TheN Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2015 (edytowane) Witam Posiadam świeżo nabytego Nissana Almerę n15 1.4 87km. Przesiadłem się z Vectry B 2.0 Diesel która była moim pierwszym samochodem i jest to moja pierwsza styczność z benzyniakiem (poza nauką jazdy) Banalne pytanie W instrukcji napisane jest: Zalecane minimalne prędkości zmiany biegów: —z 1 na 2: 25km/h; —z 2 na 3: 40km/h; —z 3 na 4: 65km/h; —z 4 na 5: 75km/h. Gdy będę jechał po mieście ok 55km/h na czwórce to czy jest to szkodliwe w jakiś sposób? Jakoś tak nie czuję potrzeby kręcenia tego silnika na wyższe obroty na trzecim biegu Edytowane 30 Kwietnia 2015 przez TheN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TheN Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2015 (edytowane) Ale czy trzymanie obrotów w granicach 1,5-2,0tyś jest w jakiś sposób szkodliwe? Gwałtowne przyspieszanie jeszcze sobie wyczuję ale do takiej spokojnej jazdy szkoda mi paliwa i silnika skoro mogę wrzucić większy bieg i też sobie jedzie :-) Edytowane 26 Kwietnia 2015 przez TheN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maius Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Obroty poniżej 2000 to raczej są dobre do spokojnej jazdy bez obciążenia (płasko, auto puste, trzymamy prędkość i nie przyspieszamy), jak się chce podjechać pod górkę (albo z obciążeniem) to już poniżej 2500 lepiej nie schodzić. Tzn jeżeli jedziemy pod górkę, rozpędzamy się na 2ce do powiedzmy 3500obr, wrzucamy 3kę i spada na 2500 to jest ok, jak spadnie poniżej to już trochę męczy silnik (aczkolwiek zależy to od silnika). Skąd progi 2000, 2500? Z ustawień automatów, które są dobrane przez producentów do wygodnej ale jednocześnie nie szkodzącej silnikowi jazdy. W praktyce ja np nie schodzę poniżej 2000, pod górkę 2500 to minimum, jak mam na pokładzie więcej albo górka jest stroma to 3000-3500 trzymam. Jak się rozpędzam w moim trybie "eko" to też staram się nie schodzić poniżej 2500. Większość silników na łańcuchu rozrządu jest dość wrażliwa na za niskie obroty, powstają wtedy duże przeciążenia w układzie korbowo-tłokowym co negatywnie odbija się na samym łańcuchu (nadmierne naprężenia, w konsekwencji rozciąganie). Poza tym bardzo niskie obroty wcale nie gwarantują dużej ekonomii jazdy, a każdy silnik ma jakieś optimum, w którym pracuje najlepiej i najwydajniej. Cały mój powyższy opis dość dobrze sprawdza się w przypadku silników 4-cylindrowych, z doświadczenia wiem, że np jednostki 6-cylindrowe (benzynowe) radzą sobie na niższych obrotach trochę lepiej. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grimm Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Ogólnie to benzyniakiem najlepiej jeździć na każdym biegu do 2.500, jest ekonomiczniej. oczywiście można kręcić w razie potrzeby na 3rjce i wyższych biegach powyżej 3000. Ja np. już przy 60-70km wrzucałem 5tkę aby obroty spadły do 2500. W sumie sam wyczujesz silnik, będzie słychać kiedy motorek będzie potrzebował wyższy bieg. Jedyną a może aż różnicą między benzyną a diselem że można od razu wkręcać na obroty nie czekając aż się rozgrzeje no i ma niższy moment obrotowy, ogólnie poniżej 2000 nic się nie dzieje, nie czuć żadnej reakcji czyli odwrotnie niż ropniak. Przyzwyczaisz się. Ja mam odwrotną sytuację, z 90km benzyna, przesiadłem się na 126km. ropniaka i ciągle muszę się hamować aby go nie katować na zimnym, ale jak się rozgrzeje to wciska w fotel jak trzeba 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TheN Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2015 (edytowane) Ok. Rozumiem. W sumie właśnie kwestia tej prędkości ~55km/h bo szybciej na razie po mieście nie latam a z kolei inne prędkości i biegi są chwilowe. Dziś zaobserwowałem że 55km/h na 3ce mam 2500 obrotów, a na 4ce ~1900. Preferował bym pozostać przy 4ce ponieważ nie reaguje tak gwałtownie na pedał gazu (który jest dość czuły) przy tej prędkości i przypadkiem nie nadzieję się na jakąś kontrolę czy fotoradar. Edytowane 26 Kwietnia 2015 przez TheN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
13E7 Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Latanie na niskich obrotach daje po d*pie panewkom i kole dwumasowym jeśli dane auto posiada.Eco driving wcale nie jest tani Ogólnie po coś ten obrotomierz jest wyskalowany do kilku tys a nie do 2 czy 3 czasem czerwone pole jest wskazane 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TheN Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 To już zgłupiałem. Wyczytałem że maksymalny moment obrotowy mój silnik ma na 4000 obr/min więc nie widzę sensu wkręcać wyżej. Chyba że źle wyczytałem albo źle rozumuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Thunder Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 I nie wkręcaj. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oskr5 Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 3000 tys obrotów i następny bieg Najprostrze. Almera ma krótką skrzynię więc nie będzie problemu z za duża prędkością . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TheN Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Więc reasumując po mieście max 55km/h na 3ce 2500 obr/min. Ponieważ 1900 obr/min na 4ce to za mało i szkodzi. Wiem że dłubię temat ale mam taki odruch wrzucania na 4kę a chciał bym aby autko posłużyło mi jak najdłużej bo naprawdę fajny egzemplarz mi się trafił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
13E7 Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 (edytowane) Głównie chodzi o przyspieszanie z niskich rpm gdzie pojawiają się drgania w układzie korbowo tłokowym co zabija panewki i łożyska najprościej to można sobie uzmysłowić jadąc na rowerze pod górkę. Ustaw przełożenie na najszybsze(pedałujesz powoli a jedziesz szybko)i zobacz jak twój silnik-nogi będą obciążone a potem ustaw przełożenie tak abyś jechał z ta sama prędkością tylko pedałował szybciej i sam zobaczysz co Almera lubi Edytowane 30 Kwietnia 2015 przez 13E7 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.