliwości skrajnych położeń)czujnika wychylenia przepustnicy! Jeżeli ruszyłeś to spowodowałeś kompletne rozlegulowanie!

Ustaw w miejscu na gwincie tam gdzie było i wal na kompa!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ManiekMamuciManiak

Ta mała śrubeczka nie tyle reguluje skrajne położenia przepustnicy co jej minimalne otwarcie.

Wiem że wszystko rozregulowałem :)

Do kilku komputerów mam dostęp i mogę podpiąć moją Almę, rzecz w tym że nie wiem do końca jak ustawić tą śrubkę. Mam dostęp do odczytów z przepływomierza, sond lambda, obciążenia silnika, pozycji przepustnicy, czasów wtrysków itp ale nie wiem co z tym zrobić. Kręcąc tą małą śrubką zwiększa się i zmniejsza ilość powietrza w mieszance, podejrzewam że odpinając wtyczkę od TPSu, gdy obroty spadają do 700 można spróbować wyregulować tą ilośc sugerując się odczytem z sondy lambda.

Edytowane przez ManiekMamuciManiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiero co to przerabiałem!

Owszem można ręcznie ustawić prześwit. Ale czujnik bedzie nadal podawał bledną info o wychyleniu(n.p.ręcznie ustawione0,8-odczyt 0,4 ), wiec komputer z pozostałych odczytów, bedzie przemapowywał do skrajnych wartości, i mieszanka bedzie za bogata.Więc nic dziwnego że Ci chla więcej. Ale za bardzo nie chcę się tu mądrzyć.

U mnie tak mech. ustawiał śrubką po czyszczeniu przepustnicy i przepływki. Obr. ustawił "na książkowe 850/900"(bo się dławił). Nie chce mi się pisać co wyprawiał silnik, poza tym chlał jak świnia. Wk... I pojechałem do kumpla na N.consult. Nie chciał nawet komentować tej regulacji na przez śróbkę, na książkowe obr. jeb...śmiechem. Komp zanalizował wszystkie parametry pracy czujników i odczytów. I ustawił optymalne fabryczne parametry pracy silnika(w tym kąt wychylenia przepustnicy, wtrysk, i.t.d.) w oparciu o odczyty. Efekt- spalanie spadło o srednio 2l.na 100km. Nie ma warjacji silnika/obr. Na wolnych pracuje w zakresie ok650.

Tak że co Ty zrobisz? Twoja sprawa- miłej zabawy z dobrymi efektami!?

P.s. Powtórzę Ci lesze raz. Kąt wychylenia przepustnicy ustawia się za pomocą komputera a nie śróbki!!!

Ponad to dodam że to że sąda coś czyta to nie znaczy że jest dobra. Stwierdzić to można po porównaniu wykresów sinosuidalnych 1 i 2 sondy, muszą mieć mniej więcej taką samą wartość wychyłu!

P.s.2 więc masz jakaś szanse jeżeli znajdziesz soft który steruje potencjometrem czujnika kąta wychylenia p.

Edytowane przez NEO NFS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ManiekMamuciManiak

Owszem można ręcznie ustawić prześwit. Ale czujnik bedzie nadal podawał bledną info o wychyleniu(n.p.ręcznie ustawione0,8-odczyt 0,4 )

 

Z tym się zupełnie zgadzam, ale wtedy własnie robi się pełną adaptację przepustnicy i potencjometr ustala maksymalne i minimalne wychylenie przepustnicy, ustawiając sobie taki zakres pracy. Rzecz w tym że nie mam pojęcia jak tą śrubkę ustawić przed adaptacją :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre w sumie mówimy o tym samym. Tylko...inaczej... a z resztą.

Jaki masz motor? Nie ma danych a ni w poście, ani w Twoim profilu-uzupełnij! N16nic nie mówi!,

poza modelem. Do 1.8(taki sam motor)mogę Ci podać mniej więcej(pisz na wp). 1.5 to musisz wy chwycić kogoś aby podał Ci jaka jest odległość mm od mocowania do kowadełka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego ManiekMamuciManiak (zawsze zastanawia mnie geneza nicków...) z tego co zrozumiałem to masz TPS założony w złej pozycji, a ustawiać chcesz minimalne wychylenie przepustnicy i adaptować wolne obroty. Nie tędy droga - przede wszystkim TPS musi być w odpowiedniej pozycji żeby się cokolwiek udało. Przerabiałem ten temat u siebie.

 

Nie wiem jaki masz silnik i jaką przepustnicę, dobrze jakbyś przynajmniej napisał, a najlepiej wrzucił zdjęcie Twojego TPS. Jeśli jest tak jak u mnie, to robota jest prosta. Najpierw ustawiasz śrubkę ogranicznika tak aby przepustnica była całkiem zamknięta, ale się nie zacinała (żeby nie było oporu na pedale gazu). To delikatna robota i wystarczy ułamek milimetra za daleko wkręcić śrubkę żeby było źle. Trzeba znaleźć tę jedną idealną pozycję ogranicznika aby przepustnica była całkowicie zamknięta a jednocześnie opierała się na ograniczniku. Jak już Ci się to uda, włączasz silnik i wpinasz się miernikiem w odpowiednie przewody w TPS. Luzujesz śrubki od TPS i obracasz go tak aby podawał poprawne wartości przy zamkniętej przepustnicy. Potem tylko adaptacja wolnych obrotów i gotowe :-)

 

W SR20 wartość TPS przy zamkniętej przepustnicy musi być pomiędzy 0,35 a 0,65V, w pełni otwarta 3,5 - 4,5V. Miernik wpina się w skrajne przewody, jeśli masz dwie wtyczki w TPS (automat) to chodzi o dolną. No ale u Ciebie może być nieco inaczej jeśli masz inny silnik.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość ManiekMamuciManiak

NEO NFS - Silnik to QG15DE, auto z 2002r przed liftem, TPS z jedną wtyczką

 

 

NRB-już tak mniej więcej próbowałem robić i niestety nie udało się do końca, ale przyznaje że ustawiałem przepustnicę na pozycję zamkniętą tak że się "zacinała". W serwisówce są podane wartości jakie powinien pokazywać TPS, więc spróbuję wg. nich.

 

Dzięki za odpowiedzi :)

 

Dam znać czy się udało.

 

 

 

 

 

 

No i udało się.

 

Tak jak napisał NRB, śrubkę należy ustawić w takiej pozycji żeby przepustnica była jak najbardziej zamknięta ale nie zacinała się. Potem z miernikiem ustawić TPS tak aby przy zamkniętej przepustnicy pokazywał między 0,45-0,55V(wartości z serwisówki). Miernik wbijamy w 2 od góry kabelek we wtyczce.

Potem jeszcze żeby auto się "skalibrowało" trzeba było adaptację TPS zrobić bo bez niej miało ~1500rpm.

 

Teraz na wolnych obrotach ~700rpm, ze światłami ~850.

 

NRB -masz u mnie piwo :beer:

Dzięki za pomoc chłopaki!

Edytowane przez ManiekMamuciManiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NEO NFS - Silnik to QG15DE, auto z 2002r przed liftem, TPS z jedną wtyczką

 

 

NRB-już tak mniej więcej próbowałem robić i niestety nie udało się do końca, ale przyznaje że ustawiałem przepustnicę na pozycję zamkniętą tak że się "zacinała". W serwisówce są podane wartości jakie powinien pokazywać TPS, więc spróbuję wg. nich.

 

Dzięki za odpowiedzi :)

 

Dam znać czy się udało.

 

 

 

 

 

 

No i udało się.

 

Tak jak napisał NRB, śrubkę należy ustawić w takiej pozycji żeby przepustnica była jak najbardziej zamknięta ale nie zacinała się. Potem z miernikiem ustawić TPS tak aby przy zamkniętej przepustnicy pokazywał między 0,45-0,55V(wartości z serwisówki). Miernik wbijamy w 2 od góry kabelek we wtyczce.

Potem jeszcze żeby auto się "skalibrowało" trzeba było adaptację TPS zrobić bo bez niej miało ~1500rpm.

 

Teraz na wolnych obrotach ~700rpm, ze światłami ~850.

 

NRB -masz u mnie piwo :beer:

Dzięki za pomoc chłopaki!

 

Jak robiłeś adaptację TPS'a?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Gość ManiekMamuciManiak

W n16 wykonuje się ją tak:

-rozgrzewasz silnik do normalnej temp, wyłączasz wszystkie odbiorniki prądu

-gasisz auto i czekasz 10 sek.

-włączasz zapłon i odczekujesz 3-4 sekundy

-pięć razy wciskasz do oporu i puszczasz pedał gazu

-czekasz 7 sek

-wciskasz pedał gazu i trzymasz tak 20sek

-potem puszczasz go i odpalasz auto nie cofając kluczyka na OFF przed rozruchem

-TPS się "zeruje" i przez ok 20sek ustawiają się obroty a ty nie dotykasz niczego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Koledzy ma taki sam problem po czyszczeniu przepustnicy. Od razu po odpaleniu trzyma 2 tyś obrotów i szarpie pomiędzy 2,5 i 3,5.
Kto w Warszawie to ogranie? Regulację przepustnicy komputerem. Jakiś adres?

NEO NFS daj adres może swojego mechanika. Ja mam P11 1.6 99'

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...