Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

pomoc w liczeniu obudowy.


danolek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

czy moglby mi ktos pomoc w policzeniu litrazu i wymiarow obudowy do glosnika tosnil sw 2302 w bass reflexie?

parametry :

 

Fs [Hz]=35

Vas [dm3]=102.8

Re [Ohm]=3.46

Qts [-]=0.52

Bl [Tm]=9.22

 

korzystalem z WinISD ale takie cud mi powychodzily za ja pierdykam...

 

z gory dziekuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary obudowy tak naprawdę sam sobie ustalasz. Ważne, żeby pojemność się zgadzała i wymiary rury BR. Oczywiście do tego dochodzi solidne wykonanie całości, wzmocnienia wewnętrzne itp. Z wytłumieniem tez sam możesz poeksperymentować, przy jakim najlepiej będzie brzmieć, chociaż teoretycznie będzie niepotrzebne ze względu na długość fali w porównaniu do wymiarów skrzyni.

 

czy ma znaczenie to ze jest czestotliwosc 40hz?

 

Ma znaczenie dla wymiarów rury BR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę ten głośnik raczej średnio nadaje się do BR Qts>0,5. Nic dziwnego że WinISD pokazał spore pojemności, BassBox tez mi policzył ~170l (sic). Przy parametrach jak koledzy podali wyżej czyli 70l@40Hz wykresy wyglądają mniej więcej tak:

przenoszenie

40hz70lna.jpg

opóźnienie

40hz70lgd.jpg

 

a tak dla 50l@40Hz

przenoszenie

40hz50lna.jpg

opóźnienie

40hz50lgd.jpg

 

Proponuję coś innego:

obudowa zamknięta o pojemności ~40l z silnym wytłumieniem - uzyskane f3 w granicach 53Hz. Fakt że nieco wyżej niż w BR, ale nie będzie "mulić" jak w BR i będzie miał łagodniejsze zejście. Ogólnie obudowa zamknięta lepiej nadaje się do samochodu niż BR ze względu na właściwości akustyczne otoczenia jakim jest właśnie samochód.

Charakterystyki dla porównania:

przenoszenie

40lna.jpg

opóźnienie

40lgd.jpg

 

Myślę że pewnego rodzaju poparciem jest mój własny projekt zabudowy w bagażniku, w sumie wymagający tylko kosmetyki, ale obudowa zamknięta ma zaledwie 17l pojemności, f3 na poziomie 90Hz, a mimo to bas jest jak najbardziej słyszalny, niski i dość szybki jak na zastosowany głośnik (może to jest jeszcze kwestia wytłumienia samego bagażnika).

Edytowane przez theant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie wiec jest nastepujące : te 40 litrow jest objetoscia skrzyni bez scianek,czyli objetoscia 'powietrza' w skrzyni,dobrze rozumiem? a czy uwzglednia to miejsce,jakie zajmuje glosnik? konkretnie : jak mam sobie policzyc wymiary skrzyni,a raczej scianek jakie musze kupic/zrobic ? a co z wytlumieniem - ile i co? jaka bedzie roznica w glosnosci skrzyni b-r 50 l i 40 zamknietej? auto to p11 sedan. glosnik - demon mocy to to nie jest...ale w sumie nie na tym mi zalezy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

te 40 litrow jest objetoscia skrzyni bez scianek,czyli objetoscia 'powietrza' w skrzyni

Dokładnie - to jest objętość powietrza w skrzyni już po uwzględnieniu objętości zajmowanej przez głośnik, wzmocnienia, itp.

Gdybyś dał więcej danych n/t tego głośnika to można by zrobić dokładniejszy projekt.

 

a co z wytlumieniem - ile i co?
~40l z silnym wytłumieniem

Dobierz do objętości - nie wiem ile to jest nawet tak na oko.

 

jaka bedzie roznica w glosnosci skrzyni b-r 50 l i 40 zamknietej

Głośność w paśmie przenoszenia będzie niestety 3 decybele niższa w zamkniętej niż w BR, ale za to będzie miał niższe zejście dzięki mniejszemu nachyleniu charakterystyki -6dB/okt. a nie jak w BR -12dB/okt. Biorąc pod uwagę środowisko akustyczne w jakim będzie się znajdował to ten spadek będzie w pewnym stopniu rekompensowany przez akustykę auta.

 

Na prawdę polecam rozwiązanie ze skrzynią zamkniętą - mniejsza gabarytowo, lepszy impuls - mniejsze opóźnienia rzędu 5ms a nie jak w BR około 14-16ms. Wbrew pozorom zagra lepiej niż BR i głowa nie będzie boleć od ciągłego "walenia". Ale oprócz niższej o 3dB głośności jest jeszcze jedna wada takiego rozwiązania - niższa wytrzymałość mocowa przy niższych częstotliwościach - trzeba zaopatrzyć się w tzw. filtr subsoniczny lub szukać wzmacniacza z wbudowanym takim filtrem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

biorac pod uwage Wasze rady zdecydowalem sie na obudowe zamknieta 40l. wymiary podane przez WinISD : 0,383x0,591x0,244. czy nie policzylem czegos zle? jesli wszystko jest ok to taka ma byc objetosc powietrza w srodku,scianki juz sobie jakos policze (no chyba ze ktos bedzie tutaj tak mily i zrobi to dla mnie :) ) . ile i jakie wytlumienie zaaplikowac do srodka?

 

co do samej skrzyni :

1)rozumiem ze scianki skleic,skrecic i uszczelnic silikonem?

2)jaki kabel zastosowac do srodka oraz terminal polączeniowy na boku?

3)czy otwory na glosnik oraz terminal polaczeniowy takze uszczelniac?

 

 

a tak wogole to dziekuje Wam za pomoc,pisalem na forum elektroda,strefacaraudio i innych tematycznych i powiem Wam ze nikt nie pomogl a kazdy olal piszac 'policz sobie'.

 

Dzieki wielkie chlopaki !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

QUOTE (szpara)Co do zejścia to w aucie sprawa wygląda nieco inaczej(sporo podbić) i śmiało można sobie pozwolić na wyższe strojenie.

O to, to, to wink.gif

 

QUOTE (danolek)no chyba ze ktos bedzie tutaj tak mily i zrobi to dla mnie smile.gif

Więcej info o głośniku poproszę... Albo jak chwilę czasu znajdę to sam poszukam... A i chcesz mieć zwykłą skrzynkę, trapezoid czy może jeszcze coś innego? BassBox przy okazji obliczania objętości, portów BR i tym podobnych robi od razu projekt obudowy razem z wymiarami itd. Nie liczy i nie projektuje niestety wzmocnień.

 

QUOTE (danolek)rozumiem ze scianki skleic,skrecic i uszczelnic silikonem?

Tak - skleić najlepiej Rakolem (lub czymś podobnym, byle nie wikolem), skręcić, a uszczelnić można też klejem albo jak pisałeś silikonem, ale pamiętaj żeby poczekać aż silikon zwiąże do końca - jego opary są zabójcze dla zawieszenia głośnika i kleju w nim zastosowanego.

 

QUOTE (danolek)jaki kabel zastosowac do srodka oraz terminal polączeniowy na boku?

Nie bardzo rozumiem pytanie. Kabel im lepszej jakości i im grubszy w miarę rozsądku tym lepiej - oczywiście z miedzi beztlenowej. Taki sam a nawet grubszy powinien być na zasilaniu wzmacniacza. Terminal taki jak będzie ci pasował - są zwykłe, "złocone" i złocone. Ostatnie najlepsze. Koniecznie terminal skręcany a nie zaciskany.

 

QUOTE (danolek)czy otwory na glosnik oraz terminal polaczeniowy takze uszczelniac?

Terminal tak, głośnik nie. To jest obudowa zamknięta i musi mieć możliwość wyrównania ciśnienia atmosferycznego. Obudowę oczywiście robisz z MDF'u - jest dość gładki więc głośnik powinien dobrze przylegać, co za tym idzie będzie miejsce styku w miarę szczelne - na pewno nie będzie świszczeć.

 

Tak w ogóle: ścianka przednia będzie musiała mieć grubość minimum 25mm - raz że będzie dźwigać niezły ciężar, dwa to tam będą największe wibracje i musi być jak najsztywniejsza. Resztę ścianek można zrobić z płyty o grubości 20mm - da się jakieś wzmocnienia i powinno wystarczyć.

 

QUOTE (danolek)a tak wogole to dziekuje Wam za pomoc,pisalem na forum elektroda,strefacaraudio i innych tematycznych i powiem Wam ze nikt nie pomogl a kazdy olal piszac 'policz sobie'.

No po to jest ten dział na tym forum żeby pomagać i dzielić się swoją wiedzą wink.gif

 

Ja mam na razie coś takiego:

sub04c.jpg

 

Muszę jeszcze nad tym trochę popracować.

 

P.S. Dziura po prawej jest tylko po to, aby można było dostać się do świateł - będzie zaślepiona płytą za alu czy czymś podobnym - muszę jeszcze coś wymyślić.

 

[EDIT]

Teraz wygląda to tak:

sub06d.jpg

 

sub07.jpg

 

Nadal zostało trochę pracy...

Edytowane przez theant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tak wogole to dziekuje Wam za pomoc,pisalem na forum elektroda,strefacaraudio i innych tematycznych i powiem Wam ze nikt nie pomogl a kazdy olal piszac 'policz sobie'.

kiedyś siedziałem na elektrodzie, i jak ktoś zadawał pytanie na temat obudowy do głośnika, który był omawiany milion razy na wszelkie sposoby, to tez tak odpowiadałem :)

 

- Do zrobienia skrzyni najlepsza będzie płyta mdf, tak jak napisał theant, do kupienia w np. castoramie. Powinni Ci też pociąć na żądane wymiary - w każdym razie zapytaj się o taką możliwość, odejdzie CI trochę pracy i będzie zrobione dokładnie.

- mi najlepiej łączyło się wszystko wikolem + wkrętami - te do regipsów nadają się idealnie do tego celu. Połączenia ścianek zalej wikolem od środka, będzie szczelnie.

theant - dlaczego odradzasz wikol? ja nie miałem z nim nigdy żadnych problemów.

- terminal można uszczelnić, ale pod głośnikiem lepiej nie. Łatwiej będzie w razie czego odkręcić głośnik. Poza tym, dla ładniejszego efektu można zrobić frez na rant głośnika, tak, aby nie wystawał ponad powierzchnię.

- kabel do połączenia wewnątrz suba wystarczy głośnikowy 1,5mm2. terminal zastosuj taki, aby połączenie kabli z nim było solidne. Pamiętaj, że auto do dosyć drgające środowisko.

- warto też po myśleć na jakąś maskownicą zakrywającą głośnik (chociaż dwa pręty) - w końcu nie tylko sub będzie wożony w bagażniku, a szkoda byłoby go uszkodzić.

- do bagażnika polecam wykończyć skrzynię oklejając ją jakąś wykładziną, najlepiej w kolorze wykładziny bagażnika. Stosowanie jakichkolwiek oklein drewnopochodnych mija się z celem, bo są droższe i i tak sub jeździ w bagażniku niewidoczny dla otoczenia, po drugie więcej z nimi zabawy, a po trzecie wykładzina = większa trwałość.

- wymiary skrzyni niestety najlepiej jakbyś sam sobie policzył dopasowując mniej więcej do wymiarów bagażnika w miejscu w którym będzie leżeć. Nie musisz też robić tego co do milimetra, bo i tak głośnik zajmuje trochę miejsca, to samo przewody, filtr, wytłumienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wymiary podane przez WinISD

Zostaw WinISD... Zainstaluj sobie BassBoxa - namiary dostałeś na PW.

 

theant - dlaczego odradzasz wikol? ja nie miałem z nim nigdy żadnych problemów

Dlatego że wikol jest na bazie wody, a w bagażniku w deszczowe dni może być dość wilgotno. Dłuższe przebywanie w takim środowisku obudowy klejonej wikolem, może spowodować że się rozklei tu i ówdzie. Rakol jest w tej samej cenie, szybciej wiąże i nie jest na bazie wody tylko bodajże poliuretanu (nie pamiętam czy na pewno to był poliuretan, ale coś "chemicznego").

 

kabel do połączenia wewnątrz suba wystarczy głośnikowy 1,5mm2

Przy 280W na 4-ech ohmach? W porywach tam będzie płynął prąd ok. 8A i tak cienki przewód może być bardzo wąskim gardłem dla takiego prądu. Z powodzeniem można zastosować kabel 6mm2.

 

warto też po myśleć na jakąś maskownicą zakrywającą głośnik (chociaż dwa pręty)

O tym też muszę pomyśleć u siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

latego że wikol jest na bazie wody, a w bagażniku w deszczowe dni może być dość wilgotno. Dłuższe przebywanie w takim środowisku obudowy klejonej wikolem, może spowodować że się rozklei tu i ówdzie. Rakol jest w tej samej cenie, szybciej wiąże i nie jest na bazie wody tylko bodajże poliuretanu (nie pamiętam czy na pewno to był poliuretan, ale coś "chemicznego").

 

Wątpię, żeby się rozkleiło, szczególnie, że wzmocnione jest to wszystko wkrętami. Ale ostrożności nigdy za wiele i można użyć innego kleju.

 

Przy 280W na 4-ech ohmach? W porywach tam będzie płynął prąd ok. 8A i tak cienki przewód może być bardzo wąskim gardłem dla takiego prądu. Z powodzeniem można zastosować kabel 6mm2.

 

Te ewentualne 8A to jest chwilowe, nie ciągłe. I to też pewnie tego nigdy nie osiągnie. Poza tym, przewód będzie miał tylko ze 30cm. 6mm2 to trochę za gruby, jak już to max. 4,5mm2 bym zastosował.

Na jakości dźwięku nie straci, bo sub będzie grał w aucie, i to w bagażniku. Ważne jest tylko BUM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważne jest tylko BUM

No właśnie: przy kablu o małej średnicy będzie tylko BUM - a to ma grać. BUM było by też np. przy proponowanych obudowach - bardzo duży impuls 15ms gdzie akceptowalny w domu to ~10ms, a co dopiero w samochodzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie: przy kablu o małej średnicy będzie tylko BUM - a to ma grać

 

30cm kabla nie będzie miało aż takiego wpływu, no chyba żeby zastosować kabelek od słuchawek. A na pewno nie taki, żeby to usłyszeć w jadącym aucie, gdzie sub jest w bagażniku.

 

BUM było by też np. przy proponowanych obudowach - bardzo duży impuls 15ms

Trudno się z tym nie zgodzić. Dopiero teraz popatrzyłem na qts :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

slucham...wszystkiego.od hh przez techno do klasyki.ale jakbym mial stawiac co mi sprawia najwieksza przyjemnosc - to w aucie bedzie to muzyka koncertowa,lekki rock,czasem cos spokojnego.

 

kolega theant jest tak dobry ze chyba policzy mi ta skrzynie ;>

 

i zabiore sie za robote jak tylko dostane wyplate :) no i musze sie zabrac za wygluszenie drzwi bo juz mi wszystko stuka od basu z samych powerbassow pod radiem,niedobrze. :/ a najbradziej to bym sobie wyciszyl cale auto i w blogiej ciszy sluchal koncertowych uniesien :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przydałaby się jeszcze informacja jakiego rodzaju muzyki kolega słucha, bo jak hh to dłuższy impuls byłby nawet wskazany.

 

Wskazany to raczej nigdy nie jest, raczej czasem można podwyższyć wartość, przy której będzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Danolek

Kompletny projekt w przykładowej obudowie - [PDF]

 

Nie wiem czemu w opisie części obudowy nie wstawił grubości frontu 25mm tylko 19mm, chociaż na rysunku płyta est wyraźnie grubsza.

Edytowane przez theant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to panowie jeszcze o cos ja was zapytam.

 

trzebaby mi kupic kable. sprzet to : przod PB s-6c,sub tonsil SW 2302 o mocy 280 W max i pewnie ze 100 rms i wzmak 4 kanalowy sony xm 2545 - Rms 25 x2 + 60W na suba . jest sens kupowac do takich mocy kable np 20mm? czy np 10mm dietz by wystarczyly? a moze moglbym kupic cos taniej a dobrze,preferowalbym zestaw zamiast bawienie sie w kupowanie poszczegolnych kabli. aha - radio ma jedno wyjscie rca,wiec pewnie musze kupic sobie takie dwie przejsciowki http://allegro.pl/item445708566_dietz_rio_...ciowka_1_2.html ??

 

standardowe zestawy np. http://allegro.pl/item450343656_dietz_zest...0mm_gratis.html

posiadaja 1 rca,wiec pewnie musze dokupic jeszcze jeden RCA (co proponujecie w opcji 'po kosztach'? ) oraz po ok 6 metrow na strone kabla glosnikowego do glosnikow w drzwiach? brac kable poprostu bezfrimowki np. z miedzi beztlenowej,jaki przekroj aby nie przesadzic z kosztami? czy w tweeterach takze zmieniac kable - te firmowe to raczej 'wlosy'.

 

no i jak sie ma sprawa w p11-ktora strona puszczac ktore kable?

 

no i bezpiecznik-wymieniac ten z zestawu na inny i w mysl jakiej zasady jesli tak? bo czytalem ze np 40A nie jest wlasciwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

danolek,

20mm (nie koniecznie Dietz) to taki przewód wyjściowy (nie polecam cieńszych).

Takie przejściówek "Y" potrzebujesz 2szt. i jedną parę RCA

 

Gdzie Ciągnąć przewody, jest temat na forum z rysunkiem

 

głośnikowe standardowo, 2x4mm2 wzmak-zwrotka, 2,5mm2 zwrotka-kickabass, 1,5mm2 zwrotka tweeter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...