maro_t Opublikowano 20 Marca Udostępnij Opublikowano 20 Marca 36 minut temu, Brzyk napisał: A jako laik. Mam p 7 letniego qq. Nie jeżdżę do aso. Jadę do mechanika a ten mi wleje markowy olej . Wszystko jedno , shell, Castro, total. Czy to mi "zatrze" silnik jeżeli nie będę miał normy ace3? to wszystko zależy. Jaki to dokładnie silnik, jakie ma wymagania co do oleju, w jakiej jest kondycji. Dzisiaj już nie tak ważne są lepkości oleju, jak te wszystkie inne normy. API, ACEA, ILSAC, normy producentów. Np. silniki z bespośrednim wtryskiem mają tendencje do odkładania nagarów na tłokach co może prowadzić do spalania stukowego LSPI. Dlatego są oleje o zmniejszonej zawartości wapnia czy innych pierwiastków, co powoduje zmniejszenie odkładania nagaru. Jak pojeździsz dłużej na niewłaściwym oleju, to może się skończyć niefajnie. Albo filtry cząstek stałych. Żeby były sprawne i długo posłużyły potrzebne są oleje o mniejszej zawartości popiołów (to jest chyba między innymi norma ACEA C3). Czy w końcu te lepkości. Czasy domorosłych mechaników którzy wiedzą najlepiej juz dawno minęły. Do Lanosa czy Golfa III lało się 5w40 jak był w miare nowy a jak zaczynał brać olej to się przechodziło na 10W40 i to była cała filozofia. Niestety niektórzy mechanicy do dzisiaj pozostali mentalnie w takim świecie. Tymczasem dzisiaj silniki to wysilone, skomplikowane konstrukcje, gdzie własnie nieodpowiedni olej może narobić szkód. Ludzie się śmieją że np. 0w20 to woda i nie będzie chronić ich silnika i leją inne, tymczasem jak producent zaprojektował silnik pod taki olej, gdzie wszystkie pompy, kanały, pasowanie elementów są do tego dostosowane, to inny może tylko narobić szkód. Nie mówiąc już o hybrydach, gdzie ciągłe gaszenie i uruchamianie silnika powoduje że olej musi być jak najrzadszy żeby jak najszybciej zaczynał smarować po każdym uruchomieniu silnika. Oczywiscie są różne silniki, same w sobie są lepsze i gorsze konstrukcyjnie, jednemu wlejesz nie taki olej jak trzeba a i tak pojeździ długo, a inny wręcz przeciwnie. Ogólnie czym starszy silnik tym powinien być mniej wrażliwy na inny olej, ale mogą być wyjątki. Ja uważam, że trzeba lać dokładnie taki olej jaki zaleca producent, to znaczy z takimi normami, a jeśli dopuszczalne są różne zakresy norm, to tymi najnowszymi, ale marki już dowolnej, jaką tam sobie lubimy i zmieniać zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, niekoniecznie zgodnie z instrukcją, tylko częściej. Na obrazku poniżej masz np. porównaniu normy ILSAC GF5 VS GF6. Zwróc uwagę np. na pozycję "Piston cleanliness". To jest zapewne związane z tym co pisałem wyżej - odkładaniem nagarów na denkach tłoków. Czyli olej spełniający wyższą normę będzie dużo lepszy pod tym względem. Jak producent projektuje silnik zakładając taki olej i takie jego właściwości, to zalanie starszego może spowodować odkładanie nagarów i awarie. A po jakim przebiegu? W jednym pewnie po niewielkim a w innym może nigdy, ale lepiej nie ryzykować. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
OPM Opublikowano 20 Marca Udostępnij Opublikowano 20 Marca Godzinę temu, Brzyk napisał: Jadę do mechanika a ten mi wleje markowy olej . Wszystko jedno , shell, Castro, total. Czy to mi "zatrze" silnik jeżeli nie będę miał normy ace3? Myślę, że to podobny dylemat czy zmieniać olej co 15 tyś czy co 30 tyś. Czy silnik zatrze się zmieniając olej co 30 tyś. km? No nie, będzie śmigał tyle, że po 200 tyś z takim interwałem z silnika niewiele zostaje i być może przy nieodpowiedniej specyfikacji oleju kropla drąży skałę i po 10 latach okazuje się, że olej zmieniany co 12-15 tyś a silnik jakiś taki zajechany. Jakby nie ten temat to bym nawet nie wiedział, że jest jakaś norma RN17. Dobra jakieś podsumowanie. Skoro oleje są w podobnych cenach nie widzę powodu rezygnowania ze specyfikacji RN17. Do wyboru: LIQUI MOLY TOP TEC 4410 5W30 5L ACEA C3, RN 17 - w promocji za 170zł 5 litrów w kolegaberlin Millers Oils XF Premium C3 RN 17 5W30 - 182zł 5 litrów w zmienolej Elf Evolution R Tech Elite 5W30 - 200zł 5 litrów w kolegaberlin (jest jeszcze Elf Evolution Full-Tech R za 163zł, nie mam pojęcia czym się różnią, opisy i specyfikacje prawie te same). Czy ktoś wyróżniłby któryś z tych olejów czy to naprawdę jedna chwała i brać co tańsze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maro_t Opublikowano 20 Marca Udostępnij Opublikowano 20 Marca 36 minut temu, OPM napisał: Czy ktoś wyróżniłby któryś z tych olejów czy to naprawdę jedna chwała i brać co tańsze? to już jest loteria i Twoje preferencje. Wczoraj na przykład zamówiłem olej Millersa do drugiego auta które mam w domu, tylko dlatego że jeszcze tej marki oleju nie testowałem. Oczywiście spełniający wszystkie wymagane normy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
reebel Opublikowano 26 Marca Udostępnij Opublikowano 26 Marca (edytowane) W dniu 20.03.2024 o 09:02, Brzyk napisał: A jako laik. Mam p 7 letniego qq. Nie jeżdżę do aso. Jadę do mechanika a ten mi wleje markowy olej . Wszystko jedno , shell, Castro, total. Czy to mi "zatrze" silnik jeżeli nie będę miał normy ace3? Jak będzie to dobrej jakości olej i co najważniejsze nie podróbka to nie sądzę żeby coś się stało. Ważny jest też interwał między zmianami. Procedury long life nie służą silnikom. Edytowane 26 Marca przez reebel 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grabuss Opublikowano 16 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia Jeden pewien temat na tym forum został zamknięty więc napiszę to tutaj bo prawie dostałem fakturę z ASO: Filtr oleju 49zl Uszczelniacz 12,30 Olej 5w30 C4 DPF 208L(tak został wyszczegolniony na fakturze) 424,28zl I rabat 5 procent na wymianę oleju i filtra więc razem wyszło: 627zl z groszem. ASO na Śląsku. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aquariusmax Opublikowano 16 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia (edytowane) Pewnie Nissan Motor Oil 5W30 C4 DPF w beczce 208 litrów. Do diesla w sam raz. Edytowane 17 Kwietnia przez aquariusmax Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.