Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N15],[N16] Klimatyzacja - tematy połączone...


Gość porcupine
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Za to powiedział mi ciekawszą rzecz, że jak się z klima prawidłowo obchodzi czyli załącza na 10 minut w tygodniu żeby się czynnik wymieszał to klimy nie trzeba dobijać przez 10 lat tak jak w lodówce,

Ja tam nie pierwszy raz słyszę, żeby w zimie też odpalać klimę. Wszystko ma okazję się przesmarować. Co kilka dni daję nawiew na wew. (w ten sposób można odpalić nawet w mróz), pokrętło temperatury na ciepło i na kilka-kilkanaście minut włączam klimę.

Dobijać mam zamiar dopiero wtedy, jak odczuję gorszą wydajność.

Oj teraz to dopiero burzę wywołam na forum :P

e tam ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sprężarce jest zawór ciśnieniowy regulujący na bieżąco ciśnienie tłoczenia.(patrz pompa oleju w silniku i zawór zwrotny).Jeśli ciśnienie wzrośnie lub spadnie ponad normę to presostat podwójnego działania zamontowany przy osuszaczu wyłączy sprężarkę aby nie doszło do awarii.

 

Tutaj obszerniejsze i fachowe wyjaśnienie tematu:

 

http://wega.net.pl/pomoc/klimatyzacja/klimatyzacja1.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W racji tego, że pracuję w regeneracji spręzarek do klimy samochodowej to mogę potwierdzić to co napisał @serwis.

W N16 pracują sprężarki typu CVC firmy Calsonic (ta sama konstrukcja co Delphi). Konstrukcyjnie są to sprężarki o zmiennej wydajności tzn. przy stałych obrotach mozna uzyskiwać różne wydajnosci przetłaczanego czynnika lub z drugiej strony: można uzyskać taką samą wydajność przy różnych obrotach.

W sprężarkach tego typu nie wystepuje zjawisko cyklicznego załączania i rozłaczania sprzęgła co było normą w spręzarkach o stałej wydajności stosowanych np w N15. Sprzęgło załącza się w momencie właczenia klimy i wyłacza przy jej wyłączeniu. Służy też jak zabezpieczenie sprężarki w różnych stanach awaryjnych (za duże za małe ciśnienie w układzie)

 

Wizualizacja tego efektu: http://www.sanden-europe.fr/Movie/VideoCompressorPXE-eng.htm

 

Regulacją wydajności steruje zawór regulujący, który w tym przypadku znajduje się w tylnej czesci korpusu, zebezpieczony jest przed wypadnięciem pierścieniem Segera.

Zawór regulujący tak steruje wydajością aby utrzymać stałe ciśnienie na ssaniu (na parowniku) - tak abyśmy mieli chłodek :)

 

Idea regulacji:

Regulacja wydajności odbywa sie poprzez zmianę kąta wychylenia bieżni prowadzącej tłoki. Wychylna bieżni obraca się razem z wałem. Na bieżni osadzone są tłoki. W wyniku obrotu wychylonej bieżni wraz z wałem, ruch obrotowy biezni zostaje zamieniony na ruch posuwisto zwrotny tłoków a skok zależy od kąta wychylenia bieżni. Jeżeli bieżnia ustawiona jest prostopadle do wału to pomimo obrotu wału tłoki nie poruszają się (wydajność dąży do zera).

Kąt wychylenia bieżni jest regulowany za pomocą wartości ciśnienia w komorze korbowo-tłokowej. W skrócie: jeżeli jest zbliżone do ciśnienia na ssaniu to płytka jest wychylona maksymalnie (równoznaczne z maksymalną wydajnością). Jeżeli ciśnienie w komorze jest zbliżone do ciśnienia na tłoczeniu to płytka ustawia się w położeniu zbliżonym do prostopadłego względem wału co powoduje, że wydajność spręzarki dązy do zera.

Ciśnienia w komorze korbowo-tłokowej jest regulowane w tych sprężarkach przez zawór regulujący (w tym przypadku jest to zawór mechaniczny).

 

Gdy temperatura parownika obniża się lub wzrasta prędkość sprężarki (z powodu zwiększenia obrotów silnika) to ciśnienie po stronie ssawnej sprężarki maleje. Spadek ten powoduje, że zawór regulujący otwiera przepływ pomiędzy wysokim ciśnieniem a komorą korbową sprężarki co powoduje wzrost ciśnienia w komorze co jest przyczyną zmniejszenia kąta wychylenie bieżni czyli zmniejszenie skoku tłoków.

 

Z kolei gdy temperatura parownika wzrasta lub też prędkość obrotowa sprężarki maleje, to powoduje, że ciśnienie w parowniku rośnie. Wzrost tego ciśnienia powoduje zamknięcie przepływu pomiędzy wysokim ciśnieniem a komora korbową oraz otwarcie przepływu pomiędzy stroną ssawną a komorą korbową. Powoduje to zmniejszenie ciśnienia w komorze sprężarki co skutkuje zwiększeniem kąta wychylenia bieżni czyli wzrostem wydajności.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

witam

 

Posiadam Almerę n 15 99 rok 1,4 16 v a w niej klimatyzację ręczną. Problem jest tego rodzaju Gdy włączę klimatyzacje pochodzi parę sekund (ok 20) po czym się wyłącza (na ok min) i znowu się włącza i tak na okrągło. zimnym powietrzem oczywiście dmucha i nie wiem czy tak ma być czy coś jest nie tak z moją klimą. jesli tak jest to co moze być tego przyczyną. jesli ktos miał taki sam problem prosze o pomoc pozdrawiam

 

[ Dodano: Sro 01 Kwi, 2009 23:45 ]

o <- ->

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cyklicznie, ale nie koniecznie 20sek. Kompresor pracuje do momentu osiągnięcia zera stopni na parowniku, po czym w celu ochrony przez oszronieniem żeberek wyłącza się, po czym po podwyższeniu temp. o 2-3st znów załącza. Więc w upalne dni kompresor będzie miał żadsze przerwy w pracy a w chłodne częstsze.

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klimę oczywiści włączałem i zima. nie było żadnej różnicy czy była ujemna temperatura czy było ciepło tak jak wczoraj. zachowywała się tak samo. od momenty włączenia klimy po 20 sek się wyłącza. A gdzieś wyczytałem ze jeżeli jest za dużo czynnika to może sie wyłączać i pracować cyklicznie. Auto kupiłem używane i klimy nie dobijałem. Oraz również wyczytałem ze jak ktoś dobił klimę to sprężarka zaczęła chodzić cały czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam.. jest to watek o klimie wiec chcialbym was o to zapytac. mianowicie mam 1 samochod z klima... i nie wiem jak sprawdzic go czy ja w ogole posiada czy w ogole dziala. mam almeere n16 1.5 dci gdzie ona powinna sie znajdowac w silniku. dzis jak jechalem to ja wlaczylem ustawilem temp w kabinie na 18 stopni czyli na min i jedyne co zauwazylem to to ze nawiew przyspieszyl i obroty rowniez byly wyzsze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniej wiecej rok temu miałem problem z klimą (nie włączała się), na forum poradziliście mi, że pewnie czynnik się ulotnił. Sprawdziłem - faktycznie takie zdarzenie miało miejsce. Układ został uszczelniony, a czynnik chłodzący uzupełniony.

 

Obecnie borykam się z innym problemem:

 

klima włącza się, tj.

-na luzie jak stoję i wcisnę guzik od klimy to wzrastają obroty

- wiatraki na chłodnicy także zaczynają chodzić

 

czyli wszystkie objawy działającej klimy występują

 

ale brak jest efektu głównego w postaci chłodu, mówiąc krócej nie chłodzi.

 

Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Jakieś pomysły rady...

 

z góry dzięki za pomoc

 

dodam jeszcze, że w zimie stosunkowo często używałem klimy i wszystko było ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podejrzewam że masz ten sam problem co rok temu czyli mało czynnika.

Do almery wchodzi chyba 550g czynnika a ty masz np 350 – 400g i dlatego klima się załącza ale nie leci zimno.

A czy przy załączaniu słychać załączenie się sprężarki taki jakby stuk.

Zrób jeszcze tak załącz klime na ok. 5 min nich nabije ciśnienie i sprawdź czy po tym czasie ochłodzi się w samochodzie możesz też przytrzymać go na 2000 obr i wtedy zobaczysz czy leci chociaż trochę chłodniejsze powietrze jeżeli tak to masz mało czynnika w klimie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy przy załączaniu słychać załączenie się sprężarki taki jakby stuk.

 

no sprawdzę jak to się zachowuję, a czy sam fakt wzrostu obrotów nie jest oznaką włączania się agregatu??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to są informacje książkowe do nissana almery n15

 

Czynnik chłodniczy klimatyzacji

Ilość: 650 ± 50 g.

Rodzaj czynnika chłodniczego: R134a

 

Olej do sprężarki klimatyzacji

Ilość: 200 cm3.

Rodzaj: olej Nissan typu R (KLH00-PAGR0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to są informacje książkowe do nissana almery n15

 

Czynnik chłodniczy klimatyzacji

Ilość: 650 ± 50 g.

Rodzaj czynnika chłodniczego: R134a

 

Olej do sprężarki klimatyzacji

Ilość: 200 cm3.

Rodzaj: olej Nissan typu R (KLH00-PAGR0

 

Kolega ma N16

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Kolega ma N16"

 

jak widać nie

 

piszac Kolega miałem na myśli usera KUI3A, nie zauwazylem ze jest tez user Kolega :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak juz jest temat klimy to powiedzcie co jest grane.moze ktos wie:klima nabita, szczelnosc sprawdzona,w momencie właczenia gdy juz złapie cisnienie zaczyna rzęzic sprezarka.dosyć glosno.nadmieniam ze dluugo nie była uzywana.jakies zatarcie?czy wystarczy jakis płyn uzupełnic?a moze wymiana?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdziłem,

 

jest stuknięcie przy włączaniu klimy (znaczy sprężarka się włącza), reszta tak jak wyżej, czyli wszystkie objawy działającej klimy są, poza chłodem więc najpewniej jest tak jak napisał michal801 czyli za mało czynnika chłodzącego, podjadę do jakiegoś fachmanna i sprawdzę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam podobne objawy, czynnik chłodzący nabity z kontrastem i olejem (dzisiaj sprawdziłem) klima załącza się ale nie chłodzi.

Diagnoza - padnięty osuszacz, w Toruniu nie mogą znaleźć w żadnej hurtowni.

Dzwoniłem do ASO Bydgoszcz i oniemiałem, koszt osuszacza 900 zł + montaż 250 zł.

Proszę o info czy i gdzie można kupić osuszacz w przyzwoitej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja miałem taki przypadek. W lato klima chodziła z tego co czułem non stop jesienią i zima zaczęła się włączać i wyłączać i do tego raz paliła się kontrolka AC a raz nie. Dziś byłem w Norauto kumpel zrobił sprawdzanie szczelności odgrzybianie i nabił. klima teraz mrozi jak nie wiem lecz też włącza się i wyłącza no i lampka AC nie pali się (chyba żarówka padła). czekam na wyższe temperatury zobaczymy czy wtedy będzie się rzadziej wyłączała. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...