Gość Mateusz_P11_144 Opublikowano 17 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2013 TO moze zmień na mineralny i zobacz jak będzie się zachowywał samochód Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mirekg9 Opublikowano 17 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2013 Jak pisze Mateusz. Przejdź na minerał i to najtańszy. Będziesz tylko dolewał i unikniesz wymiany. Chyba że na minerale przestanie brać. Albo pomysleć o zmianie samochodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Mateusz_P11_144 Opublikowano 17 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2013 Półsyntetyk Valvoline.Czyli ok 100 za 5 ltrów czyli co 1000 km dokładasz 25 zł do paliwa.Czyli 2.5 zł co 100 km.To sporo.Ja bym przeszedł na minerał z lotosa lub orlenu lub każdy inny.Jak nie przestanie brac to przynajmniej taniej wyjdzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 17 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2013 (edytowane) A ja wam napiszę tak. Moja primera, a raczej silnik SR20DEH wcinał mi olej - poprzedni właściciel jeździł na czym co się nazywało lotos..... Ja po kupnie zalałem Shella 10W40 - silnik wcinał olej. Przynajmniej raz w tygodniu dolewałem.... Zaryzykowałem i zrobiłem płukankę LM Engine Flush. Zlałem czarny szlam, nawet do oleju nie było podobne. Nowy olej zalany Mobil 1 5W50 - tak, tak, tak, wróciłem na pełny syntetyk i co?! Silnik wcina mniej oleju - pomimo, że rzadszy olej zalałem. Tak więc płukanka pomogła, ale na rynku liczą się tylko te, które są robione na związkach ropopochodnych. Innych, które są robione na rozpuszczalnikach nawet nie zalewajcie - rozwalą uszczelniacze. Ze środków do płukanki to trzy firmy - Liqui Moly, Millers, Valvoline. PrzeRuSco - zrób płukankę tak jak ja i zobacz co wyjdzie - być może masz zapieczone pierścienie tłokowe. Mi na trasie 430km potrafił łyknąć 200-300ml. Po mieście też sobie pił olej, teraz już znacznie mniej, raz na 2,5tyg coś doleję. Edytowane 17 Października 2013 przez Janusz_lublin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PrzeRuSco Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Albo pomysleć o zmianie samochodu. Primery nie mam zamiaru zmieniać dopóki jeździ, za dobry samochód Mógłbym zrobić remont silnika ale to około 1,5-2K PLN jednorazowego wydatku, a jak napisał Mateusz dolewki kosztują mnie 2,5pln/100km to za cenę remontu mogę przejeździć ponad 60k km co w moim przypadku to około 4 lat koszt rozłożony w czasie, a zresztą 2,5 PLN to tylko tak jak by palił 1L gazu więcej. PrzeRuSco - zrób płukankę tak jak ja i zobacz co wyjdzie - być może masz zapieczone pierścienie tłokowe. Mi na trasie 430km potrafił łyknąć 200-300ml. Po mieście też sobie pił olej, teraz już znacznie mniej, raz na 2,5tyg coś doleję. Właśnie mam taki zamiar, najtańsze rozwiązanie tylko ja chyba zostanę na półsyntetyku, a czy ściągałeś też miskę olejową? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Nie, nie ściągałem, bo nie miałem garażu. Ale autko i tak na noc zostało u mechanika, żeby sobie wszystko ściekło. Rano było jeszcze odessanie resztek z miski olejowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bond007 Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Tak czytam te wasze ostatnie posty i widzę że nie jesteście wogóle konsekwentni w swoich wypowiedziach. Wystarczy cofnąć się kilka stron do tyłu w tym temacie, i można to sobie poczytać jakie to zabójcze i zgubne dla nissana potraktować go minerałem, aż tu nagle "lej minerał i to najtańszy jak ci bierze"!!!!! Zastanówcie się co niektórzy co wogóle piszecie. Wiem, że przez komputer nikt mi samochodu na odległość nie naprawi, ani w 100% diagnozy nie wystawi co mi się złego z autkiem dzieje. Ale taka zmiana zdań co kilka postów sprawia, że forum staje się mało wiarygodne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maius Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Ja bym minerała w życiu nie zalał, do silnika (SR20) z łańcuchem (napinacz wypełniany olejem!) z hydraulicznym kasowaniem luzów minerał w zimie to jest zabójstwo. Nawet nie wyobrażam sobie jakby to musiało pracować z rana po całonocnym staniu w -20 st C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bond007 Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Ja bym minerała w życiu nie zalał, do silnika (SR20) z łańcuchem (napinacz wypełniany olejem!) z hydraulicznym kasowaniem luzów minerał w zimie to jest zabójstwo. Nawet nie wyobrażam sobie jakby to musiało pracować z rana po całonocnym staniu w -20 st C. No więc kogo słuchać???? Wygląda na to, że tylko własnego zdrowego rozsądku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PrzeRuSco Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Ja bym minerała w życiu nie zalał, do silnika (SR20) z łańcuchem (napinacz wypełniany olejem!) z hydraulicznym kasowaniem luzów minerał w zimie to jest zabójstwo. Nawet nie wyobrażam sobie jakby to musiało pracować z rana po całonocnym staniu w -20 st C. Dlatego tego wariantu nawet nie rozważałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 W życiu bym nie wlał oleju mineralniego do SR'ki. Wystaczy mi, ze w tym silniku znajdował się wyrób olejopodobny od lotosa i teraz są problemy - wcina olej. Na oleju nie ma co oszczędzać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Mateusz_P11_144 Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Panowie ja rozumiem że minerał to zlo ale prześledźmy zasade dzialania olejów silnikowych. Różnica pomiędzy nimi bierze się z procesu destylacji ropy naftowej, bowiem oleje mineralne są rafinowane z ropy naftowej, z kolei syntetyczne produkuje się łącząc surowce lub pochodne ropy naftowej. Do kwestii silników należy podchodzić bowiem indywidualnie i to, co będzie się sprawdzać w jednym przypadku, nie musi się sprawdzać w drugim. Z punktu widzenia technologicznego, najlepszym olejem silnikowym jest jednak olej syntetyczny. Jest on bardziej wydajny i lepiej rozszczepia cząstki stałe, przez co ułatwia pracę filtrom, a przede wszystkim charakteryzuje się niską lepkością. Jest to o tyle ważne, że jest w stanie pokryć całość powierzchni silnika nawet w niskich temperaturach, w których gęstość każdego oleju diametralnie wzrasta. Z lepkością wiąże się kwestia oznaczeń olejów silnikowych, które widnieją przy nazwie oleju, chociażby 5W-30 czy 15W-40. Tego typu oznaczenia biorą się z klasyfikacji lepkościowej SAE, której twórcą jest Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Cyfry przed literą „W” oznaczają, jak niska może być temperatura powietrza, aby olej pracował bez pogorszenia swoich właściwości. W naszym, polskim klimacie dobrze jest więc jak cyfra ta jest niska, ze względu na zimę i panujące mrozy. Stosowanie takiego oleju przy niskich temperaturach powoduje, że ułatwiamy tym samym rozruch i smarowanie silnika. Ble ble ble...tyle teorii.Oleje syntetycznei półsyntetyczne są rzadsze,i mają właściwości płuczące.Jeśli silnik jest zużyty,bierze spore ilości oleju który przepala,a my wlejemy do niego kolejny specyfik który wypłukuje to logiczne że coraz bardziej niszczymy ten silnik. Rozumiem,ja do mojego tez bym mineralnego nie zalał,ale jakby zaczął łykać takie ilości oleju jak kolega wyżej pisze,to grudo bym się zastanowiił nad tym.Olej minerlany przez to że jest gęstrzy to uszczelnia,co powoduje mniejsze zużycie.Zrobi każdy jak chce i jak uważa ale wg mnie jeśli silnik jest "zdrowy" to leje syntetyk lub pól, jak silnik zaczyna chorować- przechodze na mineralny bo wtedy ten olej jeszcze może cos podziala i uratuje na jakis czas ta jednostke.Ja nie karze jeździć na minerlanym-Broń Boże. Zawsze nadto bede mówił że do nissana TYLKO synt. lub pół ale do ZDROWEGO SILNIKA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Mateusz u mnie był wlany półsyntetyk 10W40, silnik go sobie pił :] . Zrobiłem płukankę zalałem 5W50 (rzadszy olej) i zużycie oleju zmniejszyło się. To, że silnik zaczyna łykać olej może być spowodowane tym, że pierścienie tłokowe zbierające są zapieczone. Jedni decydują się na remont silnika, który kosztuje 1000-1600zł, a inni zrobią płukankę dobrym środkiem, który spowoduje rozpuszczenie nagaru na pierścieniach. Dzięki temu powraca szczelność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Mateusz_P11_144 Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Owszem Janusz. Zapomniałem jeszcze dodac kwestię płukania.Zatem kolega ma kilka opcji.Ja o mineralu pisalem jako ostateczność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Janusz_ Opublikowano 18 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2013 Jak kolega będzie zmnieniał olej to przez zlaniem starego zrobić płukankę Millersem, LM albo Valvoline, a później zalać nowy olej i zobaczyć co będzie się działo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PrzeRuSco Opublikowano 23 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Października 2013 (edytowane) Taki wlasnie mam zamiar,a ile mi chla oleju napisalem tylko informacyjnie w odniesieniu do posta Mateusza ktory odpowiadal bondowi007, ogolnie to sie na to nie skarze ani nie narzekam Po przeczytaniu tego wątku pół roku wstecz oraz http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/90918-sr20de-remontowa%C4%87-czy-przeszczepia%C4%87/ http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/91002-olej-po-wymianie-pier%C5%9Bcieni/ http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/83756-zapieczone-pierscienie/?do=findComment&comment=860348 Poczytaj to, może to będzie tańsze i się zdecydujesz. Chemiczny remont silnika..pdf Poniżej, jeden z lepszych artykułów jakie znalazłem w internecie na temat olejów silnikowych. Załączone pliki oleje.pdf 1,21 MB 36 Ilość pobrań Doszedłem do wniosku że przy mojej ilości brania oleju (od 0,7L do 1,2L na 1k km w zależności od jazdy) nie zaszkodzi spróbować płukanki. Mam zamiar użyć płukanki Liqui Moly nr 2662, zdjąć miskę olejową wyczyścić, założyć i zalać olejem. Za ten zabieg pan "Henio" w pobliskim warsztacie zażyczył sobie 150 PLN - dużo czy mało? może ktoś wie gdzie w warszawie zrobię to taniej? I teraz pytanie do tej pory jeździłem na Valvoline 10w40 do zalania wytypowałem trzy oleje w pełni syntetyczne cenowo zbliżone bo od 142 do 181 za 5L - Valvoline SynPower 5W40 - Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40 - Mobil 1 Peak Life 5W50 który lepiej zalać? Mam zamiar jeszcze użyć: - Uszczelniacz silnika Liqui Moly 2671 - Wyciszacz popychaczy Liqui Moly 8345 Edytowane 23 Października 2013 przez PrzeRuSco Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mirekg9 Opublikowano 23 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Października 2013 (edytowane) Nie wypowiem się czy 150 za zdjęcie miski wyczyszczenie i ponowne jej założenie, to dużo czy mało, gdyż nie wiem jakie jest tam dojście. Czasami trzeba i demontować belkę aby dostać się do jakiś śrub. Natomiast wszelkie inne rzeczy możesz zrobić już sam. Możesz również pomyśleć o oleju ELF. Ja na takim jeżdże i nie narzekam a kontynuuje eksploatacje która była w Niemczech. Tam od nowości ten silnik jeżdził i jeżdzi na ELF 5/30/40. Edytowane 23 Października 2013 przez mirekg9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PrzeRuSco Opublikowano 23 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Października 2013 Dojście jest bezproblemowe bo mechanik już patrzył, całość zrobił bym sam tylko nie mam dostępu do kanału. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mirekg9 Opublikowano 23 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Października 2013 Dojście jest bezproblemowe bo mechanik już patrzył, całość zrobił bym sam tylko nie mam dostępu do kanału. I czasami to jest właśnie ten ból....brak garażu lub kanału. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maius Opublikowano 23 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Października 2013 PrzeRuSco, a chcesz zrobić wszystkie te rzeczy na raz? Tzn płukanie i te 2 specyfiki? Bo jak coś pomoże, to wtedy nie będziesz wiedział co. Na Twoim miejscu zacząłbym tylko od płukanki + miska i nowy olej. Jak chodzi o serwis w stolicy to najbardziej polecają bodka: BOCA MOTORS Serwis Swapy Modyfikacje. 512 995 765 ale cen u niego nie znam. Co do oleju, to sprawdź sobie jaką temperaturę płynięcia ma ten 5W50, bo jak kiedyś miałem u siebie 5W50 Millersa z temp -31st chyba, to ciężko kręcił rozrusznik w -20st. Ale ogólnie ubywało go mniej niż 5W40. Co do Valvo to jest ok, kupuję go do dwóch aut w rodzinie (niewysilone 1.2 i 1.4) i nie znika, ale Liqui Moly też ludzie bardzo chwalą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jagiel Opublikowano 10 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2013 Witam Was serdecznie, Nadszedł mnie czas wymiany oleju w mojej Primerze i w związku z tym muszę się Was poradzić. Obecnie silnik jeździ na Mobilu 10W40 Super Diesel. Przez przejechane obecnie prawie 11 tys. nie zauważylem zeby oleju ubyło.Jeśli już to maks pół litra gdyz poziom między max a min niewiele drgnął. Po ostatniej wymianie wahaczy rozmawialem z mechanikiem ktory skrytykował olej który mam obecnie i kazał się odezwać jak będe chciał wymieniać. Wg instrukcji do naszych temperatur najlepszy olej to 10W40. Mehcanik zaproponował mi olej Liqui-Moly Top-Tec 4100 5w30. Jak patrzyłem to baniak 4L od 190 zł. Pytanie : przechodzić na syntetyczny czy lać dalej tego Mobila ?Jeśli syntetyk to Liqui Moly ?I co do wyceny :Plukanka olejowaFiltr oleju: FiltronFiltr paliwa: KnechtFiltr powietrza: KnechtUszczlka korka spustowego miski olejowejOlej Liqui-Moly Top-Tec 4100 5w30Przewody paliwowe komplet. Za te wszystkie materiały plus robocizne życzy sobie 480 zł. Dużo ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Mateusz_P11_144 Opublikowano 10 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2013 Witam Was serdecznie, Nadszedł mnie czas wymiany oleju w mojej Primerze i w związku z tym muszę się Was poradzić. Obecnie silnik jeździ na Mobilu 10W40 Super Diesel. Przez przejechane obecnie prawie 11 tys. nie zauważylem zeby oleju ubyło. Jeśli już to maks pół litra gdyz poziom między max a min niewiele drgnął. Po ostatniej wymianie wahaczy rozmawialem z mechanikiem ktory skrytykował olej który mam obecnie i kazał się odezwać jak będe chciał wymieniać. Wg instrukcji do naszych temperatur najlepszy olej to 10W40. Mehcanik zaproponował mi olej Liqui-Moly Top-Tec 4100 5w30. Jak patrzyłem to baniak 4L od 190 zł. Pytanie : przechodzić na syntetyczny czy lać dalej tego Mobila ? Jeśli syntetyk to Liqui Moly ? I co do wyceny : Plukanka olejowa Filtr oleju: Filtron Filtr paliwa: Knecht Filtr powietrza: Knecht Uszczlka korka spustowego miski olejowej Olej Liqui-Moly Top-Tec 4100 5w30 Przewody paliwowe komplet. Za te wszystkie materiały plus robocizne życzy sobie 480 zł. Dużo ? Przeniosłem Twój temat do działu olejów. Poczytaj poprzednie posty a będziesz wiedział czy przejść na mineralny i jak się obchodzić z tym, silnikiem. Temat olejów jest tak zwałkowany że nikt więcej już nie musi pisać. Płukanka olejowa(zależy jaka ale z LM kosztuje ok 60 zl) Filtr oleju: Filtron- 24 zł Filtr paliwa: Knecht-46 Filtr powietrza: Knecht-27(ja polecam Japan parts za 14 zł) Uszczlka korka spustowego miski olejowej- tam nie ma uszczelki tylko miedziana podkładka ale można to nazwać uszczelką Olej Liqui-Moly Top-Tec 4100 5w30- - Dobry ale ja polecam Total Quartz'a 5W40 za 100 zł 5 l Przewody paliwowe komplet- chyba gumowe na wtryskach - koszt 5 zł za metr potrzebujesz hm...max 50 cm. robota tego wszystkiego max godzinka niech jest po 40 zl zlicz sobie i porównaj. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qadrat Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 Plukanka olejowa Filtr oleju: Filtron Filtr paliwa: Knecht Filtr powietrza: Knecht Uszczlka korka spustowego miski olejowej Olej Liqui-Moly Top-Tec 4100 5w30 Przewody paliwowe komplet. Za te wszystkie materiały plus robocizne życzy sobie 480 zł. Dużo ? Mobil 10W40 Diesel to dobry olej, ale nie polecam tego z polskiej dystrybucji, bo jest po prostu jakiś dziwny. Swego czasu do N15 2.0D lałem Mobila 10W40 ale z Niemiec (bańka 5l) i jak potem z pewnych powodów byłem zmuszony kupić raz z Polski (w PL są bańki 4l) to był zupełnie inny olej - inna barwa, inna gęstość, inny zapach niż ten Niemiecki. Silnik w Twojej Primerze jest stosunkowo starą konstrukcją, dobry półsyntetyk w zupełności mu wystarczy. Jak masz trochę niepotrzebnej gotówki to oczywiście możesz przejść na syntetyk, ale wg mnie to niepotrzebne wydawanie pieniędzy w tym przypadku. A co do wyceny: Płukanka olejowa - nigdy się w to nie bawiłem i zawsze byłem przeciwny takim zabiegom, bo dobry olej sam w sobie ma dodatki czyszczące i jego regularna wymiana powinna dawać takie same efekty, jak płukanie. Filtr oleju - Filtrona odradzam, bo cenią się jak nie wiadomo co, a jakość szału nie robi. Knecht OC 273 kosztuje 57zł. Ten sam filtr używałem w N15 i tam były cyrki z Filtronem, bo co prawda posiada zawór zwrotny, ale tandetnie wykonany i mimo wszystko olej spływa, co skutkuje dłuższym czasem świecenia kontrolki oleju po odpaleniu zimnego silnika. Na Knechcie tego nie ma, zawór działa jak należy. Filtr paliwa - Knecht KC 67 35zł Filtr powietrza - Knecht LX 307 19zł Przewody paliwowe - nie wiem, ile tam tego potrzeba, cena zależna od wymiaru, ale w granicach 10zł za metr. Podkładka pod korek oleju - jednorazowa miedziana lub aluminiowa około 2zł Olej L-M 4100 to olej 5W40, a nie 5W30. 5W30 ma oznaczenie L-M 4300. Oba kosztują 160zł za 5l. Są to oleje wykonane w technologii syntetycznej, czyli nie full syntetyki. Według mnie to wywalanie kasy w błoto, dając tyle za taki olej. Za 162zł masz 5l oleju Motul 8100 X-Clean lub Eco-Energy (5W30) i to jest olej w 100% syntetyczny. Czyli podsumowując - za same części i olej ~290zł. Za robociznę około 60zł. W sumie powinno wyjść ~350zł, czyli "mechanik" chce nieźle zarobić i domyślam się, czemu tak dba o tę Twoją wymianę oleju Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mati113 Opublikowano 17 Grudnia 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2013 Witam, Sam będę na wiosnę wymieniał olej z wszelkimi filtrami. Dziś miałem jeszcze raz okazje spotkać się z osobą, która w piątek sprzedała mi samochód i zapytałem jaki olej był wlewany. Uzyskałem informacje, że Mobil 1 10w40. Czy to dobry i prawidłowy olej, czy powinien być jakiś specjalny do diesla? Samochodzik, to Nissan Micra 1,5 D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qadrat Opublikowano 17 Grudnia 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2013 1.5D w Micrze to archaiczny silnik, nie ma tam potrzeby lać olejów z najwyższej półki. Mogę się mylić, ale ten silnik to chyba nawet nie ma hydraulicznego kasowania luzów. Lej dalej Mobil 10W40, a nic mu nie będzie. A dokładniej Mobil 2000 X1 10W40 w wersji diesel. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.