Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

BFGoodrich ALL TERRAIN T/A KO


daniel_a
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

czesc witam wszystkich

 

nie zgubiłem sie piotrze tylko dziennie studiuje ale mój czas kupna zbliża sie wielkimi krokami ;) ale chętnie jeszcze coś poczytam na temat<tabu> czytaj opon

 

 

pozdr

Daniel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość 5891michal

Witam. Miałem początkiem roku problem z zakupem opon. Myślałem o prawie legendarnych już BFG AT lecz niestety kasa mnie nie puszczała:( Szukałem czegoś przystępnego cenowo i dobrego na co dzień i do zabawy (zabawa nie oznacza błota po pas). Mój wybór padł na opony MATADOR IZZARDA http://opony-4x4.pl/zdjecia/galeria/slides/31x10,5r15%20matador%20izzarda%20BN%201.jpg Jestem bardzo zadowolony z opon i nie dlatego że je mam i muszę je chwalić! Cieszą mnie dlatego że są uniwersalne, jeżeli ktoś szuka tańszej alternatywy dla BFG AT to polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Dzięki Panowie za wszelkie uwagi i spostrzeżenia. Kolega Daniel chyba się nie obraził, myśmy zresztą też się nie obrazili za jeżdżenie na Stomilach chociaż mi osobiście pan Policjant powiedział, że mam opony stare (6 lat) i sparciałe. Jechałem raz na nich po autostradzie 160km/h i było wszystko w najlepszym porządku. Generalnie to chciałbym opony z tego roku, wysłałem więc zapytania ofertowe do sklepów i niektórzy sprzedawcy gwarantują, że opony nie będą starsze niż max 2008 rok, jak dla mnie to przesada. Guma się starzeje. Nawet pasek rozrządu trzeba wymieniać po 4 latach bez względu na przebieg pojazdu.

 

Pozdrawiam i zachęcam do pisania o własnych doświadczeniach z zakupem i eksploatacją opon dowolnych producentów

 

Piotr

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość 5891michal

Piotrze, ja szukałem opon w okolicach B-B za IZZARDY w skoczowie facet zaśpiewał 500zł za sztukę!! Więc pojechałem do Wadowic http://www.opony-4x4.pl/ i zapłaciłem 320zł. Na każdej oponie (jaką widziałem więc chyba to norma) jest naniesiony rok oraz tydzień produkcji więc wszystko jest do sprawdzenia. Co do starzenia opon, guma starzeje się jak leży i niepracuje.

 

Pozdrawiam

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja także tam kupowałem :) bardzo miła obsługa a z opon super zadowolony jestem :) na deszczu super się prowadzą :)

 

 

Ogólnie moimi śmigałem i po piachu i po błocie teraz się śnieg szykuje , nie miałem prawa do narzekań nawet na mokrej trawie dawały rade ... Wiadomo to nie MT ale do mojej jazdy są wystarczające :)

Edytowane przez loin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Co do typu, wielkości i producenta to już u mnie decyzja zapadła oczywiście kupuję BF Goodrich All Terrain 235/70 R16. W międzyczasie chciałem wsadzić trochę większe 235/80, ale nie chce mi się już kombinować. Szukam po okolicy i internecie. Wrażenia są różne. Najniższą cenę znalazłem tutaj --> http://www.sklepopon...-a_ko_1674.html, potwierdziłem jej dostępność e-mailem, ale nie ma mowy o kupnie opon z tegorocznej produkcji. I to jest najatrakcyjniejsza oferta jaką znalazłem. Szukam jeszcze we Wrocławiu, bo chciałbym je zobaczyć przed kupnem i padło na --> http://www.electroma...16ALLTERRAIN_47,707.html, trochę drożej ale będę mógł ją pomacać przed kupnem. Jutro będę we Wrocławiu więc do nich podjadę i ustalę czy można dostać z tegorocznej produkcji.

 

Ponad 60% znalezionych ofert sklepów miało te opony tylko wirtualnie. Po zapytaniach o dostępność takie terminy przedstawiali np. 1,5 miesiąca, że strach, trzeba na to uważać.

Tutaj jest ciekawy materiał na temat starzenia się opon --> http://www.samar.pl/__/__la/pl/__ac/sec,4/new/56812/__Czy-magazynowanie-opon-wp-na-ich-stan-.html.

 

Pozdrawiam

 

 

Piotr

Edytowane przez piotr323f
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

proszę o opinie ewentualnych użytkowników BF Goodrich Winter Slalom KSI, wydaje się że będą dużo lepsze na zimę od A/T , a weszły do produkcji w 2009 roku więc na leżaki magazynowe też nie ma szans trafić, ich cena to ok 420 pln no i 5 lat gwarancji jak to Goodrich

Jeżeli ktoś użytkował poprzedniej zimy te opony proszę aby podzielił się opinią

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeżdżę na Goodrich AT i nie odbiegają od normy jeżdżę z chłopakami którzy maja MTki i idę przez teren mój tyran jak czołg i wszystkim szczeny opadają - mają wadę ślizgają się na deszczu ale można z tym żyć. Może są najtańsze ale jak dla mnie są rewelacyjne i kupie sobie identyczne jak przyjdzie mi zmieniać opony. Na asfalcie lekki hałas też można z tym żyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

2 tygodnie temu kupiłem wreszcie opony. Nie kupiłem tych które chciałem kupić na początku, czyli BF Goodrich A/T lecz BF Goodrich 235/70 16 M/T KM2. Opony mam 2 z 11 i 2 z 17 tygodnia tego roku a więc prawie jeszcze ciepłe, oczywiście Made in USA! opon A/T jakoś nie byłem wtedy przez 2 dni z rzędu ich namierzyć w żadnym przyzwoitym sklepie, nawet szukałem w elektromarketach!. Autoryzowany dystrybutor we Wrocławiu sprawę przesądził, bo nie był w stanie potwierdzić dostaw tych opon na najbliższy miesiąc! Może trafiłem na niekompetentnego pracownika a może po prostu tak miało być. Opony MT były moim pierwszym wyborem, zweryfikowanym przez kolegę który jeździ na Insa Sahara MT i na chwilę obecną uważam, że dobrze się stało. Na stronach internetowych stany są pełne a jak się złoży zamówienie to oddzwania jakaś postać i wszystko weryfikuje. 2 złożone zamówienia musiałem anulować, banda naciągaczy. Oczywiście odsyłają odpowiednie informacje o braku towaru z propozycją kupna tego co akurat przewraca się po magazynie! Generalnie chciałem opony z bieżącego roku, taki kaprys, jedna firma chciała mi je sprowadzić nawet ze Słowacji, ale z roku 2008, więc sobie odpuściłem. Wg naszego prawa opony uważa się jako nowe takie które zostały wyprodukowane do 36 miesięcy wstecz, kompromitacja, dbanie wyłącznie o interesy sprzedawcy. Tyle wstępu.

 

Pojeździłem już na tych oponach trochę więc napiszę coś niecoś o plusach i minusach. Zaczniemy od minusów. Na pewno są głośne (buczenie), nie przesadnie, ale je słychać wyraźnie. Jak radio jest włączone ich nie słychać to na plus. Poprzednie opony Brigdestone Dueler H/T 235/70 R16 miałem w wersji slick, więc porównując je do siebie zauważyć trzeba delikatne znoszenie boczne na zakrętach, ale i tak daje się jechać 80 km/h po zakrętach, mój styl jazdy to tzw. "tempomat" czyli jak najmniej przyśpieszania i zwalniania. Następny minus to wyczuwalne ale bardzo delikatne drgania. Wyczuwalne chyba tylko dlatego, że poprzednie opony były już prawie bez bieżnika a więc dokładnie dopasowane do równej nawierzchni. Gdybym nie miał tego porównania to uznał bym, że w takim samochodzie tak ma być. Ostatni juz chyba minus to to, że indeks prędkości dla tych opon wyznacza górną granicę na 160km/h, raz już jechałem po autostradzie tak dla testu oczywiście te 160km/h i na tym doświadczeniu będę musiał poprzestać.

 

Na plus wg mnie zaliczyć trzeba niesamowicie trwałą i bezpieczną budowę opony, jeżeli będę jeździł sporadycznie po terenie to jak dla mnie nie będą one do zajechania. Problem z odśnieżaniem dojazdu do mnie został rozwiązany całkowicie. Z racji posiadania wreszcie bieżnika na oponach jest bardziej miękko, ale to zasługa myślę poprzednich opon. Co do prędkości, to jeżeli jeździmy normalnie, czyli 90km/h nie musimy się niczego obawiać, praktycznie po paru przejazdach można się dopasować do nowego prowadzenia się samochodu.

 

Z racji tego, że nie lubię agro-tuningu, kwestię napisów na boku opony pozostawiam bez komentarza. Ci którzy orientują się w temacie wiedzą o co chodzi i, że ten producent tak ma a pozostałych mam w d..pie.

 

Wyważenie. Ważny temat i trochę się jego obawiałem, ale poszło bezboleśnie i idealnie. Polecam stanowczo wymianę wentyli, zresztą każdy normalny warsztat musi to zaproponować. Koła potrzebowały wyważenia w granicach od 40g do 60g, po dwa odważniki ma każde koło w dwóch miejscach prze zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi. Odważniki w wersji na alufelgi czyli naklejane od wewnątrz.

 

Teraz bardzo ważna kwestia, mianowicie ceny. 1 opona kosztowała mnie 465,04zł/szt, koszt dostawy 41zł, czyli razem 1901zł, zakupy na www.sklepopon.pl. Wyważenie, wraz z wymianą wentyli 95zł za wszystko, ciężarki w wersji na alufelgi czyli naklejane wewnątrz felgi, operacja w autoryzowanej stacji Bosch Service. Polecam takie stacje, muszą mieć normalne ceny a mają bardzo profesjonalny sprzęt i kompetentną załogę. Cała operacja wymiany opon zamknęła się dla mnie w kwocie 2000zł.

 

Pomimo konieczności zmiany rodzaju i typu opon, jestem z nich zadowolony a nadchodząca zima tylko polepszy ten stan.

 

Gwarancja na opony BF Goodrich to w USA 6 lat a u nas 5 lat. Na opony nalewane Glob-Gum 1 rok, Insa I Fedima 2 lata, czyli całkowita deklasacja przeciwnika na korzyść nowych opon.

 

Na zakończenie dodam, że wycenili mi usługę wymiany wszystkich olei w przekładniach i silniku na 200zł. Jak będę miał kanał, zrobię to oczywiście sam, ale informacja jakaś jest. Kompletuje oleje, chyba zainwestuję w półsyntetyk do skrzyni biegów i reduktora 75W/90.

 

Pozdrawiam

 

Piotr

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesć Piotrze ze sie wetne dzwoniłem do Michelina bo BF to grupa Michelin i powiedział mi koleś że maja gwarancje 10lat producenta to tak na uboczu ;)

 

pzdr.

Daniel

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na MT-kach w zimę trzeba naprawdę uważać bo można w kogoś zaparkować albo na zakręcie z drogi wypaść. wiadomo na każdej oponie można żadna opona nie zastąpi nam głowy ale trzeba mieć sie na baczności i zdawać sobie sprawę że mamy 2 tony do zatrzymania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Najgorsze w całym temacie zakupu opon jest to, że sklepy mogą sprzedawać 3 letnie opony jako nowe! Jeżeli są odpowiednio przechowywane (temperatura, wilgotność i odpowiednia pozycja)  to nie mam zastrzeżeń, ale wiadomo jak w rzeczywistości jest. 3 lata to bardzo długi okres. Mi się udało kupić 2 opony z 11 i 2 opony z 17 tygodnia tego roku.

 

Co do długości okresu gwarancji, Danielu to bądźmy realistami, po roku użytkowania opony raczej już nie będziemy w stanie udowodnić producentowi jego wady fabrycznej. Ale cieszy przynajmniej to, że producent musi liczyć się z taką ewentualnością. Długość okresu gwarancji przytoczyłem z amerykańskiej strony firmy BF Goodrich, może Michelin coś lokalnie pozmieniał, w każdym bądź razie moje opony zrobione zostały w USA, przynajmniej mają taki napis.

 

Pozdrawiam

 

Piotr

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam wszytkich po długiej nieobecności stałem się posiadaczem pieknych BF godrich winter slalom .Założyłem tydzień temu buciki powiem ani głośno ani cicho normalnie (w porównaniu do pirrelli scorpion str) narazie tyle opini jak posypie troszke to bede nadawał z lini frontu ;)

 

pzdr.

Daniel:shiftyninja:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszytkich po długiej nieobecności stałem się posiadaczem  pieknych  BF godrich winter slalom .Założyłem tydzień temu buciki powiem ani głośno ani cicho normalnie (w porównaniu do pirrelli scorpion str) narazie tyle opini jak posypie troszke to bede nadawał z lini frontu ;)

 

pzdr.

Daniel:shiftyninja:

 

Witam Danielu,

 

 

Możesz przy okazji coś napisać dlaczego nie kupiłeś BF Goodrich AT i czy miałbyś ewentualny problem z ich zakupem? Ja jak wiesz, też nie kupiłem AT tylko MT KM2 tak jak od początku namawiał na nie kolega "Wojtus". W chwili gdy ja chciałem je kupić, miałem spory problem z ich znalezieniem w sklepie. A na wiosnę to się przesiadasz na te, na których jeździłeś do tej pory czy kupujesz nowe?

 

Pozdrawiam

 

Piotr

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zakupilem DuraTrac LT235/75R15 104/101Q OWL i jak na razie jestem zadowolony pierwsze jazdy w terenie (las z piaskowymi wzniesieniami przejazdy przez zwalone drzewa, trochę podjazdów ok 40" po błotku i żadnego ślizgnięcia.) Wybieram sie niedlugo do Krapiewa podobno fajne tereny dużo brodzenia i błota wstawię fotki. A po asfalcie śmigają całkiem cicho. Jestem zadowolony koszt 4 szt z przekładką wyważeniem nowe zawory 1600 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

witam!

mam BFGoodrich ALL TERRAIN T/A KO 235/75 r15 i nie jestem z nich specjalnie zadowolony... zarówno w błocie jak i w śniegu są problemy z kontrolowaniem kierunku jazdy - w błocie jedzie prosto bez względu na kierownicę, śnieg podobnie, na mokrym asfalcie trzeba uwazać... jednak równocześnie ciągną pojazd w miarę dobrze nawet w błocie... poprzednio uzywałem MT-ków sahara i nawet gdy bieznik starłem do zera były znacznie lepsze - nawet na asfalcie!!!

jedyna naprawdę powazna zaleta to to, ze są stosunkowo ciche, miałem juz dość hałasu na drodze... i powinny być trwalsze - twarda guma...

na MT-kach zrobiłem ponad 20tys, na AT goodricha około 2-3tys...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość jareksm2

W moim teranku są BFGoodrich ALL TERRAIN T/A KO 245/75 r16 i sprawują się dość dobrze. Nie sprawiają większego problemu poza faktem konieczności podniesienia nieco "budy" i założenia w przyszłości ET -10, bo przy skręcie, bieżnik nieco wadzi.

W terenie dają radę, ale zastrzegam że nie topie samochodu, błota które pokonuję mają charakter zaoranego pola i sięgają max połowy wysokości kół, w cięższym terenie nie sprawdzałem. W zimie "jako takie" choć typowe zimówki byłyby pewnie lepsze, ale coś za coś.

Komplet opon z netu z przesyłką wyniósł dokładnie 1978 zeta. Więc nie ma tragedii jak za nowe gumy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Koledzy potrzebuje porady poniewaz po lekturze forum jestem troche zdezorientowany. Stoje przed koniecznoscia kupna opon i mam dylemat pomiedzy dwoma modelami a wiec

 

BFGoodrich All Terrain TA/KO vs Yokohama Geolandar a/t-s g012

 

Obie opony w podobnej cenie i obie maja swoje wady i zalety. Jezeli chodzi o zastosowanie opon to mam drugi komplet zimowek wiec nie zalezy mi na tym aby opony super sprawowaly sie na sniegu czy lodzie. Pracuje w lesie wiec tam beda eksploatowane przez 8 godzin dziennie ale Terrano uzywam rowniez na codzien a wiec szosa bedzie uczeszczana w rownym stopniu.

 

Co polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup AT... MTekiem zakopiesz się dwa metry dalej, za to na ATku da się wygodnie do błota dojechać... ile osób tyle opinii :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie tylko, ze MT sie dosc szybko scieraja, na czarnym rzuca samochodem (wiem bo takie mam we warnglerze) i sa raczej na bloto i ciezki teren a ja w lesie drogi mam dosc dobre i zalezy mi na oponach typowo letnich ale zeby tez nadawaly sie na zjazd z asfaltu wiec MT to chyba zbyt radykalne posuniecie... Tyrana rowniez sporo uzywam w cywilnych warunkacha a nawet miescie wiec tym bardziej przemawia do mnie opcja AT a nie MT. Pytanie tylko które w wyzej wymienionych?

Edytowane przez adriand0088
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w lekkim błotku moim lekkim doświadczeniem nie ma różnicy między AT a MT, na ostatniej off roadowej imprezie, moja pani jadąc T2 na AT-KO z jakimś 1,3atm, przejechała "od strzała" kilka miejsc gdzie przed nią masakrycznie męczyły sie dyskoteka, grandy i vitary na MT. Różnica między AT a MT zaczyna się tam gdzie błoto jest "po klamki" tylko że zazwyczaj w takich miejscach wklejają się i ci na AT i ci na MT, ci na MT wprawdzie kilka metrów dalej ale i tak zaczyna się zabawa w "łincze i kinetyki"... skoro już ktoś nie chce opony uniwersalnej tylko woli specjalizację, to po czorta kupować BFG MT jak można kupić simexowe nalewki? simy wykopią dziurę w błocie 5 razy szybciej niż BFG MT

 

Moim zdaniem przekonywanie kogokolwiek do jednego albo drugiego rozwiązania nie ma większego sensu, każdy off-roadowiec musi po prostu przeanalizować do czego mu potrzebne są te opony i kupić takie które są optymalne z jego punktu siedzenia... Z mojego punktu widzenia np AT'ek to opona na której mogę się śmiało pobawić w terenie, ale z drugiej strony mogę sobie przelecieć dynamicznie przez puste nocne miasto... dynamiczna jazda po czarnym na MT... cóż... możliwa jest w zasadzie do pierwszego zakrętu...

 

i jeszcze jedno... ongiś miałem na aucie opony Goodyeara... wranglery AT, było to dawno ale zapamiętałem jedno... BFG robi różnicę w hamowaniu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak uważasz ja AT niekupie nigdy bo jesli jest opona do wszystkiego to pewnie do niczego heeee no kazdy ma swoja opinie ja jak pisałem jeżdżę w większości po czarnym i po drogach bez błotka i wcale mi autem nic nie rzuca jeżdżę jak na zwykłych oponach ale mam zapas i wieksza możliwość na MT a kiedys po drzewo byłem u kumpla w lesie i zjazd był dosc ostry i po załadowaniu na 100% bym nie wyjechał na AT ślizgały by sie ale moim zdaniem auto 4x4 bez dobrych opon to tylko svw podstawa to opony to one daja satysfakcje ze można gdzies dojechać tam gdzie na zwykłych oponach dojechać sie nieda a zwykłe opony to AT nierobiace juz przy lekkim błotku

ufff namieszałem ale to moja opinia nabyta jakims lekkim doswiadczeniem

 

Kolega namieszal ... na swiecie jezdzi wiecej opon AT niz MT. I jak kolega troche popyta w srodowisku, poczyta i jak bedzie okazja zobaczy na oczy to sie przekona ze AT to praktycznie nie zastapiona opona w wiepu sytuacjach. Nie wyobrazam sobie turystyki bez AT. MT jest opona tylko i wylacznie do zabawy w terenie a zwykla to na czarne. Problem sie robi jak chce sie tu i tu po trochu na MT czarne to bol , a na szosowej to lipa w nawet srednim terenie ( uszkodzenia mechaniczne , brak mozliwosci jazdy na nizszym cisnieniu). AT uzupelnia ta luke w 100%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna zgoda tylko że nie wystarczy pojeździć po tych samych terenach, trzeba by jeszcze przejechać się kawałek po asfalcie a najlepiej po zimowym asfalcie, nie do końca odśnieżonym i z łatami lodu... adrenalina na poziomie przedzawałowym gwarantowana :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdemu są dobre takie opony jakie sobie wyduma, zależnie od tego co robi , gdzie jeździ i ile jeździ. Dwa sezony przejeździłem na MT BF KM1. Super opony, ale jeżeli chodzi o czarne i to w ilości 700 km dziennie to kicha. Łeb pęka albo od opon albo od radia. Teraz jeżdżę drugi sezon na AT BF AT-KO. Lepszych opon nie mogłem sobie wydumać. Mogę sobie wyskoczyć z Elbląga do Kalisza i z powrotem i nie czuć się jakbym tą trasę przepłynął wpław. Z czarnego też mogę zjechać bez kompleksów, a taką mam pracę (rolnictwo przemysłowe), że muszę i to dużo. Koledze z firmy kupiłem MT BF KM2, robimy to samo i poza ekstremalnymi przypadkami z tym samym skutkiem (on tylko gorzej swojego upapra - co wygląda bardzo efektownie :devil: ). Mój roczny przebieg często przekracza 60 tkm, więc opony wymieniam średnio co 2-3 sezony (zależnie jak długo pomykam na zimówkach). Nie widzę wogóle jazdy zimą na MT - chyba, że dla zabawy bo na pewno nie do codziennego użytkowania. Poza trakcją liczy się jeszcze droga hamowania i tu MT zimą nie mają nic do zaoferowania. Jeżeli auta używałbym głównie do zabawy to w 100% MT, jeżeli do pracy i codzienności to moim zdaniem AT są lepszym wyborem. A najlepiej jak Kolega pisał wcześniej pojeździć na MT i AT i sobie samemu odpowiedzieć.

Pozdrawiam :wave:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyznam się że nie przeczytałem wszystkiego ...

mam bfg t/a ko 235/75/15, na szczęście używane tanio

ślizga się gorzej od łysych zimówek które miałem

wyważyć na alusach był problem bo nie było gdzie ciężarków kleić, prawie po 500g mam w jednym ...

następne raczej inne grabber at2 wygląda sensownie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...