Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Wymiana przegubu zewnętrznego - jak opuścić zwrotnicę


antoniobermuda
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

 

Zabrałem się za wymianę prawego przegubu zewnętrznego. Posiłkując się tematami z forum i książką "sam naprawiam" odkręciłem nakrętkę 36 z przegubu, odkręciłem i wyjąłem końcówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicy i odkręciłem górną nakrętkę sworznia zwrotnicy.

Jeżeli mi się dobrze wydaje, to po wym zabiegu zwrotnica powinna pójść w dół.

Problem w tym, że nie chce, próbowałem trochę przywalić młotkiem, ale nie chcę na siłę, żeby czegoś nie rozwalić.

Proszę doradźcie mi w jaki sposób ją opuścić i co ewentualnie jeszcze odkręcić, żeby wymienić przegub (bez wyjmowania półosi).

Odkręcony sworzeń zaznaczyłem kółkiem na obrazku, może się przyda.

post-17161-0-88332300-1349127755_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co chcesz opuszczać zwrotnicę? Wystarczy odkręcić łącznik stabilizatora i odchylić zwrotnicę w jedną stronę, da się wtedy spokojnie wyjąć przegub.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odkręć górny wahacz, amortyzator i stabilizator od zwrotnicy i odczep przewód hamulcowy od niej i odchylasz i wychodzi. Zwrotnice wybić to nie taka łatwa sprawa po tylu latach, trzeba ją dobrze podpierać i trzasnąć porządnie w piaste i pójdzie, ja za 1 razem wybijałem ją 2 h, ale lepiej jej nie ruszać bo nie ma potrzeby.

 

Kolego a miałbym do ciebie prośbę, mógłbyś zmierzyć to zabezpieczenie które zakłada się na półoś żeby przegub nie wyleciał z półosi, nie wiem jakim cudem ale ostatnio pękło i jak gdyby nigdy nic wyleciał sobie dziad. Zmierz mi średnice grubość itp. Będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, spróbuję z tym łącznikiem stabilizatora, ale czy trzeba też wtedy odkręcać dolny wachacz od zwrotnicy?. Amortyzatora wolę nie odkręcać.

@Maciek90: o które zabezpieczenie Ci chodzi, o to kółeczko metalowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swożna dolnego wahacza nie trzeba odkręcać do przegubu. Właściwie powinno wystarczyć odkręcenie tylko tej śruby od góry, i zwrotnica powinna zejść na dół razem z drążkiem kierowniczym i wahaczem dolnym.

Nie trzeba ruszać stabilizatora i górnego wahacza, jeżeli nie ma takiej potrzeby (luz - wymiana).

Przynajmniej u mnie obyło się bez problemów.

Trzeba odkręcić mocowania przewodów hamulcowego i ABS, profilaktycznie, żeby nie zrobić im krzywdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak o to mi chodzi . amortyzator odczepic to jest jedna śruba. wahacz amor i wahacz i stabilizator odkrecasz od zwrotnicy i piasta sie odchyla i wychodzi przegub z piasty.

 

sory za błędy bo z telefonu piszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę tu wiele pomysłów ,ale według mnie:

1) podnieść cały przód do góry aby nie prężył stabilizator

2) odkręcić śrubę przegubu

3) odkręcić końcówkę drążka kierowniczego i wyciągnąć ze zwrotnicy

4) odkręcić dolnu sworzeń i przy pomocy ściągacza wyciągnąć

5) odchylić całą kolumnę i wypchnąć przegub

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że każdy ma jakąś swoja metodę ale większość się pokrywa . Ja odkręcam nakrętkę łożyska zwrotnicy , dolna śrubę amortyzatora , łącznik stabilizatora i wahacz górny od strony łącznika , odpinam przewód abs i hamulcowy . Wyjmuję łącznik łączący zwrotnice z wahaczem i naprawdę powstaje dużo miejsca żeby wyjąć półoś . Zwróć uwagę na to że przy wyjęciu półosi może troszkę oleju pokapać z skrzyni. Uważaj żeby nie uszkodzić simeringu w skrzyni od półosi może potem cieknąć .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ktoś pomoże mi, jaki rozmiar ma to zabezpieczenie które zakłada się na półoś i dopiero nabija przegub zewnętrzny pękło dziadostwo i nie wiem jaki miało rozmiar, wygrzebałem je z przegubu w 4 kawałkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, jestem krok dalej, bo udało mi się wyciągnąć przegub z piasty. Poradziłem sobie w ten sposób, że odkręciłem górny wahacz od strony amortyzatora i amortyzator na dole. Faktycznie dało się spokojnie odchylić całość na tyle, że przegub wyłazi bez problemu, nie trzeba nawet odkręcać sworznia wahacza dolnego. Co prawda odkręciłem, ale i tak nie mogłem go odpiąć bo nie mam ściągacza.

No ale utknąłem, bo nie dałem rady zbić przegubu z półosi na aucie. Muszę wyjąć półoś, ale że to jest prawa, to ona składa się chyba z dwóch kawałków połączonych w połowie jakimś łożyskiem czy czymś takim. Jak tą półośkę wyjąć? Bo chyba nie wyjmuje się całości ze skrzyni?

 

@Maciek90: Co do zabezpieczenia, to kupiłem zestaw osłona przegubu, smar, opaski, nakrętka i to zabezpieczenie właśnie. Moja suwmiarka pokazuje 27mm średnicy, a grubość drutu to 2mm. Ale po co się zastanawiasz nad wymiarami, powinni Ci to dobrać w sklepie wg katalogu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak chcesZ prościej to rozwónij manszete od wewnetrznego przegubu i wyjdzie ci polowa przegubu. w ten sposób ominie cie spuszczanie oleju ze skrzyni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn mówisz o tym, żeby ściągnąć osłonę gumową, która jest przy tym łączeniu wałków, i wyciągnąć pierwszy wałek od strony koła? Tak chciałem zrobić, tylko pytanie w jaki sposób to zrobić, czy wystarczy szarpnąć porządnie i wyjdzie, czy jest tam jeszcze jakaś magia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gawa. Robiłeś to w primerze? Bo wg mnie, po pierwsze bez wyciągniętego przegubu jest bardzo ciężki dostęp do śruby dolnego swożnia, a założenie na nią ściągacza jest niemożliwe. Po drugie, jeżeli jakimś cudem odkręcisz dolny swożeń nie odciąniesz w bok kolumny, bo trzymał będzie Ci ją górny wahacz. Taki sposób sprawdza się w samochodach bez górnego wahacza.

 

Manual FA na str 11 opisuje procedurę:

1 odkręcić śróbę przegubu

2 ściągnąć zacisk (nie pisze o ABS, ale też warto rozpiąć i odkręcić przewód)

3 ściągnąć drążek kierowniczy - choć to konieczne do ściągnięcia całej zwrotnicy, do wyjęcia półosi niekonieczne

4 odkręcić śrubę z górnego łożyska zwrotnicy i opuścić zwrotnicę

5 wybić przegub z piasty.

 

antoniobermuda, zdejmij manszetę zewnętrznego przegubu i spróbuj zbić większym młotkiem przegub. Powinien zejść po którymś stuknięciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę wyjąć półoś, ale że to jest prawa, to ona składa się chyba z dwóch kawałków połączonych w połowie jakimś łożyskiem czy czymś takim. Jak tą półośkę wyjąć? Bo chyba nie wyjmuje się całości ze skrzyni?

 

Półośka nie składa się z dwóch kawałków, po środku prawej półośki zapewne chodzi ci o tą gumę, służy ona do tłumienia drgań, ja wyciągałem półośkę ze skrzyni poczytaj tu: http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/83841-jak-wyciagnac-poloske-ze-skrzyni-biegow-p10-16-102km/ wydaje mi się że w P11 jest podobnie, półośkę wyszarpujesz ze skrzyni lub jak ja zrobiłem podważyłem łyżką i wyskoczyła tylko ja spuściłem olej dla pewności ze skrzyni biegów, potem wcisnąłem i nic mi nie cieknie z uszczelniaczy skrzyni. Mi nie chciało się rozbierać osłony przegubu wewnętrznego, tak było szybciej. Zrobisz jak uważasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A bo mowa o prawej półośce, ja prawy przegub wymieniałem na aucie, udało się jakoś włożyć w imadło uderzyłem 3 razy i poszedł. Z prawej strony powinno być tak samo że rozpinasz manszete przegubu wewnętrznego i wyciągasz całą półoś z połową przegubu wewn. ale moge sie mylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak odkręcisz nakrętkę od zwrotnicy jak w fofo w 1 poście i zdejmiesz zacisk hamulca to dobrze podwadź łomem i pieprznij młotem i wyskoczy. Na siłę w dół i wylezie. Potem skręcasz w lewo albo prawo (nie pamiętam) i przegub da się wyjąć z piasty. Tylko póki na kołach auto stoi poluzuj nakrętkę na przegubie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodaję jeszcze rysunek dla zobrazowania sytuacji. To o czym pisałem wcześniej to jest chyba przegub wewnętrzny osadzony na dodatkowym łożysku, we wsporniku przykręconym do samochodu. Obrazek zapożyczyłem - pierwszy lepszy znaleziony w necie. Tłumika drgań u mnie nie ma, ale to nieistotne.

Pytanie czy tą część od półosi która składa się z przegubu zewnętrznego i wałka da się wybić z przegubu zewnętrznego?

@adambyw: czy to właśnie masz na myśli?

Bo za Chiny ludowe nie daję rady zbić przegubu zewnętrznego na samochodzie, a całość półosi ze skrzyni też nie chce wyłazić, poza tym nie bardzo chcę wyciągać ze skrzyni, bo po pierwsze mam nowy simering, a po drugie dolewanie oleju przez odpowietrznik to kolejny kłopot.

Miejsce, o kóre pytam zaznaczyłem niebieskim kółkiem.

 

@nowak pisałem już wyżej, że przegub zewnętrzny z piasty wyciągnąłem i udało mi sie to zrobić bez opuszczania zwrotnicy, która nie chciała wyleźć.

post-17161-0-77145500-1349298282_thumb.png

Edytowane przez antoniobermuda
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

da się to wyciągnąć . zdejmij sobie tą większą opaskę z przegubu , zaznacz na półosi i na przegubie położenie żebyś tak samo włożył , po wyjęciu zabezpiecz sobie łożysa żeby się nie pomyliły i nie pogubiły, wpisz sobie w google "przegub wewnętrzny" i będziesz widział jak to wygląda od środka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie niebieskie. Jak nie chcesz ruszać półosi (sugeruję ściągnąć tłumik drgań), to wewnętrznego przegubu nie ruszaj. Ja trzymam się zasady, jak coś działa, nie ruszać nie rozbierać. Bo później koszty naprawy trzeba mnożyć razy 2 lub 3.

Ja miałem problem wybić półoś z przegubu wewnętrznego, a z zewnętrznego wystarczyło kilka uderzeń młotka, wyszło na samochodzie.

 

Wymiana samego przegubu zewnętrznego (od strony koła) nie powinna wymagać wyjęcia półosi poza samochód. Faktycznie może być sytualcja że może być skrzywiona sprężynka (ta na końcu półosi w kształcie litery C - snap ring) i będzie Ci blokować półośkę.

Skoro masz przegub zewnętrzny do wyrzucenia, to weź go skręć maksymalnie i znajdź pozycję w której będzie możliwe jego rozłożenie. Możesz pomóc sobie młotkiem i/albo szlifierką kątową. Po jego rozpołowieniu (rozwaleniu) zobaczysz co się dzieje z drugiej strony wielowpustu. Możesz w tedy ściągnąć wcześniej wspomnianą sprężynkę, i półoś nie powinna już stawiać większego oporu. A jak będzie to pomożesz sobie byle ściągaczem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no nareszcie ktoś napisał to co ja miałem napisać , dokładnie jak jest przegub do wymiany to mały diaks trochę głowy i po problemie, ostatnio mordowałem się z przegubem od T4 i musiałem to i owo wyciąć i dałem radę , w VW jest trochę inny układ z przegubem bo tam nie ma nakrętki tylko jest śruba ,którą się wkręca , ale to nie ta marka więc się nie będę rozpisywał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwilowo musiałem przerwać prace, bo byłem na delegacji. Dzisiaj udało mi się wyciągnąć w końcu półoś na zewnątrz. Po prostu wyciągnąłem z przegubu wewnętrznego. Wystarczy ściągnąć opacki zaciskowe z osłony przegubu i wyciagnąć sprężynkę zabezpieczającą - nie potrzeba wtedy działań siłowych. Pozostało tylko wybić przegub zewnętrzny z półosi, ale za nic w świecie nie chce zleźć :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem kiedyś podobny problem i zrobiłem to o czym któryś z kolegów mówił wcześniej - rozpierniczyłem ten przegub! najprościej jest szlifierką kontową - tylko musisz uważać żeby nie zniszczyć półosi. I moim skromnym zdaniem w tej chwili zniszczenie przegubu to jedyna droga bo jak już tak długo i mocno po tym przegubie bijesz to prędzej półoś zniszczysz niż to zejdzie:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...